We trainen gestaag verder, les van johan hamminga!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:22

Suzanne F. schreef:
Janine1990 schreef:
Jij weet er dus wat meer van... Hoe voorkom je hiermee dan dat je paard de rug gaat wegdrukken?
Er is natuurlijk een verschil tussen laag rijden en iets lager dan dit omdat het paard het nog niet aankan. Don't shoot me, maar in dit geval wordt het paard er toch niet beter van om in deze oprichting te lopen? Rugwegdrukken is van het achterbeen af gaan... Toch regelrecht tegen de klassieke manier in? Waarbij je paard de oprichting krijgt naarmate hij meer op het achterbeen is?

Ik zal het wel volkomen verkeerd begrijpen hoor, bedoel het ook niet verkeerd... Maar ben alleen nieuwsgierig.

Een paard kan de rug wegdrukken als hij niet in verbinding loopt. Dat kunnen ze zelfs als ze diep achter de loodlijn zijn ingesteld en heeft dus niet altijd iets te maken met de hoofd hals houding. In ieder geval niet 1 op 1. Wat je op de klassieke manier doet is het paard actief van achteruit naar de hand toerijden en op die manier verbinding krijgen wat resulteert in aanleuning als je het correct doet. Paard gaat de hand volgen en vanuit daar gaat het paard meer aanspannen over de bovenlijn en met meer rug gebruik lopen.
De andere manier is vanuit de hoofd hals houding proberen de rug meer aangespannen te krijgen maar ook dat is niet altijd standaard het geval zoals ik al aangaf. Ook dan moet er verbinding zijn en mag het paard de hand niet loslaten want dan is de verbinding over de bovenlijn ook weg en krijg je een paard wat diep loopt maar toch met de rug laag en de croupe hoog.

Oké, even geheel met betrekking tot de TS hier... Zoals jij het stelt neem je de verbinding die je wordt aangeboden. Maar dan zou het paard toch niet zo tegen de hand aan gaan lopen met spanning in de gehele bovenlijn? (en daardoor naar mijn idee ook in de benen)

Ik rij zelf niet klassiek ofzo, maar ik rij mijn paard wel van achter naar voren. Dus ik denk dat ik het gewoon niet begrijp ofzo :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:52

Janine: Dan zou ik je eerst het Skala der Ausbildung moeten uitleggen maar daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in in. :')
Een paard is tegen de hand als deze niet nageeft. Pas daarna komt de aanleuning en de oprichting. Google maar eens op het Skala, misschien wordt het dan duidelijker. Volgens mij gebruikt de KNHS deze trouwens tegenwoordig ook in het proevenboekje voorin. Of bestaat het proevenboekje niet meer? :+
Ik word oud. -O-

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 15:55

Suzanne F. schreef:
Janine: Dan zou ik je eerst het Skala der Ausbildung moeten uitleggen maar daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in in. :')
Een paard is tegen de hand als deze niet nageeft. Pas daarna komt de aanleuning en de oprichting. Google maar eens op het Skala, misschien wordt het dan duidelijker. Volgens mij gebruikt de KNHS deze trouwens tegenwoordig ook in het proevenboekje voorin. Of bestaat het proevenboekje niet meer? :+
Ik word oud. -O-

Nee, daar moet je ook maar geen zin voor maken... Zo'n dik boek... Word het ook niet eenvoudiger van.
Het proevenboekje bestaat nog steeds hoor ;) Of dat ook voorin staat weet ik niet :')

Maar in mijn ogen is het paard van TS op die betreffende foto's niet nageeflijk... Dus waarom werken aan aanleuning en oprichting als hij niet nageeflijk is? Natuurlijk is hij dat wel als hij iets lager ingesteld wordt...

Ooh en TS, dit is echt geen commentaar op jou hoor! Ik probeer het alleen maar te begrijpen, waar jullie mee bezig zijn. En waarom dit zo compleet anders is als ik zelf doe en al jaren gewend ben, terwijl een heleboel dingen die hier bespreken naar mijn idee gewoon overeenkomen met wat ik doe. Maar goed, misschien ben ik onvoldoende manier-gebonden...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 16:10

Je moet de problemen oplossen waar ze zich voordoen. Je kan altijd wel laag blijven rijden waar hij keurig nageeflijk is maar de problemen doen zich pas bovenin voor. Dan los je daar de problemen op. Door actief tegen de hand aan te rijden en in die houding het paard nageeflijker te krijgen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:16

Suzanne F. schreef:
Je moet de problemen oplossen waar ze zich voordoen. Je kan altijd wel laag blijven rijden waar hij keurig nageeflijk is maar de problemen doen zich pas bovenin voor. Dan los je daar de problemen op. Door actief tegen de hand aan te rijden en in die houding het paard nageeflijker te krijgen.

Maar hoelang blijf je dat proberen? Net zolang tot je paard toegeeft?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:25

Het is niet een kwestie van grof te keer gaan en dan doet hij het. Het is een proces. Als je een ruiter hebt met een goed rijkunstig gevoel die weet hoe hij een paard nageeflijk moet rijden dan is deze prima in staat het paard ook in een wat moeilijkere positie nageeflijk te rijden. Het is geen kwestie van vasthouden en tegenaan schoppen en dan maar wachten tot hij het doet.
Je gebruikt daarbij ook je oefeningen om het paard zodanig te gymnastiseren dat je je doel bereikt. Zoals tempowisselingen, voltes maar ook zijgangen.
Maar altijd het probleem uit de weg gaan brengt je ook niet verder. Je moet het probleem oplossen op de plek waar je hem tegenkomt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 17:31

Suzanne F. schreef:
Het is niet een kwestie van grof te keer gaan en dan doet hij het. Het is een proces. Als je een ruiter hebt met een goed rijkunstig gevoel die weet hoe hij een paard nageeflijk moet rijden dan is deze prima in staat het paard ook in een wat moeilijkere positie nageeflijk te rijden. Het is geen kwestie van vasthouden en tegenaan schoppen en dan maar wachten tot hij het doet.
Je gebruikt daarbij ook je oefeningen om het paard zodanig te gymnastiseren dat je je doel bereikt. Zoals tempowisselingen, voltes maar ook zijgangen.
Maar altijd het probleem uit de weg gaan brengt je ook niet verder. Je moet het probleem oplossen op de plek waar je hem tegenkomt.

Nee, dat snap ik. Je ziet ook nergens op de foto's iets grofs gebeuren.
Ik heb zelf mijn paard ook wel prima aan het lopen, al had ik tot een paar weken terug zelf niet het idee dat er een probleem was met de oprichting, met een iets andere instelling qua oprichting loopt hij meteen stukken beter, en ook opgericht is het nu beter. Dat is de reden dat ik er naar vraag, want dit is zo anders. Ik ben het probleem ook niet uit de weg gegaan, en dat is ook verbeterd. Ik vind het alleen wat lastig om te begrijpen dat dit zo anders gaat.

astridastrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 13:38

Gaaf paard,
Super dat je bij hem kunt lessen!

Ben ook wel benieuwd waar die mooie beenbeschermers van zijn?

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-17 14:41

De beenbeschemers zijn van eskadron, van de heritage collectie just blue :j

SGorter

Re: We trainen gestaag verder, les van johan hamminga!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 21:13

Gaaf paard! Vind alleen niet dat hij heel vriendelijk wordt gereden...

MayoNeighs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 23:20

Mooi paard! Er is nog werk aan de winkel, maar daarom pak je ook les natuurlijk. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 08:53

Janine1990 schreef:
Suzanne F. schreef:

Nee, dat snap ik. Je ziet ook nergens op de foto's iets grofs gebeuren.
Ik heb zelf mijn paard ook wel prima aan het lopen, al had ik tot een paar weken terug zelf niet het idee dat er een probleem was met de oprichting, met een iets andere instelling qua oprichting loopt hij meteen stukken beter, en ook opgericht is het nu beter. Dat is de reden dat ik er naar vraag, want dit is zo anders. Ik ben het probleem ook niet uit de weg gegaan, en dat is ook verbeterd. Ik vind het alleen wat lastig om te begrijpen dat dit zo anders gaat.

Ik ben het met jou eens, heb geleerd problemen aan de voorkant van achteruit op te lossen..op de draffoto's zie je duidelijk een valse knik en onderhals. {dat is imo geen correcte nageeflijkheid}
Ik vind het belangrijk dat paarden de hals laten vallen vanuit de schoft..en zie liever iets achter de loodlijn dan een valse knik met onderhals. Wellicht zijn de foto's op wat ongelukkige momenten genomen, maar ik vind dit wel een beetje oprichting forceren..terwijl als het paard rustig sterker maakt van achter en je steeds korte stukjes mee pakt, dan kom je er ook. Maar dan vanuit het "schakelen" en niet door de voorkant in een houding te positioneren wat hier wel gebeurd.

Maar deze manier heb ik vaker gezien bij de Johan Hamminga methode, het is niet mijn manier en ik vind niet dat je "tegen" de hand moet rijden maar altijd "naar" de hand toe. En dat kan in verschillende oprichtingsfases maar niet in fase een waar het paard nog niet aan toe is.

Overigens wil ik ook niet jou aanvallen TS, er zijn inderdaad vele wegen naar Rome en doe waar jij je goed bij voelt. Maar ik haak even in op de rijkunstige discussie.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-17 19:12

Toch wordt hij er wel degelijk beter van :j vandaag weer 2 wp erbij (oke de eerste was niet terecht met 182,5, veel te hoog) maar de 2e proef toch 190,5!

Afbeelding

Afbeelding