Harley eerste keer bitloos *trots*

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:36

Harley is een leuke pony! :) Ik zou het inderdaad nog wat rustiger aandoen, laat hem nog lekker wat meer body opbouwen en dan rustig aan weer oppakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:53

Jij bent even groot als ik. Je pony is ongeveer hetzelfde formaat qua schoft als die van mij. Alleen is de mijne een tinkerkruising, en de jouwe niet. Ik zou nooit op zo'n iel ding van net 3 jaar gaan zitten, sorry. En dan weeg ik misschien 50kg. Dier is nog veel te puppy.

Wie heeft je verplicht tot 3x/week trainen? De DA, ivm zijn patellaprobleem? Wel, het boeit me niet welk excuus je hebt, maar dan doe je dat! Spieren en pezen train je niet door 1x elke 14 dagen er 30min op te kruipen, die train je door systematisch en volgens een vaste structuur opbouwend te werken. Ofwel maak je er tijd voor vrij, ofwel stop je desnoods met je lessen op die draver. First things first, dus aan de slag met je pony. Dat rijden komt later.

En nog 5cm groeien? Kom op zeg, beestje is 3. Misschien nog een 2-tal centimeter maar 5 zou ik écht niet van uitgaan. De groeischijven beginnen te sluiten en de grootste spurt hebben ze heus wel al gehad.

Je hebt trouwens je teugels fout aan het touwhalster vast gemaakt. Je pony voelt nu op geen enkele manier of hij links of rechts druk krijgt, hij voelt alleen druk op de neusriem. Begin met een sidepull of kaakgekruist, maar dit is gewoon hetzelfde als staan roepen in een luchtledige ruimte. Harvey is nog lang niet ver genoeg dat je hem kan sturen op alleen je benen en je zit, die heeft nog meer begeleiding nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:56

Er is in het topic over de knieproblemen van Harley een zeer nuttig 'trainingsschema' aangeraden door een medebokker, je zei toen dat je daar brood in zag, maar goede voornemens verdwijnen als sneeuw voor de zon bij jou... Onbelast stappen, op het harde, over balkjes en langzaam aan opbouwen vond je een paar weken geleden zelf ook nog een goed idee... Wonderlijk hoe snel jij van gedachten verandert en wederom met rare kromme redeneringen je acties goedpraat (elke keer weer). Die pony is veel te braaf.... :x
Laatst bijgewerkt door Angela op 30-08-16 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: iom ts aangepast

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 13:57

Ik vind het eigenlijk niet zo gek dat hij niet op de hoefslag blijft, volgens mij kán hij dat helemaal niet op deze manier. Ik vind het nog knap dat hij überhaupt rechtop blijft met zo'n zadel en een ruiter die (op dit moment en met dit zadel) veel te lang voor hem is. Natuurlijk raakt hij dan gigantisch z'n evenwicht kwijt, en evenwicht is al zo'n lastig iets voor die jonkies. Ik zou zeggen: de wei op met dat dier, totdat hij uitgezwaard is, ik vind 3 jaar en twee maanden sowieso veel te jong om er al op te klimmen :=

Anoniem

Re: Harley eerste keer bitloos *trots*

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:02

Zadel moet veel verder naar achter of is niet passend.
Verder maar lekker gaan grondwerken nog een half jaartje, als je oefeningen wil weten kun je een pb sturen. Dit paard moet eerst meer uitdijen voor je erop kunt rijden.

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:23

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 10-03-24 23:45, in het totaal 1 keer bewerkt

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:33

Laat dat beestje toch gewoon uitgroeien.. Zo'n iel ding ga je toch niet op, hoe braaf hij ook is.

Het is echt een super leuk beestje die er hartstikke lief uit ziet, ben er wat zuiniger op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:40

Vroeg inrijden zijn de meningen over verdeeld, en ja, ik ben ook wel eens op eentje gaan zitten die net 3 was, maar die zag er dan ook al uit alsof ie 5 was. Die van jou ziet eruit alsof ie 2 is, dus dan is het hele andere koek. Gewoon nog lekker een jaartje wegzetten, ga lekker aan de gang met 'de draver'? Maar ga nog niet aan t werk met deze. Dit is nog een puppy qua bouw.

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 14:43

Picasso schreef:
Dacht dat deze pony in een strak trainingsschema stond vanwege zijn knieproblemen... en dan bedoel ik: niet onder het zadel, maar aan de hand.... Wat gaat er toch telkens mis met jouw voornemens? Ik wilde eerst niet reageren, maar erger me weer dusdanig dat ik het niet kan laten. Wanneer stel je de belangen van je pony eens voor die van jezelf? Onaardig van mij? Ja misschien wel, maar ik begrijp het niet....

Dit dus :n

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:04

Mijn reactie: over het zadel kan moeilijk geoordeeld worden op foto. Ligt zgn. op de schoft, maar er ligt nog een behoorlijk dekje onder (dat mss iets meer omhoog getrokken mag worden zodat de schoft vrij ligt), dus dat punt kunnen we niet oordelen.

De boom van het zadel mag niet op de schouder liggen, maar van hieruit kunnen we niet zien waar de boom begint, dus kunnen we ook niet over oordelen. Op de galopfoto lijkt ie behoorlijk lang, dus een groter zadel zou m.i. kunnen lukken.

In de discussies van leeftijd van inrijden ga ik me niet mengen, persoonlijk vind ik 5 jaar een goede leeftijd.

In jouw geval zou ik wat meer werken aan de hand, longe, dubbele lange lijnen, want zoals ie met weggedrukte rug loopt, dat kan niet comfortabel zijn. Krul hoeft natuurlijk niet (mag zelfs niet!), maar je paardje zonder dwang of hulpteugels voorwaarts-neerwaarts leren lopen, desnoods eerste in stap aan de hand, kan wonderen doen, ik spreek uit ervaring. :). Want je hebt longeren en longeren: rondslingeren aan een touw met het hoofd omhoog is idd erg ongezond en belastend, maar uitgebalanceerd longeren is juist gymnastiserend.

Qua bitloos ben ik heel tevreden over nurtural hoofdstel, is soort kaakgekruist, maar voelt helemaal aan zoals rijden met bit, ook stuur is geen probleem, en de mijne kiest nochtans ook graag haar eigen weg.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:08

Ik vind het wel dapper dat je ondanks alle kritiek in al je topics wel steeds foto's en updates blijft plaatsen!
Maar zoals Picasso ook aanhaalde leek je enthousiast over het opbouwschema en volgens mij ben je heel begaan met je dier. Waarom niet lekker daar aan houden? Heb je een heldere richtlijn, heeft je paardje de tijd om zichzelf nog wat verder te ontwikkelen en kijk je vanaf dan hoe je verder wilt.
Lijkt nu bijna een soort zelfkastijding dat je steeds dezelfde soort foto's plaatst waar je vervolgens dezelfde (en in mijn ogen terecht harde) kritiek op krijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:29

Oké, omdat Harley er elke keer weer nog ellendiger bijloopt onder nog slechter passende zadels en je blijft weigeren om er een goede zadelpasser bij te halen, dan maar zo: op deze foto's zie je precies hoeveel ruimte Harley voor een zadel heeft, en ook waarom mensen hier echt misselijk worden van wat je met alle zadelavonturen hem aandoet:

Dit is Harley:
In het rood zie je zijn schouderblad, schoft en het begin van de lendenwervels: het groene gebied is alles wat hij aan zadel kan dragen, want schouder, schoft en lendenen moeten altijd vrij liggen wil je je paard niet met elke rit verder kapot rijden. Dat groene gebied lijkt al kort, maar ik heb je hier zelfs gematst doordat de schoft te ver naar voren getekend is.
Dit oude zadel was dus ook veeeeeel te lang:
Afbeelding

Dit is wat er aan de voorkant allemaal fout gaat met je nieuwe zadel: in het rood zie je weer ongeveer zijn schoft en schouderbladen; groen is waar het zadel pas mag beginnen.
Dit zadel komt dus veel te ver naar voren. Aan de voorkant moet het wel 10 centimeter korter!
Kijk ook eens naar je knie: ook die ligt ook minstens 5centimeter te ver naar voren waardoor je knieeen bovenop de schouderbladen liggen en daarmee de beweging aan de voorkant als een soort tang inklemmen. Jouw knieen horen - net als je zadel - achter de schouder te liggen. Alleen dan kan hij zijn voorbenen normaal gebruiken
Zie je ook waar de groene singel ligt? Dat is waar die hoort te liggen. Doordat jouw singel door het veel te grote zadel naar voren getrokken wordt kan Harley zijn voorbenen niet meer naar normaal achteren bewegen en worden zijn passen de helft korter dan ze zouden moeten zijn. Hij loopt dus alleen al door de singelplek verkrampt - bedenk dan nu eens wat de rest van het zadel en jouw knieeen met die beweging doen:
Afbeelding

En hier zie je wat je Harley met dit ene ritje en dit zadel hebt gedaan:
Afbeelding

Ik weet niet of er nog uitleg bij nodig is, maar toch maar voor de zekerheid aangezien er bij jou geen enkel belletje gaat rinkelen als je zo'n foto ziet: in rood weer zijn schouderblad en ruggengraat (de laatste heb ik netjes over de 'aalstreep' getrokken) ingetekend. Hier lijkt het schouderblad meer vrij te liggen, maar dat is schijn. De enige reden waarom de schouders meer vrij lijken te liggen is omdat je zadel zo verschrikkelijk slecht past dat het compleet achterover geklapt is. Ik heb in het blauw de kern van de zadelboom aangegeven; de voorkant van het zadel hangt volledig los boven de schoft en het zadel boort zich aan de achterkant vol in zijn achterrug omdat dat de enige plek is waar het zadel de rug uberhaupt raakt. Jouw volledige gewicht wordt dus alleen gedragen door dat paarse punt in zijn rug.

Het grootste probleem is nog niet eens het zadel, maar jijzelf: zoals je op de tweede foto kunt zien zitten je knieen als je normaal zit te ver naar voren, maar op alle foto's zit de achterkant van het zadel te ver naar achteren. Conclusie: jouw bovenbeen is veel langer dan het stukje rug waar Harley een zadel op kan dragen. Resultaat: tenzij jij met compleet verticaal omlaag gestrekte benen gaat rijden zul je hem aan de voorkant altijd inklemmen en aan de achterkant altijd indeuken.
Jouw bovenbenen zijn te lang voor deze pony.

Eventjes ter vergelijking: [***] is 1,55 meter hoog en heeft een zadelruimte van slechts 44cm. Voor hem is het al een enorm gedoe om een zadel te vinden dat kort genoeg is. Aangezien Harley minstens 10 cm kleiner is, kun je er bij hem zo 10 centimeter vanaf halen. Meet voor de grap de kussens aan de onderkant van je zadel eens na: zijn die 35 cm lang?
Zo ja, dan heb je een zadel dat waarschijnlijk best wel eens zou kunnen passen. +:)+
Maar stel dat de kussens inderdaad zo kort zijn: als een zadel 35 cm lang is - hoeveel ruimte is er dan eigenlijk voor jou om erop te zitten? Pas jij daar eigenlijk wel op, als je knieen dan ook niet naar voren mogen uitsteken?

Het maakt dus niet uit wat voor zadel je erop gooit: als het zadel jou past, dan zal het Harley niet passen, en andersom net zo.
Begrijp me niet verkeerd, in je topics laat je - hoe onhandig vaak ook - steeds weer zien hoeveel je voor hem over hebt, maar sommige dingen kunnen gewoon niet. Dit gaat nooit passen.
Aan jou de vraag: vind jij dat jouw probleem, of maak je er Harley's probleem van?

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 15:38

Art_Ificious schreef:
Harley is zadelmak sinds half Juni. 2 weken voor hij 3 wordt (ik heb meer bokkers gezien die vroeger starten en geen commentaar krijgen op de leeftijd). Dus waarom ik dan wel?

Hij moet niet na 3 weken al in de Krul lopen. Daarvoor wordt hij ook te weinig getraind. Dat verklaart ook ineens zijn "schrale spieren", als ik hem wel 3x per week en dan echt elke week zou rijden zou hij er veel gespierder uitzien.
Hij wordt ook niet gelongeerd of bijgezet.

Zadel is gewoon goed voor mij.

Even wat punten uit jouw reactie, waar ik graag weer op zou willen reageren.

1) Je krijgt waarschijnlijk commentaar omdat je pony nog zo iel is en nog zo 'puppy' toont. Iemand met een steviger paard zal daar minder commentaar op krijgen. Je moet ook niet naar leeftijd kijken, maar naar of het paard er lichamelijk/geestelijk wel aan toe is. Bij de een kan dat misschien met 3 jaar, maar bij een ander niet.
Je hebt overigens ook nog de optie om hem nu weer even een jaartje rust te gunnen. Dat zie je ook vaak bij paarden die jong ruitermak gemaakt worden (lees wel: Ruitermak! Das wat anders dan inrijden). Hij zal in de tijd dat hij rust krijgt heus niet vergeten wat hij heeft geleerd. In een weide met een goede kudde zal je pony nog wat kunnen uitzwaren.

2) Misschien is het dan op den duur wel tijd om hem eens goed te longeren met bijzet. Want zonder is alleen beweging geven, meer niet. Het is net een vicieuze cirkel: Pony is nog te jong om te longeren met bijzet > Jij longeert hem zonder > Zonder bijzet longeren helpt zijn spieropbouw niet > Jij gaat erop rijden > Pony heeft hiervoor te weinig bespiering > Jij rijdt zonder hem te leren zijn lijf goed te gebruiken, want je vindt hem te jong daarvoor > Pony ontwikkelt nog steeds geen bespiering.
De enige manier om deze 'cirkel' in mijn ogen te doorbreken is de pony wat ouder te laten worden en daarna te beginnen met opbouwen naar gericht trainen. Dus longeren in de juiste houding en met rijden ook toe werken naar een punt waar de pony zijn lijf goed leert gebruiken om jou te dragen.
Ik kan alleen maar benadrukken: Wanneer je eenmaal gericht gaat trainen, doe dit dan niet op eigen houtje! Neem een goede instructeur in de arm. Iemand met aantoonbare ervaring met het beleren van jonge paarden (en dan bedoel ik niet je buurmeisje die haar verzorgshetlander heeft beleerd, bij wijze van spreken).

3) Zadel is niet goed voor je pony. En dat is minstens net zo belangrijk als dat het zadel goed is voor jou!

Hanneke81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:03

Joolien schreef:
Vroeg inrijden zijn de meningen over verdeeld, en ja, ik ben ook wel eens op eentje gaan zitten die net 3 was, maar die zag er dan ook al uit alsof ie 5 was. Die van jou ziet eruit alsof ie 2 is, dus dan is het hele andere koek. Gewoon nog lekker een jaartje wegzetten, ga lekker aan de gang met 'de draver'? Maar ga nog niet aan t werk met deze. Dit is nog een puppy qua bouw.

Hier sluit ik me bij aan. Had vroeger een verzorgpony die met 3 jaar nog schraal en iel was, die heb ik ook echt laten uitzwaren. Duurde langer dan ik had gedacht, pas toen hij 5 was ben ik serieus met hem aan het werk gegaan. Was een kruising arabier, sommige rassen hebben nou eenmaal meer tijd nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:17

Art_Ificious schreef:
Ik ga proberen om zo goed mogelijk te reageren. Sorry als ik ergens iets vergeet te melden.

Harley is zadelmak sinds half Juni. 2 weken voor hij 3 wordt (ik heb meer bokkers gezien die vroeger starten en geen commentaar krijgen op de leeftijd). Dus waarom ik dan wel?
Tevens rij ik hem niet elke week. Hij krijgt meer rust dan menig ander paard dat zadelmak gemaakt wordt. Heb er maar max 12x op gezeten en de meeste ritjes waren lekker rechtuit op straat.

Hij moet niet na 3 weken al in de Krul lopen. Daarvoor wordt hij ook te weinig getraind. Dat verklaart ook ineens zijn "schrale spieren", als ik hem wel 3x per week en dan echt elke week zou rijden zou hij er veel gespierder uitzien.
Hij wordt ook niet gelongeerd of bijgezet.

Zadel is gewoon goed voor mij. Foto is een momentopname. In stap en doorzitten bij draf kan ik een vlakke hand voor en achter me leggen en zit ik dus niet op de lepel. (Hoop dat vriendin snel de andere foto's stuurt dan zie je het namelijk)
Maar bij galop duw ik mezelf naar achter en hier ben ik op aan het letten in de lessen.
Ik heb 2x per week les maar niet op Harley hoor. Ik rijd in de les op een draver merrie die ook Nog eens lastig te rijden is, haar in galop zetten is moeilijk en qua gedrag vooral als ze hengstig is.

Wat het rijden met touwhalster betreft, dit was de eerste keer en als ik bitloos wil blijven komt er sowieso een andere optoming. Weet echter niet welke.

Harley zou tevens nog een cm of 5 groeien.
Of ik te groot ben betwijfel ik ten zeerste hoor. Ik Ben 1m60 en Harley 1m42, eenmaal als hij wat breder wordt zal ik er wel mooier op passen.
Een ander ruiter? Nee merci de meeste kleinere (en dus ook veel jonger) die ik bij mij zie rijden wil ik niet op Harley zetten. Hij LIJKT braaf maar hij is een serieuze puber op het moment.

Toen Harley nog geen 2 was postte je al ergens dat ie zadelmak was?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 20:22

Joolien schreef:

Aardiger dan dit kan ik het niet brengen. Ik kan me alleen maar bij deze post aansluiten en de uitgebreide post van xyutu2 (uitmnhoofd) . Ik hoop van harte dat je nu een keer wat gaat doen met de gegeven commentaren en de paardenpoep eens uit je ogen wrijft en ziet dat je ondanks je goede bedoelingen met dit paardje nog lang niet toe bent aan rijden. Jij niet en de pony niet.

Maar goed. Iets met een betonnen plaat waarschijnlijk. Vreselijk jammer

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:24

Oh jeetje. Wat is hij nog een puppy zeg, hij is echt nog niet klaar om jou te dragen.
Zet hem lekker buiten en laat hem groeien en uitzwaren.
Dat hij iel lijkt door weinig training zal wel meevallen, je bent nog niet bezig geweest met echt trainen en spieren kweken, enkel met wat rondrijden. Dat is geen trainen.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-16 22:41

Ts eigenlijk vind ik het gewoon ontzettend sneu voor je want ik ben er van overtuigd dat je hartstikke goede bedoelingen met Harley hebt.

Maar op de een of andere manier heb je real live niet voldoende begeleiding en eerlijke mensen om je heen (of luister je daar ook niet naar?). Iedereen die dit live ziet zou tegen je moeten zeggen dat Harley gewoon echt nog niet sterk genoeg is om te rijden. Hij heeft echt nog tijd nodig om sterker te worden zodat hij jou beter kan dragen. Het is al vaker gezegd tegen maar als je nog lang van hem wilt genieten gun hem de tijd en zet hem ergens in de begrazing. Hij gaat je echt niet missen en als je hem dan maar 1x per maand kan zien dan is dat zo voor jou veel erger als voor hem.
Als je echt wilt dat er gereden wordt met hem zoek wen kleinere ruiter voor nu zodat hij sterker kam worden. En als ik jou niveau van rijden op foto's zie en in filmpjes dan denk ik niet dat Harley er snel op achteruit gaat. Jij zit ook nog redelijk begin niveau niet erg daar werk je aan door lessen.

En je hebt ondertussen volgens mij best wel wat geld aan zadels uitgeven. Spaar gewoon even door en laat een zadelpasser komen ben je uiteindelijk goedkoper uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:34

T is logisch dat er geen zadel op past, want de pony is nog lang niet uitgegroeid.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:42

Joolien schreef:
T is logisch dat er geen zadel op past, want de pony is nog lang niet uitgegroeid.

Dat is uitspraak die kant nog wal raakt. Ookal is de pony nog niet uitgegroeid dan zijn heus wel passende zadels, de vraag is of de ruiter er ook in gaat passen.

In dit geval, echt gooi het dier nog een jaar in een groep met jonge paarden. Daar leert ie van, word hij sterker van. Kan lekker groeien en wat ie nu al heeft geleerd vergeet hij niet.
Intussen kun jij lekker lessen liefst bij een goede instructeur, niet bij " een vriendin of buurmeisje whatever" zodat je je pony na dat jaar een stuk beter kunt rijden als nu het geval is.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 10:50

Joolien schreef:

Klopt... hij geeft nog de bouw van een pony die in het begin van twee jaar zit. En die veranderen (gelukkig) nog per week. Heb je de ene maand een passend zadel, ligt die de andere maand helemaal ruk :')

Maar ook ik vind hem veel te jong om erop te gaan zitten. Niet qua kalenderleeftijd, maar zeker wel qua bouw, bespiering en vermogen om te dragen. Zet je er dan nog een klein meisje op, is het zeker ook nog te vroeg, maar zal de schade niet zo groot zijn als nu.
Het hangt gewoon heel erg van het paard af en hoe ze ontwikkelen. De mijne is door zijn vorige eigenaar ook met 2,5/3 jaar ingereden en heeft toen weer een tijd rust gehad om te verwerken. Maar die zag er met 2,5 heel andere uit. En andere paarden van haar begon ze vaak veel later, soms zelfs met 4 als ze maar puppy bleven. En dat is een ruiter die haar brood verdient met rijden en de wedstrijden.

Even als voorbeeld... dit was die van mij toen die net 3 was (toen nog niet van mij)

Afbeelding

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:06

Bij ieder topic van TS denk ik meer en en meer: arm, arm dier. Hij wordt met de beste bedoelingen eigenlijk gewoon stelselmatig mishandeld (sorry, ik kan er niets meer van maken).

Zadelmak gemaakt op 2 jarige leeftijd, ingereden nog niet/krap aan 3 jaar, lichamelijk niet uitgezwaard, patella- problematiek zonder adequate training, niet passende zadels, slecht passend bitloos hoofdstel en een eigenaresse die niet verder wenst te kijken dan het eigen plezier.

Doe die pony een plezier en blijf er gewoon van af. Ga de patellaproblematiek met een goed opbouwschema te lijf en geef hem de kans om uit te groeien tot een gezonde blije pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:09

Het is praten tegen een muur maaikemuis... blijkt keer op keer weer en er is maar één de dupe inderdaad en dat is het arme paard(je). Vind het serieus triest.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:13

Joolien schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Er zal vast wel een zadel op deze pony passen, alleen geen zadel waar TS ook op past. En omdat hij zo ontzettend jeugdig is bestaat de kans dat een zadel dat nu passend ligt, over 1.5 maand weer compleet ruk ligt. Pony ziet er imo niet uit als een 3 jarige, lijkt eerder een 2 jarige.

Mijn paard was met 3 jaar ook nog niet uitgegroeid maar ik ben met een zadelmaker een middag aan het passen en aanpassen geweest todat we een zadel hadden die goed op haar lag en waar ik ook goed in zat.
Inmiddels is dat zelfde zadel al meerdere keren volledig verbouwd maar past deze nog (inmiddels is ze 5).
Bedoeling is binnen een jaar toch wel een volledig nieuw zadel aan te schaffen omdat ze dan grotendeels uitgegroeid is en tot die tijd komt de zadelmaker geregeld langs voor controle en eventuele aanpassingen. Mocht ie nu ineens niet meer passen dan komt er sneller een ander zadel.

TS, je hebt een ontzettend leuke maar vooral lieve pony. Ik heb al meerdere topics voorbij zien komen waarin je goede tips hebt gekregen maar hier doe je nooit iets mee.

Volg alsjeblieft een aantal adviezen op, o.a. er niet meer op kruipen totdat hij groter én sterker is, koop dan een passend zadel voor jullie allebei (en ja, dat kost je waarschijnlijk een bak geld maar dan heb jij ook langer plezier van je pony). Je kunt in de tussentijd toch genoeg leuke dingen met hem doen? Wandelen, grondwerken, met balkjes werken, aan de lange lijnen werken, af en toe longeren, schriktraining aan de hand etc. etc. Van dit werk wordt hij ook sterker maar belast je hem niet verkeerd. En als je er dan weer opstapt, neem dan fatsoenlijk les.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 11:14

maaikemuis schreef:
Bij ieder topic van TS denk ik meer en en meer: arm, arm dier. Hij wordt met de beste bedoelingen eigenlijk gewoon stelselmatig mishandeld (sorry, ik kan er niets meer van maken).

Zadelmak gemaakt op 2 jarige leeftijd, ingereden nog niet/krap aan 3 jaar, lichamelijk niet uitgezwaard, patella- problematiek zonder adequate training, niet passende zadels, slecht passend bitloos hoofdstel en een eigenaresse die niet verder wenst te kijken dan het eigen plezier.

Doe die pony een plezier en blijf er gewoon van af. Ga de patellaproblematiek met een goed opbouwschema te lijf en geef hem de kans om uit te groeien tot een gezonde blije pony.

Weet je wat het sneue is Ts doet alles echt met de beste bedoelingen daar ben ik van overtuigd maar ziet dit gewoon niet in. Volgens mij kunnen we het ieder topic blijven herhalen maar is er iets waardoor dit gewoon niet aankomt.

Eigenlijk zou voor allebei het beste zijn dat Harley verkocht wordt en ergens terecht komt waar hij nog kan uitzwaren en dan door een kleiner ruitertje gereden gaat worden. En dat Ts een wat volwassener pony koopt waar ze meteen mee aan de slag kan en gewoon lekker kan rijden en leren. Ts heeft de pech en dat ziet ze zelf helaas niet dat ze een pony heeft die veel tijd nodig heeft om volwassen te worden er zijn veel pony's die op de ze leeftijd al veel meer uitgezwaard zijn.