Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 16:02

LBLGypsyCobs schreef:
In de galop zie ik een achterbeen wat lekker naar voren grijpt, maar ook dat de beweging niet verder door het lijf kan omdat de voorkant geen ruimte krijgt.

Dat gaat botsen, hij houdt z'n rug vast, jij kan niet lekker zitten en gaat op zoek naar een fijne aanleuning.
Maar daardoor krijgt ie nog minder ruimte.

Heel lastig om te doorbreken en te weten naar welk gevoel je op zoek moet.
Misschien is het iets om eens met barebackpad te rijden en de teugels los te gooien, desnoods paard aan de longe.

Laat hem zelf z'n houding kiezen en jij lift alleen maar mee om te voelen wat er gebeurt.

Ik vind het knap en goed dat je zelf ook ziet dat je wellicht te veel wil doen aan de voorkant.
Je hebt een geweldig knap paard, wat ook graag z'n best voor je wil doen.

Paard zijn eigen houding is juist om op te krullen en achter het bit te lopen. Teugels los gooien heeft geen enkele zin want hij neemt het bit niet aan.

@Sclimpre: paard heeft een heel zacht bit in. Dubbel gebroken bustrens.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 16:05

@Janouk: Ik vind hem niet te kort in de hals en ook zeker niet kort in z'n beweging, z'n neus moet er alleen uit.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:12

littleroosie schreef:
LBLGypsyCobs schreef:
In de galop zie ik een achterbeen wat lekker naar voren grijpt, maar ook dat de beweging niet verder door het lijf kan omdat de voorkant geen ruimte krijgt.

Dat gaat botsen, hij houdt z'n rug vast, jij kan niet lekker zitten en gaat op zoek naar een fijne aanleuning.
Maar daardoor krijgt ie nog minder ruimte.

Heel lastig om te doorbreken en te weten naar welk gevoel je op zoek moet.
Misschien is het iets om eens met barebackpad te rijden en de teugels los te gooien, desnoods paard aan de longe.

Laat hem zelf z'n houding kiezen en jij lift alleen maar mee om te voelen wat er gebeurt.

Ik vind het knap en goed dat je zelf ook ziet dat je wellicht te veel wil doen aan de voorkant.
Je hebt een geweldig knap paard, wat ook graag z'n best voor je wil doen.

Paard zijn eigen houding is juist om op te krullen en achter het bit te lopen. Teugels los gooien heeft geen enkele zin want hij neemt het bit niet aan.

@Sclimpre: paard heeft een heel zacht bit in. Dubbel gebroken bustrens.

Dan toch teugels los en even niet aan dat bit denken.
Aanleuning moet uit het lijf komen, motor van achter aan, beweging door het lijf van achter naar voor, dan moet ie wel gaan verlengen ipv opkrullen.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:13

littleroosie schreef:
paard heeft een heel zacht bit in. Dubbel gebroken bustrens.

Voor sommige paarden met een heel gevoelige mond is dat nog te hard en die lopen veel beter op bv een rubberbitje.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 16:20

Sclimpre schreef:
littleroosie schreef:
paard heeft een heel zacht bit in. Dubbel gebroken bustrens.

Voor sommige paarden met een heel gevoelige mond is dat nog te hard en die lopen veel beter op bv een rubberbitje.

Rubber bit kan schuren in de mond dus daar ben ik geen voorstander van.

@LBLGypsyCobs: dat gaat hij echt niet doen. Hij is hengst en gaat dan mooi om zich heen kijken. Losgooien gaat een paard geen bit op aannemen.

Princesj

Re: Confronterend rondje met Botticelli (v.Paddox)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:24

Wil hij uberhaubt aan de bovenkant er wel eens uitkomen met de neus of niet (standje giraffe)? En welk merk en type is je bit?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:27

littleroosie schreef:
Rubber bit kan schuren in de mond dus daar ben ik geen voorstander van.

@LBLGypsyCobs: dat gaat hij echt niet doen. Hij is hengst en gaat dan mooi om zich heen kijken. Losgooien gaat een paard geen bit op aannemen.

Als je correct van achter naar voren rijdt wel.

Aanleuning staat los van het bit, zonder bit of zelfs alleen op halsring is dat ook mogelijk.
Pas als ie lekker door het lijf gaat, gaat ie van voren lengte nemen, neusje er uit.
Als dat allemaal voor elkaar is, kun je de teugels opnemen.

Ik weet hoe lastig het is als je die krul van voren hebt en niks in je handen.
Ontzettend moeilijk om te doorbreken, ook voor jezelf qua manier van rijden.
Maar niet onmogelijk en zo gaaf als het lukt.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 16:45

Princesj schreef:
Wil hij uberhaubt aan de bovenkant er wel eens uitkomen met de neus of niet (standje giraffe)? En welk merk en type is je bit?

Soms wel, maar dan pruts ik hem dus weer met zn neus achter de ll. Geen idee welk merk t bit is, dubbel gebroken bustrens met een bol tussen stukje.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:09

Heb je niet een plek in de buurt waar je lange stukken rechtdoor kunt rijden? Ga daar eens lekker een eind draven of galopperen met een los teugeltje en probeer hem het zelf te laten uitzoeken, dus geen dressur. (Moet uiteraard wel veilig blijven)

Of is er geen menvereniging in de buurt waar ze hindernissen hebben staan? Ga daar eens langs en pak tijdens het rijden wat figuren in de hindernis mee, dus korte bochten etc maar probeer meer met je benen te sturen en met je handen alleen te begeleiden. Wees ook niet bang om hier een galopje mee te nemen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:13

Als hij naar boven gaat kun je namelijk druk maken -> correct naar de hand toerijden. Als hij er achter zit is dat veel lastiger, plus hij moet leren die neus eruit te drukken in plaats van maar achter de hulp te duiken. Ik zou het interessant vinden om eens een filmpje te zien, wellicht kan ik je dan meer tips geven.

Ik heb zelf destijds veel gehad aan een dubbelgebroken sprenger dynamic D trens, daar werd ze iets zwaarder op.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:17

Ik denk dat je gevoel en beeld niet klopt (heb ik ook vaak :Y) ) Dat wanneer paard bovenin met zijn neus eruit is Hij voor jou gevoel niet nageeft! Klopt dat? Je moet hem eigenlijk wat meer in de nek laten nageven het stuk net achter zijn oren wij willen veel te moeilijk doen met dat rond!

Zet je camera elke training ergens weg om te filmen Het gaat er niet om de kwaliteit maar om een beeld vorming te krijgen Hoe voelde het? Hoe was het beeld? Misschien dat gevoel en beeld dan wat meer gaan samen komen!

Ik zou voor nu iig proberen je teugel korter te nemen en je hand voor je uit alsof je een winkelwagen duwt Je wilt tussen zijn oortjes door kunnen kijken! Werk vanuit ophouding en hand voor je uit

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:33

Knap dat je kritisch bent op jezelf en het dan nog durft te showen op bokt :j Zo krijg je verbetering!

Wat mij erg opvalt is dat je erg strak/ streng aan de voorkant bent. Hierdoor valt hij ook op de voorkant en loopt hij niet op z'n eigen benen, plus hij gaat erg gespannen en strak lopen. Ik denk dat dit is wat je ziet in de galop, want ik zie het namelijk ook in draf (hij klapt uit elkaar zegmaar). Is hij erg voorwaarts en heb je hem daarom zo strak aan de voorkant of is het puur om hem naar beneden te krijgen? Het ziet er uit alsof je veel druk hebt omdat hij naar voren dramt en dus door je hand heen valt, waardoor jij meer druk geeft en zo gaat het cirkeltje rond. Waarschijnlijk doet hij z'n hoofd omhoog wanneer je de druk er af haalt of niet?
Kan jij hem met een totaal lange teugel zonder enige druk op hetzelfde tempo in stap, draf en galop houden? Dus dat hij volop op z'n eigen benen loopt en volle verantwoordelijkheid neemt? Zoniet, dan zit er een probleem bij de speed control. Dit is zeker erg belangrijk bij een voorwaarts paard, zodat de ruiter niet altijd in z'n mond hoeft te zitten om hem in het juiste tempo te laten maar dat hij zelf die verantwoordelijkheid neemt. Denk niet te veel na over dat krulletje en neem de tijd in een training om de teugels los te gooien en hem fouten laten maken (die jij vervolgens corrigeert uiteraard), zodat hij zich kan ontspannen, zich lang kan maken, kan leren wat jij precies wil en een goeie takt heeft. Dat hoeft uiteraard niet de hele training, maar kan ook een gedeelte.
Ik merk bij mijn eigen paard een gigantisch verschil als ik hem eerst lekker laat strekken in elke gang. Bij het inrijden gooi ik de teugels helemaal los of heb ik ze zelfs niet vast en wil ik echt verbonden met hem voelen. Dit doe ik wanneer ik er net opklim. Dus dat hij naar m'n zit luistert; ik hem makkelijk kan sturen, versnellen, langzamer, stoppen, zelfde tempo blijven etc. Allemaal zonder teugels. Ik merk dan dat hij erg op mij gaat letten en zich durft te ontspannen. Neusje gaat over de grond in elke gang etc. Dit is dan zowel warming-up voor het lichaam maar nog belangrijker; voor de geest (goede mindset creeëren). Wanneer ik de teugels dan oppak merk ik dat ik geen gewicht heb in m'n handen (ook al heb ik contact) en hij erg goed reageert op m'n hulpen.
Kortom; het gaat denk ik erg helpen als jij zelf wat ontspannender zit en je je paard durft los te gooien.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 17:41

littleroosie schreef:
Hier een foto van laatst. Hier wil ik eigenlijk niet graag heen rijden, maar hij neemt bijna geen druk op t bit en dan vind ik het heel moeilijk om de neus eruit te rijden.

Is de tandarts recent nog geweest? Anders ook eens de lagen na laten kijken?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 18:32

dresjoepie schreef:
Ik denk dat je gevoel en beeld niet klopt (heb ik ook vaak :Y) ) Dat wanneer paard bovenin met zijn neus eruit is Hij voor jou gevoel niet nageeft! Klopt dat? Je moet hem eigenlijk wat meer in de nek laten nageven het stuk net achter zijn oren wij willen veel te moeilijk doen met dat rond!

Zet je camera elke training ergens weg om te filmen Het gaat er niet om de kwaliteit maar om een beeld vorming te krijgen Hoe voelde het? Hoe was het beeld? Misschien dat gevoel en beeld dan wat meer gaan samen komen!

Ik zou voor nu iig proberen je teugel korter te nemen en je hand voor je uit alsof je een winkelwagen duwt Je wilt tussen zijn oortjes door kunnen kijken! Werk vanuit ophouding en hand voor je uit

Ja dat het, gevoel en beeld.
Ik kreeg het ook vaak te horen 'niet blijven vragen, hij loopt netjes' maar dan had ik dus niks in m'n handen.
Daardoor bleef ik vragen en door mijn gevraag tijdens het opkrullen, wilde ie juist helemaal niet meer naar m'n hand toe.
Ik heb toen veel zonder zadel en barebackpad gereden.
Teugels los en maar voelen wat er onder me gebeurt.
Alles op zit en been, eerst in stap en steeds de beweging onder je voelen zo goed mogelijk volgen.

Het heeft best lang geduurd voor ie zelf m'n hand ging opzoeken, hij heeft echt moeten ervaren dat ik hem niet zou blokkeren van voren.
Hij heeft van zichzelf best onderhals, het is nu gelukkig een stuk minder en de bovenlijn werd mooier.

Ze leren op eigen benen lopen, een relaxed galopje met z'n neus over de grond is geen probleem.
Dan is ie zo lekker door z'n lijf dat je zo in slaap zou wiegen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 19:38

@ dresjoepie: dat is het ook precies, als hij op de ll loopt denk ik dat hij er niet doorheen is en ga hem dus ronder rijden.

@ Eilien: ik heb hem juist op vrij losse druk aan de voorkant. Hij is geen voorwaarts paard maar juist een beetje een trapzak.

Iemand kwam nog de tip om met hem te springen, maar dat is vragen om ongelukken. Hij is nogal onhandig met zichzelf. Longeren is ook niet te doen met hem, hij houdt op met lopen en is bijna niet in het vooruit te krijgen omdat hij het simpelweg heel saai vindt.

Afbeelding
Hier zie je wat hij doet en dat ik hem dus niet strak hou aan de voorkant.

Hier een filmpje van een maand geleden.
Laatst bijgewerkt door littleroosie op 08-12-17 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:42

Probeer eens een staartje te maken halverwege de mannenkam en probeer daar je hand naar toe te brengen! En evt een tapje op je teugel zodat je bewust blijft van de lengte!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 19:43

dresjoepie schreef:
Probeer eens een staartje te maken halverwege de mannenkam en probeer daar je hand naar toe te brengen! En evt een tapje op je teugel zodat je bewust blijft van de lengte!

Vind je dat ik mn handen meer naar voren moet houden? Ik rij met springteugels dus heb ze altijd op t zelfde leertje vast (na t losrijden waarbij ik hem dieper instel).

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:48

Ja veel meer :o je werkt terug met je hand je ellebogen gaan naar achter! Van mijn apart doe je er nog een rode strik in het staartje :D Maar daar moet je naartoe willen met je hand Maar dan moet je teugel ook korter je wilt wel verbinding houden! Probeer de schoft ook meer naar je toe te laten komen Je moet constant denken: Kontje naar beneden schoft en schouders omhoog! Ophouding hand voor je uit!

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 19:48

Thanks! Ga ik mee aan de slag :)

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:50

Ik ook _O- Succes +:)+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:56

Hij moet sowieso veel meer op voorwaarts gaan denken. Zonder voorwaartse drang kan je niks, dan krijg je hem nooit naar je hand toe en kan je hem ook niet recht richten.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 20:14

Ben ik absoluut met je eens maar vind ik erg moeilijk met een flegmatiek paard die nergens van onder de indruk is. Hij krijgt ook veel brok en haver en onbeperkt kuil, dat helpt wel een beetje. Ik rij hem nu trouwens niet meer met zweep in het gewone rijden en dat maakt dingen wel al beter. In t filmpje was hij ook moe omdat het allemaal uitliep.
Laatst bijgewerkt door littleroosie op 08-12-17 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:16

Heb je les?

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-17 20:19

Zeker heb ik les.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:20

En wat zegt diegene er van?