Nina , welsh cob, in de les bij Arne Koets / Airnt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-18 19:29

Ze heeft geen ingevallen flanken, ze trekt haar buik op van de spanning, want spannend vond ze het zeker.
Als het heel spannend wordt gaat ze zelfs met haar onderlip klepperen en ja dat doet ze ook zonder hoofdstel, halster of wat dan ook.

Filmpje heb ik niet en gaat er ook niet komen.

Ik denk niet dat we van de zomer al zover zijn dat we hoofdstelloos kunnen gaan, maar tegen die tijd hoop ik wel een lichter bitje in haar mondje te kunnen stoppen en dat de spanning weg is uit haar lijf, ook bij een beenhulp iets verder naar achteren.

Ze is een leuke merrie met een zeer pittig dominant karakter, die je gelijk heel duidelijk vertelt als iets haar niet zint .
Aan mij de kunst om haar duidelijk te maken dat samenwerken veel leuker is .

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:27

Gelukkig maar dat je erom kunt lachen.
Kijk, de tips zijn allemaal goed bedoeld, en al staat je topic niet bij Rijtechnisch, het is niet zo vreemd dat je reacties krijgt aangezien je zelf ook vrij uitgebreid rijtechnische uitleg geeft bij de geplaatste foto's. Als dat vervolgens vragen oproept, zullen mensen navenant reageren.

Persoonlijk blijf ik van mening dat de pony er niet heel goed uitziet, vooral qua bespiering. Hopelijk verandert dat door de training die je nu hebt ingezet, want zoals ze nu is, kun je niet spreken van een goede conditie, daar versta ik althans iets anders onder.

Ik ben benieuwd hoe het beeld er over een tijdje uitziet, dus ik hoop dat je dan nog een keer een serie foto's plaatst.

ninavo

Re: Nina , welsh cob, in de les bij Arne Koets / Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:35

Om dan even positief te zijn! Ik vind je pony heel leuk(en stiekem zijn we naamgenootjes), vind ook dat je er prima op past. Ik wens jou en je pony nog heel veel succes!

tamary

Re: Nina , welsh cob, in de les bij Arne Koets / Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:48

Ik vindt ook de 3e (1 na laatste) foto een fijner beeld geven. Shank/pelham vinden veel paarden fijn(er), bitten met hefboomwerking hebben een bepaalde balans die een trens niet heeft. Als die balans overeenkomt met de hoofd/halshouding die bij de bouw van het betreffende paard past, dan is dat een heel fijn bit omdat die bij die houding stil ligt en ivm balanspunt ook lichter aanvoelt qua gewicht en dus hoeveelheid druk in de mond door het gewicht. Net als hoe je het makkelijkste een schep/bezem/etc. draagt. Een trens heeft die mogelijkheid niet en kan daardoor vervelender/minder vriendelijk zijn ook al klinkt dat tegenstrijdig. Sommige klassieke meesters vinden trens voor gevorderden, beginners rijden stang van wege de stille ligging en dus hulpen zonder ruis, trens wiebelt meer door geen balanspunt. Zachte hand is in alle gevallen noodzakelijk, hoe lichter je hulpen zijn hoe beter je met de bewegingen van je paard mee kan gaan, je hoeft dan je lijf niet vast te zetten om kracht te zetten om hulpen te geven.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 20:58

tamary schreef:
Ik vindt ook de 3e (1 na laatste) foto een fijner beeld geven. Shank/pelham vinden veel paarden fijn(er), bitten met hefboomwerking hebben een bepaalde balans die een trens niet heeft. Als die balans overeenkomt met de hoofd/halshouding die bij de bouw van het betreffende paard past, dan is dat een heel fijn bit omdat die bij die houding stil ligt en ivm balanspunt ook lichter aanvoelt qua gewicht en dus hoeveelheid druk in de mond door het gewicht. Net als hoe je het makkelijkste een schep/bezem/etc. draagt. Een trens heeft die mogelijkheid niet en kan daardoor vervelender/minder vriendelijk zijn ook al klinkt dat tegenstrijdig. Sommige klassieke meesters vinden trens voor gevorderden, beginners rijden stang van wege de stille ligging en dus hulpen zonder ruis, trens wiebelt meer door geen balanspunt. Zachte hand is in alle gevallen noodzakelijk, hoe lichter je hulpen zijn hoe beter je met de bewegingen van je paard mee kan gaan, je hoeft dan je lijf niet vast te zetten om kracht te zetten om hulpen te geven.

Je hebt ook gewoon een ongebroken trens hoor.. Daar heb je geen pelham of shank voor nodig.. En inderdaad zijn het hele fijne bitten, omdat je er juist niet veel mee hoort te doen, een beetje oppakken is voldoende, als je daarna ook weer los laat.. En er staat gewoon teveel druk op de teugels.. Maargoed, daar zijn de meningen over verdeelt blijkt :o ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 10:02

Eens. In principe hoort er geen druk te staan op een bit met hefboomwerking. Probleem met hefboombitten is de indirecte inwerking, de ruiter voelt pas contact/verbinding met de mond van het paard als de hefboom in werking treedt en er dus druk uitgeoefend wordt. Een hefboombit is alleen vriendelijk als er gereden wordt met signaalhulpen of met een verbinding die zo licht is als het gewicht van de teugel. Daarvan is op de laatste foto nadrukkelijk geen sprake. Uiteraard is het maar 1 foto en dus een momentopname, de opbouw van de les/training is hier niet zichtbaar.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 13:00

Aaah was jij dat toch zondag?! Ik dacht al dat je me bekend voor kwam maar ik kon maar niet thuisbrengen waarvan hahaha :') :D