Kastelen, paarden & zwaarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaris

Re: Kastelen, paarden & zwaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 13:39

Leuk om Arne weer eens te zien. Heb twee keer een clinic van hem gezien als toeschouwer, erg leuk.
En voor werkelijk iedereen een aanrader, van dressuurpaard tot recreatie belgisch trekpaard (die hadden we dus daadwerkelijk beiden in de clinic)

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 15:22

Ha, ik kan voor komende lente wel even bij Esther in de leer wat betreft tegen die heuvels opklimmen zie ik :+
Echt supergave foto's! Jullie gaan echt zo vooruit, en Santi wordt steeds knapper en gespierder! :D

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 16:33

Ziet er leuk uit :)

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 20:18

over teugelvoering:

de 'bradoon' is eigenlijk een soort trens (of iig schaarloos bit), maar ik jat die term om onderscheid te maken tussen de teugels.

bij het rijden met een hand is een indirecte teugelvoering eigenlijk standaard. dus de buitenteugel hlept te heffen en het lijkt alsof je 'neckreining' doet.... maar eigenlijk rijdt je gewoon buiging en richting uit je zit en benen. Je hebt alleen in de buitenteugel een moglijkheid om wat te begrenzen en vooral te heffen. dat is ook waarom de schaarbitten voor eenhandig rijden beduidend populairder zijn en indien enigsinds met verstand gebruikt ook duidelijk de voorkeur van de paarden krijgen.

er zijn veel teugelvoeringen mogelijk, ikzelf gebruik ook vier teugels op één stang, waarbij ik van pink-naar-wijsvinger linker hefboom-linker mondhoek-rechter mondhoek-rechter hefboom gebruik.

(dus niet gekruist zoals gangbaar tweehandig in moderne dressuur met stang en trens)

als je de teugels eeb beetje precies afgesteld hebt kom je aan bij de mondhoek als je je hand naar achter beweegt en met de kandare/hefboomteugel als je je hand tilt.

de hefboomwerking wordt hoofdzakelijk aangeduid (geeft richting aan de kaak) en wordt zo min mogelijk tot het punt van krachtversterking gebruikt, want pas als het bit geroteerd is tot de kinketting aanligt treed de hefboom in werking.

dit is wel vrij essentieel.

ik rijd zelf het liefste met een volledig open hand (dus ook zonder de teugels in je hand vast te houden met je duim,) en kijk dan of ik 5,6,7 oefeningen en overgangen kan rijden zonder dat de teugels in mijn hand schuiven, even voor het idee van de zeer beperkte kracht die je dus gebruikt. (bij een uitgebreide knokpartij gaat die duim er wel op om precisie met de teugellengte wel te houden maar het is een leuk testje)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 21:12

Ah een topic gemaakt! Zoals ik al heb gezegd, goed bezig jullie! +:)+ Santi wordt een krachtpatsertje

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-17 21:41

Thanks Ansie! :)

@Mycah, hier wat illustraties van een teugelvoering:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Allemaal historische afbeeldingen overigens, is ook het eerst wat Google laat zien als je zoekt op teugelposities voor éénhandig rijden. :') Die laatste komt uit een 19e eeuws boek over kinderen leren paardrijden... toen was het dus nog heel gebruikelijk om, ook als beginner, direct op een stangbit te leren rijden met vier teugels.

marachels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 22:45

Héél erg gaaf zeg!

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:09

Bedankt voor de teugelvoering-uitleg, niet dat het nu eenvoudiger wordt, maar het is een stap op weg.
Respect hoor, ik vind het knap!

caaramel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:29

Dankjulliewel voor de interessante uitleg!
Hebben jullie goede plaatsen om te starten als ik hier wat meer over wil lezen?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 23:43

Geweldig om te zien!

Ook hoe de paarden ontspannen ogen bij toch wel pittige oefeningen :)

Dan zie je dat er eerlijk en correct gereden wordt +:)+

FirebirdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 00:25

Airnt schreef:
zowel Roßfechten (schermen te paard) als historische dressuur zijn toch voor iedereen toegankelijk, dus wat let je? Firebird :)

wat ik zelf zo gezellig vind is de open sfeer in de Roßfechten community, vrijwel iedereen doet z'n best om mensen te betrekken.

Ha, tijd! Maar dat het betrekkelijk toegankelijk is moedigt zeker aan, en dat de sfeer prettig is geloof ik onmiddellijk. _/-\o_ Hoop dat het meer bekendheid krijgt, erg prettig om naar dressuur te kijken zoals het oorspronkelijk 'bedoeld' is.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-17 20:07

caaramel schreef:
Hebben jullie goede plaatsen om te starten als ik hier wat meer over wil lezen?

Er zijn helaas weinig moderne werken die hier op ingaan, dus je zit vast aan historische bronnen.

Zelf vind ik Guerinière wel een prettig beginpunt, goed leesbaar & illustraties: Hier een Engelse vertaling, online toegankelijk

Of Ridinger, Neue Reitkunst, ook een toegankelijk boek met veel illustraties.

Een modern werk dat een aantal klassieke auteurs bespreekt en vergelijkt is Du entscheidest!: Reiten mit gutem Gewissen (Klassische Reitkunst) van Christin Kriscke (van Hofreitschule Bückeburg).

LBLGypsyCobs schreef:
Ook hoe de paarden ontspannen ogen bij toch wel pittige oefeningen :)

Dan zie je dat er eerlijk en correct gereden wordt +:)+

Thanks! Zo hoort dressuur te zijn in mijn optiek, samenwerken in harmonie en zonder dwang.

Lize_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-17 21:11

Zo gaaf om te zien!! Ik zou er bijna zelf van gaan paardrijden. (ik heb een shetland pony waarmee ik werk aan de hand en men).

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-17 18:29

Autheuren in deze rijstijl zijn weliswaar legio, maar vaak moeilijk te lezen (pluvinel bijvoorbeeld)

Eigenlijk moet je er meedere lezen en vergelijken

Leesclubjes zijn daar handig:

Bijv: zoek allemaal in een andere autheur 'terre-à-terre' op en vergelijk de quotes

Is natuurlijk een willekeurig voorbeeld