Clinic Arne Koets

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:03

ER, is het een idee om dit verschil in mening over methodiek met de instructeur zelf te bediscussiëren via PB?

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:11

Easy_Rider schreef:
Heupen open? Klinkt nogal sexistisch.

Lol, wat is dit nou weer voor opmerking? Is dat alleen omdat de instructeur een man is? Zijn uitspraken als ''bekken kantelen", "borst vooruit" etc in jouw optiek ook sexistisch? :+ Dan kun je helemaal geen instructie meer volgen.

Citaat:
Waarom denk je dat piaffe in de klassieke dressuur pas in de zwaarste klasse wordt gereden?

Over welke klassieke school hebben we het dan? De piaffe is één van de meest laagdrempelige van de verzamelde oefeningen. Bij zwaarste klasse klassiek denk ik aan mezair, levade, schoolsprongen etc.

Rossfechten

Re: Clinic Arne Koets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:28

Ha TS
Leuk om te zien, en je verhaal er bij te lezen.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-16 22:33

Ziet er goed uit TS! Ik zie vooral veel plezier en ontspanning :j
Ga vooral zo door!

Leuk om Arne voorbij te zien komen. Heb een aantal keer zwaardvecht les van hem gehad en ook een keer rijles. Ik bakte er toen echter nog niet zoveel van :+

R_emkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-16 08:15

Ook ik zie een fijn ontspannen paard met rijden!
Knap dat 1 hand rijden ;) haha lijkt me echt rete lastig
Verder begin ik lekker niet over dat piaffe oefening gebeuren daar is wel genoeg over gezegt ;)
heb gelezen dat je het vanuit voorwaarts hebt gedaan prima!
dat is het enigste wat ik der over zeg. Gewoon lekker doortrainen want veel mensen krijgen hun paard niet zo fijn in deze ontspanning. Tuurlijk lukt het mensen wel maar vele zullen er jarloers op zijn dat hij zo lekker relaxt loopt.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-16 23:27

rider schreef:
Easy_Rider schreef:
Heupen open? Klinkt nogal sexistisch.

Lol, wat is dit nou weer voor opmerking? Is dat alleen omdat de instructeur een man is? Zijn uitspraken als ''bekken kantelen", "borst vooruit" etc in jouw optiek ook sexistisch? :+ Dan kun je helemaal geen instructie meer volgen.

Nou inderdaad, 'heupen open' is nog geen 'benen wijd' Dat verschil ken ik nog wel :D

@ Rossfechten Dank je!

@ PrinCes Doe ik! Sluit je nog eens aan als Arne weer in NL is?

@ R_emkee Bedankt!

vanspeijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 00:33

Ziet er netjes uit! Wat een leuk paard heb je, erg aansprekend koppie.

Hoop ook nog eens een clinic te volgen bij Arne wanneer mijn paard weer hersteld is :)

Goudlokje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-16 02:20

Wat ontzettend leuk om de laatste tijd zoveel topics te vinden van les met Arne! Ik ben echt een fan van zijn manier van lesgeven, altijd een genot om zo mee te kijken :)
Ziet er leuk uit! En wat een leuke merrie!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 21:14

vanspeijk schreef:
Ziet er netjes uit! Wat een leuk paard heb je, erg aansprekend koppie.

Hoop ook nog eens een clinic te volgen bij Arne wanneer mijn paard weer hersteld is :)

Dank je! Leuk, houd het maar in de gaten via de facebookpagina. En als ik er aan denk zal ik je een berichtje sturen wanneer Arne weer in de buurt is. Echt een aanrader!

Goudlokje1 schreef:
Wat ontzettend leuk om de laatste tijd zoveel topics te vinden van les met Arne! Ik ben echt een fan van zijn manier van lesgeven, altijd een genot om zo mee te kijken :)
Ziet er leuk uit! En wat een leuke merrie!

Bedankt!
Ik ben ook fan. En in tegenstelling tot wat misschien gedacht wordt, is het geen academische rijkunst waarin hij les geeft :) Het is niet echt te vatten in een bepaalde manier zoals de hokjes die we hier kennen. Effectief en veel bewustwording van je eigen zit en het doorkomen van de hulpen, zo zou ik het willen noemen. Ik vind het knap hoe hij aan de slag gaat met hetgeen hij voorgeschoteld krijgt, juist omdat het nu eenmaal niet in een bepaalde stroming te vatten is.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:00

Ziet er super uit zeg ben gelijk gaan.googelen omdat ik arne nog niet ken maar klinkt en ziet er echt heel goed uit miss zie je mij ook.nog wel is op een clinic maar eerst is zoeken of er een instructrice hier in de omgeving zit waar ik ook bij aansluit

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 21:13

Relien schreef:
Ziet er super uit zeg ben gelijk gaan.googelen omdat ik arne nog niet ken maar klinkt en ziet er echt heel goed uit miss zie je mij ook.nog wel is op een clinic maar eerst is zoeken of er een instructrice hier in de omgeving zit waar ik ook bij aansluit

Leuk om te lezen Relien!
Succes met je zoektocht naar een fijne instructeur.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:14

Ik vind er eigenlijk ook geen enkel fijn beeld tussen zitten. Ik zie geen paard dat echt fijn door het lijf loopt of zelfs maar correct buigt/ zijn rug en hals goed gebruikt en bovendien leer je hem dus scheef piafferen op deze manier ipv mooi recht... Het enige positieve dat ik kan noemen is het losse teugeltje maar icm het lijf dat niet correct gebruikt wordt en her gekantelde hoofd maakt dat weinig goed..

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:30

Waarom zou je een paard niet vanuit een buiging kunnen leren piafferen? Dat is niet bepaald ongebruikelijk in veel klassieke stromingen. Trainers zoals Hinrichs adviseren zelfs om paarden met minder aanleg de beginselen te leren vanuit de schouderbinnenwaarts. :)

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 21:38

Ayasha schreef:
Ik vind er eigenlijk ook geen enkel fijn beeld tussen zitten. Ik zie geen paard dat echt fijn door het lijf loopt of zelfs maar correct buigt/ zijn rug en hals goed gebruikt en bovendien leer je hem dus scheef piafferen op deze manier ipv mooi recht... Het enige positieve dat ik kan noemen is het losse teugeltje maar icm het lijf dat niet correct gebruikt wordt en her gekantelde hoofd maakt dat weinig goed..

Ik zie op 1 foto haar hoofd iets gekanteld en dat komt door mijn binnenhand daar. Ik denk dat je in de war bent met de stelling, draaiing vanuit de pol. Verder zie ik een actief achterbeen dat steeds goed onder komt. Een schouderbinnenwaarts op 4 sporen doe je ook niet als de lengtebuiging niet ok is. Alleen mag ze op die foto net meer nageven. We doen niet alles perfect. En we zijn er om te leren.
En het algemene beeld dat ze niet lekker door het lijf loopt.. tja, het is dan misschien in real life wat beter te zien dat ze een heel fijne cadans heeft en daarbij als ik kijk hoe haar bouw is ben ik hier al heel tevreden mee. Ze heeft best een hangbuik en doorgezakte rug, die al aardig op beginnen te komen door de training. Dus ik ben een tevreden ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:52

Heb even gewacht tot ik op mijn pc kon kijken maar hoe dan ook zie ik nergens ook maar enige buiging in de kaak. Achter de kaak blijft veel spanning zitten op elke foto. Op de Schouderbinnenwaarts foto kantelt ze flink en op het "galopmomentje er na" is aan de kaak te zien dat ze ook daar duidelijk niet correct "buigt" in de kaak.
En dat zie ik eigenlijk op vrijwel elke foto terug behalve op de 1e appuyement foto (de zichtbare) en de zichtbare stapfoto. :)
Ik ben echt helemaal voor een mooi los contact en het neusje naar voren (dat vind ik prachtig om te zien) maar wel met een ontspannen kaak... Dat is hier in mijn mening niet te zien. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 14:08

Ben het vaak met je eens Ayasha, maar deze keer kan ik me persoonlijk niet vinden in jouw commentaar, behalve op de galopfoto en die gekke beenzwiep-foto's na dan. Ik zie juist wel een ontspannen paard en een fijn beeld. Heb een paar keer terug gescrolled om te kijken of ik het zo verkeerd zag, maar ik zie niet wat jij ziet. Ik ken de beste meneer niet trouwens en dit is ook niet mijn manier van trainen maar zie er ook niet echt iets verkeerds aan?

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:06

Ik moest erg lachen om de wapperende beentjes, muts!

Verder vind ik het juist verhelderend om foto's te zien waarbij de trainingsfase getoond wordt, die nou eenmaal niet perfect is. Ik zie een bewuste ruiter die dressuur en de oefeningen gebruikt als middel, en niet als doel an sich. En dat gaat stap voor stap tot alle puzzelstukjes in elkaar gevallen en bevestigd zijn. Zonder je daarbij druk te maken over 'het plaatje'. Een hele fijne instelling!

Mijn heupen openen moet ik ook van mijn instructrische... Zou ze een oogje op me hebben denk je?? <<)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:50

Leuk topic, had de foto's natuurlijk al gezien op facebook.

Was er bij en kan dus zeggen dat het paard inderdaad mepte op een licht tikje van de zweep, mijn paard had daar niet eens op gereageert, die had het niet gevoeld.
Maar ja, Blue is een ruin en dit was een merrie. :roll: :))

Arne geeft heel fijn les en inderdaad veel heupen werk, maar het werkt wel.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:40

Haha, de ene vindt het best ok en de ander vindt het helemaal niks..
Zou het te maken hebben met dat de hals niet helemaal rond gesteld is? Ik rijd nu eenmaal een paard met de nek als hoogste punt en dus zeker niet ingeknikt bij derde halswervel. Het ziet er in ieder geval anders uit dan het 'ronde' wat tegenwoordig zo gangbaar is. De stelling ziet er dus ook wel anders uit dan bij paarden die bij de derde halswervel ingeknikt zijn.
En als er dan toch wat spanning is, ga ik niet zomaar aan de voorkant zitten sleutelen, aangezien het toch vanuit achter moet komen dat ze voor mooi nageeft. Ik kan hoogstens wat begrenzen voor. Als de spanning weg is geeft ze als vanzelf weer gewoon na. Daarbij mag ze van mij zo ook laten zien dat ze iets moeilijk vindt. Het is in ieder geval niet dat er in beweging vanalles stokt. Zoals ik al schreef, het gaat gewoon vloeiend met een prima cadans, de motor achter blijft sowieso heel aangenaam draaien, dat is volgens mij ook goed te zien op de foto's. Het zijn ook niet de allermakkelijkste oefeningen dus logisch ook dat het work in progress is en nog niet alles even constant kan gaan. Ik heb dan ook zoveel mogelijk foto’s laten zien, ook de minder mooie, juist omdat niet alles meteen goed en mooi kan gaan. Verder zit er bijvoorbeeld geen foto tussen van een stukje vw-nw, wat misschien voor sommigen een ‘meer door het lijf beeld’ geeft, dat pak ik steeds tussen oefeningen door ook mee in verschillend tempo.
In de tijd dat ik haar nu train is ze een maat kopijzer gegroeid bij de schouders/schoft, daar is ze breder geworden, en de bovenhalsspier komt ook meer vanuit de schoft. De verbinding rug-achterhand is bij de lendenen ook verbeterd. Ik heb dus best wat aanwijzingen dat de training ok verloopt. Daarnaast is het een merrie die heel duidelijk en vlug is in haar feedback :)) , wat dat betreft is ze sneller dan dat een instructeur me iets kan vertellen. Echte grove fouten kan ik me niet permitteren, wat overigens weer geen reden moet zijn om dan maar heel voorzichtig met haar te gaan rijden. Het vergt van mij dat ik overtuigend en duidelijk moet zijn zonder dwingend over te komen en teveel druk op te leggen, lastige combi maar ik leer er super veel van.

@ Allegra, bedankt voor je bericht! Zo zie ik het inderdaad. En ik zou idd maar opletten hoor met zo'n instructrice :oo

@ spatter, dank je! Een merrie ja.. verder niets aan toe te voegen :D

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-16 22:10

Niet te veel laten aanpraten. Kijk naar je paard, die vertelt je echt het beste of je op de goede weg bezig bent.. En aan je verhaal te lezen, doe je dat prima.

Ik zie een paard wat op een hoop onderdelen haar lichaam tien keer beter gebruikt dan menig Grand Prix paard. Achterhand die meekomt, een schouderbinnen waarbij het paard niet wijkend of over de schouder over de hoefslag gaat, geen rare krul. Paard toont de aanleg zijn achterbenen op de juiste scharnierpunten te kunnen buigen. Tuurlijk, het is trainingsfase en ik kan op elke foto wel /iets/ opmerken, maar daar leren jullie toch voor?

En toch zou ik even wachten met deze manier van de piaffe aanleren. Doet ze het ook als je de zweep niet gebruikt? Denk dat je haar onbedoeld aan het bevestigen bent in het slaan.. Er zijn meerdere manieren om de piaffe aan te leren. Heb je al eens iets anders geprobeerd? Hoe reageert ze daarop?

En verder ... Tja. Ik werk zelf ook vrij serieus aan de hand, dus ik vind het super om iemand te zien die met hetzelfde bezig is. Imo heeft geen enkele ruiter een excuus dit deel van de training over te slaan, en zou het verplicht moeten zijn voordat je voor het eerst op een jong paard stapt. Vind dat er schandalig weinig mensen de moeite nemen hun paard de kans te geven te trainen zonder hem te storen.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:36

Wat een bijzondere reacties! Ik vind het opmerkelijk schokkend dat bepaalde mensen hier negatief over doen (op basis van allerlei aannames en -in mijn ogen- verkeerde inzichten/kennis). Het is dus al zo triest gesteld in de hedendaagse dressuur dat een correct lopend paard compleet verkeerd wordt beoordeeld en de getrickte 'top'paarden als enig juist voorbeeld worden genomen.

Ja, er is ruimte voor verbetering, maar wat is dit fijn om naar te kijken TS. Ik word hier om veel redenen blij van.

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:44

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 09:57

Olympia96 schreef:
Wat een bijzondere reacties! Ik vind het opmerkelijk schokkend dat bepaalde mensen hier negatief over doen (op basis van allerlei aannames en -in mijn ogen- verkeerde inzichten/kennis). Het is dus al zo triest gesteld in de hedendaagse dressuur dat een correct lopend paard compleet verkeerd wordt beoordeeld en de getrickte 'top'paarden als enig juist voorbeeld worden genomen.

Ja, er is ruimte voor verbetering, maar wat is dit fijn om naar te kijken TS. Ik word hier om veel redenen blij van.

Je schrijft precies wat ik eigenlijk ook wilde zeggen :j
Het paard loopt in mijn ogen juist prettig, geen spanning, wel voorwaarts en is druk bezig om te leren :)
En de ruiter zit er ook nog eens vele malen correcter op dan wat tegenwoordig het beeld is van de 'top'dressuur ruiters.

En gelukkig is het geen academische rijkunst.... dat zie je meteen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 16:57

Airnt schreef:
Een video geeft soms een beter beeld van wat daadwerkelijk gaande is.
Hier is een video uit Noorwegen, weliswaar een beetje geedit, maar geeft wel stijl weer.

https://www.youtube.com/watch?v=h7QqixFo-2o&t=409s

Heerlijk om jou te zien lesgeven. Het beeldende wat je doet, maar ook de uitleg, het idee erachter. Erg leuk en leerzaam om te horen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-16 19:02

Easy_Rider schreef:
Ansie schreef:

Dat hebben we ook gedaan hoor, drafje aan de hand en dan door richting piaffe. Zeker houden we de voorwaartse drang in de gaten. Niks is in stilstand gedaan. Ziet er op stilstaande beelden natuurlijk wel zo uit.

Waarom denk je dat piaffe in de klassieke dressuur pas in de zwaarste klasse wordt gereden? En niet in een Z proef? Het gaat er niet (alleen) om dat de spieren niet in beweging naar voir zijn maar het gaat er ook om dat het paard voor deze zwaarste oefeningen een gespierd en getraint lichaam nodig heeft.Of je moet een pre hebben. Die hebben een paiffe in de benen wat eigenlijk geen echte piaffe is. Zij gebruiken hun lichaam in die piaf anders.

Dit vind ik dan wel weer grappig. De klassieke dressuur is namelijk helemaal niet wat je op wedstrijd ziet. Sterker nog, bij het werken aan de hand etc. is het juist aangeraden éérst te gaan piafferen voordat je gaat galopperen. In de Spaanse rijschool is dat ook onder het zadel van toepassing.

Ziet er top uit TS, heel ontspannen. En Arne ook complimenten uiteraard :j