Rêve d'or is begonnen aan haar carriere als rijpaard!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 15:40

Ah, een palomino, das toch nog iets specialer dan een vos :D

Handen lager bij een jong paard snap ik helemaal. Bij het rijden van wendingen kan het echter wel nuttig zijn om je binnenhand iets meer te dragen en vanuit die positie wat nadrukkelijker zijwaarts te sturen, van het paard weg. Bij een lage handpositie krijg je (ik althans) namelijk wat sneller de reflexmatige neiging die in de wending te veel naar achteren/ naar je toe te houden ipv opzij. Dat zie ik op je derde en vierde foto een beetje gebeuren. Maar dat zijn details en bovendien momentopnames. In het algemeen vind ik jouw teugelvoering heel prettig ogen, licht en vriendelijk, zonder vrijblijvend te zijn.

Dit soort sensibele, snelle en intelligente paarden zijn eigenlijk de fijnste paarden om mee te werken, je leert enorm veel van het rijden van zo'n paard. Leuk om te volgen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-18 09:47

Hanafubuki: :D Dat is allemaal afwachten natuurlijk maar ze is er iig niet slecht aan begonnen. :+:

Yaralisa:
thx :+:

Varekaj: Goh, geen ide, tussen jaar 3 en 4 is ze nog een tien cm gegroeid (ja echt. Daarom ook dat ik haar toen niet echt door wilde rijden.). Inmiddels hebben we haar provesoir op 1.55 a 1.56 gemeten. De vader was 1.58 en de moeder zat rond de 1.55... Als ze naar de vader neigt (kwa bouw iig wel) dan kan het zijn dat er nog een paar cm. bij komt. Maar het zal niet meer veel zijn normaal. :) Ze zal wel nog een stukje breder gaan worden. :D
Of vallen voor mij een probleem gaat worden ga ik met haar nog achter komen denk ik. _O- Heb gelukkig een goede kinesist. :)) :))
Plastick zakken is Rêve geen fan van. := Kuikentjes zou ze dan weer boeiend vinden gok ik. _O-

askja: :D Thx, we doen ons best. Zodra we haar overtuigd krijgen om op de camion te gaan is het wel de bedoeling dat ze ook stilaan mee begint te gaan naar mijn trainer. :D Ik denk dat die vrij gecharmeerd gaat zijn van haar. :D Maar dat is zo'n beetje het enige probleem dat we met haar hebben... Ze gaat NIET de camion/trailer op. Als veulen trouwens wel want toen ze veulen was hebben we dat regelmatig gedaan.. En ergens rond haar 3.5 besloot ze ineens van niet meer. :x

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 11:37

:oo tijd vliegt! Die was toch pas geboren >;) :=

Lijkt me een uitdagende dame, maar dat houdt het leuk. Ben heel benieuwd naar hoe ze uit gaat groeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:06

Welk probleem geeft ze om te laden? Met mijn vrachtwagentje had ik ook 2 enorm moeilijke laders. Rij nu met trailer en ze gaan er zowat vanzelf op, maar daar heb ik wel tijd in gestoken.

Pas maar op met groeien en inschatten. De mijne dachten we ook op zijn 4 "die heeft het beste gehad" en was ongeveer 1.55/1.60 hoog. Na zijn castratie op zijn 6,5 is die alsnog omhoog geschoten naar 1.65 en beginnen uitzwaren. Terwijl hij oorspronkelijk ook maar 1.55 geschat werd door de DA ivm heel lang klein blijven.

Ayasha
Blogger

Re: Rêve d'or is begonnen aan haar carriere als rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 08:40

Getup: _O- Helaas is echt al vier jaar geleden. :)) Ze is uitdagend maar tot op heden onder het zadel nooit gemeen. En ik heb wel een beetje uitdaging nodig om eerlijk te zijn! :D

Varekaj: Ze gaat er niet op. :+ Gewoon. Niet!
Trailer niet en camion niet, ze vindt de klep geen goed plan. :n En dan doet ze het met de camion nog makkelijker omdat die klep minder "klinkt". Heb haar er nu met vier voeten op gekregen en dan vindt ze het wel dapper genoeg.... :roll: En alle trukken die Sam overtuigde werken bij haar averechts. Ze is zo dat type dat bang is maar dat met de oren naar voren blijft staan. Maar je ziet aan de rest van haar lichaamstaal dat ze bang is. En als ze dan te veel druk voelt langs eender welke kant, gaat ze omhoog. :x Bij de camion krijg ik haar tenminste al op de klep... Trailer kwam ze niet binnen de 5 meter. :x

En ja, dat groeien... Ik heb ook zo eentje gehad. := Maar ik vind haar groot zat nu dus van mij mag ze stoppen. _O- _O- Veel groter en ik ga kunsten moeten uit halen om dekens op te leggen met mijn 1.50m. _O-

webster543

Re: Rêve d'or is begonnen aan haar carriere als rijpaard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 09:42

Nog een geluk dat ze zo braaf is geworden. Volgend jaar kunnen jullie samen de eerste proefjes gaan ontdekken in de enge wereld van de wedstrijddressuur. Ben heel benieuwd om haar irl te zien!
Succes en geniet van haar!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 15:26

Gut ja vergeten dat je nog kleiner bent dan ik met mijn 1m60 _O- Als het een troost is, ik geraak niet eens zonder opstap op mijn tinkertje van 1m40 als er geen zadel op ligt. Bij Icaro moet ik de beugels zodanig lang maken om er vanaf de grond bij te kunnen, dat ze tegelijk te lang zijn om mijn andere been er overheen te zwieren. Maw, een trapje/opstapje is mijn beste vriend. En anders zien we eruit als een kreupele aap die in het luchtledige hangt te spartelen _O-

Zou zeggen probeer eens een trailer zonder laadklep zoals een Fautras of Ifor met klapdeuren maar daar ben je alsnog niks mee aangezien je zelf een camion hebt.

Hier heeft er een tijdje eentje gelogeerd die niet noodzakelijk bang was voor de klep, wel voor de laadbak. Donker hok, als ze erin staan wordt hun zichtsveld rondom beperkt door de wanden en begrenst in beweging. Eens bekijken hoe je dat eventueel aantrekkelijker/minder eng kan maken? Of zou het de combinatie van het holle geluid van de klep kunnen zijn met de verende beweging van de vrachtwagen? Dat kan je misschien oefenen door haar over hol klinkende materialen te laten stappen...
Wat hier enorm heeft geholpen is elk klein stapje belonen met eten. Pas als er op het gemak gegeten werd of gesnuffeld zonder bij het minste als een raket omhoog/naar achter te vliegen ging ik een stapje verder. En willen ze gaan, ik ging gewoon mee tot ze van de klep af waren maar dan was het terug HO is HO.

Eens het kwartje viel dat ze altijd weg konden en dat er uiteindelijk niks ergs aan de hand was, en dat rust/ontspanning beloond werd ging het heel vlot. Maar moet uiteraard wel heel goed onderhouden worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 15:56

Ik heb er een paar van 1.75 bij gereden, dat was met een opstapkrukje al een uitdaging en dan ben ik navenant mijn fysieke toestand best lenig. _O- Afgelopen zomer op het IPK was mijn man al met Sam naar huis omdat Sam zich zo opgenaaid had dat we bang waren dat hij zichzelf zou verongelukken. De stallen bestonden nl. uit een soort gespannen bashen tussen geraamtes en dat zagen we echt niet goed komen maar ik moest een prijsuitreiking te paard rijden. En zonder paard binnen gaan mocht niet. Dus een teamgenoot zegt "pak mijne maar.".... De merrie in kwestie is ergens iets van 1.65 misschien iets groter. Maar ik had geen krukje bij. Enfin geen probleem. Met een voetje er heel erg niet-elegant op geraakt. (lees: thánk god is die merrie super nuchter want echt waar... Ik heb een stukje letterlijk geklauterd. _O- Om er vervolgens bijna aan de andere kant weer af te doneren omdat ze wel een stuk smaller was dan Sam.. := )
Anyhow, dus ik helemaal happy, dat was achter de rug...
Blijkt dat Vlaams Brabant dus doet aan afstappen in de prijsuitreiking na de opstelling, dan prijs te voet halen en dan moet je er weer op voor de ere-ronde.... ^) ^)
Team-genoot stond echt dubbel van het lachen toen dat gemeld werd. Gelúkkig had de ruiter naast mij vergelijkbare opstap-troubles en díe haar teamgenoot had WEL een krukje... _O- Dus zo snel zij er op zat heeft mijn teamgenote die kruk geleend. Die jongen keek heel even verbaast op en toen van mij naar de knol en je zag dat het hem duidelijk werd. _O- _O-

Ik heb haar er vandaag overigens op gekregen! _O- Ik ben voor de vervelings-strategie gegaan. :j En toen ze ontdekte dat bovenaan voer lag werd het een stuk simpeler. Keer of 6 gewoon er op gezet, even laten staan en haar er weer af geëist (want: eten!!) en haar ook nog even gepoetst op de camion (eten + aandacht = Rêve-hemel!) en weer op weide. :j Wilde eigenlijk trainen maar dat ze maar met dit in het geheugen de nacht in gaat. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:03

Food is always good :)) Het hoeft soms niet ingewikkeld te zijn om effectief te zijn.

Ik zie het zo voor mij _O- Beelddenken is toch heerlijk in zo'n gevallen. Als kleintje op zo een kasteel voelt altijd als mijn eerste lesjes als kind: torenhoog en amper met de pootjes onder het zadel uitkomen.

Ga je ze later allebei meenemen of enkel met Reve starten? Ben ff de leeftijd van ome Sam kwijt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 22:33

webster543 schreef:
Nog een geluk dat ze zo braaf is geworden. Volgend jaar kunnen jullie samen de eerste proefjes gaan ontdekken in de enge wereld van de wedstrijddressuur. Ben heel benieuwd om haar irl te zien!
Succes en geniet van haar!

:n die gaat volgend jaar nog niet mee als het aan mij ligt. Heel misschien op het einde van het jaar maar zeker niet in de zomer. :D
Als het aan mijn man ligt rijd ik haar nu door en laten we haar het komende jaar dekken. En dan na de veulen-rust echt door rijden maar het is nog in beraad. :))

Varekaj: Nee, veel simpeler dan ik nu gedaan heb kan echt niet, ik heb letterlijk gewoon gewacht. _O- moet wel zeggen dat ik wel al een keer of drie haar steeds met de voorvoeten er op gelokt had en dan drie voeten en de keer daarna vier, maar dat deed ze zo onhandig dat ze een paar keer op de knieën ging. :roll: gelukkig is de klep goed af gewerkt met dikke rubber dus ze bezeerde zich niet maar ze moest ook gewoon écht even uit dokteren hoe ze het moest doen. Dat ze stijf stond van de spanning hielp niet natuurlijk dus haar daar eerst ontspanning in laten vinden. (En voeren met twee voeten op de klep). Maandag was ik zo moe dat ik geen fut had om moeilijk te doen. De planning was eigenlijk gewoon weer ontspanning op de klep en dan trainen maar twintig minuten later stond ze ineens langs me. _O- heb ook een paar foto’s van haar ‘NEGEER ME NIET!!! ^) ‘ koppie... _O- op die momenten oogt ze zo jong als ze is :+:

Sam is van 2005 zag ik gisteren. :oo ik weet nog niet goed hoe ik het ga doen. Ik weet niet of ik twee paarden op 1 wedstrijd aan kan en Rêve is niet te vergelijken met een routinier. Denk dat ze het eerste jaar ‘af gewisseld’ gaan worden. Beetje kijken welke wedstrijden ‘belangrijk’ zijn met Sam en Rêve meenemen naar een paar andere. Eerste seizoen gaat ze sowieso geen vol seizoen lopen. :n