Dressuur met Jake!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:46

ryukapple schreef:
Sinnej ik bedoel het ronder maken van de hals dus niet hoofd heel hoog houden helemaal omlaag is ook zeker niet de bedoeling. als het paard zijn hals rond maakt voordat hij de rug bol maakt kan hij dat ook niet meer doen. Dat kan hij zijn rug alleen maar hol maken en kan het paard dus nooit echt ontspannen en kan de achterhand er nooit onder komen. Dit heeft te maken met de vormen die de ruggengraat kan aannemen (weet niet hoe je dat goed moet uitleggen). Daarom dat ik ook zeg dat het paard beter te lang kan zijn in de hals dan te vroeg rond want dan maak je het je paard enorm lastig

Goed zo ts oefening baart kunst. Jullie komen er vast

Akkoord, en nu begrijp ik je volledig, dat is niet moeilijk in te zien als je nadenkt over de ruggengraat. Bedankt voor de verduidelijking!

Maar ben je het ermee eens dat het paard daarvoor eerst strikt nageeflijkheid en andere hulpen moet begrijpen? Tot dat zover is, kan je als ruiter niet bepalen waar de neus en hals zich bevinden, want dan is het op goed geluk. Pas als je paard de grenzen van je hand begrijpt (dus hand geven wil ook zeggen dat de neus naar voor mag) zal je kunnen zorgen voor die grotere boog die jij beschrijft waardoor je de ruggengraat zo hebt dat er minimale bekkenkanteling mogelijk is en dus ondertreden. Daarvoor moet het paard ook de beenhulp begrijpen, en deze loskoppelen van de aanleuning zodat je die grote boog kan vragen en dan met het been kan vragen om verder onder te zetten. Maar dit is voor mij echt een hele stap verder dan wat er nu moet gebeuren.

Die nageeflijkheid en hulpen kunnen vrij snel bevestigd worden door een ervaren persoon, maar dat is TS niet zoals ze zelf aangeeft, dus heeft ze wat meer tijd nodig (prima, ze is op weg).

Ik had het eerder over aanleuning en achterhand om Cinnepin aan te spreken, niet omdat het hier van toepassing is.

ryukapple

Re: Dressuur met Jake!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 21:06

Ja zeker moeten de hulpen eerst goed bevestigd zijn en ook begrenzen moet bekent zijn tot het punt dat het paard er niet van wegduikt. Beste is om het contact met de mond rustig op te bouwen terwijl je de zit en beenhulpen er goed opzet en vanuitdaar ze langzaam laat wennen aan iets meer begrenzing (dat is in mijn ogen in iedergeval het makkelijkst) als je merkt dat het paard dan gaat krullen meteen een stap terug nemen. Dan was je te snel . Zo klinkt het natuurlijk heel simpel maar dat is het natuurlijk zeker niet maar je bouwt er wel steeds meer gevoel voor op. Maar elk paard is anders dus het blijft altijd lastig en je moet er de tijd voor nemen (al is dat voor vele heel erg lastig) maar als je het eerste stuk goed doet wordt het later veel makkelijker

Maar zal het hier bij laten is natuurlijk niet de bedoeling je topic over te nemen ts

SinneJ

Re: Dressuur met Jake!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:26

Hmmm nee nu ben ik het niet eens en als ik even teruglees wil ik ook enkele dingen rechtzetten. Ook omdat het zeker nog van toepassing is op de situatie van TS.

ik ben meegegaan in het verhaal over ruggengraat omdat ik wilde focussen op het mentale deel, de hulpen die aangeleerd moeten worden, niet omdat ik het eens ben dat het fysiek niet anders mogelijk is.

Ik heb weinig bezwaar tegen het 'krullen' omdat het gewoon niets in de weg zit. Zolang het paard (in het beginstadium) tussen mijn grenzen blijft, mag het krullen zoveel het wilt. Later wil ik exact kunnen bepalen waar de neus is. Als een paard leert dat hand en been 2 verschillende dingen zijn, is er geen probleem. Dan kan het met een ronde hals (en achter de LL eventueel) gerust de benen verder onder de massa brengen. Het enige bezwaar is dat het hoofd niet zo ver naar voor en onder mag zijn dat het zwaartepunt te ver naar voren is waardoor het dier begint te 'vallen' naar voor zeg maar. Een paard kan niet denken in een totaalplaatje. Dat is al moeilijk voor een ruiter! Je moet alle lichaamsdelen controleren en zo zelf het totaalplaatje opbouwen. Daar is weinig mechanisch aan, want jij controleert die 600kg niet, dat doet het paard zelf ... op jouw commando als je je best doet.

Ik ben het ook niet eens met je methode van 'contact rustig opbouwen' want het contact moet niet opgebouwd worden. Er is in de eerste stadia 'contact' en er is 'geen contact'. Als je dan gaat opbouwen, ga je enkel de gevoeligheid van je paard doen afnemen. Het gaat om het aanleren van de gewenste reacties op het gewenste contact en dus bepaal jij vanaf stap 1 wat gewenst is, anders ben je niet consequent.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 22:45

Lisanne000 schreef:
Hoihoi! Daar zijn we weer :D

We hebben laatst weer wat foto`s gemaakt met Jake tijdens het rijden en wilde toch een paar foto`s met jullie delen :o
Helaas heeft het overzetten de kwaliteit van de foto`s niet al te best gedaan.. Sorry!

Het is verre weg van perfect maar als spring combinatie vind ik dat we zeker vooruit gaan met de dressuur!

1.
[ [url=m/CPgtEH.jpg]Afbeelding[/url] ]

2.
[ [url=m/mbAD71.jpg]Afbeelding[/url] ]

3.
[ [url=m/amuvbX.jpg]Afbeelding[/url] ]

4.
[ [url=m/aA4iZz.jpg]Afbeelding[/url] ]

5.
[ [url=m/T6SqtN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop dat jullie de foto`s net zo leuk vinden als ik! <3

JA, Ik vind het er heel leuk uit zien. En ik begrijp dat u nog niet zo lang dressuurmatig werkt. Dan vind ik het heel goed uit zien. Ik deel de gegeven kritiek dan ook helemaal niet.

Ten eerste zijn foto's momentopnamen die een slechter of een mooier beeld kunnen opleveren dat de bewegende werkelijkheid.

Ten tweede kan men daar nooit zo'n vergaande conclusies van trekken. Een paard, zeker als het nog in de beginfase van de africhting bevind, is niet altijd even stabiel in de hoofd-hals-houding. dat is normaal en dat betekent zeker niet dat u het fout doet. Iedereen praat op dit forum oh zo graag over hoe uniek het eigen paard is, hoe individueel. Maar als het op het [ver-] beoordelen van andere ruiters aankomt dan schijnen alle paarden op precies dezelfde manier te reageren en zich te ontwikkelen. Alsof het een auto van de lopende band is. NIETS IS MINDER WAAR !!! Dus om te stellen dat als het dier achter de loodlijn komt dat men dan aan de "voorkant" gepruts moet hebben, is gewoon onjuist. Een paard in die fase kan, omdat het nieuw is en onduidelijk voor het dier, zoeken naar wat bedoeld wordt door de ruiter.

Dat het niet perfect is, weet uzelf duidelijk ook, immers u verteld dat u er pas mee bezig bent. Ik kan alleen maar zeggen ga zo door !

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:08

Cinnepin schreef:
Nageven komt niet vanuit de voorhand. Weet je dat niet?

Deze stelling is pertinent onjuist. Het ontspannen van kaak en nek-gewricht is de nageeflijkheid. En die kan zeer zeker door werk aan de voorkant worden verkregen.
Met name in de 'klassiek' Franse school wordt dat zo toegepast.
Ik vrees dat u nu de leer van één persoon als absolute waarheid hier poneert.
Ik zou negeren ware het niet dat u daarmee de Ts bekritiseerd en ik het ook met die argumentatie niet eens ben.

Er zijn nu eenmaal verschillende rijkunstige 'scholen', de ene bekender of meer verspreid dan de ander, maar er is geen hogere instantie die daar partij in kiest.
U hangt duidelijk de meer conventionele Duitse stijl aan en daar is niets mis mee.
Ik daarentegen heb ook de voordelen van de Franse leren waarderen. Ik heb dit met succes kunnen toepassen op een groot aantal paarden tot op het hoogste niveau.
De absoluutheid waarmee u stelt dat dit onjuist zou zijn, mist gewoon elke grond.

Dat wij, of u en SinneJ van mening verschillen, mag op zich geen probleem zijn, maar ik vind de toon waarmee u een andere manier van rijden afdoet, door het gebruik van woorden met een duidelijk negatieve connotatie, ronduit onprettig. Ik ben niet aan het "prutsen", ik verricht precieze en doelgerichte handelingen. Handeling die u overduidelijk, anders hadden wij deze discussie niet, niet kent.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:35

ryukapple schreef:
Hier ben ik het niet helemaal mee eens want als het paard het hoofd naar beneden doet (wel dan niet door druk op de voorkant) voordat het paard zijn rug opbold (bij opbollen van de rug gaat het hoofd automatisch al een heel stuk omlaag) kan het paard nooit meer zijn rug vanuit die houding opbollen dit is fysiek onmogelijk (kunnen wij ook niet) en daardoor kan het paard ook van achter niet meer kan ondertreden. Van voren contact is prima en iets bij je houden ook maar de houding waarin de pony van ts nu loopt is het helaas onmogelijk voor de pony om zijn rug bol te maken en onder te gaan trainen. Raad ts dan ook aan om iets minder aan de voorkant bezig te zijn (zeker niet los gooien) je paard kan beter iets te lang zijn dan in deze houding te lopen want hierin kan hij niet groeien en dat zou zonde zijn van zo'n knap dier

Ook uw stelling spreek ik helemaal tegen. Zou u gelijk hebben, zouden heel beroemde ruiters/africhters/meesters in hun vak ongelijk hebben.
Die 'onmogelijkheid' die u hier aanhaalt bestaat niet. Onder andere François Baucher plaatste [volgens zijn 'eerste methode'] paarden met de voor- en achterbenen zo dicht bij elkaar, dat het uit zag als een bok die bovenop een bergtop staat. Van Baucher is bekend dat hij in die fase van zijn ontwikkeling vooral eerst de hals laag en vooral rond instelde en daarna pas de achterbenen erbij haalde,.. in al zijn werk. Dat hij dat later heeft verworpen doet hier niet ter zake want u stelde dat het een fysiologische onmogelijkheid was voor een paard om de rug te bollen als de hals eerder rond is ingesteld. Talloze tijdgenoten van Baucher hebben hem dat echter wel zien doen.

Mijn mentor Ernest van Loon stelde paarden die notoir tegen de hand waren vanwege verkeerde africhting in stilstand door de nek met de 'corrigerend weerstand biedende hand'. Hij stelde ze dan liefst iets lager is, zodat ze verder weg waren van het punt waar de hoofd-halshouding weer over de teugel zou kunnen komen, en dan pas probeerde hij de achterhand te activeren, wat meestal ook direct het correcte rug-gebruik tot stand bracht en dus de welving van de rug, waarvan u stelt dat een paard dat niet zou kunnen. Ik heb dat bijna 25 jaar regelmatig kunnen zien. Ik kan dus ook niet anders dat u in deze voor 100% tegen te spreken.

Ik heb geen idee waar u uw mening vandaan hebt, maar ik zou het waarderen indien u mij dat kunt mededelen.

debberley83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 23:57

Kadankovitch schreef:
Lisanne000 schreef:
Hoihoi! Daar zijn we weer :D

We hebben laatst weer wat foto`s gemaakt met Jake tijdens het rijden en wilde toch een paar foto`s met jullie delen :o
Helaas heeft het overzetten de kwaliteit van de foto`s niet al te best gedaan.. Sorry!

Het is verre weg van perfect maar als spring combinatie vind ik dat we zeker vooruit gaan met de dressuur!

1.
[ [url=m/CPgtEH.jpg]Afbeelding[/url] ]

2.
[ [url=m/mbAD71.jpg]Afbeelding[/url] ]

3.
[ [url=m/amuvbX.jpg]Afbeelding[/url] ]

4.
[ [url=m/aA4iZz.jpg]Afbeelding[/url] ]

5.
[ [url=m/T6SqtN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik hoop dat jullie de foto`s net zo leuk vinden als ik! <3

JA, Ik vind het er heel leuk uit zien. En ik begrijp dat u nog niet zo lang dressuurmatig werkt. Dan vind ik het heel goed uit zien. Ik deel de gegeven kritiek dan ook helemaal niet.

Ten eerste zijn foto's momentopnamen die een slechter of een mooier beeld kunnen opleveren dat de bewegende werkelijkheid.

Ten tweede kan men daar nooit zo'n vergaande conclusies van trekken. Een paard, zeker als het nog in de beginfase van de africhting bevind, is niet altijd even stabiel in de hoofd-hals-houding. dat is normaal en dat betekent zeker niet dat u het fout doet. Iedereen praat op dit forum oh zo graag over hoe uniek het eigen paard is, hoe individueel. Maar als het op het [ver-] beoordelen van andere ruiters aankomt dan schijnen alle paarden op precies dezelfde manier te reageren en zich te ontwikkelen. Alsof het een auto van de lopende band is. NIETS IS MINDER WAAR !!! Dus om te stellen dat als het dier achter de loodlijn komt dat men dan aan de "voorkant" gepruts moet hebben, is gewoon onjuist. Een paard in die fase kan, omdat het nieuw is en onduidelijk voor het dier, zoeken naar wat bedoeld wordt door de ruiter.

Dat het niet perfect is, weet uzelf duidelijk ook, immers u verteld dat u er pas mee bezig bent. Ik kan alleen maar zeggen ga zo door !

Yessss *\o/* positivisme