Amigo: Van wilde bospony naar knappe andalusier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xVera94

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 17:29

Wat een leukerd is dit zeg, wauw! Daar hoeft geen strikje meer omheen :D
Ik ben fan, ben benieuwd hoe Amigo zich verder gaat ontwikkelen!

Donna89

Re: Amigo: Van wilde bospony naar knappe andalusier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 18:25

Yes nog een fan. Welkom bij de club! Hihi

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:12

Mariett schreef:
Oeh, knap paard! Ziet er goed uit ook.

Daphneeeej schreef:
Welke kleur ogen heeft hij? Als het fel blauw is dan is het bijvoorbeeld perlino oid maar als de ogen meer groenig of gelig zijn dan moet het champagne kleurslag zijn. Ook heeft hij een bruinigere/grauw getinte roze huid lijkt het dit is ook een kenmerk van champagne kleur.

Een Andalusiër 'mag' geen champagne kleur zijn, toch? Is het niet een pearl met cream? In ieder geval een toffe kleur :)

Een PRE misschien niet maar andalusier is geen ras, andalusier betekend 'spaans paard' kan dus ook een cruzado zijn bijvoorbeeld.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 19:15

Ben ik toch helemaal vergeten deze foto bij te voegen
Afbeelding

EAST

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:21

Wat een ontzettend gaaf dier! Je ziet aan de foto's dat je hem fijn traint. Leuk hoe je hem opleidt :o. Denk dat hij een hele mooie toekomst voor zich heeft met de juiste ruiter!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:57

Wat een schoonheid zeg! Ik meld me aan bij de fanclub :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 19:59

Mariett schreef:
Oeh, knap paard! Ziet er goed uit ook.

Daphneeeej schreef:
Welke kleur ogen heeft hij? Als het fel blauw is dan is het bijvoorbeeld perlino oid maar als de ogen meer groenig of gelig zijn dan moet het champagne kleurslag zijn. Ook heeft hij een bruinigere/grauw getinte roze huid lijkt het dit is ook een kenmerk van champagne kleur.

Een Andalusiër 'mag' geen champagne kleur zijn, toch? Is het niet een pearl met cream? In ieder geval een toffe kleur :)

Inderdaad creme/pearl. Champagne kan ook maar dan zijn er nog wat andere kenmerken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 20:03

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 20:51

xLes schreef:
Wat een schoonheid zeg! Ik meld me aan bij de fanclub :D

Welkom hihi

Freekfuchs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:08

Mooie Migo <3
Jullie gaan goed vooruit! :))

fjordwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:09

Hier nog een fan!

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:19

Blauwe ogen = cremello, groene ogen = perlino, althans binnen het P.R.E. en in het verlengde Andalusiër, gezien die een kruising zijn met een P.R.E.

Daarnaast heeft de perlino, dacht ik, een andere basiskleur en sowieso zijn de manen/staart/benen een stuk donkerder dan bij een cremello, het lichaam heeft een ook meer donkere tint.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:20

Helemaal vergeten: Geweldig mooi paard en zo te zien een goede training, keep up the good work :D

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-17 21:34

Hij is ook wat donkerder aan de benen.

Wederom bedankt allemaal. Doet me goed die complimenten. En welkom allemaal bij de fanclub!

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-17 21:37

Een cremello en een perlino is niet ontzettend goed uit elkaar te halen 'in het echt'. De basiskleur van een perlino is inderdaad bruin, van een cremello is het vos (en van een smoky cream is het zwart).
Maar ik vind champagne een beetje apart, aangezien dit een (volgens mij) Amerikaanse mutatie is, en de kans is niet zo groot dat dat hier nu in zit.

Dus daarom denk ik: valk met twee pearl genen:
https://www.google.nl/search?q=buckskin ... hOR30PcJtM:

Riel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 10:59

Donna89 schreef:
En welkom allemaal bij de fanclub!
Wanneer komt de fan- trui en T-shirt op de markt? :P

De kleurendiscussie vind ik interessant om te volgen. Het is in ieder geval een dier met een hele mooie kleur en uitstraling. Een gouden paardje :-)

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-17 13:33

Hahaha als ik een sponsor kan vinden dan komen er vast ook fanclub petjes polo's enz enz

Ik vind de kleuren discussie ook interessant. Heb er alleen geen verstand van haha.

Maar hij heeft idd hele lichte groene ogen. En roze huid.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 13:57

Mariett schreef:
Een cremello en een perlino is niet ontzettend goed uit elkaar te halen 'in het echt'. De basiskleur van een perlino is inderdaad bruin, van een cremello is het vos (en van een smoky cream is het zwart).
Maar ik vind champagne een beetje apart, aangezien dit een (volgens mij) Amerikaanse mutatie is, en de kans is niet zo groot dat dat hier nu in zit.

Perlino is juist goed te onderscheiden van Cremello, vanwege de kleur van de manen (die donkerder zijn als het lichaam).

Dit lijkt op een Perlino.

Pearl + Buckskin zou ook nog kunnen, dan krijg je een zgn 'Pseudo Double Dilute', wat heel erg lijkt op Perlino. (Zoals dit paard: https://c1.staticflickr.com/6/5084/5258 ... cd0c_b.jpg ) Amigo heeft echter een rode gloed in zijn manen, waardoor ik denk dat het eerder een 'gewone' Perlino zal zijn...

Homozygoot Pearl valt sowieso af, daar is zijn lichaam te licht van kleur voor. Ook heeft homozygoot Pearl donkere ogen. (Zie hier PRE Hengst Ismaeli: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... 369136.jpg )

Dan zou een vorm van Champagne + 1 Cream (dus Palomino, Buckskin of Smokey Black) nog kunnen. Wss Amber Cream Champagne, om de donkere manen te verklaren. Hier een voorbeeld: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/or ... bc5d69.jpg
Wederom mis ik dan echter de rode gloed. En dan zouden de ogen groenig tot amber van kleur moeten zijn, niet felblauw.

Maar welke kleur hij ook heeft; het is een pracht van een paard om te zien! +:)+

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:21

Wouw wat een knap dier!! <3
Prachtige kleur ook :D

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:21

Nooit geweten dat er zo'n knapperd in deze omgeving stond <3

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-17 23:35

Volgens mij toch Amber Cream Champagne, dan zijn de ogen groenig en doordat er cream inzit en ze licht zijn zie je de glans niet. Ik heb zelf een classic champagne en een vriendin heeft een aantal Champagnes met cream erin, deze hebben ook groene ogen en bijna geen glans. Ook de sproeten zijn niet altijd sterk aanwezig als ze jong zijn. Meestal als ze ouder worden verschijnen er wel meer sproeten.

Dit is een gold champagne zonder cream dus met amber ogen en donkerdere vacht, maar niet met heel veel sproeten.
Afbeelding

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 06:39

tijger22 schreef:
Nooit geweten dat er zo'n knapperd in deze omgeving stond <3

Haha ja ook in de achterhoek staan wat pareltjes <3

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 07:54

:wow: Wat een knappe vent !
Hoe je die kleur nu juist noemt...geen idee. Maar :~ :~ :~ :~ ik ben wel een tikkeltje jaloers }>
Zou mijn wit propje PRE te overschilderen zijn ? :')

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-17 08:05

astridklomp schreef:
Volgens mij toch Amber Cream Champagne, dan zijn de ogen groenig en doordat er cream inzit en ze licht zijn zie je de glans niet. Ik heb zelf een classic champagne en een vriendin heeft een aantal Champagnes met cream erin, deze hebben ook groene ogen en bijna geen glans. Ook de sproeten zijn niet altijd sterk aanwezig als ze jong zijn. Meestal als ze ouder worden verschijnen er wel meer sproeten.

Dan denk ik toch eerder aan een Pseudo-Perlino (Dus dat het Pearl gen hier aan het werk is icm met 1 verdunningsgen). Aangezien het bekend is dat Pearl (aka 'Barlink') voorkomt in Iberische rassen. De lichte ogen zijn typisch bij Pseudo Double Dilutes.

De ogen van Ivory Champagnes (verzamelnaam voor Amber Cream, Classic Cream en Gold Cream Champagne) zijn namelijk toch vaak wat donkerder.
Bovendien is Champagne idd een mutatie uit 'de nieuwe wereld' (Amerika) en komt vooral voor bij de Amerikaanse rassen. Is het paard op jouw foto een Quarter?

Als het paard van TS idd Champagne draagt, dan zou het paard van TS een cruzado kunnen zijn met ergens Amerikaans bloed erin. (in Zuid Amerika fokt men bvb Azteca paarden door Quarters en Criollos te kruisen met Iberische paarden).

Hoe dan ook is het een zeer interessant onderwerp! Persoonlijk denk ik nog steeds aan Perlino of Pseudo-Perlino.
Laatst bijgewerkt door mairead op 01-05-17 08:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 08:32

@ pandora2 misschien kom je met een spoeling in de manen en staart al een heel eind... hahaha

Wat leuk dat er hier zo veel kennis zit! Vind het reuze interessant