[VOLG] Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:05

othelloster schreef:
Okej dankjewel! zo een karperrug, hoeveel invloed heeft dat op zo een beestje?

Ligt eraan wat je met de pony wil doen en wat de oorzaak van de karperrug is. Karperrug is een verzamelnaam voor een verschijnsel wat verschillende oorzaken kan hebben, en een karperrug kan ook weer verdwijnen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:06

Ik verwacht ook dweggroei: https://boktimg.nl/w/images/1/12/Dwergg ... lander.jpg

Maar dat maakt het niet minder super dat je de zorg voor hem hebt overgenomen en zo te horen ben je goed op weg naar een gezond diertje te krijgen. Het is top wat je voor hem doet, droppig Daantje.

Ik zou hem nog even hierop houden (totdat je hem minimaal 7 weken hebt. Regelmatig zit er een dip tussen de 4 en 6 weken nadat er begonnen is met opknappen), daarna zou ik rustig opbouwen naar pavo nature's best (opbouwen tot ruim een halve kg) of eventueel subli omnia gemengd met marstall vito (300g van ieder), bij voorkeur verdeeld over 2 porties en dan opbouwen over een maand tijd (dus ieder week 150g meer).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:07

En waarom geen veulenkorrel Mizora?

MaiNat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:09

Wat een schatje! Goed dat je hem hebt gered en zo met hem bezig bent! Hij is al aardig opgeknapt en kijkt veel helderder uit z'n oogjes! <3

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 21:11

Bedankt voor de tips allemaal! echt super fijn! ik denk dat ik hem ga scheren alleen op de ribben een deel van de buik zodat ik kan zien of het nu wormen zijn of zijn vacht nu zo extreem vertekend. bedankt allemaal voor de tips! echt super fijn!

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:11

Dit beestje is duidelijk niet 'alleen maar' verwaarloosd. Het is ondertussen al vaker gezegd, maar ook mij zou het niet verbazen als het om een dwergje gaat. Behalve de rug en de bolle buik ziet het beenwerk er ook niet best uit. Als je dat nog niet gedaan hebt zou ik zeker ook even goed naar het gebit laten kijken. Hopelijk ontstaan er niet meer problemen als hij ouder wordt en kan hij met goede zorgen nog een goede kwaliteit van leven hebben. Lief dat je hem hebt meegenomen, ik denk dat de meeste mensen hem hadden laten staan. Ik hoop dat je er niet de hoofdprijs voor hebt betaald en dat je er meer plezier dan zorgen van zult hebben.

othelloster

Re: Daantje, als het leven soms een andere wending neemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 21:18

dat was ik inderdaad ook nog van plan, om naar zijn gebit te laten kijken. vorige eigenaar zei dat zijn eigenaren daarvoor dat hadden gedaan. maar ik betwijfel het dus laat het liever nog een keer extra controleren. heb er gelukkig niet de hoofdprijs voor betaald. dat is ook het allerbelangrijkste. dat hij een goede kwaliteit van leven heeft. hoop dat hij zich kwa bouw gaat verbeteren... want nu is het echt niks. hoefsmid is hem al aan het corrigeren op zijn hoefjes om zijn beenstand beter te krijgen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:25

scheren zou ik nu niet doen, ook niet alleen de buik. Lekker zo laten en eerst bij laten komen.
Straks bij het verharen zie je zijn bouw vanzelf wel, dwerg zou mij ook niks verbazen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:28

Ik moest ook al denken aan dwerggroei vanwege het ruggetje en de benen, zo op het eerste gezicht vond ik de kaak dan weer niet heel typerend (maar dat is natuurlijk lastig te zien onder die dikke jas hihi). Helaas worden pony's met dwerggroei vaak minder oud dan pony's zonder groeiafwijkingen, maar met de juiste zorg kan je ze nog wel een fijn leventje geven. Als je meer informatie wilt is het misschien een idee om DubbelDun even een berichtje te doen, die heeft veel kennis over het management van dwergjes.

Succes met het verdere opknappen van Daantje!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:33

Hoe staan z'n tandjes? Kan je prima zelf bekijken. Denk aan onder/overbijt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:35

Koper schreef:
En waarom geen veulenkorrel Mizora?

Het kan wel, maar veulenkorrel bevat vaak vrij veel zetmeel en suiker. De Podo start gaat dan nog (18% zetmeel, 10% suiker), maar de Podo grow is al weer hoger (24% zetmeel, 9% suiker) en dat vind ik zelfs voor veulens bij shetten wat aan de hoge kant. Daarnaast ga ik bij voorkeur voor een vrij vezelrijk product.

De producten van Marstall zijn op zich heel goed voor de meeste paarden, maar zijn eigenlijk allemaal gebaseerd op grotendeels granen. Daarnaast zijn ze vaak vrij hoog in selenium, wat er voor zorgt dat je er minder van kan geven. Zeker omdat het gewicht van het veulen nog lastig in te schatten is. Zetmeel- en suikergehalte is bij de meeste producten van Marstall niet bekend.

Citaat:
Marstall veulenmuesli: maïsvlokken, gerstvlokken, sojaschroot, havervlokken, maïs, maïsgluten, haver, tarwegrieszemelen, mageremelkpoeder (2,5%), melasse, dextrose, geraffneerde raapolie, monocalciumfosfaat, calciumcarbonaat, natriumchloride, magnesiumoxide

Marstall veulenmix (die je 50:50 hoort te voeren met marstall complete): Sojaextraktionsschrot, dampferhitzt, Mais, Maiskleberfutter, Hafer, Weizengrießkleie, Magermilchpulver (4,5 %), Pflanzenöl aus Raps raff., Dextrose,Monocalciumphosphat, Calciumcarbonat, Rübenmelasse, Natriumchlorid, Magnesiumoxid

Marstall Complete: Gerste geflockt (20%), Maisflocken (15%), Hafer ganz (15%), Obsttrester (Apfel) (15%), Weizengrießkleie (12%), Haferschälkleie (6%), Weizenkleie (5%), Rübenmelasseschnitzel (5%), Rübenmelasse (4%), Calciumcarbonat (0,5%), Dicalciumphosphat (0,5%), Natriumchlorid (0,5%)

Subli's veulenbrok en merriebrok bevatten 29% zetmeel en 7% suiker, wat ik echt aan de hoge kant vind.

Cavalor juniorix vergelijkbaar: 27% zetmeel, 5% suiker. Daarnaast een zeer hoog seleniumgehalte (0.96mg/kg, terwijl de meeste voersoorten tussen de 0.4 en 0.6mg/kg zitten). Bijzonder genoeg bevatten sommige andere cavalor-producten juist weer extreem weinig selenium (0.2mg/kg in Cavalor Endurix).

Voor jonge warmbloedpaarden zit je al veel minder met zetmeel en suiker, en is het ook simpeler om het gewicht in te schatten en de hoeveelheid voer per schep in te schatten. Hoewel je die hele kleintjes op zich wel gemakkelijker kunt wegen, is dat toch iets dat minder vaak gebeurt. En ook het voer iedere keer afwegen gebeurt zelden. Dan is het risico op overdoseren gewoon groter.

Ons shetje woog toen we hem kochten met 4.5 maand maar zo'n 25-30kg (ook dwerg, maar iets langere poten. Een halfbroertje van hem is nog extremer dwerg dan dit veulen. Beide hebben een vergelijkbare buik). Dit veulen is wel iets ouder (met 3 maanden gespeend, in een maand tijd 3 eigenaren en nu 5 weken bij haar. Over 2 weken beginnen met opbouwen tot met een maand, zit je op een dier van ongeveer 6.5-7 maand als ik het goed bij elkaar optel, maar geboortedatum is bij de TS bekend. Dan schat ik dat hij zo'n 50kg zal wegen. Maar met de aanbevolen hoeveelheid is hij ook prima af als hij 40kg weegt, of als hij 70kg weegt).

Qua richtlijn is het handig niet meer dan 1kg Nature's best (of 500g subli omnia + 500g marstall vito) per 100kg paard te geven, bij veulens mag het wat hoger zijn vanwege de verhoogde mineralenbehoefte en de lagere gevoeligheid voor welvaartsziektes.

Qua ontwormen is het belangrijk dat je hem met verschillende middelen ontwormt. Als je hem nu met panacur of pyrantel (strongid P oid) hebt ontwormt, ontworm hem dan over 2 weken met ivermectine. Hij mag absoluut niet met moxidectine ontwormt worden, daarvoor is hij én te jong én te licht. Als ze zo weinig wegen is gevaarlijk overdoseren snel gebeurd, bij moxidectine zijn de eerste gevallen van vergiftiging al opgetreden vanaf 1.5x lichaamsgewicht (terwijl bij de andere middelen 5x lichaamsgewicht zelden meer dan diarree opleveren. Om het in verhouding te zetten).

Heb je hem de afgelopen keren met ivermectine ontwormt, ontworm hem dan nu met pyrantel of panacur.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 01-12-17 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 21:39

Zijn tandjes staan goed, een pony met dwerggroei? heeft die ook papieren?
Eigenlijk heet Daantje, Lex. Lex van de Kemp heet hij. hij heeft stamboekpieren en alles. heeft erkende vader en moeder en zijn papieren geven aan dat hij 0.0% inteelt is. zijn koppie is helemaal in orde. ook in de juist verhouding.

Mizora ontzettend bedankt voor de uitgebreide tips! super fijn! heb hem nu met de blauw/witte ontwormingkuur ontwormd voor 50 kilo. 50 kilo weegt hij helaas nog niet eens.
ik kan hem namelijk optillen.... hij is ook maar max 60 cm hoog momenteel. ik zal hem eens opmeten in zijn schofthoogte

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:44

Het handigste is om echt even op het doosje te kijken, maar ik zal wat verpakkingen laten zien, misschien herken je degene:

Afbeelding
Afbeelding

De twee halfbroertjes hebben geen papieren, de fokker vroeg namelijk voor hengstjes geen papieren aan (ze gingen ook voor 50€ weg, gechipt en wel). Maar de vader van beide dieren heeft wel vol papier en de meeste van zijn merries ook.

Ik verwacht dat het veulen pas over een 1.5 maand ±50kg weegt, dan zou hij 6.5 maand zijn, toch?

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 21:45

Hij is ontwormd met de Noromectin 2 maals, wil hem over 2 weken met de Stronig - P weer ontwormen.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:47

:j dwerggroei komt ook voor bij stamboompony's zonder inteelt, dus met een veulenboek (als volwassenen zullen ze niet worden opgenomen in het stamboek als het zichtbaar is). Zijn gewoon genen die de ouders kunnen dragen en als ze het beiden doorgeven dan heb je 'opeens' een dwerg van twee pony's die van buiten heel mooi en gezond kunnen zijn. Er valt ondertussen al wel te testen of dieren die genen dragen, maar dit wordt in heel veel gevallen (en voornamelijk bij de Shetten) nog niet gedaan.
Laatst bijgewerkt door mooney op 01-12-17 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:47

Dwerggroei was ook het eerste wat in me op kwam. En ja, daar krijgen ze een papier op, want vaak zie je dat niet als ze net geboren zijn. Een papier wil niet zeggen dat ie voor de keuring is geweest oid.
Vind het ruggetje ook wel zorgwekkend, ben benieuwd hoe hij er later uit gaat zien.
Houd er rekening mee dat dwerggroei er niet alleen maar anders uit ziet. Er kan onderhuids veel verkeerd zitten. Organen op de verkeerde plek, een rug die verkeerd groeit etc. Dus hij kan er ook goed last van krijgen.

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 21:49

Dat dwerggroei invloed kan hebben op het hele lijf dat weet ik, is het een slim plan om eens een dierenarts naar hem te laten kijken? dat een deskundige ook eens naar dit beestje kijkt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:53

othelloster schreef:
Dat dwerggroei invloed kan hebben op het hele lijf dat weet ik, is het een slim plan om eens een dierenarts naar hem te laten kijken? dat een deskundige ook eens naar dit beestje kijkt?

Dat lijkt me zinvol in de zin of het wel de moeite is zeg maar. Want stel dat hij nu al helemaal vergroeid is, dan is het zonde om je geld en energie erin te steken, om het even cru te zeggen. Want het kan best dat het niet paardwaardig is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:54

othelloster schreef:
Hij is ontwormd met de Noromectin 2 maals, wil hem over 2 weken met de Stronig - P weer ontwormen.

Dan is hij met ivermectine ontwormt en is over 2 weken met strongid-P, dus pyrantel, een verstandige keuze.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 21:55

Ik ben even aan het googlen geweest, heet zijn moeder Alissa? Zo ja dan is dit hem als nog jonger ukkie:
Afbeelding

Moet ik zeggen dat ik hem er daar best normaal uit vind zien, dus dat geeft wel een beetje goede hoop dat het deels omstandigheden zijn dat hij zijn rug misschien extra krom trekt. Maar dan heeft hij ook wel een enorme klap in zijn ontwikkeling gehad inderdaad, zonde zeg :(:)

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 21:58

Ja zijn moeder heet Alissa, dat is hem dat inderdaad:) hij heeft ook helaas een enorme klap gemaakt. zal ook lang duren voordat dat bijtrekt ben ik bang

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:01

Jeetje, wat een verschil zeg. Al heeft ie daar een groot voorhoofd, was dat ook niet dwerg eigen?
Zijn lijf ziet er daar nog wel goed uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:02

Huh dat hetzelfde veulen :oo , die heeft echt een klap gehad :(:) . Hopelijk trekt hij met liefde en aandacht weer bij

othelloster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-17 22:05

dat is inderdaad het zelfde veulen, is eigenlijk triest wat dat beestje heeft moeten maken in zijn jonge leventje tot nu toe. maar goed. hij staat nu goed en daar gaat hem om:)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-17 22:05

Lekker aankijken en laten aansterken.
Inderdaad een heel verschil.

Het is afwachten.
Fijn dat hij bij jou is en niet meer van eigenaar naar eigenaar gaat.
Ben heel benieuwd van het voorjaar.

Blijf je de vooruitgang posten?