Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
J508 schreef:Mijn paard is van de zomer in het draad blijven hangen en had aan de voorkant van zijn sprong een erg diepe, grote snee. Paard liet zich omvallen zodra het been verbonden was, dus dat hebben we meteen weg moeten halen. Wij zijn toen aan de slag gegaan met acederm, spoelen en later betadinezalf. Het heeft wel een lange tijd geduurd maar het is nu helemaal dicht en zonder littekenweefsel. Dus een vorm van honingzalf kan ik zeker aanraden. Ook inderdaad de haren/huid eromheen beschermen met vaseline.
Mocht je paard pijnstillers krijgen (metacam), dan zou ik je aanraden om te kijken naar een supplement/medicijn om de maag te beschermen. NSAID's kunnen maagproblemen veroorzaken, zeker als er andere stress bij komt (bijv. als je paard nu binnen moet blijven staan terwijl ze normaal gezien naar buiten gaat, of fysieke stress van de pijn). Mocht dit iets zijn waar je naar wil kijken dan kan je me pb'en, heb ik al helaas meerdere keren nodig gehad.
Lienek schreef:janderegelaa schreef:Je kunt de wond ook laseren dan is hij zo dicht en je hebt geen littekenweefsel. Ik heb veel grotere wonden gezien die helemaal over zijn gegaan in een week of 6. Ik heb wel foto's maar die kan ik hier niet plaatsen.
Op de pagina kun je wel een aantal voorbeelden vinden: https://www.facebook.com/highpowerlasertherapie/
Klinkt interessant. Kan jij me anders meer informatie hierover geven? ik wil dit zeker gaan overleggen met mijn dierenarts!
@Leandros, deze reactie vind ik al minder heftig hoor. Ik doe ook maar wat ik kan en zo'n wond heb ik nooit bij de hand gehad.
De reden voor niet spoelen was juist omdat de wond zelf toen schoon genoeg was en dus beter open gelaten kon worden oid. Iig was het advies liever niet te spoelen.
@Monique haar buurvrouw ging mee op wedstrijd en toen is ze in paniek over (een andere) staldeur gekomen die lager is. Het bovenluik is toen ook open gelaten en daardoor kon ze dus er deels overheen komen.
Nu staat ze in een andere stal waar ze absoluut niet uit kan. ook het kleine tralie deurtje zit dicht.
Ik zal hem vrijdag vragen waarom er verder geen actie is ondernomen. Ze heeft trouwens wel een flinke dosis antibiotica gespoten gekregen.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf wel echt helemaal in shock was en alles in eerste instantie flink langs me heen ging.
Scheren heeft de da niks over gezegd maar kan ik wel even over na vragen of dat slimmer is.
Ook Betadine niks over gezegd maar ik zal hem vragen wat hij daar van denkt.
janderegelaa schreef:XLeandrosX schreef:Ik denk dat de wond in 6 weken met dagelijks spoelen en smeren met honingzalf ook dicht zal zijn. Een stuk goedkoper lijkt mij.
Niet te vergelijken. Totaal geen wildvlees. 6-10 keer laseren is genoeg dus max rond de 300 euro. Dat is 1 keer Utrecht.
janderegelaa schreef:Ik snap ook niet waarom die wond niet geschoren is. Het is niet perse nodig voor genezing maar je kunt het allemaal wel wat beter zien. Dat de dierenarts zegt dat laseren niet nodig is zegt genoeg over een dierenarts vind ik.
Ik wil hier zo graag iets laten zien. Op welke (gratis) site kan ik een foto zetten die ik daarna in een spoiler doe? Dit i.v.m. zwakke maag van sommige mensen.
Monique1963 schreef:Je zei dat ze er niet kreupel op was. Hoe is dat nu na een paar dagen? Staat ze op de wei? Of als ze op stal staat stap je haar geregeld? In beweging blijven is wel goed denk ik. Niet overtrokken doen natuurlijk, maar wel dat de lymfeklieren goed blijven werken.