Zo trots! Het gaat steeds beter

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 23:42

demy1911 schreef:
Heeft iemand hier dan toevallig ook een tip, voor het terug nemen in de galop? Ze gaat namelijk erg hard ( wel nog controleerbaar uiteraard), maar wat zachter zou fijner zijn

Dag Demy je filmpjes bekeken. In een maand tijd zie ik wel vooruitgang. Ik vind je in het tweede filmpje fijner zitten. Heb je les gehad afgelopen maand?

Galop is impuls opwekkend. Je paardje is al zo snel. Dus ik zou dat voorlopig helemaal niet doen. Het is belangrijk dat je paardje zich veilig voelt bij je. Rustig bij je blijft. Dus adem uit en laat haar rustig stappen. Het tempo mag echt vele male langzamer.
Als je dat in stap voor elkaar hebt, ga je dat in draf leren.

Het is misschien een goed idee om naast het rijden dit ook te oefenen als ze gewoon los loopt in de longeer cirkel. En dan op stem gaan terug brengen van stap naar stil staan. Met een prrrrrrrrr omhoog versnellen met prrrrrrrrrrr omlaag vertragen. Ho is ho. Als ze dat goed snapt kun je namelijk ook met stem gebruiken onder het rijden.

Je paardje is een schatje.

AlwaysH

Re: Zo trots! Het gaat steeds beter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 00:02

Ik gaf al de tip om dus juist wel die overgangen te maken waar je het over hebt, zoveel mogelijk op je zit.
Contact op je bit is natuurlijk niet gelijk te hard, dus daar kan je ook aan denken!

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 00:17

pien_2010 schreef:
demy1911 schreef:
Heeft iemand hier dan toevallig ook een tip, voor het terug nemen in de galop? Ze gaat namelijk erg hard ( wel nog controleerbaar uiteraard), maar wat zachter zou fijner zijn

Dag Demy je filmpjes bekeken. In een maand tijd zie ik wel vooruitgang. Ik vind je in het tweede filmpje fijner zitten. Heb je les gehad afgelopen maand?

Galop is impuls opwekkend. Je paardje is al zo snel. Dus ik zou dat voorlopig helemaal niet doen. Het is belangrijk dat je paardje zich veilig voelt bij je. Rustig bij je blijft. Dus adem uit en laat haar rustig stappen. Het tempo mag echt vele male langzamer.

Het is misschien een goed idee om naast het rijden dit ook te oefenen als ze gewoon los loopt in de longeer cirkel. En dan op stem gaan terug brengen van stap naar stil staan. Met een prrrrrrrrr omhoog versnellen met prrrrrrrrrrr omlaag vertragen. Ho is ho. Als ze dat goed snapt kun je namelijk ook met stem gebruiken onder het rijden.

Hoi bedankt voor je antwoordt en tips!
Het anders zitten komt door het zadel. Ik vind dressuurzadels namelijk veel lekkerder zitten ;)

Verder kan reageert ze met longeren al goed op stem, zegmaar staaap,drrraaf etc (je snapt me wel)

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 00:19

AlwaysH schreef:
Ik gaf al de tip om dus juist wel die overgangen te maken waar je het over hebt, zoveel mogelijk op je zit.
Contact op je bit is natuurlijk niet gelijk te hard, dus daar kan je ook aan denken!

Ik probeer meestal om niet net genoeg contact te houden zodat ze het wel voelt maar niet te streng. En dat van die zit ben ik nu idd ook mee bezig. En gaat ook al beter

AlwaysH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 00:26

Als ze het wel goed zit er dus wel een verbinding, dan heb je wel 'net genoeg' contact. Mij is altijd geleerd dat je geen boogjes mag hebben in de teugels maar ook geen hangend hoofd mag voelen.

koosje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:14

demy1911 schreef:

ik zelf doe altijd meer gaan zitten, uitademen, hooooo zeggen dat soort dingen. het hoeft niet gelijk goed te gaan maar op lange termijn helpt het zeker :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 09:34

demy1911 schreef:
pien_2010 schreef:
demy1911 schreef:

Hoi bedankt voor je antwoordt en tips!
Het anders zitten komt door het zadel. Ik vind dressuurzadels namelijk veel lekkerder zitten ;)

Verder kan reageert ze met longeren al goed op stem, zegmaar staaap,drrraaf etc (je snapt me wel)

Graag gedaan Demy. Ik heb zelf ook zo'n paardje gehad en de sleutel tot oplossing ligt dat je paardje moet leren om te wachten. Om rustig te blijven want ze rent nu veel en veel teveel onder je uit. Ik kan nu normaal galopperen maar dat heb ik de eerste jaren nauwelijks kunnen doen. Dat komt omdat galopperen impuls opwekkend is, dus dan gaat een paard dat al zo hard gaat nog harder.

Ga veelm et haar buiten wandelen. Je paardje zal dan leren dat je OK bent. Leg de zweep weg als je rijdt, als je die al hebt en draag alleen maar uit naar je paardje dat hij OK is en dat je te vertrouwen bent. Vluchten hoeft echt niet meer bij jou. Geef hem de tijd. Je geduld wordt beloond.

Ik heb ooit met mijn paard buiten met een volwassen paard een dik uur gestapt. Wat vond ze dat moeilijk. Ze kwam zelfs omhoog, maar iedere keer heel lief, nee paardje rustig blijven. Nadat we dat paar keer gedaan hadden was ze al een stuk rustiger. Zo ook met opstappen, ze moet wachten, uitademen, en dan gaan we heel rustig op het slome af weg stappen. Dit soort paardjes moeten eerst leren om onder het tempo gereden te worden. Als ze sloom worden, dan geven ze zich over en dan kun je rustig aan er eens mee gaan rijden.

Ik val wel op je paardje. Ze doet me aan die van mij denken.

demy1911

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-16 10:38

pien_2010 schreef:
Graag gedaan Demy. Ik heb zelf ook zo'n paardje gehad en de sleutel tot oplossing ligt dat je paardje moet leren om te wachten. Om rustig te blijven want ze rent nu veel en veel teveel onder je uit. Ik kan nu normaal galopperen maar dat heb ik de eerste jaren nauwelijks kunnen doen. Dat komt omdat galopperen impuls opwekkend is, dus dan gaat een paard dat al zo hard gaat nog harder.

Ga veelm et haar buiten wandelen. Je paardje zal dan leren dat je OK bent. Leg de zweep weg als je rijdt, als je die al hebt en draag alleen maar uit naar je paardje dat hij OK is en dat je te vertrouwen bent. Vluchten hoeft echt niet meer bij jou. Geef hem de tijd. Je geduld wordt beloond.

Ik heb ooit met mijn paard buiten met een volwassen paard een dik uur gestapt. Wat vond ze dat moeilijk. Ze kwam zelfs omhoog, maar iedere keer heel lief, nee paardje rustig blijven. Nadat we dat paar keer gedaan hadden was ze al een stuk rustiger. Zo ook met opstappen, ze moet wachten, uitademen, en dan gaan we heel rustig op het slome af weg stappen. Dit soort paardjes moeten eerst leren om onder het tempo gereden te worden. Als ze sloom worden, dan geven ze zich over en dan kun je rustig aan er eens mee gaan rijden.

Ik val wel op je paardje. Ze doet me aan die van mij denken.
[/quote]

Bedankt voor nog een goede reactie! Ik wil ook graag proberen om een keer buiten te rijden, wel met iemand die erbij. Ze is namelijk met wandelen niet bang voor het verkeer.

En wat ik wel merk bij haar is als ze eenmaal heeft gewerkt ze veel rustiger is en niet meer te snel us, maar ze is dan uiteraard gewoon moe ;)
Verder rijd ik ook niet met zweep, omdat ze toch al heel erg voorwaarts is.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-16 10:57

Probeer zelf eerst iets meer te ontspannen, dan komt die rust bij je paard ook makkelijker :) Adem in, adem uit, ga rechtop zitten en laat je rug los.

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-16 08:23

Probeer eens wat meer tempo wisselingen te rijden en dan door middel van je zit en laat je teugels maar wat losser, dat negeeflijk komt inderdaad wel, daar moet ze eerst ontspannen voor gaan lopen anders heeft dat negeeflijk ook geen zin en zetten ze zichzelf alleen maar vast.

Wat voor bit heb je erin zitten? :) ander bitje kan vaak ook al veel schelen

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 11:29

Wat een leuk paardje! Hoe begin je een rijsessie? Eerst lekker warm werken aan de longe,dan pas zadel erop? Nog even longeren en dan pas erop?Hoe gedraagt ze zich bij het opstappen?Ze is er iig van overtuigd dat rijden een stress werkje is nu,wat zonde is,even terug opnieuw zadelmak maken zou ik zeggen :-)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 14:49

Ik denk dat de juiste instructie hier ook een ontbrekende schakel is

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-16 12:45

Hele mooie tips van pien_2010! Ik vind het tempo in de stap nog meevallen maar heb dan ook een paard gehad dat daar nog een heel stuk erger in was. Jammer dat het een kort filmpje is, op een langer kun je toch meer kijken en tips geven. Doe je veel oefeningen? Lekker wat grote voltes, beetje stelling, soepel maken. Eenmaal ze soepeler en meer op de achterhand gaat lopen vermoed ik dat ze misschien ook wel terug zal komen in tempo.