Trainingsvideo met PRE Romero

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BritHittepit
BatmanBrit

Re: Trainingsvideo met PRE Romero

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:04

ik ben het eens met oji....

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:06

Je mag nog steeds veel meer van achter naar voren rijden. Ben het eens met oji, maar je kan in 1 keer ook niet alle punten aangepakt hebben.

https://youtu.be/1aI7EyxkRRQ zeker geen perfect filmpje, maar denk wel beetje in je straatje en zelfde model paard. Licht rijden bij het losrijden en duidelijk die motor aan zetten achter, ook in stap de eerste pas dat je er op zit, door stappen! Ook in een overgang terug, blijf naar voren denken en rijden. Nu staat hij bij het halt houden helemaal open. Als je vanuit achter actief blijft en op je zit terug schakelt moet hij achter mooi onder traden en staat hij vanzelf vierkant. Als je dit voor elkaar hebt komt de rest vanzelf :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:46

In je laatste filmpje zou ik vooral focussen op de impuls. Het is nu net wat te veel hand. Er is nog veel hapering, volgens mij omdat hij achter net wat te flauw loopt en hij daardoor de houding niet kan volhouden waarbij hij de buikspieren aanspant. Elke keer hij omhoog komt juist been erbij en dan ook duidelijkere hulp totdat er ook de goede reactie is. Dan komt hij weer naar je hand terug en kun je desnoods ook weer iets opvangen als dat nodig is. En dan is de volgende stap om het te leren voor zijn: veel testen of hij nog goed aan je been is en voldoende loopt. Daar worden ze stabieler van.

Verder ben ik het met xyzutu eens: niet te veel tegelijk willen. Bij mij zou impuls het meeste aandacht krijgen, zolang die impuls niet goed is kun je heel weinig verder. Wat dat betreft vind ik je wel vriendelijk maar te onduidelijk rijden. Je hebt duidelijk heel veel theorie in je hoofd, maar daar kan je paard niet meeluisteren. Jouw taak is om het juist in stappen onder te verdelen, prioriteit te stellen en dan stapsgewijs aan de slag te gaan. En pas verder als jullie de vorige stap beheersen. In je eerste filmpje ben je gewoon met heel dingen bezig maar dat zie je in het rijden niet terug. En als wij het niet zien, is het voor het paard vast net zo onduidelijk :)

Is er overigens een reden dat je niet regelmatig lest? Dat zou volgens mij wel echt het keerpunt maken. Het is een ontzettend leuk paard en ik denk dat je met goede begeleiding veel sneller stappen zult maken.

Edit: overigens heb je idd een zeer kritisch oog bij anderen. Hierbij ben je vooral heel fel naar de ruiter. Wat mij nu opviel in je filmpje was dat je juist vaak vanuit het paard ging benoemen wat die ‘fout’ doet. Durf zeker even kritisch te zijn naar jezelf! Van jezelf verdraag je het de feedback vaak het beste haha :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 11:20

oji schreef:
Het zadel is zeker een verbetering.

Maar ben wel benieuwd. Al die andere dingen die je noemt, is dat wat je voelt tijdens het rijden of zie jij het ook daadwerkelijk terug op de video? Ik zie dat nl niet. Ik zie nog steeds een los-vast verbinding. Juist op de momenten dat je paard een stukje je hand op probeert te zoeken verbreek jij het contact en wordt het contact los-vast, waardoor de aanleuning weer totaal verloren gaat. Je hand veert niet voldoende mee om een stillere aanleuning te krijgen.

Zoals ik bij de eerste video de teksten ook al totaal niet bij het beeld vond passen, heb ik hier ook het idee dat datgene wat jij voelt/denkt te voelen eigenlijk niet passen bij het beeld. Daarom ben ik wel benieuwd, even los van je herinnering aan de ritjes, als je puur naar het beeld op de 2 video's kijkt, of je dan nog steeds die verbetering ziet?

Als ik jou was zou ik op zoek gaan naar een instructeur die je hiermee verder gaat helpen.

Mm, dat ben ik niet helemaal met je eens. Het ziet er wel iets anders uit dan dat het voelt, zo mag er idd meer impuls komen, maar alles op zijn tijd. De los-vast verbinding is er nog steeds, maar al de helft minder. Hij doet dan zijn mond open en duikt er iets door, ja dan ben ik nog niet vlug genoeg om dat contact te behouden, daar moet ik idd op tijd met been bij komen. Gisteren was ik daarin soms iets te afwachtend, maar ook dat is weer zoeken.
Het voelt iig goed, en dat vind ik het aller belangrijkste. Ik zat gisteren met kippenvel en een big smile op mn paard, en dat vind ik belangrijker dan het perfecte plaatje merk ik nu.

De hapering klopt ook, als hij zijn ritme verliest gaat hij in de takt fouten maken, ook dit is al vele malen beter. Eerst liep hij zo 'kreupel' door de baan soms, dat ik dacht dat hij echt wat mankeerde. Maar het lijkt erop dat het vooral rijtechnisch is.
Soms denk ik heel veel te weten en denk ik dat allemaal te kunnen toepassen. Dat doe ik dan wel, maar de uitkomst is dan niet zoals de bedoeling is, maar dan ben ik niet streng genoeg voor mezelf en laat ik het zo. Beetje boel faalangstig ook.

Lessen, tja, dat wil ik gaan doen. Helaas heb ik daar momenteel niet de financiën voor, en eerlijk zolang we in kleine stapjes vooruit gaan en ik hem niet schokkend in de weg zit, vind ik het wel ok zo. We hebben geen wedstrijddoelen ofzo, genieten is vooral het belangrijkste. En ja, dat kan ook met les, maar dat zit er nu gewoon even niet in. En ja, we zijn al van heeeeel ver gekomen, en de stijgende lijn is enorm, dus daar ben ik al heel blij mee :)

Dit topic is iig een eyeopener dat ik niet alle wijsheid in pacht heb, maar dat is voor mij meer een bescherming om maar niet kwetsbaar over te komen merk ik. Ik voel me extreem aangevallen als mensen iets zeggen over mijn rijden of zo. Ik zit dan soms ook misselijk in de auto als ik naar stal ga. Wat als ze het ineens niet goed genoeg vinden? Dat vind ik echt doodeng soms. Ik heb het er met ze over gehad, en het gaat wel beter nu gelukkig :) Ook zij zien de vooruitgang die we maken, dus dat is wel fijn :) Maar goed, dingetje van vroeg dit.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 15:37

Ik heb beide filmpjes bekeken en eerlijk moet ik je zeggen dat ik een beetje schrok van t plaatje wat ik zag, ik zie je altijd behoorlijk commentaar en advies geven hoe t zou moeten, en dan zie ik je zelf rijden en denk ik hmmm... Ik ga mee met poes , zeker in het gedeelte naar jezelf kijken en niet naar het paard benoemen en ben het ook eens met oji, En adviseer je om begeleiding te zoeken, in een situatie zoals je nu op het paard zit is geregelde begeleiding erg belangrijk omdat voor mij hier uit blijkt dat wat jij denkt te voelen niet helemaal klopt met t beeld op de video (de video met ondertitel)iemand op de grond wijst je daarop en stuurt bij.
Ook wil ik toevoegen dat je houding in t zadel welliswaar beter is maar ook nog niet ideaal, je houdt je schouders te ver naar achter en de rug te hol, je benen zouden verder en langer maar achter horen te liggen en ik zou je energieker actiever willen zien, je zit af te wachten en bent traag in actie reactie. Nogmaals voor iemand die geregeld behoorlijk alwetend reageert had ik meer verwacht, sorry.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 16:18

Zo jij blijft een mooi figuur houden..
Zat je broek wel lekker?

Commentaar over het rijden is al genoeg gedaan. Ook ik ben van mening dat dadeloos trainen niet altijd goed is.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 17:17

Ontzettend zonde dat les niet haalbaar is, het is ook de eeuwige dooddoener op bokt... het is juist in deze fase dat combinaties ontzettend snel verbeteren met regelmatig goede begeleiding. Dus ik hoop dat dat binnenkort wel kan :j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 18:34

Tja, het hoge woord is eruit. Mevr.Knollentuin heeft gezegd wat ik dacht. Maar ik neem aan dat u dat van mij al wist. Ik heb dat al eerder te kennen gegeven
U hebt ambitie. En in vermoed dat de 'kunst van het rijden' uw ziel en zaligheid is. Daar is helemaal niets mis mee. Dat begeleiding er financieel niet in zit is zeker jammer. En het zou ook helemaal niet zo erg dat het niet kan. MAAR niet om de reden die u aangeeft ! U stelt dat u toch geen wedstrijd-ambitie hebt op dit moment. En dat u vind dat u immers toch nog met kleine passen vooruit gaat. . Ik denk dat de redenering niet echt relevant is met betrekking tot het zoeken van begeleiding. Wat wel relevant is, is dat u overduidelijk de ambitie hebt om anderen te begeleiden. Dat is mooi er zijn te weinig goede instructeurs. Maar daartoe hebt u wel de plicht om veel meer te doen voor uw eigen ontwikkeling. U slaat in uw commentaren te vaak de plank geheel mis. Een instructeur moet in staat zijn uit te voeren wat hij/zij de pupil opdraagt. Uit deze filmpjes blijkt overduidelijk dat u dat niet kan.
Ik vind het heel knap en moedig dat u zich nu aan dit commentaar blootstelt. De tweede stap zou zijn toch de adviezen in grote lijnen aan te nemen, bijvoorbeeld over uw teugelvoering. Die schiet echt in hoge mate te kort. Doe daar iets mee ! En de derde stap is "retirer pour mieux sauter" [ +/- een stap terug doen om beter te kunnen springen]. Ontwikkel uzelf opdat u later mensen goed kunt begeleiden. En heb geduld [met uzelf.] Uw tijd komt vanzelf indien uw kennis en vaardigheden toenemen en u kunt bewijzen dat u uw adviezen kunt omzetten.
Kortom wie les wil geven heeft de plicht ten opzichte van zijn/haar pupillen, zich te ontwikkelen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:26

Ik ben het eens met oji en kadankovitch. Ik vind het niet realistisch dat je dressuurlessen aanbiedt tot M niveau en zou me persoonlijk enkel focussen op het 'psychologische' aspect van de lessen die je aanbiedt, maar het rijtechnische even achterwege laten. Ik wil zeker geloven dat je daarmee wat kan bijdragen gezien je opleiding :j

Ik zou ook focussen op teugelvoering (dat doe je al meer), ook al zijn er veel mensen daar huiverachtig over. Daarnaast mag hij een stuk scherper aan je beenhulpen. Oefen dat desnoods van halt naar stap zodat je geen al te gekke dingen krijgt in je teugelverbinding (ik begrijp dat je liever alles traag doet om hem niet te verstoren vanvoor, maar vind dat persoonlijk in dit stadium weinig relevant).

Je zegt ook dat hij naar binnen valt, maar ik zie dat zeker niet als je grootste probleem momenteel. Zodra hij beter aan de hulpen is, zal hij ook jouw begrenzing begrijpen en opvolgen en pas dan zal hij niet meer naar binnen vallen. Het is allemaal erg onduidelijk nu en weinig afgelijnd. Je moet dus eerst zorgen dat hij het bit aanneemt en erop nageeft (wat wil zeggen dat hij zoveel mogelijk spieren ontspant die niet nodig zijn voor de beweging). Als je paard nageeft op jouw vraag, kan je gaan zorgen dat je paard je hand volgt (dat moet volgen uit die nageeflijkheid, maar het kan geen kwaad dat zijwaarts nog eens te bevestigen). Dus in halt of stap testen of het dier de hals naar opzij brengt als jij de hand opent. Dat is nog geen mooie lengtebuiging en dat hoeft ook niet... Dan kan je werken aan een aanleuning waarbij je een afspraak maakt over de hoeveelheid contact dat je wilt, dat zal wat afhangen van je paard en het stadium van de training. Als je die dingen combineert met een bevestigde(!) beenhulp waarbij je paard op het aanleggen van je been reageert en weet dat hij moet wijken voor druk, DAN heb je een lengtebuiging. Eerder dan dat die zaken op orde zijn, ben je echt maar wat aan het doen en heb je het van lichtelijk gemanipuleerde toevalstreffers.

Je zit is beter, maar je benen moeten stiller zijn om een heel belangrijke reden: als jij straks wil dat hij om je been plooit, zal hij die relatief subtiele hulp van 'je been aanleggen' wel moeten herkennen. Zoals je nu rijdt, zal je hem echt moeten knijpen of aantikken met je kuit om hem dat duidelijk te maken en als je je hulpen niet fijner krijgt, zal ook een constante verbinding moeilijk worden tenzij je echt heel erg goede coördinatie hebt (ik heb dat niet iig).

Voor mij ben je nu eerder de voordelen van het ras eruit aan het rijden dan ze in je voordeel te gebruiken, al geloof ik je wel als je zegt dat er werk aan was. Ze zouden van nature gevoelig moeten zijn, probeer dat terug te vinden en aan te wakkeren door te belonen!

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 19:50

Helemaal eens met sinnej wat betreft teugelvoering en scherper aan het been ( en met de rest ook wat ze schrijft maar hoofdzakelijk dit)
Als je daar aan werkt ga je grote positieve sprongen maken. Erg stoer dat je je zo openstelt en deze filmpjes plaatst!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:04

Poeh, en ik maar met mn blije hoofd gisteren op het paard zitten, daar is nu niet veel meer van over. Het doet pijn om even zo geconfronteerd te worden met wat ik dacht te doen, en wat jullie zien. Ik beken dat ik daar even stuk van ben. Ik wil dan ook mn kont in de krib gooien en denken jullie zijn stom, maar ik realiseer me ook wel dat wat ik doe niet altijd goed is. En ik kan daarin zwart-wit worden, dat ik denk of het moet perfect zijn, of het is allemaal ruk. En dan besef ik me ook wel dat ik weldegelijk goed bezig ben, als je kijkt waar we vandaan komen. En dat er wel vooruitgang is, en dat wat ik voel ook goed voelt. Maar dat ook ik niet alle wijsheid in pacht heb, is iets waarvan ik even van mn voetstuk ben gekletterd en nu even weer aan het opkrabbelen ben. Want het voelde zo veilig om te denken dat ik het allemaal wel wist, en dat ik de bokkers wel even zou laten zien hoe goed ik het allemaal wel niet deed.
Maar ik krabbel op, en besef me dus dat ik geen waardeloze ruiter ben, maar dat ook ik het niet perfect doe, en dat er nog zoveel te behalen valt. En dat je nooit bent uitgeleerd als ruiter zijnde. Dat wist ik natuurlijk wel, maar me ook daar kwetsbaar voor opstellen vind ik echt heel moeilijk. Voor mij privé valt daar nog wel wat te behalen, vandaar ook dat het best pijnlijk is dit allemaal te lezen.

Zodra ik de financieen heb, is les zeker aan de orde, want ik moet me beseffen dat ik het niet alleen kan, wat het doel ook is.
Dus bedankt voor deze pijnlijke eyeopener. Ik ben het niet met alles eens, maar besef me wel dat ik mn koppie er anders mee om moet gaan.

Morgen ga ik weer lekker rijden, en bezig met de tips die zijn gegeven. Maar ook ga ik verder met genieten, want dat blijf ik doen, en zal ik denk ik nog meer gaan doen als ik in mijn rijden het een en ander ga aanpassen. En qua lesgeven, dat heb ik wel vaker, ik zie vaak heel snel bij anderen hoe en wat, en kan mensen in het lesgeven qua basis ook wel vooruit helpen. Maar idd, ik wilde me al meer gaan toeleggen op het coachende deel, ook omdat er hier in de omgeving genoeg instructeurs zijn die beter zijn dan ik. ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:10

Laat je inderdaad niet tegenhouden door ons en zoek je motivatie! Ik begrijp dat het hard aankomt en dat je daar even niet goed van kan zijn, zeker als er andere dingen spelen.

Het is wel mooi om hier ook de les uit te trekken dat het bij anderen net zo hard kan aankomen als jij, ongetwijfeld goed bedoeld, redelijk streng advies geeft.

Succes joolien!

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:12

Dat je geen perfecte ruiter bent (wie wel) wil niet zeggen dat je anderen geen nuttige adviezen kunt geven. En idd je hebt nu handvatten waar je weer mee verder kunt, de lijn is stijgend :)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:24

Wat ik hier zo’n prachtige uitspraak vind: je kent het pas als je het kunt.

Zo waar! Ik las ook alles over paarden en rijden en dressuur, ik keek op bokt filmpjes en foto’s. Ik ging bij anderen kijken.

Maar het blijft altijd op hetzelfde neerkomen: ik snap al die theorie pas als ik het zelf kan toepassen, daar verbaas ik me steeds weer over! Dan lees ik precies hetzelfde advies nog een keer, en denk, ooooo zó dus!

Ook merk ik dat overanalyseren vaak samenhangt met een stukje ervaring die ontbreekt. De topruiters, die hun kracht zit er deels in dat zij precies het stukje kunnen aanwijzen in de training waar je op dat moment het meeste winst kunt behalen. En dan het volgende en het volgende... en dan wordt het steeds eenvoudiger (of niet, het blijven beesten :D en wij mensen :D ).

Je hebt je klap nu gehad, laat het bezinken en dan weer verder :) zoals je zegt: je geniet er van, het maakt je blij, en dat is net zo belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:29

Joolien schreef:
Poeh, en ik maar met mn blije hoofd gisteren op het paard zitten, daar is nu niet veel meer van over. Het doet pijn om even zo geconfronteerd te worden met wat ik dacht te doen, en wat jullie zien. Ik beken dat ik daar even stuk van ben. Ik wil dan ook mn kont in de krib gooien en denken jullie zijn stom, maar ik realiseer me ook wel dat wat ik doe niet altijd goed is. En ik kan daarin zwart-wit worden, dat ik denk of het moet perfect zijn, of het is allemaal ruk. En dan besef ik me ook wel dat ik weldegelijk goed bezig ben, als je kijkt waar we vandaan komen. En dat er wel vooruitgang is, en dat wat ik voel ook goed voelt. Maar dat ook ik niet alle wijsheid in pacht heb, is iets waarvan ik even van mn voetstuk ben gekletterd en nu even weer aan het opkrabbelen ben. Want het voelde zo veilig om te denken dat ik het allemaal wel wist, en dat ik de bokkers wel even zou laten zien hoe goed ik het allemaal wel niet deed.
Maar ik krabbel op, en besef me dus dat ik geen waardeloze ruiter ben, maar dat ook ik het niet perfect doe, en dat er nog zoveel te behalen valt. En dat je nooit bent uitgeleerd als ruiter zijnde. Dat wist ik natuurlijk wel, maar me ook daar kwetsbaar voor opstellen vind ik echt heel moeilijk. Voor mij privé valt daar nog wel wat te behalen, vandaar ook dat het best pijnlijk is dit allemaal te lezen.

Zodra ik de financieen heb, is les zeker aan de orde, want ik moet me beseffen dat ik het niet alleen kan, wat het doel ook is.
Dus bedankt voor deze pijnlijke eyeopener. Ik ben het niet met alles eens, maar besef me wel dat ik mn koppie er anders mee om moet gaan.

Morgen ga ik weer lekker rijden, en bezig met de tips die zijn gegeven. Maar ook ga ik verder met genieten, want dat blijf ik doen, en zal ik denk ik nog meer gaan doen als ik in mijn rijden het een en ander ga aanpassen. En qua lesgeven, dat heb ik wel vaker, ik zie vaak heel snel bij anderen hoe en wat, en kan mensen in het lesgeven qua basis ook wel vooruit helpen. Maar idd, ik wilde me al meer gaan toeleggen op het coachende deel, ook omdat er hier in de omgeving genoeg instructeurs zijn die beter zijn dan ik. ;)

Ik wilde een reactie zoals plaatsen zoals Knollentuin.

Maar ik nu deze eerlijke , pure reactie van jou zie , wil ik je alleen maar credits geven.
Wat knap dat je het zo oppakt en relativeert.
Respect

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:33

Heel goed dat je de kritiek aanneemt en er iets mee wilt doen. Accepteren dat je zelf nog een hoop te leren hebt is een hele mooie stap. Blijven genieten van je mooie paard en succes verder. :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 20:56

poes schreef:
Wat ik hier zo’n prachtige uitspraak vind: je kent het pas als je het kunt.

Zo waar! Ik las ook alles over paarden en rijden en dressuur, ik keek op bokt filmpjes en foto’s. Ik ging bij anderen kijken.

Maar het blijft altijd op hetzelfde neerkomen: ik snap al die theorie pas als ik het zelf kan toepassen, daar verbaas ik me steeds weer over! Dan lees ik precies hetzelfde advies nog een keer, en denk, ooooo zó dus!

Ook merk ik dat overanalyseren vaak samenhangt met een stukje ervaring die ontbreekt. De topruiters, die hun kracht zit er deels in dat zij precies het stukje kunnen aanwijzen in de training waar je op dat moment het meeste winst kunt behalen. En dan het volgende en het volgende... en dan wordt het steeds eenvoudiger (of niet, het blijven beesten :D en wij mensen :D ).

Je hebt je klap nu gehad, laat het bezinken en dan weer verder :) zoals je zegt: je geniet er van, het maakt je blij, en dat is net zo belangrijk.

Een heel juiste analyse ! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 21:34

Vind het wel knap dat je het toch zo open oppakt. Heb zelf wel eens een maand niet gereden omdat ik foto's terug zag van een wedstrijd die ik gereden heb de vorige dag.
Paard liep slecht en ik zat nog slechter, zoveel spanning aan beide kanten.
Heb toen heel lang gedacht ik kan het voor geen meter, ga er niet eens meer opzitten. Koste toen best wat moeite om te zien dat het plaatje in mijn hoofd niet paste bij de werkelijkheid die dag.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 23:50

Juist zich concentreren op het paardrijden, daar het plezier uithalen en trachten beter te worden is wat u moet doen.
Wat de begeleiding betreft, dat is voor de meeste moeilijk. Daar moet men ook veel voor over hebben. Bij mijn zijn daar andere dingen stevig voor bij ingeschoten. Onder andere vakanties. Ik heb altijd gedacht dat ik meer heb aan plezier gedurende het jaar verspreid, dan dat ik dat geld in 14 dagen uitgeef. Ook heb ik mijn passie voor oude auto's nooit ontwikkeld. En ik ben zeer terughoudend geweest met andere zaken die toch tamelijk in de papieren konden lopen, zoals uitgaan. En dan gaat het wel. Maar ik geef toe dat je sociale leven er dan wel iets anders uitziet.
Goed rijden is een zeer relatieve aangelegenheid. Wat is 'goed' ? En in de ogen van 'wie'? Er zijn altijd mensen die het beter kunnen.

Maar met betrekking tot les geven moet de informatie die men geeft wel kloppen. En te vaak is de informatie die een instructeur geeft, afgestemd op het eigen onvermogen en de eigen onkunde.
Wat men zelf niet kan, kan ook niet bestaan ! Dat gaat meestal hand in hand met het geringe aantal paarden dat men heeft afgericht.

En men is zich te weinig bewust van de eigen geringe kennis en daardoor het overzicht over de complexiteit van de rijkunst mist. Ik heb juist persoonlijk heel duidelijk gemerkt dat als je in staat bent paarden tot op het hoogste niveau af te richten, je ook veel eerder met de factoren rekening gaat houden die later voor veel moeilijkere oefeningen relevant zijn. Dat is in het bijzondere het geval met bijvoorbeeld de uitgestrekte draf. En enorm vaak ben ik paarden tegen gekomen die op het eerste oog niet slecht waren afgericht maar die toch in zekere zin verpest waren door africhters en instructeurs die dit overzicht niet hadden. Dus die geen rekening konden houden, bij gebrek aan kennis en ervaring, met hetgeen nodig is later in de africhting. De redenering ik rij pas 'L' dus ik heb geen instructeur nodig die alles kent, een z-ruiter is goed genoeg, is naar mijn inzicht niet juist gebleken.

Nu weet ik wel dat ik meer wil dat redelijk is, maar er zijn grenzen. Te vaak zien ik zelfbenoemde instructeurs die deze naam echt niet waardig zijn.

Voor u zou het coachen van ruiters een tijdelijke oplossing kunnen zijn, totdat uw kennis en vaardigheden duidelijk op het vereiste niveau zijn.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-18 02:52

Lieve Jolien, Ik ben het met de (meeste) voorgangers heen. In theorie kun je het wel goed vertellen, maar in de praktijk is er nog niet zo heel veel van terug te zien. Dat kan natuurlijk altijd nog komen, maar je uitleg strookt totaal niet met wat we op de filmpjes zien. Het valt me in rijtopics vaker op dat je veel commentaar geeft en vaak heb je zeker een punt. Echter moet je als instructrice (want ik zag dat je les tot M niveau aanbiedt???) zelf ook een spreekwoordelijke deuk in een pakje boter rijden. Juist daarom is les zo belangrijk. Zoals je zelf al zegt wil je bokkers wel even laten zien hoe goed je het zelf denkt te doen, maar wat wil je daar dan mee bereiken? :? Op die manier val je juist des te harder van je zelf geplaatste voetstuk, want niemand is (gelukkig) perfect en vaak prikken mensen heel snel door die houding heen.
Wel heel goed van je dat je er mee aan de slag gaat. Ik denk dat les zeker geen overbodige luxe is en fijn dat je die in de toekomst ook zeker gaat nemen.
Probeer objectief naar jezelf te blijven kijken. Het hoeft allemaal niet perfect en het komt ook zeker niet in één keer aanwaaien. Het blijft een eeuwig leerproces.

Joolien schreef:
Dit topic is iig een eyeopener dat ik niet alle wijsheid in pacht heb, maar dat is voor mij meer een bescherming om maar niet kwetsbaar over te komen merk ik. Ik voel me extreem aangevallen als mensen iets zeggen over mijn rijden of zo. Ik zit dan soms ook misselijk in de auto als ik naar stal ga. Wat als ze het ineens niet goed genoeg vinden? Dat vind ik echt doodeng soms. Ik heb het er met ze over gehad, en het gaat wel beter nu gelukkig :) Ook zij zien de vooruitgang die we maken, dus dat is wel fijn :) Maar goed, dingetje van vroeg dit.

Dit snap ik even niet. Je voelt je zo extreem snel aangevallen dat je misselijk in de auto zit als je naar stal gaat.. Maar je plaatst de filmpjes etc vervolgens wel op Bokt waarbij je weet dat je veel kritiek kunt krijgen. Waarom dan toch doen? Je creeërt door je adviezen en commentaar op anderen zo'n groot verwachtingspatroon van je eigen kunsten, maar met foto's en filmpjes val je vervolgens zelf door de mand en dat is al niet fijn als je zo onzeker bent.
Als ik jou was zou ik proberen uit te vogelen voor wie en waarom je het allemaal zo perfect wilt doen. Wat is daar de onderliggende gedachtengang van?

Ik herken mezelf wel een klein beetje in jou als het gaat om het allemaal perfect willen doen, dus ik hoop dat je de rust vind om dat eens los te laten.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-18 07:19

Joolien, alleen maar lof voor jou :+:

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 13:51

Hoi Joolien, pfoe ...pittig commentaar. Hoge bomen vangen veel wind moet je maar denken. En je hebt her maar mooi gedaan, een video geplaatst. Respect.
Top dat je veel zonder zadel rijdt, daar leer je namelijk goed van voelen wat er onder je gebeurt.
Toch wat puntjes. Ik vind het er allemaal vriendelijk maar ook erg vrijblijvend uitzien. Iderdaad, de verbinding kan constanter. Ik geef veel les en een van de dingen die ik het vaakst zie, is dat ruiters geen verbinding durven nemen omdat ze bang zijn hun paard daarmee te belemmeren. Of ze zijn simpelweg niet in staat een gelijkmatig teugelcontact te handhaven. Als je je armen helemaal ontspant, echt tot tussen je schouderbladen, alleen die spieren gebruikt die nodig zijn om je onderarmen en handen te dragen, je schpuders en ellebogen in de beweging mee laat veren, kun je best meer verbinding houden zonder strak te zijn of terug te werken. Maak een elastisch geheel van de teugels en je armen, zodat je steeds de mond van het pqard kan blijven voelen zonder dat je druk voelt aan de binnenkant van je vingers. Heb je dat contact, dan kun je het invullen met impuls van achteruit. Je wilt het achterbeen, eigenlijk het hele lichaam van het paard, in je hand voelen veren. Wat mijn ervaring is, is dat paarden zich véél sneller settelen (nageven) in zo'n duidelijk, elastisch contact dan in een losvast teugelverbinding. Daar hebben ze geen steun aan. Zorg dat er echt een lekker constante flow van achter naar voren ontstaat, dat de energie gaat stromen - nu is het meer een traag kabbelend geheel. Dan gaat je paard ook echt zijn spieren gebruiken en kan hij meer balans gaan ontwikkelen.
Nog 1 opmerking: ik zie dit desondanks 1000 x liever dan een paard dat aan de voorkant te strak gehouden wordt door een ruiter die zich zo op de voorkant en het plaatje focust dat ie zijn eigen zit totaal vergeet. De ongedwongenheid van jouw rijden spreekt mij erg aan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:00

Jolien, wist je dat Noor Tanger nu in Nijverdal zit? Misschien iets voor jou?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-18 14:47

Dank je voor je commentaar Askja. :) Ik heb idd het iets meer contact opgepakt, en dat gaat al veel fijner. Er is nog genoeg aan te sleutelen, maar we komen er wel. Helaas al weer een week niet kunnen rijden, maar ik hoop hem van het weekend weer op te pakken :)

Kinke, ja dat wist ik! Als ik iemand ga vragen, is zij het denk ik wel :) Als ze niet te duur is trouwens... :')