Marietje in het groen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 14:30

Van voren prachtig, maar van de zijkant is het niet mijn smaak. Sorry. Ik zou er toch bakstukken aanmaken, ook al zou dat mogelijk minder 'ergonomisch' zijn. Al waren het maar loze riempjes, dan heeft het paard er geen last van, maar het oog wil ook wat. Maar dat over het hoofd aan de voorkant is erg mooi. En smaken verschillen. De neusriem en de band over het hoofd, die wil ik ook wel. En dan maak ik er wel bakstukken aan zeg maar.

Kuggur

Re: Marietje in het groen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:08

Mooi hoofdstel. Ziet er inderdaad uit als een nieuw concept, en niet "het wiel opnieuw uitvinden".
Ben het dan ook niet eens met voorgaande post, het niet hebben van bakstukken is juist het punt.
Die smaak heeft imo vnl met wat je gewend bent te maken. Ik vind het in ieder geval een mooi resultaat.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:19

Ja ik vind het juist heel gaaf zonder bakstukken! Je laat zo precies dat gevoelige deel van het hoofd vrij +:)+

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:23

Inderdaad, die bakstukken zijn juist weggelaten met een reden. Zou zonde zijn om de er weer aan te plakken omdat iemand dat toevallig mooi vindt :+

En topic van de week! Super leuk :)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:33

Meningen he, dat mag. Ik zou er dus wel iets langs laten lopen, dat kan ook wat losser en dan is het in feite 'nutteloos', maar wel voor het oog mooi. Maar smaken verschillen en dat mag gelukkig, niets mis mee dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 15:40

germie schreef:
Meningen he, dat mag.

Jij bent het niet eens met de TS en vindt het beter met bakstukken, anderen zijn het niet eens met jou en vinden het beter zonder bakstukken. Niemand zegt dat jij geen mening mag hebben. ;)

Ik zou het persoonlijk esthetisch mooier hebben gevonden als de riem die rond de keel en de nek gaat echt achter de wangen zou vallen, in het dunste deel van de nek, maar ik snap ook dat dat praktisch gezien lastig is zonder je paard te wurgen. 8-)

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 16:01

Ik vind het heel leuk ontworpen maar vraag mij af waarom de tandarts waarmee je samenwerkt niks heeft gezegd van de tanden die onder je neusriem liggen :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 16:33

Dank jullie! :D En uitgelicht, bokt Facebook en ook nog topic van de week, ik voel me vereerd!

Ik word juist heel blij van Marietjes vrije gezichtje zo, Germie. Ik zou het niet alleen niet mooi en onprettig voor Marie (ze heeft een hekel aan 'losse' dingetjes) vinden, maar ook gewoon zonde van mijn hoofdstel.

Dat was zelfs mijn eerste ontwerp, xyzutu! De blauwe heeft dit ook. Als je het onderkaakstukje kort genoeg maakt is ademen geen probleem. Het blauwe hoofdstel was wel veel soepeler omdat het ander leer is. De keelriem zou dus flexibeler moeten, bijvoorbeeld gevlochten ofzo. Alleen Paul Versluis raadde het toch af omdat het dan toch dicht langs een gevoelig deel in de hoofd-halsverbinding kwam.

Dankjewel Caaatje! Ik neem aan dat je bang bent dat de neusriem de wang tegen de tanden aanduwt? Hij had kort hiervoor Marietjes tanden bijgevijld en ging dus logischerwijs uit van een paard met een keurig gebit. Bovendien heb ik meerdere keren in mijn eindwerkstuk aangegeven dat de neusriem los moet zitten, waardoor er in rust dus niks tegen de kiezen aangedrukt wordt.
Als laatste heb ik echt een heel erg gevoelig paard die ik al een tijdje ken. Er wordt goed naar haar geluisterd, als ze een beetje aangeeft pijn te hebben door gezichtsuitdrukking, hoofd schudden of lip flappen kijk ik wat er aan de hand is. Als een hoofdstel te heftig inwerkt of maar enigszins pijn doet wordt ze meteen lui en lusteloos. Ik heb nu een ontspannen, blije en attente pony. Dat zegt voor mij genoeg.

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:50

Caaatje schreef:
Ik vind het heel leuk ontworpen maar vraag mij af waarom de tandarts waarmee je samenwerkt niks heeft gezegd van de tanden die onder je neusriem liggen :)

Het lijkt mij toch ook dat als je de neusriem mooi los laat (twee vingers boven op elkaar tussen neusriem en Neusbot) dat je je daar überhaupt niet zoveel zorgen om hoeft te maken :)

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 19:55

Erg leuk dit! En prachtige foto's.
Ik vind het ook juist heel mooi dat er niet zoveel aan de zijkant zit, ik mis daar niks.
De steen en omvang van het kruispunt is naar mijn smaak wat too much/groot, maar het kan prima en is ook weer heel persoonlijk natuurlijk. Ik voel aankomen dat dit veel nagemaakt gaat worden! En dat is leuk natuurlijk, al zou zakelijk gezien een patentje dan wel leuk zijn :D

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:01

germie schreef:
Van voren prachtig, maar van de zijkant is het niet mijn smaak. Sorry. Ik zou er toch bakstukken aanmaken, ook al zou dat mogelijk minder 'ergonomisch' zijn. Al waren het maar loze riempjes, dan heeft het paard er geen last van, maar het oog wil ook wat. Maar dat over het hoofd aan de voorkant is erg mooi. En smaken verschillen. De neusriem en de band over het hoofd, die wil ik ook wel. En dan maak ik er wel bakstukken aan zeg maar.

Zou toch een beetje raar zijn als ze speciaal voor jou er nutteloze riempjes aan moet zetten die Marietje in de weg zitten :+

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:18

Bamii schreef:
germie schreef:

Zou toch een beetje raar zijn als ze speciaal voor jou er nutteloze riempjes aan moet zetten die Marietje in de weg zitten :+

Dat zeg ik toch nergens? -O- Als het voor mijn paard zou zijn, dan ja. Ik zeg nergens dat een ander het ook moet doen. Het gaat puur om als ik dat hoofdstel zou hebben, dan kwamen er bij mij wel een soort bakstukken aan. Smaken verschillen, gelukkig, want anders had iedereen hetzelfde paard en hetzelfde zadel. Saaie wereld dan.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 20:49

Wat een superleuke reacties allemaal!! En Topic van de week!!! *\o/* _/-\o_
Dat patent is zoiets, dat is aan Berber. Het is haar ontwerp. Als er mensen zijn die interesse hebben in dit type hoofdstel, dan stel ik voor dat 'we' dat eerst aan Berber vragen.
Alle maten komen heel nauw, dus dan is het sowieso aan de besteller om de goede maten door te geven.
Ik weet nu hoe het in elkaar zit voor Marietje, maar andere maten weet ik niet :o En ik heb geen proefpaarden om op te passen. Maar ik kan wel een soort meetinstructie geven.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 21:07

Patent kan gelukkig niet :) Ik heb het al openbaar gemaakt. Ik heb er wel over nagedacht maar ben overtuigd van de werking en dat dit voor veel paarden zou kunnen helpen. Als ik dit claim en er niks mee doe (ik ga binnenkort studeren) is het een beetje zonde. Nu kunnen mensen er zelf op voortborduren en verbeteren. Al moest ik wel even mijn ego aan de kant zetten om eerlijk te zijn :P
Bovendien moet een patent echt nieuw zijn, en ik vind dit niet nieuw. We kennen het niet zo in Nederland, maar zoals ik al zei doen de Argentijnse Gaucho’s dit zo over het voorhoofd al jaren.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:23

Dat over het voorhoofd heb ik ook al bij barokhoofdstellen gezien.

Maar wie weet kun je er een hoofdstellijn van maken.

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 21:33

Mariett schreef:
Patent kan gelukkig niet :) Ik heb het al openbaar gemaakt. Ik heb er wel over nagedacht maar ben overtuigd van de werking en dat dit voor veel paarden zou kunnen helpen. Als ik dit claim en er niks mee doe (ik ga binnenkort studeren) is het een beetje zonde. Nu kunnen mensen er zelf op voortborduren en verbeteren. Al moest ik wel even mijn ego aan de kant zetten om eerlijk te zijn :P
Bovendien moet een patent echt nieuw zijn, en ik vind dit niet nieuw. We kennen het niet zo in Nederland, maar zoals ik al zei doen de Argentijnse Gaucho’s dit zo over het voorhoofd al jaren.

Daar heb je misschien wel gelijk in, maar dat bij die Argentijnen zijn toch vooral de halsters?
Op de Micklem zit trouwens ook een patent, en dat wordt ook al heel lang in NEP verkocht. :list:

Ik vind het in ieder geval wel een hele toffe actie van je dat je anderen de kans geeft om er iets (wat dan ook, aangepast of niet..) mee te doen ten behoeve van hun paarden. :j _/-\o_

@Germie: Bij barokke hoofdstellen zie ik toch altijd nog bakstukken en dan kun je ook al die 'ridderhoofdstellen' er ook wel bijpakken, maar ik heb er nog geen gezien zonder bakstukken. Dus dat was wat dit hoofdstel zo UNIEK maakt.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:52

Wat interessant!

Zou zoiets ook voor een halster mogelijk zijn? Mijn paard eet zijn krachtvoer namelijk altijd met een halster om omdat hij daarvoor uit de groep gehaald moet worden. Nu zorg ik altijd dat zijn mond en kaken goed de ruimte hebben om te kauwen door het halster vrij los te doen, maar ook weer niet te los. Het blijft altijd schipperen.

En er zijn natuurlijk ook paarden die bijvoorbeeld de hele dag met halster op het land staan en daar dus ook mee moeten eten. En niet optimaal kunnen kauwen kan leiden tot conditieverlies en zelfs koliek. Dan kan het voer zelf nog zo goed zijn...

Het zou mij dus super interessant lijken als een tandarts eens zou willen kijken naar hoe je nu een halster zo ideaal mogelijk om kunt doen als een paard ermee moet eten, en zo mogelijk zelfs een ideaal eethalster zou kunnen ontwerpen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 05:52

germie schreef:
Dat over het voorhoofd heb ik ook al bij barokhoofdstellen gezien.

Maar wie weet kun je er een hoofdstellijn van maken.

Ik heb het alleen over dat over het voorhoofd, dat staat er ook. Dat is dus niet uniek in die zin van nooit eerder gedaan.
Bakstukloos heb ik het niet over en als iemand een bakstukloze lijn wil produceren kan dat, net als ik dat dan met bakstukken kan doen. Met of zonder iets over het voorhoofd.
Maar ik heb geen ambities die kant op. Ik bewerk zelf geen leer. En laten doen zal te prijzig worden.

Mijn paard staat al 14 jaar met halster, niets van slecht eten gemerkt. Ik mis ook de wetenschappelijke onderbouwing nog. De neusband zal overal meer 'hinderen' dan een bakstuk.
Maar goed, als afstudeerproject was dit natuurlijk erg leuk.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 07:16

Germie, ik heb uitgelegd dat ik zit niet ga laten produceren, ik heb simpelweg geen tijd en ga me op mijn studie biologie richten. Je mag hierover van alles bedenken, hoe uniek het is of niet, maar daar heb ik niet onwijs veel aan. Ik gooi het op bokt, we gaan zien of er wat mee gebeurt.
Je bent wat mij betreft absoluut vrij om een hoofdstel met bakstukken en een frontdeel te kopen. Ik zal zelf LuckyLeater aanbevelen want die hoofdstellen zijn bitloos bijna niet te vinden :)

Ik denk niet dat het kauwen hiermee beter gaat eigenlijk, Marie kauwt er net zo makkelijk mee als met andere hoofdstellen of halsters (en dat kauwen doet ze bijzonder graag, dus ik heb voldoende ervaring hiermee :P ). Voor de weide zal ik altijd een halster kopen die vlot kapot gaat en geen gespen heeft. Die moet natuurlijk gewoon los genoeg bij de neusriem en je hebt een prima kauwend paard :D
Maar nogmaals, de Argentijnse halsters zijn net zoiets (iets anders op sommige plekken maar het idee blijft hetzelfde) en dat zijn gewone halsters. Dus een halster is absoluut geen probleem!

Laura_Zodine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 13:57

Mooi hoofdstel!
hoe heten die argentijnse hoofdstellen ookalweer? Ik heb ze ook wel eens gezien met een frontriem, de gekruisde riempjes aan de voorkant zaten dan aan de frontriem zeg maar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:03

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 14:10

Afbeelding

Ze knopen ze ook zelf van strotouwtjes :)

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:28

Als ik zoek op Criollo halter, dan zie ik alleen halsters en hoofdstellen waarbij het frontstuk van onder de oren komt (zoals een frontriem vast zit zeg maar). Die van Marietje is dus echt wel apart en anders, want die komt tussen de oren door aan het kopstuk. Ik zag wel ergens iets voorbij komen tussen de orden, maar daar zat dan ook nog een frontriem en bakstukken aan... beetje veel van het goede.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 18:41

Klopt inderdaad, dat heb ik echt anders gedaan. Leek me prettiger voor de druk achter de oren :)
Maar dat heb ik verder nog niet gezien, dus of dat te vinden is weet ik niet.

Ander nadeel is dat die criollohalsters bijna altijd veel te laag zitten en vaak ruw geknoopt zijn of versieringen hebben waardoor het onprettig op de neus ligt. Zo’n strotouwtjeshalster zou ik bijvoorbeeld niet om Marietjes hoofd durven leggen.

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 18:50

Mooi geworden Berber, ik was hem al tegengekomen op de FB pagina van Masja, Lucky Leather.
Masja heeft voor mijn ijslander Fursti ook eens een mooi bitloos maatwerk hoofdstel gemaakt.
Staat helemaal op haar site beschreven: Making of
Uiteindelijk het bit nooit gebruikt want toen waren we al helemaal om :)

Nu ben ik op dit moment ook bezig om mijn ideale bitloze hoofdstel te laten maken. Kon helaas niet bij Masja want ik kon wat ik in mijn hoofd had zitten niet uittekenen dus heb iemand dichter in de buurt gevonden die bij mijn nieuwe paard is komen kijken en meten. Ben benieuwd hoe het resultaat gaat worden.

Daar zit nog een stukje inspiratie in van een eerder bitloos hoofdstel van Marietje (stukje neusriem).
Wij hebben toen via pb contact gehad.

Die 'criollo horse halters' hangen wel erg laag op de neus vind ik.