Murosch schreef:Vwb het zadel, knollentuin ik weet je mening daarover (en over mijn vorige zadels idem). Ik begrijp je wel (misschien beter dan je denkt). Maar ik heb je ook al eens uitgelegd dat er op dit paard al zoveel zadels gepast zijn (door verschillende zadelpassers) en dat het perfecte zadel nog uitgevonden moet worden voor haar (zou met maatwerk waarschijnlijk wel lukken, maar ik heb geen maatwerk budget op dit moment). Deze belemmert haar in principe niet, hij ligt niet op de schoft of de schouder, maar net er achter. Voor mijn benen is hij niet ideaal, dat begrijp ik zelf ook, maar ik red me er wel mee. Ik verwacht er ook geen Z proef van en voor wat we nu doen wil het wel zo.
Voor jouw benen is het niet ideaal, maar voor de benen van je paard ook niet, want je belast je paard onevenredig zwaar op de voorhand door de plaats waar je zit. Daarmee belemmer je je paard absoluut. Dat zou je toch moeten weten?
Mijn ervaring is dat - ook in confectiezadels - voor ieder paard een passend zadel te vinden is. Daarvoor hoef je echt geen maatzadel aan te laten meten.
Er zijn ook andere oplossingen om het zadel wat meer op de goede plek te krijgen, zoals een voorsingel, schoftophoger of zadeldek met geintegreerde voorsingel om het zadel minder te laten schuiven (zo'n ijslanderdekje zoals op de foto hieronder) eventueel in combinatie met anatomisch voorgevormde singels (zoals een banaansingel) of de singelstoten te kruisen. Heb je dat al eens geprobeerd?