Na 3 jaar weer in de baan!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 10:49

Zonnetje81 schreef:
Ik vind dat er ook best rekenig gehouden mag worden met de fotos deze zijn niet allemaal op een correct moment genomen of uit de juiste hoek. Ik weet als fotogaaf hoe een moment je kan maken of breken. Dat TS geen ropruiter is en er veel winst te behalen is zal ze zelf ook wel weten. Voor 97% zijn we dat allemaal niet dus iemand hier afkraken gaat wel ver.

Dat vind ik dus niet. Ik vind dat er van de fotograaf weinig verkeerd gezegd kan worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:04

Als het momentopnames waren zou je het maar op een paar foto's zien. Helaas zie je het elke keer opnieuw op alle foto's die geplaatst worden van deze combinatie. :)
Ook ik kan alleen maar mee gaan met het commentaar van knollentuin. En ik vermoed dat de spanning die ze in haar lijf houdt ook van het zadel uit komt..
Op alle foto's gaat de bakrand "opwaarts" en alsnog loopt het paard "de grond in". Dus als je die foto's recht zet zal dat helemaal zo zijn..

Licor

Re: Na 3 jaar weer in de baan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:38

Ik denk dat het nu wel genoeg gezegd is. De jury punten waren netjes en die zagen het live. Op het protocol zullen ook wel tips vermeld staan.
Daarnaast staan de fotos niet op haw maar op itp..

Citaat:
RIJ-ITP is bedoeld voor alle leuke rijfoto's van je paard. Als je graag dressuurfoto's wilt laten zien maar niet specifiek op zoek bent naar rijtechnisch commentaar kun je je foto's hier plaatsen, net als bosritfoto's, en alle andere rijfoto's die niet op de overige ITP-fora thuishoren.

Gefeliciteerd TS!
Ik vind jullie een leuke combinatie en het plezier straalt ervan af. Volgens mij heb je een goede band met je merrie!
En ik vind het mooi om te zien hoe je je best doet om het zo goed mogelijk te doen.. uiteindelijk heeft iedereen een andere mening over hoe het zou moeten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:43

Licor schreef:
Ik denk dat het nu wel genoeg gezegd is. De jury punten waren netjes en die zagen het live. Op het protocol zullen ook wel tips vermeld staan.

Het was een onderlinge wedstrijd in het Noorden des lands. Dus trek er maar rustig 20 puntjes af....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:43

Bedankt voor de reacties! En de felicitatie mbt mijn verjaardag vandaag natuurlijk *\o/*

Ik vroeg me al af waarom ze na mijn proefje eerst de bak moesten slepen, maar nu begrijp ik het, mijn paard heeft zulke diepe sporen gegraven in de bak omdat ze de grond in boorde dat het eerst weer recht gesleept moest worden <<) . Zonder gekheid.. ik heb sommige foto's inderdaad een klein beetje gedraaid omdat dat de foto's ten goede kwam, maar ik heb ze hier ook met rechte horizon. En echt, paard loopt gewoon rechtuit in plaats van naar beneden _O- . We hebben 10 stappen terug gedaan in de afgelopen jaren en we zijn nu weer 3 stappen vooruit, en ik ben er al heel blij mee.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vwb het zadel, knollentuin ik weet je mening daarover (en over mijn vorige zadels idem). Ik begrijp je wel (misschien beter dan je denkt). Maar ik heb je ook al eens uitgelegd dat er op dit paard al zoveel zadels gepast zijn (door verschillende zadelpassers) en dat het perfecte zadel nog uitgevonden moet worden voor haar (zou met maatwerk waarschijnlijk wel lukken, maar ik heb geen maatwerk budget op dit moment). Deze belemmert haar in principe niet, hij ligt niet op de schoft of de schouder, maar net er achter. Voor mijn benen is hij niet ideaal, dat begrijp ik zelf ook, maar ik red me er wel mee. Ik verwacht er ook geen Z proef van en voor wat we nu doen wil het wel zo.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 12:46

Babootje schreef:
Licor schreef:

Het was een onderlinge wedstrijd in het Noorden des lands. Dus trek er maar rustig 20 puntjes af....

Wat een verschrikkelijke, nare opmerking van jou Babootje. :r Dat jij dit denkt, prima. Maar houd dat lekker voor je. Waarom mag TS niet haar trots delen dat ze na jaren weer eens de wedstrijdring in is gegaan? Ja, er zijn verbeterpunten. Maar TS vroeg niet om advies. :n

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 12:51

Cayenne, mbt de outfit, ben ik helemaal met je eens hoor! Ik had deze outfit gekocht toen ik nog wedstrijden reed met mijn schimmel en daar was dit leuk bij. Aangezien ik momenteel niet meer start heb ik ook geen nieuwe outfit gekocht, maar wie weet in de toekomst komen die kriebels nog terug en dan wil ik graag iets beter passends. Dit jasje is me inmiddels ook echt te wijd geworden (dat is best positief haha) en ik vind het ook niet echt een gezicht meer zo.

Protocolletje trouwens:
Afbeelding

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:07

Denise_Storm schreef:
Wat een verschrikkelijke, nare opmerking van jou Babootje. :r Dat jij dit denkt, prima. Maar houd dat lekker voor je. Waarom mag TS niet haar trots delen dat ze na jaren weer eens de wedstrijdring in is gegaan?

Geen nare opmerking; maar een reactie op de post van Licor dat de jurypunten netjes waren en zij de combinatie 'in real life' hebben gezien.
Dan moet je wel reeel blijven te beseffen dat dit een onderlinge was. Murosch is ervaren genoeg in de wedstrijdsport om dit ook te weten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:16

Murosch schreef:
Vwb het zadel, knollentuin ik weet je mening daarover (en over mijn vorige zadels idem). Ik begrijp je wel (misschien beter dan je denkt). Maar ik heb je ook al eens uitgelegd dat er op dit paard al zoveel zadels gepast zijn (door verschillende zadelpassers) en dat het perfecte zadel nog uitgevonden moet worden voor haar (zou met maatwerk waarschijnlijk wel lukken, maar ik heb geen maatwerk budget op dit moment). Deze belemmert haar in principe niet, hij ligt niet op de schoft of de schouder, maar net er achter. Voor mijn benen is hij niet ideaal, dat begrijp ik zelf ook, maar ik red me er wel mee. Ik verwacht er ook geen Z proef van en voor wat we nu doen wil het wel zo.

Voor jouw benen is het niet ideaal, maar voor de benen van je paard ook niet, want je belast je paard onevenredig zwaar op de voorhand door de plaats waar je zit. Daarmee belemmer je je paard absoluut. Dat zou je toch moeten weten?
Mijn ervaring is dat - ook in confectiezadels - voor ieder paard een passend zadel te vinden is. Daarvoor hoef je echt geen maatzadel aan te laten meten.

Er zijn ook andere oplossingen om het zadel wat meer op de goede plek te krijgen, zoals een voorsingel, schoftophoger of zadeldek met geintegreerde voorsingel om het zadel minder te laten schuiven (zo'n ijslanderdekje zoals op de foto hieronder) eventueel in combinatie met anatomisch voorgevormde singels (zoals een banaansingel) of de singelstoten te kruisen. Heb je dat al eens geprobeerd?

Afbeelding

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 13:31

Wat fijn dat jullie weer met plezier gestart zijn! Ik zie een paard wat lekker voorwaarts loopt, met de oortjes naar voren, en een blije ruiter, super leuk!
Zadel kan ik niet goed beoordelen.
( En het negatieve commentaar vind ik jammer. Men mag zeker best zn mening geven, maar om deze reden kies ik er persoonlijk niet voor om rijfoto's te plaatsen )

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-17 20:51

Dank je monette, ik maak me niet te druk om de reacties. Ik vind het leuk om te laten zien wat we doen en iedereen mag daarover een mening hebben.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:22

En wie zei dat de fotograaf goed is....alle fotos zijn te laat genomen hierdoor zou elk paard op de foto de grond in lopen. Foto 1 is net over het randje maar foto 2 en 3 zijn beiden te laat genomen waar het paard het been al aan het neerzetten is. Dus in mijn ogen kraken jullie ts af op onkundige fotos.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:24

Babootje schreef:
Denise_Storm schreef:
Wat een verschrikkelijke, nare opmerking van jou Babootje. :r Dat jij dit denkt, prima. Maar houd dat lekker voor je. Waarom mag TS niet haar trots delen dat ze na jaren weer eens de wedstrijdring in is gegaan?

Geen nare opmerking; maar een reactie op de post van Licor dat de jurypunten netjes waren en zij de combinatie 'in real life' hebben gezien.
Dan moet je wel reeel blijven te beseffen dat dit een onderlinge was. Murosch is ervaren genoeg in de wedstrijdsport om dit ook te weten.

Zal ts best weten maar hoef jij niet zo cru te benadrukken. Ze ie blij met haar 3 stappen vooruit daar gaat het om.

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:44

Ik vind, zoals eerder gezegd dat het zadel niet ideaal ligt. Maar... wanneer het echt zo extreem beroerd had gelegen, had het paard het hoofd niet zo ver naar beneden gekregen.

Vindt zelf wel dat het wanneer het voorbeen naar voren gaat het ok is aan ruimte, maar wanneer naar achteren het net te krap is.

Mocht je de reis er voor over hebben, zou ik adviseren naar Countrymill in Nijkerk te gaan.(Bert is wat mij betreft de fijnste daar) Daar hebben ze ook 'budget' prijzen voor moeilijke ruggen/schoften enz.

Nu zijn zadelmakers natuurlijk ook maar net wat de mens er aan ervaringen mee heeft, maar ik zelf vind het een super plek!
(En ik ben een überhaupt pietlut :o )

Veel succes verder en geniet van elkaar!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 12:14

Bedankt voor de reacties weer. De foto's zijn gemaakt met mijn toestel, maar door een vriendin die inderdaad nooit een spiegelreflex hanteert en die sowieso nooit fotografeert en heel eerlijk ben ik er al lang blij mee dat ik leuk beeldmateriaal heb van ons proefje. Het ging totaal niet om perfecte foto's, puur erom dat ik er een leuke herinnering aan overhield en dat is prima gelukt en ik ben haar dankbaar voor de foto's die ze heeft gemaakt :).

Bedankt voor de tip Sillywoman. Voorlopig tuffen we nog wel even verder met dit zadel, maar als de spaarpot is gespekt dan is dat geen gek idee.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:29

Silly_Woman schreef:
Ik vind, zoals eerder gezegd dat het zadel niet ideaal ligt. Maar... wanneer het echt zo extreem beroerd had gelegen, had het paard het hoofd niet zo ver naar beneden gekregen.

Hoe kom je daar nu bij? Naar beneden gaat ze wel. Het probleem is nu juist dat ze vanuit de schoft omhoog moet. En dat gaat niet als je er zo op zit.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 16:34

Murosch schreef:
Bedankt voor de tip Sillywoman. Voorlopig tuffen we nog wel even verder met dit zadel, maar als de spaarpot is gespekt dan is dat geen gek idee.

Er zijn ook best wat opties, zonder dat je nu direct een ander zadel moet kopen. Zoals een voorsingel of zo'n dekje met geintegreerde voorgevormde singel... Er is genoeg op dat gebied wat je nog zou kunnen proberen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:00

Ik weet al je gedoe om zadels passend te krijgen, maar ik ben echt van de groep die de overtuiging heeft dat alles staat en valt met je smid, harnachement en instructie. Een goed liggend zadel is het behoud Van Je paard en wat jij zelf zal gaan ervaren als je goed zitten kan is te veel om op te noemen.
En een zadel is in mijn idee te vaak een sluitpost, ik zou willen dat dat eens veranderen gaat omdat het een makkelijk en algeheel geaccepteerd excuus is. Je koopt een paard, je hebt er nog een er komt een shetje bij en je wil gaan dekken, prioriteit stellen in waar je geld insteekt is ook een overweging

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:18

Wat een onzin Zonnetje1. De fotoos zijn prima op een moment genomen dat je een goede indruk krijgt van hoe het paard gaat. De meeste foto's van de draf zijn op het zweefmoment genomen. Foto's die je vaak ziet van een paard uit de juiste hoek, in de buiging binnenbeen voor, zijn juist getrucked waardoor een paard ronder en actiever lijkt dan het werkelijk is. Deze foto's geven juist een goed beeld van hoe het paard loopt. Zelfde geld voor de galopfoto's. Ja optisch is een galopfoto waarbij het binnenachterbeen maximaal naar voren geplaatst wordt het meest spectaculair. maar de foto's zijn wel genomen in het opwaartse moment van de galop, niet in het neerwaartse.

En juist daarom kun je hier wel wat van zeggen. Zelfs in de opwaartse beweging is de romp naar beneden. En het zweefmoment in de draf is minimaal en ook daar is de romp naar beneden, ondanks de bijgestelde horizon.

Als een paard zijn voorbeen naar achteren brengt en het zadel ligt halverwege die schouder, dan is de beweging gehinderd. Kun je lang over praten, kun je kort over praten, maar dat is gewoon een feit. Maar je hoeft niet eens naar de schouder te kijken. TS zit gewoon heel duidelijk voor het middelpunt van haar paard, zit vol op de schoft en dan ook nog eens naar voren (of zoals mijn instructrice het altijd zo plastisch zegt, je zit op je doos, niet op je kont als ik ook weer eens de neiging heb naar voren te duiken). Als je dan al een paard met een zeer neerwaarts exterieur hebt, een ruiter die wel aan de bovengrens zit voor het paard qua lengte, dan maak je het je paard werkelijk onmogelijk om fijn te lopen. Paard kan op deze manier totaal zijn rug niet gebruiken, kan alleen maar nog meer naar voren kiepen dan het eigen lijf al doet. Kan onmogelijk de schoft omhoog brengen zoals Knollentuin ook al aangeeft. Juist op paarden met deze bouw is het zaak om meer achter het paard te zitten, je door het paard mee te laten nemen ipv voor het paard uitgaan.

Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe TS zelf tegen het feit aankijkt dat het paard op bijna elke foto met het hoofd achter de loodlijn loopt. Zelf vind ik dat nog wel het minst storende aan dit beeld, maar gezien voorgaande topics was het voor de loodlijn gaan het belangrijke punt voor TS om haar hele trainingswijze om te gooien. Maar twee jaar op een andere wijze trainen heeft er dus niet toe geleid dat het paard in meer oprichting de kracht heeft voor de loodlijn te blijven. In mijn ogen heeft dat allemaal te maken met bovenstaande, het teveel op de voorhand gaan, het te weinig in horizontaal evenwicht kunnen komen en daarmee de juiste spieren trainen. Je kunt nog zoveel aan je basis willen veranderen, als je eigen zit en je harnachement het paard zoveel tegenwerken, kom je nooit tot een fijn gaand paard.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:51

Ik kan niet anders als het volmondig met vorige schrijfster eens zijn.

En wat de kritiek betreft. Mevrouw Murosch heeft ZZ-L gereden, heeft een beroepsopleiding gedaan, zij schrijft een blog, of website, waar uit zou moeten blijken dat zij het goed weet. Immers men schrijf zoiets toch alleen als men pretendeert dat men het beter weet en dat men ermee iets toevoegt aan de reeds overvloedig aanwezige literatuur.
Het is niet dat het getoond het allervreselijkste is. Dat heeft niemand geschreven. Maar ik denk eerder dat het commentaar blijk geeft van teleurstelling en verbazing, dat iemand die beroeps is [en dan heeft men qualitate qua, de pretentie dat men het essentiële wel weet] zulke fouten maakt of niet adequaat weet op te lossen.

Met betrekking tot de wedstrijd; Ik zou nooit van mijn leven meer een onderlinge wedstrijd meerijden indien ik dat niveau gereden had wat mevrouw Murosch gereden heeft. Tenzij mijn concurenten in die proef hetzelfde niveau hebben gereden. Dat lijkt mij bij een onderlinge wedstrijd onwaarschijnlijk. Of het percentage hoog of laag is, lijkt mij nauwelijks relevant. Als beroeps die trots mag zijn op het behaalde ZZ-L niveau, zou ik niet mee gaan rijden bij een onderlinge wedstrijd, waar de tegenstanders uit amateurs bestaan. Dat vind ik eerlijk gezegd niet mooi.

Mevr. Murosch, ik waardeer zeker dat u geprobeerd hebt uw manier van rijden te veranderen. Maar met de beste wil te wereld zie ik de verbetering niet. En waarom zou ik u dat niet gunnen als het wel zo zou zijn?
Naast het bezwaar over de ligging van het zadel, ben ik ook van mening dat stretching, of zoals men dat vroeger noemde, 'voorwaarts-neerwaarts' bij uw paard maar met gering mate 'geconsumeerd' mag worden. En juist daar hebt u zich in het verleden op toegelegd. Met de beste bedoelingen van de wereld hebt u het uw paard alleen maar moeilijker gemaakt. Niet dat u die oefening nooit mag doen. Maar ik zou mij beperken tot het controleren of het paard het nog wil en kan doen,..... en dan is het genoeg. Ik keer daar alleen weer even naar terug om de hals en rug even in een andere houding te brengen en te ontspannen; de broodnodige afwisseling. Maar voor de verbetering van het paard hoort dat het dier leert zich te dragen. Dat kan dan het beste in een houding van het horizontaal evenwicht. U blijft daar voortdurend onder. Door het zwaartepunt zooo ver naar voren te plaatsen stelt u het dier voor een onmogelijk taak. Daardoor zal het elke poging om te tillen opgeven en overgaan tot puur stuwen. En dan heeft men precies het omgekeerde bereikt van hetgeen de bedoeling was. Deze bezwaren heb ik al vaker geuit in discussies met Simpelmans en met de heer Faerber en diens volgelingen. Voorwaarts-neerwaarts is heel goed voor een paard, maar het is geen einddoel en al zeker geen godsdienst [ik beweer niet dat u er een godsdienst van maakt].

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-17 20:12

Ik heb maar een woord voor diverse bovengenoemde reacties waarbij de laatste de kroon spant en dat is triest. Triest dat heel bewust meerdere malen specifiek door mensen uit een bewust topic, naar boven moet worden gehaald dat ik in het verleden op een hoger niveau heb gereden (met een heel ander paard in een heel andere fase van mijn leven). Een tijd waarin ik lichamelijk gezond was en het geluk had om een getalenteerd paard onder mijn kont te hebben. Een tijd waaraan ik met pijn en weemoed terugdenk en waarover ik nimmer zal "opscheppen". Een periode waarna ik met vreselijke faalangst te maken kreeg doordat mensen verwachtingen hadden en zo erg dat ik geen adem meer haalde tijdens mijn proeven waardoor ik meerdere malen ben flauwgevallen na afloop van de proef. Waardoor ik uiteindelijk de wedstrijdsport geheel heb moeten opgeven. Triest dat het vertrouwen dat we langzaam weer opgebouwd hebben zo doelbewust met de grond gelijk getracht wordt te maken. Precies de reden waardoor faalangst ontstaat. Een blog ja, de reden daarvan was veel mensen bekend en hier is wederom bevestigd waarom ik die keuze destijds heb gemaakt in plaats van het nu en dan openen van een foto topic op het forum.
Kleine noot: ik ben nooit beroepsamazone geweest en heb dit ook nooit beweerd.

Iedereen bedankt voor de reacties en adviezen. Ik ontstip hier.

Sewri

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:28

Gátverdamme wat komen er hier in en in trieste reacties voorbij, mensen zouden zich héél erg diep moeten schamen :r

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:35

Maar ik snap t gewoon niet Murosch. Als je op dat niveau hebt gereden ook al is het met een getalenteerd paard geweest dat vergeet je dat toch niet? Dan ben je het amateurniveau ontstegen. Daarbij Heb je ook nog je lesgeef papieren. Dan moet je toch weten hoe het werkt? Maar wat je nu doet met je paard is in de basis gewoon niet goed. Dan snap ik echt niet dat je dat niet ziet zelf.

smurvaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:36

Super dat je er zelf weer van kan genieten! En je paard oogt ieg een stuk vrolijker als op eerdere foto's welke je geplaatst hebt!

Wat een gezeur over wel of niet onderling starten als je zzl hebt gestart, kom op zeg, al had je op de os gereden, doe wat je wilt, daarvoor zijn de onderlinge wedstrijden toch.

Het dekje wat Babootje plaatste, dat werkt echt super, heel lang geleden ook een tijd gebruikt stoen we geen zadel passend kregen. Perfecte tijdelijke oplossing, maar wel in overleg met de zadelmaker.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:36

Nu vind ik het heel triest dat iemand in de slachtoffer rol kruipt. Ik heb slecht naar uw profiel gekenen en heb dat die informatie verkregen die ik hier boven vermeld heb. Van hetgeen u er nou bij vermeld, was ik in het geheel niet op de hoogte.
Ik heb het woord 'opscheppen' niet gebruikt. Wel 'pretendeert' u [en dat mag indien u dat niveau hebt gehaald] de nodige kennis in huis te hebben. En waarom vermeldt u dat nog dat u een beroepsopleiding hebt gevolgd?
Mijn opmerkingen staan geheel los van uw lichamelijke problemen en de faalangst waaraan u lijdt. Ik respecteer dat, maar u kunt niet mensen verwijten dat ze daar niet voortdurend rekening mee houden.
U verwijt mij "doelbewust" gehandeld te hebben en dat wijs ik met kracht terug.
Het lag verre van mij u te kwetsen.