Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 13:57

Ten eerste, wat goed dat je doorzet!

Wij hebben zelf ook een africhtingsstal maar heb deze manier nog niet gezien. Ik snap de gedachte wel, maar ik denk niet dat ik me er prettig bij zou voelen. Je hebt zoveel verschillende aanpakken en dat is juist ook het mooie. Voor iedereen en elk paard werkt wat anders. Er leiden meerdere wegen naar Rome. En ik denk dat we allemaal het zelfde doel hebben. Een ontspannen en werkwillig paard opleiden. Je moet je vooral goed voelen op de manier hoe je je paard traint en of dat nu links om is of rechts om, volgens mij maakt dat niet zoveel uit. Je kijkt naar je paard en als het goed is, zie je wat hij nodig heeft op dat moment.

Ik wens je veel plezier met het opleiden van je topper! Maar dat gaat vast en zeker goedkomen!

Peelie

Re: Cas doet zo hard zijn best met beleren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:28

Ts, wij verschillen duidelijk van mening en dat is geen probleem :) In de jaren heb ik ondertussen al het eea aan paarden zadelmak gemaakt. Ook een aantal stresskippen. Een goede basis is gewoon heel erg belangrijk. Nogmaals. Blijkbaar werkt dit voor jullie. Prima :)

Tymone

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:47

Wie is jou trainer, kun je ook een paard bij hem brengen? Hij zal vast niet bij mij in de buurt zitten zodat ik er ook makkelijk heen zou kunnen zoals jij.

Wij zijn het vertrouwen ook kwijt. Heb hem zelf gefokt. Als 2,5 jarige heb ik hem uit de opfok gehaald, niks aan het handje.

Toen hij 3 was ben ik gaan oefenen met de trailer, omdat hij er al een poos niet opgestaan had. Toen ik hem daadwerkelijk wou gaan vervoeren is hij compleet in paniek geraakt en heeft daarna 6 weken in Utrecht gestaan.

Na een revalidatie van 6 maand is hij weer de oude.

De trailer is een groot probleem, maar ook met beleren heeft hij veel spanning en vindt hij alles eng.

Het is dus niet gezegd dat als je er 1 van 3 uit de opfok haalt dat dit een ongecompliceerd paard is :(.

Zelf wil ik hem niet beleren, ben dus op zoek naar een andere oplossing.

Hij is absoluut niet gemeen en erg werk willend, maar als hij angst heeft toont er zich een totaal ander paard.
Inmiddels is die van mij al 4 en zou ik er ook wel graag mee aan het werk gaan.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 14:54

Ik vind het heel interessant om deze manier van beleren te volgen, het is al meerdere keren gevraagd en misschien heb ik erover heen gelezen.. mijn excuus dan. Maar heb je een volg topic of ga je deze maken? Want dan wil ik hem heel graag volgen!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:13

Ziet er al goed uit voor zo kort onder het zadel. Vind het ook mooi om te zien dat je nog helemaal niet met die voorkant bezig bent, zoals wel vaak gebeurt bij vele ruiters/amazones. Tempo komt vanzelf wel als hij meer vertrouwen onder het zadel heeft. Denk dat je over een tijdje een paard heeft wat al vanzelf in een mooi ontspannen draf door de baan gaat. En ben het helemaal met je eens. Paard moet degene die erop zit vertrouwen. En niet gaan hangen aan degene die in de bak erbij staat. Als jij degene in de bak maar vertrouwt. En zo te zien doe jij dat voor de volle 100%. Ben dan ook benieuwd na hoe hij over een maand loopt.
En voor degene die zeggen dat het te hard gaat. Als je de openingspost hebt gelezen, weet je dat dit niet om een 3-jarige gaat. Maar om een ouder paard.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 15:24

Het is de zevende keer dat ik er zelf op rij, maar hiervoor heeft natuurlijk de pop al veel voorwerk gedaan :P. Die is er in totaal een keer of 8 a tien opgeweest voor ik het zelf ging overnemen.
Het grote voordeel hieraan is dus dat Cas al gewend is om stap, draf en galop te lopen met een "ruiter" op zijn rug.
Tevens door al het voorwerk kent hij het sturen, remmen en been al. Daarom is het nu een kwestie van alles bij elkaar brengen. En daarin heel veel herhalen. De komende tijd eerst dit herhalen voor we bijvoorbeeld de galop erbij pakken.

Tymone, ik heb je een PB'tje gestuurd. Mijn trainer doet dit beroepsmatig dus het is ook mogelijk om paarden bij hem te brengen inderdaad. Een 3 jarige is niet ongecompliceerd, maar wel onbeschreven. De reacties die je kunt krijgen van een 3 jarige zijn wel verschillend, maar wel voor de hand liggend. Door alles vanuit het paard te benaderen kun je het jezelf veel makkelijker maken.
Mijn eigen merrie was bijvoorbeeld een eitje (al was die sowieso gemakkelijk) en deed alles wat je kan verwachten van een 3 jarige.

Peelie, een goede basis is altijd heel belangrijk, op welke manier je ook werkt. Dat heb ik hier misschien niet ontzettend toegelicht, maar voorafgaand aan dit stuk zit ruim een half jaar enkel vanaf de grond voorbereidend grondwerk.
Ik keur ook niet veel andere manieren af, tenzij zonder respect naar het paard toe. Alle paarden die ik hiervoor gedaan heb gingen op de "normale" manier. Dat was bij deze niet mogelijk, omdat dat al geprobeerd was. Nu ik deze manier "geproeft" heb, zal ik niet meer terug grijpen naar de oude manier, tenzij een paard dat aangeeft fijner te vinden. Geen paard is hetzelfde, als deze een gewone stresskip geweest was had er veel minder werk in gezeten om hem te beleren. Het grote punt is de negatieve ervaring die hij al had. 

FriesWytske, klopt helemaal, Cas is ondertussen al 9. Lichamelijk is hij daarom veel sterker dan de meeste paarden die beleert moeten worden. Geestelijk gaan we met hem om als een 3 jarige :j.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 15:43

Nogmaals je bent prima bezig. En ook super dat je hem voor de rest wel als een paard beschouwt wat nog heel veel moet leren.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 16:03

Wauw, wat ben jij goed bezig zeg!! Ik denk dat het heel goed is om met zo'n paard gelijk af te stappen bij spanning. Dan probeer je het daarna gewoon nog een keer.

Er zit natuurlijk een groot verschil tussen angst-spanning en klier-spanning.

Echt superfijn om te zien! Paard lijkt ook echt zijn best te doen voor je +:)+

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 17:39

xBontfire schreef:
Ik vind het heel interessant om deze manier van beleren te volgen, het is al meerdere keren gevraagd en misschien heb ik erover heen gelezen.. mijn excuus dan. Maar heb je een volg topic of ga je deze maken? Want dan wil ik hem heel graag volgen!

Ja nog een volger *\o/*

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 20:54

Ik werd in mijn volgtopic op dit topic gewezen en heb het met heel veel interesse gelezen! Een hele weg ben je al afgegaan met hem zeg, en wat goed hoe je naar hem kijkt en doet en afweegt wat voor hem op dat moment belangrijk is (en voor jullie veilig).

De dameszit heb ik inderdaad nog nooit gezien. Bij mijn paard dat extreem angstig is bij het beleren, hangen we wel, zonder beugels. Wel zo dat de persoon op zijn rug, echt met het zwaartepunt op het midden ligt. Voelt even eng, maar alsnog ben je er vlot af en het paard is evenwijdig(er) belast. Ik zie de voordelen van jullie methode ook zeker. Bij mijn paard is de hoogte vooral een probleem dus zou zoiets nog geen optie zijn.
Maar goed joh, ik zou graag verder volgen als die mogelijkheid er is. :)

LiindseyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:42

Wat is dat paard super mooi opgeknapt ! Je herkent hem niet eens meer !
Echt heel goed bezig jullie 2 !! *\o/*

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 21:43

Die pop, hoe kun je daar aan komen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 21:48

Ik zal morgen even een Mod een pb'tje sturen of het een volgtopic kan worden :j

Leo @ in het begin konden wij zodra het zadel erop lag niet bij hem in de buurt komen. Ook het stukje hoogte gaf inderdaad veel spanning. Wat we hier doen is wel direct recht gaan staan maar direct ook weer naar beneden. Op die manier het wel doen maar geen spanning opbouwen. De seconde dat je boven bent per stuk opbouwen.
En vooral mijn paard mee laten kijken was voor hem heel goed. Ik vroeg vol focus door hem echt recht in zijn oog aan te kijken en contact te maken. Dat is in het begin ook beangstigend voor je paard. Het is echt kijken naar je paard wat aanslaat, er is niet maar 1 manier om het te doen. Genoeg paarden zal dit niet de beste manier voor zijn.

Monmaster @ De pop is online te vinden (ardell safety rider) mijn trainer heeft erin geinvesteerd, voor mij heel fijn :) :Y)

Monmaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:02

Ik heb er net naar gekeken.. Ze zijn tekoop voor 500 euries... Tja daar moet ik nog even over nadenken. Die van mij wordt volgend jaar ingereden als ze 4.5 is...

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 22:25

Ik vind het leuk om deze manier van beleren eens te zien/ lezen. Wij beleren op een hele andere manier.

Wat ik me wel al vanaf het begin afvraag, misschien stom, hoe kom je er op in dameszit?? Stap je eerst op, om vervolgens je been weer terug te slaan? Dat lijkt me nl spannender voor hem?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-16 22:54

bontesok schreef:
Ik vind het leuk om deze manier van beleren eens te zien/ lezen. Wij beleren op een hele andere manier.

Wat ik me wel al vanaf het begin afvraag, misschien stom, hoe kom je er op in dameszit?? Stap je eerst op, om vervolgens je been weer terug te slaan? Dat lijkt me nl spannender voor hem?

Goede vraag, ik wachtte er al op hihi.
Nee we gaan direct in dameszit. Dus je haalt je rechter been onder je linker door. Dat is kwestie van oefenen en gewoon doen.
Ik moet toegeven, ik vond het in het begin dood eng :+ maar je wordt er handig in..

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:23

Ik probeer me er een voorstelling van te maken maar dat lukt nog niet erg? Ga je net als " normaal" in een beugel staan,en dan draai je je om door je rechter onder je linker been te halen?

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 13:49

Wat fijn dat hij het zo goed opneemt :) Mooi werk hoor TS, ik hoop dat het blijft goed gaan!

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 14:29

Katja, misschien moet je het opstappen gewoon eens filmen. :D

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-16 15:22

Haha ik wil het op en afstappen gerust een keertje filmen. Ik zal even kijken als er iemand bij is die kan filmen :). Ik rij nooit alleen maar mijn moeder is 3 keer per week stil langs de bak zitten wel zat, dus die gaat ondertussen wel haar eigen ding doen hihi.
Vandaag even rustig met hem longeren, morgen mag hij weer onder het zadel :).

TheWelsh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 15:34

Graag! :j

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 18:33

Zodra ik in staat ben om langs te komen wil ik het ook doen hoor, als je in de tussentijd niemand zover hebt gekregen ;)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 19:00

He een Sarantos. Komt ze steeds meer tegen, ondanks dat de hengst zelf destijds naar Frankrijk is gegaan.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-16 21:38

Wat ontzettend interessant om te lezen en zien. Erg fijn ook dat jij het zo duidelijk kunt uitleggen.
Ik denk dat jullie heel goed bezig zijn! Wat fijn dat je er alle tijd voor neemt. :j

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-16 07:41

Wauw, complimenten voor je doorzettingsvermogen en geduld.
Goed dat je hem de tijd geeft het allemaal te verwerken en op te pakken en fijn dat er nog trainers zijn die het paard die tijd ook gunnen.
Ik vind dat hij al heel braaf zijn rondjes loopt, maar jij zit hem daar naar mijn gevoel wel een beetje bij in de weg. Je gaat heel hoog staan in het lichtrijden, om daarna achterin het zadel neer te 'ploffen'. Daarbij geef je hem elke pas die hij zet been. Ik zou echt proberen je beugels een stuk langer te maken. Met deze beugellengte is je zadel echt te klein. Probeer hem daarbij meteen op zijn eigen benen te laten lopen, laat je benen afhangen en lang, pas als hij vertraagt in zijn tempo (dus een 'fout' maakt) dan geef je weer been, zo leert hij dat hij op de cruise control moet gaan lopen. Been moet een reactie geven, en anders moet je geen been geven.
Succes met verder inrijden, jullie komen er wel. Wat zijn je ambities met hem?