
bigone schreef:Beugels een gaatje langer (en benen ontspannen)en vooral verder aan je zit niets veranderen. B proef?? Je kunt ook wel een L1 aan, geen probleem en dan val je echt niet op tussen de "gewone"wedstrijdruiters, ik denk dat je er qua vriendelijkheid en zit zelfs boven uit springt. Heel veel succes en ik hoop dat je nog lang van je "professor "mag genieten.
Ik ga het eens proberen met een gaatje langer! En bedankt voor het compliment, superleuk om te horen

nessinator schreef:Ik voeg me bij bovenstaand commentaar: Het ziet er héél netjes uit!
Mijn tip zou zijn, niet je benen, maar je balans: op de foto's waarop je je benen naar voren hebt liggen steun je niet op je beugels, maar op je zadel, en daardoor verlies je je balans (en dus zoals je zelf al zegt de verbinding). Probeer steeds recht boven de beweging te blijven!
Nogmaals: het plaatje is al héél netjes!
Zo had ik er nog helemaal niet naar gekeken, maar ik denk dat je hier best wel eens gelijk in kan hebben! Verklaart ook hoe mijn benen soms van voor naar achter kunnen zwaaien


Janneke2 schreef:Hartstikke leuk om naar te kijken...!
Mijn observatie van de foto's 2a en 2b: paard is somehow op foto 2a op de voorhand (de 'driehoek' van de voorbenen is groter dan de 'driehoek ' van de achterbenen, neus achter de loodlijn, hoogste punt ligt niet tussen de oren maar bij de 2e/3e halswervel).
Bij 2b volg jij je paard.
Het is dus niet per se iets wat fout is en afgeleetd moet worden...!
Maar het is wel handiger om te leren voelen dat hij op de voorhand komt - en dan je bekken teruggekanteld houden, onderbenen 'terug' houden, hand naar voor - hopelijk volgt hij elastisch! - en dan 'dragende' oefeningen vragen: wendingen, overgangen naar lagere snelheid* met behoud van ritme (aka schakelen) e.d.
* Het woord snelheid is helaas taboe in dressuur. Het is wel iets wat we als mensen goed kunnen waarnemen.
Schakelen tussen de meer verzamelde en de meer uitgestrekte draf of galop geeft een dramatisch snelheidsverschil.
Van belang is behoud van het ritme (= "blijft de drummer hetzelfde ritme slaan")
behoud van evenwicht (niet op de voorhand klappen, zwaar worden in de hand) en het criterium voor de jury hoort te zijn: extra buigen of strekken van de gewrichten van rug en achterhand.
Wat een fijne reactie, ontzettend bedankt!!
