Shan en ik @ wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Joanne1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 21:51

Leuk dat je mee gedaan hebt! Je geeft zelf inderdaad al aan waar je aan moet werken maar dat komt zeker wel goed.
Ik volg jullie nu al een tijdje stilletjes en zie langzaam maar zeker echt vooruitgang!
Knap van je dat je doorgezet hebt en het belangrijkste voor nu is dat jullie er in ieder geval beide plezier in hebben, ga zo door! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:02

Normaal reageer ik niet op een RIJ-ITP (beter nog, ik bekijk ze zelden) maar hier wil ik toch ook even een zegje doen.

Ik heb beide filmpjes bekeken, en dan even door het "oog" van een "jurylid". Met daarbij in mijn achterhoofd dat dit een onderlinge B-proef is.

Beide proefjes die ik zag mag er meer activiteit zijn, al is het 2e een tikje beter dan het 1e. Door activiteit krijg je impuls, door impuls krijg je balans en nageeflijkheid. MAAR voor al die zaken moet je paard ook soepel zijn, en los in het lichaam. Dat mis ik hier nog. Ligt deels aan de training en deels aan de trainer. Jij dus TS. Dat is dus werkpuntje nummer 1: ga aan de slag om je paard soepel en los te maken.
Je hebt weinig tot geen stelling of buiging op voltes, gaat haaks de hoeken door. Een volte is trouwens rond. In het 2e filmpje bij de volte A-X-A waar je naar galop moet rij je veel te ver in je hoeken en je blijft te lang op de hoefslag. Als je dit in je lessen ook doet, dan kan je paard niet soepel worden want om rechtdoor te gaan is er immers geen buiging nodig. Dit is ook iets wat je punten kost in een proef, dus ga hieraan werken.

Je paard loopt nog naar de sterren te kijken. Prima, kan geen kwaad, dat hebben we allemaal gehad ;) Rome is niet op 1 dag gebouwd en nageeflijkheid is iets wat je als ruiter ook moet leren voelen. Alleen zal het wel helpen als je je handen op de juiste plek gaat houden. Dat is namelijk vlak voor je zadel, op 10cm boven de schoft en 10cm uit elkaar. Ellebogen geplooid naast je lichaam (hoeft niet noodzakelijk een hoek van 90° te zijn, maar iig met een knik erin), handen rechtop en probeer bovenal je handen stil te houden in draf.
De hals laten strekken is niet alleen zakken, het is ook de hals in lengte laten uitschuiven. Dat uitschuiven kan Shan nu niet, hij zit al op het maximale. Hij kan hooguit zakken. In het 2e filmpje gaat dat veel netter dan in het 1e. Je houdt iets beter contact, hij zakt mooi maar mag zeker nog dieper. Halsstrekken verwacht dat ze met de neus toch zeker thv de knieën gaan zitten. Shan zakt maar net tot de boeg. Zorg wel dat dat neusje er altijd mooi uit blijft, ga 'm niet met zijn neus naar zijn knieën trekken want dat is nog de grootste fout van al! Als ze correct zakken zal je de rug ook naar omhoog voelen komen.
In het 1e filmpje geef je teugel, maar Shan doet niks. Maw, je gooit je teugels weg maar je paard volgt niet.

Dan het puntje verruimen. Ook hier mag het alweer ietsje meer zijn. Verruimen is je paard grotere passen laten maken zonder dat hij gaat versnellen. Moeilijk, ik weet het. Bots ik ook nog elke wedstrijd tegenaan :+ De oefening vraagt "enkele passen verruimen". Als jury zie ik liever iemand die haar paard netjes recht stelt en in het midden 3-4 passen middendraf toont of op zijn minst te intentie toont dat ze probeert, dan iemand die of niks vertoont, of het paard enkel laat versnellen of die vanaf de wending haar paard die diagonaal over jakkert. (Wees gerust, zo erg is het bij jou niet). Dit kan je het beste oefenen door veel te schakelen, en op de grote volte afwisselend paar pasjes verruimen en paar passen arbeidstempo te vragen. Daardoor wordt je paard gestimuleerd om binnenachter meer onder de massa te brengen.
In arbeidstempo hoort je paard met zijn achterhoef in de afdruk van de voorhoef te stappen. Bij verruimen (middenstap, middendraf) hoort hij minimaal 1 hoef over te stappen.

Dan de galop. Stelling en buiging is al gezegd. Leer je proef. Ken de grote lijnen. Als jij weet "C-X-C grote volte en tussen X-C aanspringen", dan kan je daar al naartoe werken vanaf het punt dat je de volte begint. Dat begint eerst en vooral met doorzitten! Dat hoeft geen halve volte te zijn, een paar passen is genoeg, maar ga gewoon zitten en vraag dan de galop aan. Nu valt Shan in de galop en jij hobbelt er achteraan. Zitten, buiging, been eraan en hup!
Je overgang naar draf valt ook uit elkaar, maar verder valt er niet zo veel over te zeggen wat je nog niet weet.

Dit lijken grote dingen, maar het zijn de voornaamste waar je nu op kan gaan werken. Tuurlijk, je kan scoren door netjes op de letter te rijden. Maar ik persoonlijk zie liever een ruiter die een paard fijn actief heeft, met een nette stelling en lengtebuiging waar nodig en nette oefeningen dan iemand die kost wat kost exact op de letter wil rijden maar verder de mist in gaat.
Ga eerst werken aan activiteit en soepelheid van Shan. De rest komt nadien vanzelf, en dan kan je gaan werken op de precisiepuntjes zoals op de letters rijden. En zorg echt waar dat je voltes rond zijn. Die bestaan uit 4 raakpunten, en alleen op dat raakpunt kom je max. 1 paardlengte op de hoefslag en verder niet.
Hou ook altijd contact met je teugels, zeker met je buitenteugel.

Het komt echt wel goed hoor, veel geduld, veel oefenen en blijf zeker op wedstrijd gaan. Hoe meer kilometers je maakt hoe meer je zal leren, hoe beter je je werkpunten uit je coupon kan halen en als het goed gaat zal je ook mettertijd de stijgende lijn zien verschijnen. Wees niet teleurgesteld als je 50x hetzelfde krijgt als commentaar. Je coupon is je huiswerk.

Go for it, jullie kunnen het!

gerlindie

Re: Shan en ik @ wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 22:08

Wat leuk om julilie weer eens samen te zien!

Zo te zien gaat het al een stuk beter dan eerst :D

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 23:30

Varekaj schreef:
Normaal reageer ik niet op een RIJ-ITP (beter nog, ik bekijk ze zelden) maar hier wil ik toch ook even een zegje doen.

Ik heb beide filmpjes bekeken, en dan even door het "oog" van een "jurylid". Met daarbij in mijn achterhoofd dat dit een onderlinge B-proef is.

Beide proefjes die ik zag mag er meer activiteit zijn, al is het 2e een tikje beter dan het 1e. Door activiteit krijg je impuls, door impuls krijg je balans en nageeflijkheid. MAAR voor al die zaken moet je paard ook soepel zijn, en los in het lichaam. Dat mis ik hier nog. Ligt deels aan de training en deels aan de trainer. Jij dus TS. Dat is dus werkpuntje nummer 1: ga aan de slag om je paard soepel en los te maken.
Je hebt weinig tot geen stelling of buiging op voltes, gaat haaks de hoeken door. Een volte is trouwens rond. In het 2e filmpje bij de volte A-X-A waar je naar galop moet rij je veel te ver in je hoeken en je blijft te lang op de hoefslag. Als je dit in je lessen ook doet, dan kan je paard niet soepel worden want om rechtdoor te gaan is er immers geen buiging nodig. Dit is ook iets wat je punten kost in een proef, dus ga hieraan werken.

Je paard loopt nog naar de sterren te kijken. Prima, kan geen kwaad, dat hebben we allemaal gehad ;) Rome is niet op 1 dag gebouwd en nageeflijkheid is iets wat je als ruiter ook moet leren voelen. Alleen zal het wel helpen als je je handen op de juiste plek gaat houden. Dat is namelijk vlak voor je zadel, op 10cm boven de schoft en 10cm uit elkaar. Ellebogen geplooid naast je lichaam (hoeft niet noodzakelijk een hoek van 90° te zijn, maar iig met een knik erin), handen rechtop en probeer bovenal je handen stil te houden in draf.
De hals laten strekken is niet alleen zakken, het is ook de hals in lengte laten uitschuiven. Dat uitschuiven kan Shan nu niet, hij zit al op het maximale. Hij kan hooguit zakken. In het 2e filmpje gaat dat veel netter dan in het 1e. Je houdt iets beter contact, hij zakt mooi maar mag zeker nog dieper. Halsstrekken verwacht dat ze met de neus toch zeker thv de knieën gaan zitten. Shan zakt maar net tot de boeg. Zorg wel dat dat neusje er altijd mooi uit blijft, ga 'm niet met zijn neus naar zijn knieën trekken want dat is nog de grootste fout van al! Als ze correct zakken zal je de rug ook naar omhoog voelen komen.
In het 1e filmpje geef je teugel, maar Shan doet niks. Maw, je gooit je teugels weg maar je paard volgt niet.

Dan het puntje verruimen. Ook hier mag het alweer ietsje meer zijn. Verruimen is je paard grotere passen laten maken zonder dat hij gaat versnellen. Moeilijk, ik weet het. Bots ik ook nog elke wedstrijd tegenaan :+ De oefening vraagt "enkele passen verruimen". Als jury zie ik liever iemand die haar paard netjes recht stelt en in het midden 3-4 passen middendraf toont of op zijn minst te intentie toont dat ze probeert, dan iemand die of niks vertoont, of het paard enkel laat versnellen of die vanaf de wending haar paard die diagonaal over jakkert. (Wees gerust, zo erg is het bij jou niet). Dit kan je het beste oefenen door veel te schakelen, en op de grote volte afwisselend paar pasjes verruimen en paar passen arbeidstempo te vragen. Daardoor wordt je paard gestimuleerd om binnenachter meer onder de massa te brengen.
In arbeidstempo hoort je paard met zijn achterhoef in de afdruk van de voorhoef te stappen. Bij verruimen (middenstap, middendraf) hoort hij minimaal 1 hoef over te stappen.

Dan de galop. Stelling en buiging is al gezegd. Leer je proef. Ken de grote lijnen. Als jij weet "C-X-C grote volte en tussen X-C aanspringen", dan kan je daar al naartoe werken vanaf het punt dat je de volte begint. Dat begint eerst en vooral met doorzitten! Dat hoeft geen halve volte te zijn, een paar passen is genoeg, maar ga gewoon zitten en vraag dan de galop aan. Nu valt Shan in de galop en jij hobbelt er achteraan. Zitten, buiging, been eraan en hup!
Je overgang naar draf valt ook uit elkaar, maar verder valt er niet zo veel over te zeggen wat je nog niet weet.

Dit lijken grote dingen, maar het zijn de voornaamste waar je nu op kan gaan werken. Tuurlijk, je kan scoren door netjes op de letter te rijden. Maar ik persoonlijk zie liever een ruiter die een paard fijn actief heeft, met een nette stelling en lengtebuiging waar nodig en nette oefeningen dan iemand die kost wat kost exact op de letter wil rijden maar verder de mist in gaat.
Ga eerst werken aan activiteit en soepelheid van Shan. De rest komt nadien vanzelf, en dan kan je gaan werken op de precisiepuntjes zoals op de letters rijden. En zorg echt waar dat je voltes rond zijn. Die bestaan uit 4 raakpunten, en alleen op dat raakpunt kom je max. 1 paardlengte op de hoefslag en verder niet.
Hou ook altijd contact met je teugels, zeker met je buitenteugel.

Het komt echt wel goed hoor, veel geduld, veel oefenen en blijf zeker op wedstrijd gaan. Hoe meer kilometers je maakt hoe meer je zal leren, hoe beter je je werkpunten uit je coupon kan halen en als het goed gaat zal je ook mettertijd de stijgende lijn zien verschijnen. Wees niet teleurgesteld als je 50x hetzelfde krijgt als commentaar. Je coupon is je huiswerk.

Go for it, jullie kunnen het!

Wat een goed onderbouwde post, hier heeft TS iets aan!

Je moet nog veel leren TS, maar dat is niet erg, want iedereen hier heeft moeten leren paardrijden en hun eerste wedstrijdjes op de manege zagen er waarschijnlijk ook zo uit.. (die van mij toch ;)) Blijven leren en geef niet op om steeds het beste uit jezelf en je paard te halen!

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 08:27

Jeetje sommige beoordelen TS wel een beetje te zwaar hoor.

Ik zie een beginnende ruiter die erg haar best doet en erg gespannen is. En dat het beter moet, ja natuurlijk maar om meteen te roepen na 1 filmpje en wat foto's dat de instructie niet deugt is wel beetje vergezocht.

Je kan inderdaad van een beginnende ruiter niet binnen enkele maanden een M ruiter maken.

TS. lekker door oefenen! er zijn hele goede tips gegeven, jullie passen leuk bij elkaar. De tip om hem misschien door iemand anders ook dressuurmatig te laten rijden is ook een goede! op die manier wordt het voor jou ook weer makkelijker om hem na te rijden.

Succes!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 09:29

Peelie, euh, dat filmpje is een maand terug. Geen idee wat je ermee bedoeld :')
Prosecco, ja zeker. Ze legt altijd heel veel uit in de lessen, ook wáárom je iets doet.
Nele, nee, ik vond dat het een stuk slechter ging dan de vorige keer. Dat kwam omdat ik zelf veel meer spanning had, waardoor ik niet echt bezig kon zijn met lekker rijden. Het ging de dag ervoor ook echt supergoed, dus dit was wel een beetje jammer :')
Hij wordt soms bijgereden door iemand die hem helemaal in het begin alleen maar reed. Ik zal haar vragen of ze eens voor mijn les wil rijden!
Wauw! Superbedankt Varekaj! Daar kan ik echt wat mee!
De rest ook bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 09:39

Jullie zijn een leuke combi en ik ben blij te lezen dat je er weer op zit en er weer lol in hebt. Hou dat vast!

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:16

Varekaj heeft goed haar best gedaan om je te helpen. Ik zie een meid zoals ik in het begin ook was met mijn 11-jaar en een 3 jarige KWPN van grote hoogte onder mijn kont. Dit was mijn eerste onderlinge B-proef: https://www.youtube.com/watch?v=JX2LcRXWDLE . Ik moest nog heel veel leren en kwam erachter dat ik een erg jong paard onder mijn kont had. Desalnietemin, heb ik zo veel geleerd hiervan. Ik ben gegroeid, samen met haar en het heeft in geen enkel opzicht negatief gewerkt op haar.

Kortom: Vooral blijven luisteren naar feedback en geef de moed nooit op <3

edit:spelfout -O-

Jessliey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:08

Ik heb vooral geprobeerd om TS tips mee te geven waar ze onderling alvast mee verder kan. Er is nog een hoop werk, maar geef toe, dat is bij elk van ons toch van toepassing? Perfect is het nooit. Zelfs Dujardin, Hester, Werth en alle groten maken nog steeds fouten. Je gaat pas de slechte kant op als je fouten niet ziet als een leermoment en er niks mee doet.

Ik zie ondanks dat werk dat er nog is ook hele fijne dingen. Zo liggen de benen van TS relatief rustig. En ja, teugels hangen soms door met contactverlies en zonder contact geen aanleuning. Maar potverdorie, liever dit dan een paard dat door een beginnend ruiter de mond kapot wordt gezaagd en gesleurd om toch maar dat krulletje te krijgen.
Al sloft Shan, ze blijft er rustig bij. Ze schupt en mept hem niet van frustratie de bak door "want proef is presteren".

Echt, door de werkpunten heen zijn hele leuke dingen te zien. En dat telt.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:12

Ik ben het helemaal met je eens Varekaj.

Ik heb het topic van Ts gevolgd toen ze Oreo moest laten gaan en Shan kocht. Ts komt van ver, en heeft al zooooo veel geleerd.
Ze gaat geweldig om met de feed back van bokt, pikt eruit wat ze kan gebruiken en weerlegt de rest.

Ts, ik hoop dat je regelmatig wat van je laat zien/horen. Ik vin jullie erg leuk samen. jullie komen er wel!

_Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:19

Kabayo schreef:
Was dit een knhs wedstrijd of een (onderlinge) fnrs proef? Voor een B proef had ik persoonlijk niet gestart, maar ik weet hoe leuk mee rijden is!

Shan is niet voorwaarts , probeer daar aan te werken. Net zoals nagevelijkheid, dit is natuurlijk geen trucje, denk dat als de moter (achterhand) het doet, het vanzelf beter word

Het doorlopen moet inderdaad, maar nageven hoeft helemaal niet.
Zelf op een Z pony te hebben gereden, reed ik nooit zo. Hij vond het niet fijn, van mij hoefde het niet en nog steeds won ik wedstrijden.
Het ziet er mooi uit, sommige vinden het fijn,
maar het is veel te veel opgeblazen. Je wordt er niet op afgeschreven als ze zien dat je verder gewoon je paard onder controle hebt! <3 <3

Maar je zit heel mooi op het paard en hebt wel gevoel ervoor! Succes, zag er super uit *\o/* *\o/*

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:23

_Woodstock schreef:
Kabayo schreef:
Was dit een knhs wedstrijd of een (onderlinge) fnrs proef? Voor een B proef had ik persoonlijk niet gestart, maar ik weet hoe leuk mee rijden is!

Shan is niet voorwaarts , probeer daar aan te werken. Net zoals nagevelijkheid, dit is natuurlijk geen trucje, denk dat als de moter (achterhand) het doet, het vanzelf beter word

Het doorlopen moet inderdaad, maar nageven hoeft helemaal niet.
Zelf op een Z pony te hebben gereden, reed ik nooit zo. Hij vond het niet fijn, van mij hoefde het niet en nog steeds won ik wedstrijden.
Het ziet er mooi uit, sommige vinden het fijn,
maar het is veel te veel opgeblazen. Je wordt er niet op afgeschreven als ze zien dat je verder gewoon je paard onder controle hebt! <3 <3

Maar je zit heel mooi op het paard en hebt wel gevoel ervoor! Succes, zag er super uit *\o/* *\o/*

Tegenwoordig krijg je in de B 160 punten als je pony niet nagevelijk loopt. Vaak genoeg zien gebeuren

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:26

Leuk hoor! Vind sommige reacties wel erg streng. Ja er valt veel te verbeteren, maar ik las dat je 2x pw les hebt dus dat zal gaande weg steeds beter worden. Je kunt ook leuk je filmpjes terug kijken wat handig is om zelf ook eens kritisch te kijken naar jezelf. Zou zeggen gewoon doorgaan en lekker genieten!

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 15:47

Bedankt allemaal!
Dat vind ik idd ook erg leuk Soraya, daarom roep ik vaak mensen op om te filmen haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:53

Ik heb je topic met Oreo ook gevolgd, en de komst van Shan ook vanop de achtergrond. Alleen mag je dat als je door een jurybril kijkt niet meetellen. Je moet punten wat je op dat ogenblik ziet. Vanuit dat standpunt heb ik mijn commentaar dan ook opgebouwd. Want geef toe, je hebt niet veel plek op een coupon om te schrijven en al is het een eenvoudige proef, je schrijver moet kunnen volgen :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:00

Leuk topic dit. Rijtechnisch is er al veel gezegd, maar ik denk dat er met een ander zadel ook een boel te verbeteren valt. Dit zadel oogt niet passend voor hem, je zit een beetje achterin het zadel. Als je een zadel kan vinden die goed past EN waar jij goed op zit, kun je met je houding en zit ook veel makkelijker verbeteren. Lijkt me echt de moeite waard voor jullie beiden :)

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 18:00

Ja klopt ook zeker Varekaj, ik vind het ook veel fijner om zo beoordeeld te worden hoor!
Joolien, het zadel is bekeken door de zadelmaker en het past prima. Ook voor mij is het een van de weinige zadels waar ik fijn in kan zitten zonder rugpijn te krijgen. Ik zal wel de zadelmaker nog eens laten komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:28

Het kan dat je comfortabel zit in dit zadel, maar dat wil niet zeggen dat je daarom ook juist zit. Een ander zadel waarin je een betere houding hebt kan inderdaad zorgen voor rugpijn omdat je je spieren plots anders moet gaan gebruiken. Die spierpijn mag echter niet blijvend zijn.
Ik kwam van een dressuurzadel schumacher lech profi naar een dressuur kieffer lusitano. In het begin zat ik er ergens bovenop ipv in en schoof ik alle kanten op. Dit zadel was echter vele malen beter geschikt voor mijn paard, dus even doorgezet.
Intussen ben ik het zadel gewend en zit het heerlijk. Mijn houding is er ook een stuk op vooruit gegaan, ik ben van mijn stoelzit af.

Oh, nog een kleine tip tussendoor: probeer Shan volgende keer van dotjes te voorzien. Een hengstenvlecht is leuk als hij blijft zitten. Wanneer hij los komt oogt dat ontzettend slordig. Daarnaast leg je met dat type vlecht net de nadruk op de arm bespierde hals van Shan. Je kan beter 11-15 kleine dotjes maken. Dat blijft iets makkelijker zitten en toont eleganter.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-17 18:50

Helaas heb ik scoliose, dus komt mijn rugpijn daardoor. Ik kan daarom in de meeste zadels niet fijn zitten. Er zit dus helaas een medische reden achter.
Voor de volgende keer zal ik dat doen idd. Ik kan zelf helemaal niet vlechten, dus laat ik altijd mijn verzorgster dingen uitproberen haha. De vorige keer bleef hij namelijk wel zitten. Maar deze keer hadden we zijn manen denk te goed gewassen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:55

Dunne en korte manen zijn vaak een crime om in een hengstenvlecht te houden (kort en dik ook haha). Wanneer je bijvoorbeeld vlecht als ze met hun hoofd omhoog staan, dan komt er best spanning op de vlecht als ze met hun hoofd gaan zakken zoals bij halsstrekken. Gebeurt wel vaker dat zo'n vlecht het dan niet kan houden en los komt.

Dotjes maken is op zich niet zo moeilijk. Oefening baart kunst. Je begint met een mooi, strak vlechtje. Daar doe je een stiekje rond. Het losse uiteinde plooi je om, en zet je ook vast met een stiekje. Dan neem je de vlecht die overblijft, die plooi je dubbel en dan nog een keer als dat lukt. stiekje omheen en klaar.

Als je echt handig bent en geduld hebt kan je met naald en draad proberen. Alleen is dat nogal een rotklusje als je paard niet goed stil blijft staan.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:03

Op youtube staan genoeg fimpjes hoe je knotjes kan maken.

Britt Dekker van paardenpraat tv legt het bijv. heel duidelijk uit ;)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:10

Het spijt me om te moeten zeggen, maar Shan is eerder achteruit gegaan dan vooruit gegaan.
Als ik je oude filmpjes nog kijk van de keuring en vlak erna zag hij er toch nog wel wat beter uit, al vond ik hem qua model en en lopen (radheid) nu nooit echt zo voordelig. De bespiering over de bovenlijn is compleet weg.
Ik meen me te herinneren Kim, dat je een iemand had die hem een paar x per week bijhield zodat hij een beetje in de (goede) spieren kon komen. Is zij gestopt? Je bent van instructeur veranderd en krijgt 2 x per week les? Maar als ik hem zo zie, kan ik je alleen maar aanraden toch weer snel andere instructie te zoeken.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:41

Kimmie25501 schreef:
Helaas heb ik scoliose, dus komt mijn rugpijn daardoor.

Heb je al eens gedacht aan centered riding? Degene die die methode op punt gesteld heeft had ook scoliose, en daardoor moeite om correct te zitten. Ze zocht dus een oplossing voor dat probleem (en voor ander rijproblemen waar ze tegenaan liep). Centered riding legt sommige dingen uit op een andere manier dan we gewoon zijn en juist daardoor werkt het vaak.

Ik sluit me aan bij degenen die zeggen dat de instructie toch niet optimaal schijnt aan te sluiten op wat jullie als combinatie nodig hebben. Het is niet omdat iemand grandprix ruiters les geeft dat die persoon ook het best geplaatst is om de basis uit te leggen. Voor een supergetalenteerde ruiter is het soms heel moeilijk te begrijpen dat voor ons, gewone mensen, eenvoudige basisdingen moeilijk kunnen zijn. Voor hen gaan die dingen vanzelf, voor ons niet.

Qua rijden lijkt me werkpunt nr. 1 zelf ontspannener proberen te zitten, dan kan jouw paard zich ook ontspannen en kan je aan de nageeflijkheid beginnen werken. Mooie oefeningen zijn in stap met je ogen toe proberen te voelen hoe de beenzetting van het paard is. Ook belangrijk is in stap de mond van het paard te volgen met je handen zodat je zijn stap niet verkort. Nageeflijkheid is meestal het makkelijkst te bereiken in draf. Middendraf en galop zou ik voorlopig in de ijskast zetten.

Npg een kleine tip voor op wedstrijd: zoek een lezer met een krachtige maar rustige stem. Dat is rustgevend zowel voor jou als voor je paard. Als jullie relax zijn kan je je paard beginnen vooruitrijden ipv. hem tegen te houden.

Succes met mooie Shan !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:15

Babootje schreef:
Het spijt me om te moeten zeggen, maar Shan is eerder achteruit gegaan dan vooruit gegaan.
Als ik je oude filmpjes nog kijk van de keuring en vlak erna zag hij er toch nog wel wat beter uit, al vond ik hem qua model en en lopen (radheid) nu nooit echt zo voordelig. De bespiering over de bovenlijn is compleet weg.
Ik meen me te herinneren Kim, dat je een iemand had die hem een paar x per week bijhield zodat hij een beetje in de (goede) spieren kon komen. Is zij gestopt? Je bent van instructeur veranderd en krijgt 2 x per week les? Maar als ik hem zo zie, kan ik je alleen maar aanraden toch weer snel andere instructie te zoeken.

Hier ben ik het ook mee eens, ik heb je andere (gesloten) topic weer eens teruggezocht en hij zag er zo veel beter uit toen je hem net had, op de foto van VisibreTeam lijkt het gewoon een ander paard. Zijn bespiering is gewoon echt achteruit gegaan, zelfs weg op sommige plekken. Rijdt dat andere meisje hem nog? Dat vond ik er fijn(er) uit zien. Ik denk dat je echt veel baat zou hebben bij een andere instructrice. Als ik deze filmpjes vergelijk met andere filmpjes die je geplaatst hebt zie ik geen vooruitgang, eerder achteruitgang als ik eerlijk ben.

Het zal echt goed komen met jullie, jij hebt een goede instelling, daar ben ik van overtuigd. Complimenten daarvoor.