Fotoshoot met mijn grote zwarte vriend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:27

Ik schrik echt ontzettend van de foto's. Die rug lijkt me echt miet geschikt meer om op te rijden. Zit er überhaupt nog enig vet/spier op? Het is een heel mooi paard TS, maar ik zou er nooit meer een zadel op doen.

Supervixen

Re: Fotoshoot met mijn grote zwarte vriend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:39

Jeetje ik schrik hier ook van. Zou er zelf nooit opstappen. Hij kijkt wel erg vriendelijk en vrolijk verder.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:47

Heeft je paard geen cushing?

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:52

Op de laatste foto is de lepel van het zadel ook niet meer zichtbaar. Ondanks dat het paard 'heet' is en de oortjes erop heeft, hoeft dat niet te betekenen dat het paard er geen last van heeft. Ik denk dat TS hier het beste zelf haar gevoel kan volgen.

Verder wel ontzettend mooie foto's <3

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:52

Wat ik mij afvraag: heb je hem laten keuren voordat je hem kocht? En is hij toen ook goedgekeurd voor recreatief rijden? Heel eerlijk snap ik namelijk niet hoe een DA een dergelijk paard nog met een zadel op zijn rug wilt zien.

Voor de rest zijn het mooie foto's en het plezier spat ervanaf, maar het lijf van je paard vertelt mij heel wat anders.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:53

Wat een mooie grijze opa. Jullie zijn gek op elkaar dat zie je gewoon van de foto's af!

Wel zou ik je aanraden om naast het rijden hem ook wel wat te trainen voor zijn rug en buikspieren, dan heb je samen nog veel langer plezier.Met een rug als deze kan hij wel flink last krijgen en moet daarom wel getraind worden ook voor plezier ritjes
En laat je zadel regelmatig controleren en inderdaad flink bijvoeren zodat hij wat meer dikke frieze billen krijgt

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:54

LianaDV schreef:
Als ik naar jouw topic van okt 2016 kijk, vind ik hem toch wel achteruit gegaan.
Bespiering en vacht zien er een heel stuk minder uit :/

Mee eens!

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:55

Gillbo schreef:
Wat een mooie grijze opa. Jullie zijn gek op elkaar dat zie je gewoon van de foto's af!

Wel zou ik je aanraden om naast het rijden hem ook wel wat te trainen voor zijn rug en buikspieren, dan heb je samen nog veel langer plezier.Met een rug als deze kan hij wel flink last krijgen en moet daarom wel getraind worden ook voor plezier ritjes
En laat je zadel regelmatig controleren en inderdaad flink bijvoeren zodat hij wat meer dikke frieze billen krijgt

Het paard is niet ondervoed en van extra voeren krijgt een paard niet meteen een dikkere kont. Tevens zou ik zo'n beestje ook niet actief in training zetten :n

Ania

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:57

GabberGill schreef:
Daarbij vind ik het in en in triest dat Ania je een soort van gelijk geeft omdat zij als friezenliefhebber hoort te weten dat 22/23 jaar al erg oud is voor een fries.

Joh.. In en in triest?? Beetje minder mag ook wel. Als je goed leest zeg ik ook dat friezen snel oud tonen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:57

xRivaldo schreef:
Gillbo schreef:

Het paard is niet ondervoed en van extra voeren krijgt een paard niet meteen een dikkere kont. Tevens zou ik zo'n beestje ook niet actief in training zetten :n

Niet ondervoed? Wat vind jij dan van de zichtbare ribben en ingevallen flanken?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 16:58

xRivaldo schreef:
Gillbo schreef:

maar van stil zetten wordt niemand beter.
Juist als je meer gericht gaat trainen moet je bijvoeren. En nee je hoeft dit paard niet richting grandprix te trainen maar alle beetjes helpen voor een beter rug gebruik.
Dan kan je allebei alleen maar langer genieten van die heerlijke bosritten

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:00

Ik schrik ook wel van die rug. :wow: Dat daar nog een zadel op kan liggen. Wel mooie foto's, je kan zien dat je gek op m bent. :)

xRivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:01

Gillbo schreef:
xRivaldo schreef:

maar van stil zetten wordt niemand beter.
Juist als je meer gericht gaat trainen moet je bijvoeren. En nee je hoeft dit paard niet richting grandprix te trainen maar alle beetjes helpen voor een beter rug gebruik

Ik bedoelde meer dat ik niet weet in hoeverre dit paard zijn rug nog goed kan gaan gebruiken. Natuurlijk moet het paard lekker in zijn vel blijven zitten en zich fit voelen. Maar naar mijn mening zal het niet verbeteren met zo'n rug. Qua spieren zal het paard ook maar moeizaam spiermassa ontwikkelen en kun je je afvragen in hoeverre je het paard daar een plezier mee doet.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:03

Maar zoals ik al zei met niks doen gaat dit rap achteruit dus wie weet is stabiliseren nog wel het maximaal haalbare maar dat is in ieder geval iets.
Ik denk met flink wat tlc, goed voer en de juiste training nog best wat bereikt kan worden, in je achterhoofd houdend dat dit een opaatje is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:11

TS, wat jammer dat de reacties wat tegen lijken te vallen he. Maar ik zie ik andere topics dat je er al op voorbereid bent.
Je zegt 'ik weet dat hij het werken nog leuk vind', maar zo werkt dat niet helemaal met paarden. Paarden gaan door zolang ze er niet dood bij neervallen, denken dat een paard het leuk vind, is het vermenselijken van een paard.
Je zegt zelf al in een adner topic dat hij door zijn achterbenen zakt, dat zou ik serieus nemen want dat kan bijv prima van de rug uit komen. Soms moet je een paard tegen zichzelf beschermen. Dan kan ie nog wel iets zo leuk vinden, maar als dat niet goed voor hem is, moet je dat dan nog wel doen?

Daarna zou ik hem zeker laten checken op cushing. En toch die achterbenen eens laten checken.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:16

Ania schreef:
GabberGill schreef:
Daarbij vind ik het in en in triest dat Ania je een soort van gelijk geeft omdat zij als friezenliefhebber hoort te weten dat 22/23 jaar al erg oud is voor een fries.

Joh.. In en in triest?? Beetje minder mag ook wel. Als je goed leest zeg ik ook dat friezen snel oud tonen.

Ik vind het in en in triest op het moment dat je friezenfan bent en je durft te zeggen dat friezen snel oud tonen enzo. Dat is namelijk de grootste onzin die er is.

Een zwart paard toont oud door de grijze haren, maar dat heeft niks te maken met deze bouw.

Dit paard heeft alles tegen;
Hij is zwart
Weke ongetrainde rug
te dun en spierloos
zijn vacht is dof en naar wat ik zie ongezond.

Heeft niks met de fries te maken. Het ergste vind ik dat dit paard doelbewust gebruikt wordt om te genieten en dat hij het zogenaamd naar zijn zin heeft. Ik snap de TS heel goed want het ziet er zeker uit of hij het prima naar zijn zin heeft, maar elke paardengek die hier neerlegt dat het ouder tonen aan de fries ligt zal ik inderdaad voor gek verklaren. Kan je onaardig vinden, maar ik vind dat zo en heb er geen andere woorden voor.

Fries 24 jaar. Ja ze is grijs, maar ze loopt er niet zo bij en zo ken ik nog vele andere friezen die er rond die leeftijd nog goed uitzien. En dan heb ik het over een gezonde vacht en uitstaling.
Afbeelding

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:22

Er is een rede dat dierenartsen met spoed komen als de eigenaar belt dat zijn fries zich niet helemaal 100% voeld. Een fries loopt door totdat hij er letterlijk dood bij neervalt.

Dat zie ik hier nu ook een beetje gebeuren.

Deze fries is veel te mager en mist veel bespiering. De blinde darm is duidelijk leeg (ingevallen flanken). Dit paard krijgt al duidelijk te lang te weinig te eten of kan dit niet verwerken (denk aan de tanden).

Ik zou ook zeker niet meer rijden. Ik vind dit persoonlijk echt op het randje van wel of geen 144.
Laatst bijgewerkt door Peelie op 11-04-17 17:33, in het totaal 2 keer bewerkt

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:27

Waarom ik dus ook zo kwaad wordt is omdat mijn fries zichzelf letterlijk dood heeft gelopen. Zondag niks aan de hand maandag ook de hele dag niks aan de hand en in de avond heeft mijn verzorgster les en klapt mijn paard na een half uur in elkaar. Is naar stal getakeld en toen zeiden ze dat het koliek was. Ik weigerde dit te geloven en ben naar Utrecht gegaan. Mijn paard is daar in elkaar gestort en daar hebben ze haar direct ingeslapen wat de veearts niet wilde doen. Mijn merrie had een gezwel dat versmolten was met der buikwand en dikke darm in de les is dit geklapt en dit paard heeft heel de weg naar utrecht gestaan, omdat mijn veearts haar niet wilde laten inslapen de symptomen waren niet dusdanig ernstig. Alleen wel der organen waren volledig gescheurd.

Toen utrecht een buikpunctie deed bleek het dat mijn paard jaren geleden al had moeten gaan. Ik kreeg als wijsheid mee dat ik met mijn friezen altijd moest opletten aangezien ze zich letterlijk dood laten gaan zonder blikken of blozen.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:29

Ik zou willen dat ik zou kunnen reageren als Joolien ( echt knap verwoord) maar ik kan dat dus blijkbaar niet. Ik kan mij niet voorstellen dat ik de enige ben die dit ronduit stuitend vind. Een oud paard in beweging houden: super! Maar dat is in dit geval al echt een gepasseerd station. Ben je niet bang dat tie in tweeën breekt? Jeetje, vind dit echt erg om te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:35

Anderen hebben het woord al voor mij gedaan.

Mijn hart breekt een beetje..

Dj10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:54

als ik kijk naar de profiel foto's springen de tranen net zo hard in Mn ogen sorry noem dit geen liefde meer.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 17:57

Ik vind de foto's heel mooi, maar ook ik schrik nogal van zijn rug. Ik snap dat je liever positieve reacties krijgt op je topic, maar ik denk dat je ook eens goed over de situatie moet nadenken. Paarden (en vooral bijvoorbeeld Friezen) kunnen makkelijk laten lijken alsof alles goed is, gewoon omdat ze zo graag hun best voor je willen doen. Mijn pony (half-fries) zou ook doorlopen totdat ze neervalt wanneer ik dat van haar zou vragen. Zulke dieren moet je wat tegen zichzelf in bescherming nemen.

Als je echt het gevoel hebt dat je paard nog duidelijk behoefte heeft aan activiteit, misschien dat je dan eens wat andere dingen met hem kunt gaan doen? Wandelen, vrijheidsdressuur, dat soort dingen? Dat is minder belastend voor zijn rug, terwijl jullie nog wel samen kunnen genieten.

Hopelijk weet je (evt met advies van de dierenarts) de juiste weg voor jou en je paard te vinden. Succes!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:02

Wat een reacties, ik denk dat TS het nu wel snapt.

Heel mooi beestje trouwens <3

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:03

Ik dacht een leuk foto topic aan te klikken, maar dat viel tegen. Ik schrok me rot van die rug en begrijp ook echt niet dat je daar nog op gaat zitten. Ik zou mezelf niet meer in de spiegel aan kunnen kijken.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-17 18:04

Jeetje meid... ik zie dat je gek op hem bent, dat wel.
Maar als ik naar zijn rug kijk is dit niet een paard dat nog bereden zou moeten worden..

Kijk deze 24jarige Fries, ook oud bloed. Ze zou iets dikker mogen, maar wordt dan ook nog maar hooguit 1 keer per week op buitenrit rustig gereden. En ze heeft ook 10 veulens gehad. En nog zie ik niet de rug die jouw paard heeft... of de vacht..

Sorry, maar ik hoop dat je gaat denken aan je paard en hem met pensioen doet..

Afbeelding