Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 17:56

Wijslander schreef:
Bizar... een ander woord heb ik er niet voor. Hoe gaat het nu met zijn HKO?

jaren later nog eens röntchenfots gedaan (wil ik ook niet te vaak doen, is best wel duur)
heeft zich niet verder ontwikkeld. De ontsteking is volledig verdwenen, maar calcificatie is natuurlijk wel nog zichtbaar geweest.

de rug gaat best aardig nu, is wel het zorgenkindje, beetje een rubber paard dat graag doorhangt.
lenden zijn mooi mobiel en sterk geworden
hoef is behoorlijk bijgewerkt door mijn hoefsmid, dat helpt de hoefkatrolproblemen ook enorm.
maatboom op het zadel helpt behoorlijk

linker achterbeen voel ik wel wat minder kwaliteit, maar ik mag best tevreden zijn.

Hoewel max in de zomer echt hard aan de bak moet om zijn hooi te verdienen, is hij tot nog toe helemaal niet meer kreupel geweest (alleen in de eerste 2 maanden ofzo was het linker achterbeen heel merkwaardig bezig.)

wat duidelijk werd is dat toen hij in de wei zijn houding ging aanpassen en mooie dressuur uit zichzelf ging doen, (passades uit zichzelf) werd de voortgang enorm beter

Solica

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:04

Zo wat een verschil :oo

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:05

Het wordt bijna eentonig...maar ik kan ook enkel zeggen : Wow !!!!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:08

Wow wow en nog eens wow.. diep respect echt waar

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:12

Top werk verricht +:)+ Ben blij om les van jou te kunnen hebben :j

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:22

Dat paard heeft het getroffen, die ziet er fantastisch uit nu! Rond, gezond en trots,
+:)+

debberley

Re: Van zielig hoopje ellende tot Hoge School paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:29

Waanzinnig! Heel veel respect voor. Petje af.

Emj_23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:42

Heel mooi paard! Ik vind het zo knap dat je met al je inzet zo'n mooi resultaat weet te bereiken! Max heeft gewoon een tweede leven gekregen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:44

wauw wat een prachtig paard is dat geworden zeg.

gave foto's ook die laatste 2

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:53

Wat een verschil, een ware transformatie!

Citaat:
wat duidelijk werd is dat toen hij in de wei zijn houding ging aanpassen en mooie dressuur uit zichzelf ging doen, (passades uit zichzelf) werd de voortgang enorm beter

Wat mooi dat je dit schrijft, want dit is voor mij de ultieme "dressuur is er voor het paard". Als ze snappen en voelen dat ze het kunnen gebruiken in een andere context, dan ben je een knappe trainer.

Petje af voor jou

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 18:57

Ik durf het bijna niet te zeggen hier, maar waarom zitten paardenmannen in de regel zo veel natuurlijker op hun paarden dan de dames?? :o

Bij het merendeel dat op bokt voorbij zie komen "zie "je van alles.
Vaak is het een goede poging, een enkel keer is het mooi gelukt.

Je hebt een prachtige zit, en dat zie je ook absoluut terug IN je paard.
Niet alleen áán je paard.

Ik maak een diepe buiging!! _/-\o_
Laatst bijgewerkt door 7ofhearts op 23-10-17 19:23, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:01

Wow, wat een mooi voorbeeld. Dit plaatje hou ik nog even in mijn hoofd!
Dankjewel voor het delen.

Jennanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:04

wauw, mooi hoor!

Wat doe je om zijn rug te verbeteren?
Ben benieuwd, omdat ik ook zo'n rubber paardje heb ;)

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:16

Dat kan bijna toch niet hetzelfde paard zijn! Jemig wat een verschil dat dat zo kan veranderen! Ik kijk er echt van op hoor

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:21

wooow wat heeft dat dier een geluk gehad, dat het bij jouw terecht gekomen is.

heel knap hoor. *\o/* *\o/* *\o/* :j :j :j

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-17 19:23

Jennanne schreef:
wauw, mooi hoor!

Wat doe je om zijn rug te verbeteren?
Ben benieuwd, omdat ik ook zo'n rubber paardje heb ;)

correct buigen.
is eigenlijk het hele verhaal....
oppassen voor het destructieve effect van de binnenteugel.

met zijgangen een grip krijgen op de zijwaartse balans, (rechtrichten in acute zin van het woord), dan is het mogelijk om met je zit de rug toe te staan uit het achterbeen te heffen.

je wilt dus buikspieren, schouderspieren en iliopsoasis aan de gang krijgen.
door goed mee te zitten kan je de impulsie een richting geven.

dus als ik zo goed mogelijk mijn achterbeen neerzet reageert het lichaam met spierspanning die ik kan gebruiken en dan moet ik wat er nog niet helemaal precies klopt (met die plaatsing van dat achterbeen) 'vangen' met de plaatsing van de voorkant van het paard (de schouderpartij precies goed krijgen vlnr)

goed opletten dat het buitenvoorbeen z'n juiste plek krijgt, dan meestal eerst het binnenachterbeen en dan het buitenachterbeen...

schouder binnenwaarts en travers (apuyementen) zijn het eieren eten.

oefeningen van la Broué zijn ook heel handig, met vele overgangen tussen schouder binnenwaarts en travers (een trap-vormig appuyement) zonder tussenstappen en met behoud van buiging.

renvers op kleine cirkels doet ook wonderen (moet je heel erg letten op het binnenvoorbeen (van de buiging) zodat je minder teugel nodig hebt.

rijden uit je zit.

Daardoor kun je dan rechtrichten in de zin van het uitbalanceren van de bespiering van het paard...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:25

Wauw, wat goed zeg!!!!

Zo mooi dit!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:29

Gaaf hoor Arne. Ik volg je stiekem op facebook en ik had de foto's al gezien. Heel veel respect voor jou!
En ik vind jouw rijden en lesgeven zo inspirerend. Een tijd terug had ik de kans een les van je mee te pikken, maar dat ging helaas niet door.
Wel heb ik een paard gereden die al goed aan de hulpen stond, en door youtube filmpjes van jouw lessen te volgen, kon ik het een en ander 'uitproberen'(toepassen noem ik het niet, omdat het leren van internet nou niet een adequate manier van leren is), maar verdomd, dat werkte me toch een potje goed! Door in galop enkel mijn heup te openen en mijn lijf in te draaien(na de galop wat verzameld te hebben), draaide peerd ineens een kwart arbeidspiroutte in galop. Ik was helemaal verbaasd!
Dus af en toe bekijk ik wat filmpjes, daar leer ik heel veel van! Want in mijn lessen houd ik het ook graag simpel en logisch, want dat vind ik van wat jij verteld :)

Ik hoop je nog een keer tegen te komen en meer van je te leren!

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:31

Wouw!! <<)

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:41

Wat prachtig om te zien! En om te lezen hoe ontzettend veel je weet en snapt hoe het paard in elkaar zit.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:43

Gaaf topic Arne!

Max is zoooo gaaf. <3

Je had weleens verteld dat hij een beetje sneu was toen je hem kocht, maar jeetje, als je het zo op de foto ziet is het wel heel extreem! Echt respect, hoeveel je met dit paard bereikt hebt.

Is dit ook 'bewijs' dat in principe ieder paard opgeleid kan worden tot de HS? Of had Max, ondanks zijn fysieke beperkingen, wel al een bepaalde aanleg hiervoor?

Joolien schreef:
Ik hoop je nog een keer tegen te komen en meer van je te leren!

Ik heb je pm gstuurd, Arne komt weer een paar keer lesgeven in NL in 2018. Als je geen eigen paard ter beschikking staat, herhaal ik m'n aanbod van vorig jaar...

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:45

Prachtig veranderd dit dier! En ik hoor graag meer van al je kennis, dus wellicht zoek ik Facebook ook nog even af straks :o

Alleen lees ik 'Ik zocht snel een dapper paard', dapper zal ie wellicht geweest zijn. Maar snel kan je hem toch niet hebben/kunnen gebruiken?

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:46

Woooooow...sodeju hee!
Die ken je niet terug, in niets!

Respect hoor!

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:50

Zo mooi om dit te zien, tegelijk geeft het me ook een gevoel van frustratie.

In je profiel is te lezen dat je nog maar relatief kort rijdt (16 jaar) en dan dit kunnen en het nog over kunnen brengen ook.

Waarom zijn er dan zoveel vooraanstaande paardenlui, die in de stal zijn geboren, generatie op generatie in de paarden zitten.
En die komen nog geen klap verder dan geef maar een schop en trek maar aan de voorkant.
Zij en hun leerlingen scoren nog ook in de ring.

De manier van rijden zoals Airnt doet, dat zou je moeten leren op de manege, dat zou het normale beeld moeten zijn.
Die harmonie, gedragenheid etc. waar ze het in de boekjes over hebben, dat bedoelen ze daar nu mee.

Niet een stom zwaaiend voorbeen, een achterhand die wat meesleept.
Paarden die door die manier van rijden naar de knoppen gaan, gewrichten moeten worden ingespoten.

En kijk dit paard dan, 6 jaar geleden een wrak, al behoorlijk gesloopt door de onkunde van de mens, HKO die hem binnenkort noodlottig zou worden.
En wat we nu 6 jaar later zien, dat was dit paard nooit gegeven als het niet bij Airnt terecht was gekomen.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-17 19:52

Ik word helemaal blij van dit topic <3 Super gaaf!

In eerste instantie had ik het topic niet eens aangeklikt, omdat ik eigenlijk foto's verwachtte van een wat zielig paard van de markt in minder goede conditie, naar een beter gevoerd paard die misschien een spaanse pas kunstje zou kunnen. Dit overtreft zó alle verwachtingen die ik had <3 Wat heeft Max het bij jou getroffen zeg!!