Ik volg jullie nu al een tijdje stilletjes en zie langzaam maar zeker echt vooruitgang!
Knap van je dat je doorgezet hebt en het belangrijkste voor nu is dat jullie er in ieder geval beide plezier in hebben, ga zo door!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Varekaj schreef:Normaal reageer ik niet op een RIJ-ITP (beter nog, ik bekijk ze zelden) maar hier wil ik toch ook even een zegje doen.
Ik heb beide filmpjes bekeken, en dan even door het "oog" van een "jurylid". Met daarbij in mijn achterhoofd dat dit een onderlinge B-proef is.
Beide proefjes die ik zag mag er meer activiteit zijn, al is het 2e een tikje beter dan het 1e. Door activiteit krijg je impuls, door impuls krijg je balans en nageeflijkheid. MAAR voor al die zaken moet je paard ook soepel zijn, en los in het lichaam. Dat mis ik hier nog. Ligt deels aan de training en deels aan de trainer. Jij dus TS. Dat is dus werkpuntje nummer 1: ga aan de slag om je paard soepel en los te maken.
Je hebt weinig tot geen stelling of buiging op voltes, gaat haaks de hoeken door. Een volte is trouwens rond. In het 2e filmpje bij de volte A-X-A waar je naar galop moet rij je veel te ver in je hoeken en je blijft te lang op de hoefslag. Als je dit in je lessen ook doet, dan kan je paard niet soepel worden want om rechtdoor te gaan is er immers geen buiging nodig. Dit is ook iets wat je punten kost in een proef, dus ga hieraan werken.
Je paard loopt nog naar de sterren te kijken. Prima, kan geen kwaad, dat hebben we allemaal gehadRome is niet op 1 dag gebouwd en nageeflijkheid is iets wat je als ruiter ook moet leren voelen. Alleen zal het wel helpen als je je handen op de juiste plek gaat houden. Dat is namelijk vlak voor je zadel, op 10cm boven de schoft en 10cm uit elkaar. Ellebogen geplooid naast je lichaam (hoeft niet noodzakelijk een hoek van 90° te zijn, maar iig met een knik erin), handen rechtop en probeer bovenal je handen stil te houden in draf.
De hals laten strekken is niet alleen zakken, het is ook de hals in lengte laten uitschuiven. Dat uitschuiven kan Shan nu niet, hij zit al op het maximale. Hij kan hooguit zakken. In het 2e filmpje gaat dat veel netter dan in het 1e. Je houdt iets beter contact, hij zakt mooi maar mag zeker nog dieper. Halsstrekken verwacht dat ze met de neus toch zeker thv de knieën gaan zitten. Shan zakt maar net tot de boeg. Zorg wel dat dat neusje er altijd mooi uit blijft, ga 'm niet met zijn neus naar zijn knieën trekken want dat is nog de grootste fout van al! Als ze correct zakken zal je de rug ook naar omhoog voelen komen.
In het 1e filmpje geef je teugel, maar Shan doet niks. Maw, je gooit je teugels weg maar je paard volgt niet.
Dan het puntje verruimen. Ook hier mag het alweer ietsje meer zijn. Verruimen is je paard grotere passen laten maken zonder dat hij gaat versnellen. Moeilijk, ik weet het. Bots ik ook nog elke wedstrijd tegenaanDe oefening vraagt "enkele passen verruimen". Als jury zie ik liever iemand die haar paard netjes recht stelt en in het midden 3-4 passen middendraf toont of op zijn minst te intentie toont dat ze probeert, dan iemand die of niks vertoont, of het paard enkel laat versnellen of die vanaf de wending haar paard die diagonaal over jakkert. (Wees gerust, zo erg is het bij jou niet). Dit kan je het beste oefenen door veel te schakelen, en op de grote volte afwisselend paar pasjes verruimen en paar passen arbeidstempo te vragen. Daardoor wordt je paard gestimuleerd om binnenachter meer onder de massa te brengen.
In arbeidstempo hoort je paard met zijn achterhoef in de afdruk van de voorhoef te stappen. Bij verruimen (middenstap, middendraf) hoort hij minimaal 1 hoef over te stappen.
Dan de galop. Stelling en buiging is al gezegd. Leer je proef. Ken de grote lijnen. Als jij weet "C-X-C grote volte en tussen X-C aanspringen", dan kan je daar al naartoe werken vanaf het punt dat je de volte begint. Dat begint eerst en vooral met doorzitten! Dat hoeft geen halve volte te zijn, een paar passen is genoeg, maar ga gewoon zitten en vraag dan de galop aan. Nu valt Shan in de galop en jij hobbelt er achteraan. Zitten, buiging, been eraan en hup!
Je overgang naar draf valt ook uit elkaar, maar verder valt er niet zo veel over te zeggen wat je nog niet weet.
Dit lijken grote dingen, maar het zijn de voornaamste waar je nu op kan gaan werken. Tuurlijk, je kan scoren door netjes op de letter te rijden. Maar ik persoonlijk zie liever een ruiter die een paard fijn actief heeft, met een nette stelling en lengtebuiging waar nodig en nette oefeningen dan iemand die kost wat kost exact op de letter wil rijden maar verder de mist in gaat.
Ga eerst werken aan activiteit en soepelheid van Shan. De rest komt nadien vanzelf, en dan kan je gaan werken op de precisiepuntjes zoals op de letters rijden. En zorg echt waar dat je voltes rond zijn. Die bestaan uit 4 raakpunten, en alleen op dat raakpunt kom je max. 1 paardlengte op de hoefslag en verder niet.
Hou ook altijd contact met je teugels, zeker met je buitenteugel.
Het komt echt wel goed hoor, veel geduld, veel oefenen en blijf zeker op wedstrijd gaan. Hoe meer kilometers je maakt hoe meer je zal leren, hoe beter je je werkpunten uit je coupon kan halen en als het goed gaat zal je ook mettertijd de stijgende lijn zien verschijnen. Wees niet teleurgesteld als je 50x hetzelfde krijgt als commentaar. Je coupon is je huiswerk.
Go for it, jullie kunnen het!
Kabayo schreef:Was dit een knhs wedstrijd of een (onderlinge) fnrs proef? Voor een B proef had ik persoonlijk niet gestart, maar ik weet hoe leuk mee rijden is!
Shan is niet voorwaarts , probeer daar aan te werken. Net zoals nagevelijkheid, dit is natuurlijk geen trucje, denk dat als de moter (achterhand) het doet, het vanzelf beter word
_Woodstock schreef:Kabayo schreef:Was dit een knhs wedstrijd of een (onderlinge) fnrs proef? Voor een B proef had ik persoonlijk niet gestart, maar ik weet hoe leuk mee rijden is!
Shan is niet voorwaarts , probeer daar aan te werken. Net zoals nagevelijkheid, dit is natuurlijk geen trucje, denk dat als de moter (achterhand) het doet, het vanzelf beter word
Het doorlopen moet inderdaad, maar nageven hoeft helemaal niet.
Zelf op een Z pony te hebben gereden, reed ik nooit zo. Hij vond het niet fijn, van mij hoefde het niet en nog steeds won ik wedstrijden.
Het ziet er mooi uit, sommige vinden het fijn,
maar het is veel te veel opgeblazen. Je wordt er niet op afgeschreven als ze zien dat je verder gewoon je paard onder controle hebt!![]()
![]()
Maar je zit heel mooi op het paard en hebt wel gevoel ervoor! Succes, zag er super uit![]()
Kimmie25501 schreef:Helaas heb ik scoliose, dus komt mijn rugpijn daardoor.
Babootje schreef:Het spijt me om te moeten zeggen, maar Shan is eerder achteruit gegaan dan vooruit gegaan.
Als ik je oude filmpjes nog kijk van de keuring en vlak erna zag hij er toch nog wel wat beter uit, al vond ik hem qua model en en lopen (radheid) nu nooit echt zo voordelig. De bespiering over de bovenlijn is compleet weg.
Ik meen me te herinneren Kim, dat je een iemand had die hem een paar x per week bijhield zodat hij een beetje in de (goede) spieren kon komen. Is zij gestopt? Je bent van instructeur veranderd en krijgt 2 x per week les? Maar als ik hem zo zie, kan ik je alleen maar aanraden toch weer snel andere instructie te zoeken.