Het Rossfechten Symposium 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siamsmeesje

Re: Het Rossfechten Symposium 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:40

Prachtig, dit is een onderwerp wat ook mijn interesse heeft, alleen mis ik duidelijk nog de rijvaardigheid om het ooit eens te proberen.
Arne, heel erg bedankt voor de uitleg over de zadels. Zo interessant om te lezen, MIsschien eens een topic over historische zadels?

Hopelijk halen we nu pagina 2 :D

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:44

Ik help ook graag mee aan die pagina 2. Want wat is dit interessant zeg !
Dat vallen.. hoe gaat dat nu eigenlijk ? Ofja ik snap wel dat je van ong 1.50/1.60 naar beneden suist en daar weer ter aarde komt. Maar wat voor techniek zit daar achter ?
Bijvoorbeeld ip deze foto lijkt de ruiter precies bij de achterbenen te belanden via de kont van het paard ?

De paarden vinden het volgens mij maar prachtig dat ze zit mogen doen :))

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 10:22

jaah ik stem voor nog meer foto's leuk om te zien!

JolisaJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:34

Prachtig om te zien! Kom maar op met die foto's. :D
Bedankt ook voor de uitleg over de zadels, Arne. Erg interessant om te lezen!

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:43

Wat ontzettend gaaf zeg! (enne, pagina 2 is bereikt *D )

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 14:43

Wow wat gaaf zeg!
*\o/* Meer foto's is hier meer dan welkom!
Mooi je uitleg er ook bij, en al die verschillende combinaties en disciplines, erg leuk om te zien!

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:07

Leuke foto's! Eigenlijk moet dit een olympische discipline worden! Ook voor mensen die in het dagelijkse leven niets met paarden hebben is dit volgens mij mooi en interessant om te zien. Dankjewel voor het delen van deze mooie foto's :-)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 15:57

Wauw! Prachtig!

Hoe begin je hier nou eigenlijk mee? En hoe vind je iemand die de basis kan leren?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 16:09

JoSav schreef:
Zie het mij nog niet doen met mijn paard, maar ergens wel nieuwsgierig hoe een AT het zou doen, aangezien je dat type ook in historische literatuur aantreft. :D :D

De AT komt natuurlijk wel uit een andere rijcultuur maar het zou zeker interessant zijn! Ook om de oosterse en westerse rijstijl te vergelijken. :j

Mondy schreef:
Dat vallen.. hoe gaat dat nu eigenlijk ? Ofja ik snap wel dat je van ong 1.50/1.60 naar beneden suist en daar weer ter aarde komt. Maar wat voor techniek zit daar achter ?
Bijvoorbeeld ip deze foto lijkt de ruiter precies bij de achterbenen te belanden via de kont van het paard ?

De mensen die zich echt bezig hielden met het vallen zijn ervaren stuntlui. Het basic idee is dat je doorrolt zodra je de grond raakt. Zie ook het filmpje hieronder. :j

Voor iedereen die dit gaaf vindt...we kunnen natuurlijk een keer een Rossfechten clinic organiseren in Nederland. O:) En vergis je niet, je hoeft echt niet op dit niveau te zitten om hier een begin mee te maken. Sommige vechttechnieken kunnen je juist ook helpen om je houding en hulpen te verbeteren.

En dan nu natuurlijk...meer foto's! 8-) [gemaakt door Amanda Melchior, Agnes Wadenbäck en Erika Stormbraten]

Fanatieke Arne tijdens het groepsgevecht:
Afbeelding

Terre-a-terre versus piaffe in de melee:
Afbeelding

Mooie Dork samen met Siri:
Afbeelding

Emerito versus Aragon:

Afbeelding

Nog meer lanswerk:
Afbeelding

De infanterie omsingeld:

Afbeelding

En een lans kun je ook prima gebruiken als garrocha, zoals deze ruiter en haar Berber laten zien:
Afbeelding

Sultan in paffe:
Afbeelding

Gezellige drukte in de rijbak. ;)

Afbeelding

Ane probeert Julia uit het zadel te gooien maar ze springt bij hem achterop (Emerito denkt: waar is m'n koekjesmachine nou heen? :o? ):

Afbeelding

Dat duurt echter niet lang:

Afbeelding

Maar naast al het geweld was er ook tijd om te ontspannen met een lekker buitenritje:
Afbeelding

En wat ook mooi is om te zien, is wat een diepe band al deze ruiters met hun paarden hebben. Dat klinkt een beetje zweverig, maar in een gevecht moet je paard echt je partner zijn, want je bent echt van elkaar afhankelijk. Dus buiten het rijden om zijn we stiekem allemaal Penny's. :')

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte nog een video van het worstelen.

_Mar3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:22

Echt gaaf!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:30

Ontzettend leuk om te zien!
Ik wist dat dit zou plaatsvinden, maar helaas kwam mij dit niet uit.
Als zoiets een keer in Nederland georganiseerd wordt dan hoor ik het graag.
Het lijkt me super om een keer mee te maken.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 16:58

Blijft mooi om te zien! Super interessant. En drank was er ook genoeg zo te zien :')

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 17:21

Ik wil meer zien! *\o/*
Op maar pagina 3!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 18:54

Gaaf en interessant !

Kom maar door met nog meer foto's!

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 19:31

Heel gaaf dit! :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:02

Ik geniet altijd van jullie topics. Heel interessant allemaal en mooi om te zien. Volgens mij hebben jullie ook veel lol met z'n allen, het ziet er gezellig uit :D

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:13

Helaas is mijn penny pony nu niet meer geschikt om dit soort dingen te doen maar als er ooit weer iets fits en jongs komt... Lijkt me echt super leuk en inspirerend, en volgens mij is het ook een heel gezellig wereldje, althans, dat straalt het altijd uit. En voor een Nederlands symposium ben ik als toeschouwer sowieso te porren, geschiedenis en paarden, de perfecte combinatie <3

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 20:51

echt super gaaf om te zien! Ben wel benieuwd wat een beetje het minimale niveau moet zijn voor je aan zo iets kan beginnen. Welke oefeningen moet je kunnen voor zo iets het "waard" is om te paard aan mee te doen?

Retjethorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:20

Wauw, dit is echt super gaaf en interessant! Op naar pagina 3 zodat er snel meer foto's kunnen volgen? :D
Wat ik me afvraag: hoe begin je hieraan? Zowel qua opleiding van je paard als ruiter?

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 21:21

Echt heel erg gaaf! Lijkt mij ook super leuk om zelf eens te proberen.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-17 21:54

Ansie schreef:
Blijft mooi om te zien! Super interessant. En drank was er ook genoeg zo te zien :')

Ja en handzeep. :') De meeste drank staat er nog van vorig jaar trouwens, de handzeep was wel nieuw. _O-

Vanwege de vele vragen over hoe je hiermee kan beginnen, even in het kort:

In principe is dit vanuit ieder niveau en iedere achtergrond toegankelijk (op de foto's zie je ook ruiters uit verschillende disciplines).

Voor de ruiter is het handig als deze algemeen fit is. Ervaring met zwaardvechten is natuurlijk wel handig (maar niet noodzakelijk - je kunt daarvan ook de basis leren bijvoorbeeld tijdens een clinic met Arne). Ik ben geneigd om te zeggen dat het paardrijgedeelte lastiger is dan het wapengedeelte, maar correct me if I'm wrong, Arne. Mocht je interesse hebben, op deze site kun je zien waar de historische vechtscholen in Nederland zitten. Die zijn wel toegespitst op vechten te voet natuurlijk.

Qua paard, uiteindelijk is het belangrijk dat je op zit kunt sturen en verzamelen en je je teugels in één hand kan rijden. In moderne dressuur wordt dat niet meer geleerd, maar bijvoorbeeld in bepaalde klassieke stromingen, academische rijkunst, working equitation en western weer wel. Er zijn dus verschillende stromingen (en instructeurs) waarbinnen je kan lessen als je deze richting op wilt.

@Savieralover: dat is een heel persoonlijke vraag, denk ik. Met een braaf paard kun je best als complete beginner een stukje sparren. Alleen wordt je dan natuurlijk al snel geklopt door een meer ervaren tegenstander. ~~}> Voor rossfechten geldt wel, meedoen is echt net zo leuk als winnen. *\o/*

Hier ter illustratie nog even een stukje video (vanaf 2.46). Yours truly op het bruine paard; de ruiter op het grijze paard is echt een volslagen beginner, is iets langer dan een jaar aan het rijden nu en traint niet heel regelmatig. Ik moet er wel bijzeggen dat zijn paard a) heel erg braaf is en b) western beleerd was en dus al éénhandig gereden, maar toch.

Heel sec gezegd is het handig als je alledrie de gangen beheerst en kunt wenden met één hand aan de teugels. Het is, voor zowel jouw als je tegenstander, ook wel handig als je iets van zijgangen beheerst.

Hoe extremer je kunt verzamelen, hoe beter je jezelf kunt positioneren. Als de ene ruiter eerst van galop terug naar stap moet om vervolgens te kunnen wenden, terwijl je tegenstander een galoppirouette eruit knalt, tsja, dan is hij dus een stuk sneller. Daar komt bijvoorbeeld ook wel weer wat vechttechniek om de hoek kijken. Ik ben bijvoorbeeld een waardeloze zwaardvechter en ging tijdens het Symposium sparren tegen iemand met een sloom paard die echt een stuk minder goed reed. Maar ik heb echt alleen maar klappen gekregen en er niet één uitgedeeld. :=

De handigste manier om er snel in te rollen is natuurlijk wel specifieke clinics volgens die hier op gericht zijn. Natuurlijk vanwege de instructie, maar ook om een maatje te hebben om mee te sparren. Veel ruiters kijken je toch wat raar aan als je random vraagt of op ze in mag rijden met een zwaard. _O-

Verder zijn de juiste materialen en protectie natuurlijk ook wel van belang, wasters, schermmaskers etc. Als je extreme dingen doet, zoals worstelen, zie je de ruiters op de foto's ook extra body armour dragen ter bescherming.

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 22:12

Bedankt voor je uitgebreide antwoord Rider! Echt super interessant om te lezen!

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:17

Wat ontzettend interessant allemaal! Leuk! Kan je hier niet een soort volgtopic van maken van alle cursussen en info en trainingen? ;)

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 23:22

:o Is het zwaardvechten overigens niet gevaarlijk voor mens/paardenoog? De ruiters zitten zonder bescherming op het paard. Dit is niet als sfeerbreker bedoeld want ik vind het heel mooi om te zien. Ik ben wel benieuwd hoe er wordt omgegaan met veiligheid binnen deze tak van de sport. :o

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-17 07:59

Ik moet eerlijk zeggen dat het vecht gedeelte voor mij persoonlijk niet zo hoeft, ik vind het wel gaaf om te zien en snap dat het naast leuk ook een goed controle middel is wat betreft de africhting van het paard en hoe jij er op zit.

Ik vind vooral het dressuur gedeelte geweldig.
Hoe ogenschijnlijk makkelijk die paarden echt verzamelen, neusjes er uit, oortjes er op, ruiter vaak met brede glimlach.

Niet het 'hang zoveel mogelijk aan je S&T om je paard achter de loodlijn te trekken' anders is ie niet te rijden.

Ik heb wat boogschieten vanaf mijn pony gedaan, die ging lekker met z'n neus over de grond galopperen, achterkant er goed bij, echt zo'n galop waarbij je een boek kunt lezen en een kop thee kunt drinken zonder te morsen. Of kunt boogschieten.