Is Knud dan eindelijk getemd..?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Is Knud dan eindelijk getemd..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 14:36

Zozo het is hier weer duidelijk een potje mensen veroordelen zeg.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:04

Supervixen schreef:

Tja, als het niet met lief en aardig en koekjes werkt, om iemand iets duidelijk te maken/gezond verstand erin te krijgen, dan moet het maar wat minder suikerzoet.

Het gaat niet om het veroordelen van mensen, maar om stomme, vermijdbare ongelukken te voorkomen.
Daarmee kun je mensen- en dierenlevens redden.
Daarover zullen Parelli èn Monty Roberts het volkomen met me eens zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:25

Supervixen schreef:

Klierend paard zoals TS beschrijft is gevaarlijk.

Er mee blijven aanklooien is geen optie en als je aangeeft met een aantal NH methodes bekend te zijn, dan heb je lijkt mij een stuk basiskennis en genoeg inzicht + netwerk beschikbaar om geschikte hulp in te schakelen als je vast loopt. Beide stromingen hebben trainers in NL rondlopen die je aan huis kan laten komen of bij de buren als je pensionhouder moeilijk doet.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 15:29

Ik kan alleen maar oordelen over hetgeen TS geschreven heeft in dit topic, en daar kan ik conclusies uit trekken. Mijn conclusie is duidelijk denk ik zo.

Of dat veroordelend is, ik weet het niet. Ik weet alleen dat ts met Monty en Parelli niet in staat is gebleken een 6 maand oud veulen correct op te voeden met de door haar geschreven gevolgen van dien.

Ik vind dat best kwalijk.

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:10

Supervixen schreef:

Inderdaad. Aan de hand van de openingspost kunnen oordelen hoe het paard in mekaar steekt en hoe het op te lossen is, zonder het paard ooit gezien of in handen gehad te hebben... Heel knap vind ik dat :j

TS ik vind het fijn voor je dat deze clinic jullie geholpen heeft en ik hoop dat Knud en jij hiervan geleerd hebben en vanaf nu fijn samen kunnen werken :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:17

Dat het verhaal wat tegenstrijdig en niet helemaal helder is geeft toch nog geen enkele reden om iemand met zulke woorden aan te spreken?

TS, ik ben benieuwd hoe het nou zit. Is het verhaal wat opgeklopt om mee te doen aan de clinic of doe je je achteraf wijzer en het paard braver voor dan het is?

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 16:19

Allereerst wat zijn er veel mensen die het beter weten?(!)
Wat fijn dat de clinic jullie geholpen heeft! Echt super. Ik hoop indd dat jullie er zo beter uit komen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:12

Misschien is ts wel net met parelli e.d begonnen..Dat kan! Zoek iemand die je kan helpen voordat knud definitief de leidersrol opeist..

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:19

Niks geen vooroordelen en invullen van. Puur gereageerd op wat TS aangeeft in haar posts. En daarbij genomen dat TS een prof is, zoals ik uit haar profiel opmaak, lijkt het me logisch dat, als zij er zelf niet goed uitkomt, hulp wordt ingeschakeld en er ook kennis is over klophengsten en hun problemen. Natuurlijk is een les van Chris Irwin een mooi begin. Ik zou dat met een dergelijk dier niet op een evenement doen, maar goed, haar keuze. Maar met een ongeleid projectiel naar een wedstrijd, dat vind ik onverantwoord. En dan is ie opeens wel lief thuis en kent hij zijn patterns. Tja....

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:21

Een veulen van 6 maanden oud is als klophengst niks anders dan alle andere niet gecastreerde hengsten dus dat hele klophengst gedoe heeft er helemaal niks mee te maken. Meeste hengsten worden gecastreerd tussen hun tweede en derde jaar. Deze waarschijnlijk net zo.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 17:39

Ik ben juist blij dat ze goede invals hoeken heeft gevonden en hier ook echt wat aan had, voor haar zelf en het paard...
Ik hoef niet voor haar te oordelen maar het hele proces is voor velen vallen en opstaan zo ook voor ts en haar paard. Alle tijd en moeite die je er nu instopt krijg je ook weer terug alleen heeft het tijd nodig!

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 18:59

Bedankt voor de leuke reacties! :) Ik snap dat mijn verhaal onduidelijk is, dat lees ik ook zo terug. Conclusie: niet meer vanaf telefoon topic plaatsen haha.

Even voor de duidelijkheid, zoals er boven staat (als het goed is) is het een geschiedenis. Ik heb veel problemen gehad met leiderschap en ja, ik heb woede en tranen gehad. Zoals hierboven werd gezegd, ik ben ook maar een mens en mag emoties hebben. Nee, ik heb nergens gezegd dat ik dit heb afgereageerd op Knud. Ten eerste bereik je hier niets mee en ik vind het echt uit den boze.
Een paar maanden terug heb ik mij opgegeven voor deze clinic. Ik kende deze methode niet en ik zou er graag meer over willen leren, zeker als het zo goed werkt. Ik hoorde hier niets meer over en ging op zoek naar een andere oplossing. Ik pakte hem meerdere keren in de week en begon met in hand trail. Dit doe ik met al mijn paarden, ik vind dit een stukje basisopvoeding en een mooi onderdeel om wedstrijd ervaring op te doen, zoals met mijn 4 jarige Arabier.
Dus ik ben dit thuis gaan oefenen en ik merkte dat hij het erg leuk vind om te doen. Ik maakte het steeds iets moeilijker en daagde hem uit om met mij mee te denken. Hij leerde ontzettend snel en hij was echt zijn best aan het doen. Dus dit hield ik volg en hij begon duidelijk te veranderen, een genot om mee te werken! Uiteindelijk heb ik besloten om hem in te schrijven bij een onderlinge wedstrijd. Geen druk, geen stress, goede sfeer en er hangt niets aan vast. Perfect voor de ervaring, hij zal het toch een keer moeten leren? Of moet ik hem de rest van zijn leven op mijn terrein houden omdat hij moeite heeft met leiding aannemen? Nee. Thuis ging het ontzettend goed en ik vond dat hij klaar was voor een volgende stap.

Toen, twee weken voor aanvang, hoorde ik dat ik was geselecteerd voor de clinic. Ik was nog steeds aan het trainen en ik dacht er echt aan om hem terug te trekken. Hij was namelijk zo veel rustiger al en ik dacht echt de oplossing te hebben. Toch ben ik er heen gegaan, omdat ik gewoon wist dat een nieuw terrein nieuw gedrag uitlokt. En aan de mensen die de clinic hebben gezien, zag dat er uit als een lief mak paard? Nee, hij was echt dominant op dat moment. Zoals er al werd gezegd, hij was op zoek naar manieren om Chris te pakken te krijgen.
Wat betreft het touw, bij thuiskomst zag ik dat een ringetje van de hengstenketting open was gegaan. Hierdoor brak de ketting en ja, er kwam dus druk op het touw te staan. Zetten jullie nooit druk op het touw van je paard? En nee, het was geen hele grote druk, ik kon het ringetje met mijn blote handen namelijk weer dicht knijpen. Het was geen oude ketting, het was een tot voorheen goede ketting. Fabrieksfout of domme pech, ik weet het niet. Gebeurd is gebeurd.

Vandaag ben ik met hem naar de wedstrijd geweest. Nog even ter verheldering, ik heb met hem aan de hand mee gedaan. Je loopt met je paard aan het halster en loopt een parcours met obstakels of een simpel pattern met verschillende gangen en figuren. Niets wat hij thuis nooit heeft gedaan. Nee, ik heb hem ook niet vanuit het niets hieraan bloot gesteld. Van veulen af vind ik het heerlijk om met hem te wandelen en ik heb veel schriktrainingen met hem gedaan. Hij is dan ook letterlijk bomproof. Het enige wat hij niet kende, waren de luidsprekers. Hier keek hij niet van op.
Voor iemand die 'een schande is voor Monty Roberts en Parelli' (want jullie kennen mij blijkbaar al zoo goed, wauw wat knap zeg!) heb ik toch nog iets goed gedaan, want Knud heeft onwijs zijn best gedaan en heeft een 5e plaats behaald.

Gelukkig maar dat ik op bokt heb geleerd de positieve berichten en hulp eruit te halen, wie weet waar ik anders was geëindigd met Knud, als ik dit alles moest volgen. Heb je tips of ervaring, leuk! Laat het gerust weten! Voor de rest van de typische Bokt mensen, scroll gerust door naar het volgende topic. Afkrakende kritiek heb ik namelijk niks aan en doe ik zeker niets mee.

Voor diegene die het leuk vinden zal ik morgen het filmpje plaatsen! Dan hoor je ook wat meer van de uitleg van Chris en kun je zien wat voor verandering er plaats vind. Ik heb het zelf mogen toepassen en het werkt echt onwijs goed. Ik weet nu al dat dit zeker een methode is die ik verder wil ontdekken en van ga leren.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:07

oo, het was allemaal zo erg niet dus? Hij was hanteerbaar en vond het werken zelfs leuk, wat deed je dan alsnog op dat evenement?

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 19:14

Omdat hij dat dus wel was op het moment dat ik ons opgaf, zoals ik eerder zei. Hier hoorde ik heel lang niets meer van, ik ging andere dingen proberen, werd toch nog geselecteerd, twijfelde of ik hem moest terug trekken, deed het niet vanwege dominant karakter, nieuwe omgeving en dus nieuw gedrag waarvan ik heus wist dat dat niet vlekkeloos zou gaan. En voìla, blijkt dus dat ik hem goed genoeg ken aangezien hij inderdaad ander gedrag vertoonde dan in de training.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:26

dus je hebt zeg anderhalf jaar grote problemen met zijn opvoeding gehad, plots ging het ineens een heel stuk beter?

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:28

danzzz schreef:
dus je hebt zeg anderhalf jaar grote problemen met zijn opvoeding gehad, plots ging het ineens een heel stuk beter?

Nouja opvoeden is niet zomaar gedaan!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:31

Nooit problemen mee gehad. Het is ook niet zo moeilijk, lopen als ik lopen zeg, opzij als ik opzij zeg, en stilstaan als ik stilstaan zeg, voetjes op de vloer houden, en kaken op elkaar. Meer dan dat is het niet.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:35

Niet elk paard is hetzelfde

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 19:35

Typisch hengstenketting euvel wat regelmatig voorkomt.
Nooit alleen een ketting gebruiken, altijd ook een touw aan je halster doen en beide vasthouden.

Verder heb ik ook het idee uit je pists dat je in het verleden ook zelf bijgedragen hebt aan zijn niet zo geweldige gedrag maar dat jullie samen gegroeid zijn in de tijd.
Nu eerst maar snel castreren zou ik zeggen.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 19:53

Ik heb nooit gezegd dat het 'ineens' beter ging. Ik zei dat ik iets nieuws probeerde, ik een andere reactie zag, ik zette het door waarbij ik hem steeds iets meer uitdaging gaf waardoor hij steeds meer met me mee ging werken. Natuurlijk hebben wij nog onze problemen en dit gaat de komende jaren nog niet opgelost zijn. Maar met nieuwe kennis en een nieuwe insteek kan ik zeggen dat we op de goede weg zijn.

Ik heb er ook nooit problemen mee gehad danzzz. Zoals 0407Tamar al zegt, is geen enkel paard hetzelfde en elk paard heeft een andere aanpak nodig. Als ik zeg links, zegt Knud rechts. Als ik zeg stilstaan, zegt hij lopen. Corrigeren, blokkeren, terug zetten, omdraaien, herhalen, terug gaan naar de basis grondwerkoefeningen in de bak. Niets helpt als Knud iets in zijn kop haalt. Als hij wilt rennen, dan doet hij dat. Hij kent zijn eigen krachten en lijkt van ijzer gemaakt te zijn. Ik zeg altijd zo over hem, als hij door een trein wordt geraakt, galoppeert hij vrolijk door. Dan is het echt niet zo vanzelfsprekend meer.

Dat het vaker voorkomt bij hengstenkettingen wist ik niet, helaas. Hij was ook de enige waarbij ik 'm gebruikte, maar nu weet ik het inderdaad. Voortaan speel ik zeker op safe en zorg ik voor een plan B als er iets mis gaat met de ketting. Ik zal de eerste zijn die bekend dat ik vast en zeker fouten heb gemaakt met Knud. Niemand is perfect, iedereeen maakt fouten en binnen de paardenwereld ben je nooit uitgeleerd. Het belangrijkste is dat je van deze fouten leert en weer een paar stappen vooruit kan zetten. Knud heeft geen makkelijk karakter, dat is nu eenmaal het paard. Zijn moeder was precies hetzelfde, dat heb ik persoonlijk jarenlang kunnen ervaren. Was hij anders geweest als ik een andere methode had gebruikt? Misschien, wie zal het zeggen. Was hij een mak en braaf paard geweest als ik een andere methode had gebruikt? Dat denk ik niet. Dit is nu eenmaal het paard, dit zit in zijn karakter. Hij is dominant, hij is eigenwijs, het is een doorzetter en hij is nieuwsgierig. Ik ga er vanuit dat het minder sterk zal worden zodra hij gecastreerd is, met oog op het hormonale gedrag, maar hij zal nooit zo lief en makkelijk worden als mijn oude merrie. En dat hoeft ook helemaal niet, want ik accepteer hem zoals hij is en zal niet opgeven totdat we samen alles hebben geleerd wat we maar kunnen leren!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:03

Yacintha schreef:
Als ik zeg links, zegt Knud rechts. Als ik zeg stilstaan, zegt hij lopen. Corrigeren, blokkeren, terug zetten, omdraaien, herhalen, terug gaan naar de basis grondwerkoefeningen in de bak. Niets helpt als Knud iets in zijn kop haalt. Als hij wilt rennen, dan doet hij dat. Hij kent zijn eigen krachten en lijkt van ijzer gemaakt te zijn. Ik zeg altijd zo over hem, als hij door een trein wordt geraakt, galoppeert hij vrolijk door. Dan is het echt niet zo vanzelfsprekend meer.
tja, als hij mee mag beslissen wat er gebeurd is het ook niet zo lastig te bedenken hoe het nou kwam dat hij zo vervelend is toch? Veulens krijgen bij mij op dag 1 al mee dat er grenzen zijn aan eigen denken, en dat eigen denken alleen in vrije tijd toegestaan is. Als ik er ben denk ik voor je en heb je je aan basisregels te houden, stop is stop, lopen is lopen, rechts is rechts en links is links en dat vraag ik een keer vriendelijk. Je gaat toch niet in discussie met een paard? JOng of oud? Een paard leert alleen eigen kracht kennen als hij meerdere malen met die kracht gewonnen heeft. Een ongehoorzaam paard gebruikt zijn kracht. Alles wat je beschrijft is puur en alleen opvoeding die gewoon verkeerd gegaan is, ZEKER bij een ponie met wat meer karakter dan gemiddeld.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-16 20:11

danzzz schreef:
Yacintha schreef:
Als ik zeg links, zegt Knud rechts. Als ik zeg stilstaan, zegt hij lopen. Corrigeren, blokkeren, terug zetten, omdraaien, herhalen, terug gaan naar de basis grondwerkoefeningen in de bak. Niets helpt als Knud iets in zijn kop haalt. Als hij wilt rennen, dan doet hij dat. Hij kent zijn eigen krachten en lijkt van ijzer gemaakt te zijn. Ik zeg altijd zo over hem, als hij door een trein wordt geraakt, galoppeert hij vrolijk door. Dan is het echt niet zo vanzelfsprekend meer.
tja, als hij mee mag beslissen wat er gebeurd is het ook niet zo lastig te bedenken hoe het nou kwam dat hij zo vervelend is toch? Veulens krijgen bij mij op dag 1 al mee dat er grenzen zijn aan eigen denken, en dat eigen denken alleen in vrije tijd toegestaan is. Als ik er ben denk ik voor je en heb je je aan basisregels te houden, stop is stop, lopen is lopen, rechts is rechts en links is links en dat vraag ik een keer vriendelijk. Je gaat toch niet in discussie met een paard? JOng of oud? Een paard leert alleen eigen kracht kennen als hij meerdere malen met die kracht gewonnen heeft. Een ongehoorzaam paard gebruikt zijn kracht. Alles wat je beschrijft is puur en alleen opvoeding die gewoon verkeerd gegaan is, ZEKER bij een ponie met wat meer karakter dan gemiddeld.

Klopt, dit ben ik helemaal met je eens. Enige puntje is dat ik ten eerste Knud niet laat mee beslissen, het probleem is dat hij tot 6 maanden oud geen opvoeding heeft gehad. En als de enige kudde waarin hij heeft gestaan zijn moeder en later andere veulens was, heeft dat ook niet erg goed geholpen. Toen ik bij hem ging kijken, joeg hij alle andere veulens weg en trapte hij naar de toenmalige eigenaar. Wat deed hij? Hij gaf een schop terug en Knud was niet te vangen.
Hij kende zijn krachten toen al en waarom zou hij ineens naar een mens luisteren als hij voorheen altijd alles kon doen wat hij wilde? Daar komt het grootste probleem vandaan.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:14

Direct castreren? Als jou zoon onhandelbaar word of iets dergelijks castreer je die toch ook niet. Lekker makkelijk altijd. Ik snap dat Yacinta hem op deze manier een kans wil geven. En als zij een training heeft geprobeerd die werkt waarom zou ze dan in hemelsnaam gelijk zijn mannelijkheid weghalen. Ik ben het met haar eens dat je een paard in zijn waarde moet laten. Er is altijd een oplossing. En hij hoeft niet slecht zijn opgevoed dit kan ook in zijn karakter zitten. Zeker omdat het een fjord is. Daar staan ze per slot van rekening bekend om. Eigenwijs lomp en volhardend.
De meningen over een hengstenketting verschillen nog al. Je hebt ook paarden die er agressief op worden. Maar ook zeker gevallen waarbij het wel help. Maar goed iedereen heeft altijd een andere manier :o . En de manier van de ander is nooit goed en vise versa. Dus ik stel voor dat je doet wat werkt bij Knud :D :j
Ben heel benieuwd hoe hij gaat worden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:17

Give the girl a break... :o

Prachtige Fjord, TS!
En fijn dat de clinic je een stapje verder heeft geholpen. :j

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-16 20:19

Tuurlijk moet je grenzen stellen zeker al bij een veulen..Maar je moet een paard/ veulen ook de tijd geven om te kunnen leren! Ik wil een goeie partner ontwikkelen in mijn paarden en it takes two om dat te bereiken! Ik vind @danzz dat je t wel heel zwart/ wit ziet.. Een veulen mag van mij zeker fouten maken anders is er ook geen weg naar het positief kunnen omzetten..