Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

J508

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:27

Mijn paard is van de zomer in het draad blijven hangen en had aan de voorkant van zijn sprong een erg diepe, grote snee. Paard liet zich omvallen zodra het been verbonden was, dus dat hebben we meteen weg moeten halen. Wij zijn toen aan de slag gegaan met acederm, spoelen en later betadinezalf. Het heeft wel een lange tijd geduurd maar het is nu helemaal dicht en zonder littekenweefsel. Dus een vorm van honingzalf kan ik zeker aanraden. Ook inderdaad de haren/huid eromheen beschermen met vaseline.

Mocht je paard pijnstillers krijgen (metacam), dan zou ik je aanraden om te kijken naar een supplement/medicijn om de maag te beschermen. NSAID's kunnen maagproblemen veroorzaken, zeker als er andere stress bij komt (bijv. als je paard nu binnen moet blijven staan terwijl ze normaal gezien naar buiten gaat, of fysieke stress van de pijn). Mocht dit iets zijn waar je naar wil kijken dan kan je me pb'en, heb ik al helaas meerdere keren nodig gehad.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:30

Kan me voorstellen dat je helemaal in shock was! Eerst al dat eerdere gedoe wat ook afschuwelijk was, hoe gaat het daar nu eigenlijk mee? en dan nu dit! Fijn dat hij wel ab had gespoten.

dat laseren klinkt trouwens super zeg! Dat ga ik onthouden voor je weet maar nooit.

Heeft edy trouwens haar tetanus up to date?

Monique1963

Re: Waarom hebben wij altijd pech? Ervaringen gezocht (Beenwond)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:33

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 22:40

J508 schreef:
Mijn paard is van de zomer in het draad blijven hangen en had aan de voorkant van zijn sprong een erg diepe, grote snee. Paard liet zich omvallen zodra het been verbonden was, dus dat hebben we meteen weg moeten halen. Wij zijn toen aan de slag gegaan met acederm, spoelen en later betadinezalf. Het heeft wel een lange tijd geduurd maar het is nu helemaal dicht en zonder littekenweefsel. Dus een vorm van honingzalf kan ik zeker aanraden. Ook inderdaad de haren/huid eromheen beschermen met vaseline.

Mocht je paard pijnstillers krijgen (metacam), dan zou ik je aanraden om te kijken naar een supplement/medicijn om de maag te beschermen. NSAID's kunnen maagproblemen veroorzaken, zeker als er andere stress bij komt (bijv. als je paard nu binnen moet blijven staan terwijl ze normaal gezien naar buiten gaat, of fysieke stress van de pijn). Mocht dit iets zijn waar je naar wil kijken dan kan je me pb'en, heb ik al helaas meerdere keren nodig gehad.

Ik zou graag een PB willen! In de beginpost staat wat ze nu krijgt. Geen idee eigenlijk hoe dat is op de maag.

@monique, het selenium probleem is doormiddel van bijvoeren van selenium compleet weg. heel ander paard is ze en gaat heel goed. Uitstekend zelfs. Dit is dus echt een hele domper want we wilden net ook weer lessen en trainen in de bak gaan oppakken.

Tetanus zal ik even moeten checken. durf ik zo niet te zeggen, goede! zelf nog totaal niet bij stil gestaan!

Die link is idd handig. net als alle tips, ik durf alleen zonder overleg niks te doen. Maar dit kan ik vrijdag uiteraard allemaal bespreken. Ga alles op een a4tje zetten zodat ik niks vergeet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 22:46

Wat een pech zeg %)

Ik ga wel met mijn voorgangers mee, ik vind het een beetje gek dat de DA niet errst onder verdoving de wondomgeving geschoren heeft en verder alles uitgespoeld om te zien of er geen splinters zitten bijvoorbeeld.
Mijn DA zou ook gewoon in de eigen praktijk of zelfs op stal hechten als het paard niet gevaarlijk doet.

Misschien voor de zekerheid een second opinion aanvragen?

Als je paard gewoon standaard ingeent is dan is de tetanus in orde.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:21

Lienek schreef:
janderegelaa schreef:
Je kunt de wond ook laseren dan is hij zo dicht en je hebt geen littekenweefsel. Ik heb veel grotere wonden gezien die helemaal over zijn gegaan in een week of 6. Ik heb wel foto's maar die kan ik hier niet plaatsen.

Op de pagina kun je wel een aantal voorbeelden vinden: https://www.facebook.com/highpowerlasertherapie/

Klinkt interessant. Kan jij me anders meer informatie hierover geven? ik wil dit zeker gaan overleggen met mijn dierenarts!

@Leandros, deze reactie vind ik al minder heftig hoor. Ik doe ook maar wat ik kan en zo'n wond heb ik nooit bij de hand gehad.
De reden voor niet spoelen was juist omdat de wond zelf toen schoon genoeg was en dus beter open gelaten kon worden oid. Iig was het advies liever niet te spoelen.

@Monique haar buurvrouw ging mee op wedstrijd en toen is ze in paniek over (een andere) staldeur gekomen die lager is. Het bovenluik is toen ook open gelaten en daardoor kon ze dus er deels overheen komen.
Nu staat ze in een andere stal waar ze absoluut niet uit kan. ook het kleine tralie deurtje zit dicht.

Ik zal hem vrijdag vragen waarom er verder geen actie is ondernomen. Ze heeft trouwens wel een flinke dosis antibiotica gespoten gekregen.
Nu moet ik zeggen dat ik zelf wel echt helemaal in shock was en alles in eerste instantie flink langs me heen ging.

Scheren heeft de da niks over gezegd maar kan ik wel even over na vragen of dat slimmer is.

Ook Betadine niks over gezegd maar ik zal hem vragen wat hij daar van denkt.

Op de site in mijn onderschrift staat ook meer info. Als je wilt kan ik je ook wel het nummer geven van iemand in de buurt die ermee behandeld.

Overigens zou ik met zo'n wond nooit voor Utrecht kiezen. Ze lopen toch wat achter de feiten aan qua behandelmethode's in dit soort situatie's.

Jouw paard is met laser in 6 weken helemaal dicht. En er groeit ook gewoon weer haar op de wond.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:29

Ik denk dat de wond in 6 weken met dagelijks spoelen en smeren met honingzalf ook dicht zal zijn. Een stuk goedkoper lijkt mij.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:30

Ik heb alleen de OP gelezen dus sorry als ik in herhaling val...

Vraag de DA om rondom de wond de vacht weg te scheren en maak hetik elke dag schoon met schone gaasjes en betadine shampoo/oplossing.
Daarna een prednisolon zalf erop (predniderm bijvoorbeeld) dat gaat ook eventueel wildvlees groei tegen.
Dan is het zo mooi schoon en dicht.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:47

XLeandrosX schreef:
Ik denk dat de wond in 6 weken met dagelijks spoelen en smeren met honingzalf ook dicht zal zijn. Een stuk goedkoper lijkt mij.

Niet te vergelijken. Totaal geen wildvlees. 6-10 keer laseren is genoeg dus max rond de 300 euro. Dat is 1 keer Utrecht.

fedjeraketje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 00:42

Jeetje, kan me goed voorstellen dat je in shock was toen je de wond zag. Hopelijk geneest het snel en mooi. Beterschap voor je paardje :(:)

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 05:43

Exact dezelfde ervaring... ook over de deur maar bij mijn paard alleen de voorbenen stuk.. de dierenarts heeft hem toen helemaa ingepakt met verband. ( dit gaat bij jou niet) Na 11 dagen mocht ik alleen nog maar honingzalf smeren!! En de wondjes zijn super mooi genezen!

Afbeelding

Afbeelding dit is na de 3e keer verband wissel.

De before foto’s bespaar ik je :Y)

Schoonhouden is echt het belangrijkste voor het nette genezen! Dus Ook vanaf mijn kant een beetje onbegrip naar je dierenarts toe. Maar ik was er niet bij en vanaf een beeldschermpje oordelen is makkelijker dan in het echt.
Honingzalf heeft een reinigende werking dus ik zou daar rondom de randjes alvast mee beginnen. Vroeger deed ik ook vaseline gebruiken tot ik honingzalf leerde kennen en daar werden de wonden veel mooier van. Als de wond wat meer dicht is zou ik met betaldine het grondig schoonmaken zodat het vuil echt weg is, het is niet erg als het dan een beetje bloed, bloed is goed, dat reinigt en als het bloed is de huid gezond.

Heel veel beterschap! En honingzalf was echt mijn beste vriend toen!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 08:04

janderegelaa schreef:
XLeandrosX schreef:

Niet te vergelijken. Totaal geen wildvlees. 6-10 keer laseren is genoeg dus max rond de 300 euro. Dat is 1 keer Utrecht.

Dat valt me erg mee inderdaad!

Heb je een nummer voor me? Ik had al gekeken op de site maar daar zag ik geen paardenarts in de omgeving van Blaricum staan!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 12:25

Je hebt PB.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 16:38

Vandaag gespoelt.

De DA was toevallig op stal en heeft even gekeken. Die vond de wond er nog steeds goed uit zien. En nagevraagd over laseren maar dit vond hij niet nodig.
Desondanks heb ik wel contact opgenomen met een praktijk hier in de buurt om informatie op te vragen.

De foto is dus na het spoelen gemaakt.
Afbeelding

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:19

Hi Lieneke, moeilijk te zien vanaf een foto. Ik heb het gevoel dat het er niet fruitig en frisjes uitziet.

Kan Edy tegen scheren? Zo ja, dan zou ik persoonlijk als Callas dit was overkomen en het zou er zo uitzien als nu, dan zou ik met de tondeuse de hele binnenkant van haar been voorzichtig helemaal scheren.

Als ze niet tegen het geluid van de tondeuse kan, zou ik een zak vol met gewone lady scheermesjes kopen en dan eerst wegknippen wat weg kan en dan met de scheermesjes zoveel mogelijk haar rond de wondranden weghalen.

Ik zou het been daarna dan wassen met betadineshampoo en water waar de kou goed af is. Dan droogdeppen en kijken hoe het er dan uitziet. Vurig of niet? Vurig is ontsteking.

En hoe voelt het omliggende weefsel? Warmer? Dat is ook ontsteking.

Als het pusserig is, op een stukje midden in de foto lijkt het wat geler, dan dat stukje NIET met zalf afsluiten. Beter dat het lichaam zelf de zooi kan afvoeren. Wel heel goed schoonmaken meerdere keren per dag.

Ligt ze wel eens als ze slaapt 's nachts? Zoja, zou je kunnen overwegen om vuil buiten te houden om haar een been van een oude legging aan te trekken. Misschien zakt het af, maar misschien blijft het ook wel zitten en kan het vuil buiten houden.

En staat ze op stro of zaagsel. Mocht ze op zaagsel staan, dan zou ik even voor de time being haar op stro zetten.

En als je nog vliegen hebt, behandel haar goed tegen vliegen, niet op de wond natuurlijk, maar wel redelijk dicht in de buurt dat je niet het risico loopt op infectie door insecten.

Sterkte!

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 17:46

Ja ik vind het dus zelf ook niet top er uit zien. Maar ik heb dan ook nog nooit zo'n diepe wond gezien bij een paard.

Ik durf niet goed langs de wond te scheren omdat het naast deze wond ook nog meerdere minder diepe wonden tegen aan liggen. Durf dus niet zomaar met de tondeuse aan de slag.

Er is niks aan pus overigens. De foto en belichting zijn uiteraard weer iets vertekenend.

Ze staat nu op stro en ligt gelukkig niet naar wat ik mee krijg.

Ik blijf ondertussen ook maar flink door sprayen met dermiel. Ze voelt het wel maar verzet is minimaal.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:48

Waarop baseren jullie dat deze wond er niet goed uit ziet? Ik zie namelijk een goed doorbloede wond zonder tekenen van infectie, weinig zwelling en veel oud bloed rondom.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:51

HI Lieneke, ik snap het helemaal dat je het doodeng vindt om erlangs te scheren. Komt ook omdat het je eigen paard is. Je wilt haar niet nog eens nóg meer pijn doen. Ik wilde dat ik niet in Frankrijk woonde, dan kwam ik langs om je te helpen. Omdat het mijn paard niet is, zou ik er veel meer mee durven.

Toch zou ik het echt proberen. Zeker als er nog meer sneden zitten, zou ik het echt adviseren om het te scheren.

Komt morgen de dierenarts weer, had ik dat begrepen? Kan hij het anders niet voor je scheren?

En als je niet durft te scheren, kun je het dan überhaupt niet wassen met betadineshampoo, wat zegt de da daarvan?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 17:52

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:14

Ik zou het er vooral omheen goed boenen.
Dan heb je direct beter zicht op de wondranden en dan zie je in het algeheel gewoon een beter overzicht van de wond.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:15

Ik snap ook niet waarom die wond niet geschoren is. Het is niet perse nodig voor genezing maar je kunt het allemaal wel wat beter zien. Dat de dierenarts zegt dat laseren niet nodig is zegt genoeg over een dierenarts vind ik.

Ik wil hier zo graag iets laten zien. Op welke (gratis) site kan ik een foto zetten die ik daarna in een spoiler doe? Dit i.v.m. zwakke maag van sommige mensen.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 18:32

janderegelaa schreef:
Ik snap ook niet waarom die wond niet geschoren is. Het is niet perse nodig voor genezing maar je kunt het allemaal wel wat beter zien. Dat de dierenarts zegt dat laseren niet nodig is zegt genoeg over een dierenarts vind ik.

Ik wil hier zo graag iets laten zien. Op welke (gratis) site kan ik een foto zetten die ik daarna in een spoiler doe? Dit i.v.m. zwakke maag van sommige mensen.

Ja stom. Maarja. De bedoeling was dat ze zaterdag helemaal geschoren zou worden maar omdat ze te ongeduldig werd wilde ik dit zondags afmaken. Pff. Frustrerend vooral.

Je kan foto's plaatsen via een bericht -> voeg fotos toe. En dan spoiler aanklikken en daar in zetten.

@monique ik wil ook wel scheren hoor. Ik vind het alleen lastig te zien wat wond is en wat niet. Ik zal de da morgen vragen om hulp.
Betadine shampoo niet over gehad. Dat kan ik ook voorstellen net als mesitran.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:41

Je zei dat ze er niet kreupel op was. Hoe is dat nu na een paar dagen? Staat ze op de wei? Of als ze op stal staat stap je haar geregeld? In beweging blijven is wel goed denk ik. Niet overtrokken doen natuurlijk, maar wel dat de lymfeklieren goed blijven werken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 18:43

Betadine remt het helingsproces, dus daar zou ik bij een schone wond bij weg blijven.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-17 18:45

Monique1963 schreef:
Je zei dat ze er niet kreupel op was. Hoe is dat nu na een paar dagen? Staat ze op de wei? Of als ze op stal staat stap je haar geregeld? In beweging blijven is wel goed denk ik. Niet overtrokken doen natuurlijk, maar wel dat de lymfeklieren goed blijven werken.

Ik kan hier geen filmpje plaatsen helaas. Ze staat stil want ze mocht niet te veel bewegen maar voor afspoelen toch een stukje laten lopen.

In principe vind ik haar vrij goed lopen! Heb het filmpje op mijn fb staan. Weet niet hoe ik de link hier kan kopieren.