Buick training vordering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Buick training vordering

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:23

Een slofteugel hoort eigenlijk strak te staan op dit punt; http://boktimg.nl/img/m/nwH4eQ.png .
Op het moment heb je de slofteugel dusdanig strak dat er voortdurend druk uitgeoefend wordt op de mond, en dat is precies wat je niet wil. Dan heb je het inderdaad over afdwingen, terwijl de slof eigenlijk enkel een begrenzende werking zou mogen hebben. De slof kan zeker handig zijn om de eerste "rek" eruit te halen (hoe grof het ook klinkt :o ) mits goed gebruikt. Daaruit kun je werken naar een correcte aanleuning.

Zoals het nu is leert het paard nooit de correcte spiergroepen te gebruiken en kweek je waarschijnlijk binnen een mum van tijd een flinke onderhals. Je ziet ook dat de kaak niet los is en dat is toch wel het minimum om naar een fijne aanleuning toe te werken. Slofteugel dus iets losser en echt van achter naar voren rijden. Tempowisselingen tot je erbij neervalt :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 09:39

Wat een gaaf dier heb je!
Ik zou als ik jou was heel rap op zoek gaan naar een andere instructeur.
Daar 2x per week geld aan uitgeven en dan met dit soort oplossingen komen is werkelijk waar je geld weggooien.

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:14

Erg gaaf paard! Maar ook ik ga mee met voorgaande reacties.

Het gebeurt vaak dat mensen en paarden "verslaafd" raken aan de slof als deze niet op de juiste manier gebruikt wordt. Zowel ruiter als paard vindt de balans in de slof, maar zodra deze er af gaat, zal de balans opnieuw gevonden moeten worden. Waarna er weer teruggegrepen wordt naar de slof, omdat ze dan de "controle en balans" weer terug hebben. Ze weten simpelweg niet meer hoe ze zonder moeten rijden/lopen.
Aan de hand van deze foto's ben ik bang dat dat bij jou ook snel het geval zal zijn. En dat is eeuwig zonde.

Verder nog even over het bit. Een watertrens mag een centimeter "te groot" zijn. Als deze te klein is, kunnen de lippen er tussen komen en krijg je wondjes. Ik vind het bit echt niet te groot ogen. Logisch als aan de ene kant meer druk is dan aan de andere, dat het bit aan die kant iets verder uit de mond komt.

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:22

Ik zou je paard eens op eigen benen te laten lopen, alleen gelijke lichte verbinding op twee teugels en dan gaan schakelen. kleine beetjes en dan steeds meer, krijg je een sterk achter been en een fijne aanleuning. :o

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:29

Ik zie wel wat goeds als ik even door die slof heen kijk hoor. Je probeert hem wel al heel mooi naar je hand toe te gaan rijden, dat is goed! Maar probeer dat nu eens zonder die slof, geduld is een goeie zaak in dit geval. Niet te snel die krul willen maar gewoon rustig je tijd nemen. Lekker vooruit rijden zoals je nu doet want dat zit helemaal goed, maar gewoon begrenzen vanvoor en dan zal je paard na een tijd wel mooi gaan afbuigen zonder dat je die slof nodig hebt. Op zich niks mis mee hoor, slof is prima, maar denk dat dit paard wel voldoende bespiering heeft om het zonder te doen binnen een korte tijd.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 11:33

little_birdy schreef:
lijkt een beetje op wat ik met mijn eerste paard had in het begin.

die was ook nog slap
niet voorwaarts slingerde en niet goed nageeflijk.
ook daar had ik toen een slof aan gedaan want hij moest het maar kunnen.

niet dus.

Jouw paard mist de kracht om goed nageeflijk te kunnen lopen.

zoiets moet je opbouwen en kost tijd en geduld .

laat hem maar slingeren en af en toe terug vallen in tempo als het moeilijk is. maakt niet uit als hij dan maar wel correct na gaat geven.

slingeren en terugvallen kun je eruit rijden.
een paard wat achter de teugel in een verkeerde houding zijn lijf verkeerd gebruikt niet.

lieve ts
probeer het toch echt zonder de slof dat werkt niet en dat weet ik uit eigen ervaring .

trainen trainen en geduld hebben.
En misschien een andere instructrice. ..

Ik denk dat dit paard zeker wel de kracht heeft om mooi nageelfijk te lopen door z'n hele lijf. Maar door de slof wordt hij wat tegen gehouden in komt die kracht niet tot zijn recht. Maar sterk genoeg lijkt hij mij zeker en vast.

x_Fadigho

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:18

VivaByoux schreef:
Jammer dat je zelf niet met de tips en kritiek om kan gaan.. Zegt ook weer iets.
Ik ga met de andere mee, de eerste beelden ogen fijner dan de laatste en over het gebruik van slof ga ik het niet eens hebben. Ik hoop dat je toch alles wat in dit topic gezegd word gaat overwegen want het kan je weldegelijk helpen naar een fijner beeld en dus betere resultaten op de wedstrijden :j

- Denk dat ze hier dik gelijk heeft met het feit dat jij niet om kunt gaan met kritiek.
Erg jammer dat je jezelf en vooral je paard zodanig forceert dmv een slof eraan te hangen. Zal als ik jou was, de wedstrijden voorlopig uit je hoofd zetten en eens beginnen bij de basis. En dan vooral zonder slof.

- Voorwaarts, neerwaarts. Als je paard voorwaarts loopt, zal die vanzelf ook soepeler en losser worden in de rug en dan kan je hem ook neerwaarts rijden. Erg jammer dat het nu zo belangrijk voor je is om je paard in de krul te rijden.... :') -O-

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:21

Je kan prima op wedstrijd gaan hoor, TS. Wat is daar nou weer het probleem mee, je kan net zo goed op wedstrijd gaan als je thuis ook gewoon kan rijden. Zeker als je dit regelmatig doet.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:23

_helga_ schreef:
Voorwaarts, beter aan het been, actiever en meer recht gericht
Valt nog zat te verbeteren.

Heb zelfs 3 keer les deze week morgen even op ander terrein zonder wedstrijd stress :P

ik denk dat je met jouw mentaliteit nog niet met elke dag lessen er gaat komen...
wil je alsjeblieft je paard voor je eigen ambities zetten en haar niet stuk rijden? Daar ben je nl. Wel mee bezig als je zo doorgaat.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:25

Is 3 keer per week lessen niet wat veel? Of rijd je de andere dagen niet meer dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:45

Iedereen heeft het over een strakgespannen slofteugel, maar als je kijkt naar het clipje waar mee hij bij de singel vast zit, lijkt het alsof hij niet strak staat.

Ik zou je paard btw ietsje meer lengte geven, nu loopt hij net steeds iets te veel achter de loodlijn

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 16:56

Ik vind je houding er erg op vooruit gegaan, behalve op de eena laatste foto dan zit je wat scheef. Leuk paard en als je bovenstaande tips gebruikt mbt tot de slof komt het vast goed :)!

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:12

Het enigste wat ik zie is heel wat protest bij het paard... Kijk naar zijn oren, zijn blik, de spanning in zijn lijf en de staart... Je paard vindt dit echt geen prettige manier van rijden. Ik ben blij dat je snel beslist op de slof er terug af te halen en ik hoop dat hij er ook af blijft. Je hebt een prachtig paard onder je kont, je kan hem toch zomaar niet verprutsen? Zou echt zonde zijn -O- . Probeer terug naar de ontspanning op zoek te gaan, want die is nu ver weg. De rest komt vanzelf als de ontspanning er is. En ja dat kan een tijd duren, maar op deze manier verpruts je die tijd alleen maar. Ik hoop dat je de commentaar meeneemt die je hebt gekregen en het niet zomaar overboord gooit. Bokt zit vol paardenliefhebbers, allemaal één voor één hebben we een groot hart voor paarden en willen we alleen maar het beste voor onze trouwe viervoeter. Ik denk jij toch ook? We zijn hier niet om je de grond in te boren maar we zijn er juist om je te helpen. En soms is het niet helemaal wat je wilt horen, maar dan is het aan jou om daar iets aan te doen en terug de juiste weg in te slaan. Alvast veel succes TS want het is echt een prachtig paard.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:34

Die slof staat helemaal niet strak. Prima hulpmiddel. Ik zie wel heel vaak hele korte beugels en opgetrokken hakken.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 17:51

Bizzybijtje schreef:
Op het moment heb je de slofteugel dusdanig strak dat er voortdurend druk uitgeoefend wordt op de mond, en dat is precies wat je niet wil.

niet dat ik pro-slof ben, maar ze heeft geen enkele foto gepost waarop de slof uberhaupt iets doet..... Laat staan druk uit oefenen.

Je kan zien dat de slof op elke foto los hangt....

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 18:05

Vind buick er wel gespierder uitzien nu :j
De slof is niet mijn keuze omdat ze er heel gespannen bij loopt maar dat is eigen keuze.
Zou meer tempo wisselingen gaan rijden en zelf blijven vragen :j
Die neus moet eruit gereden worden!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 21:20

Bedankt voor de reacties!

Ben benieuwd hoe het donderdag gaat we hebben vandaag even op ander terrein gereden omdat ze nogal kijkerig is dan en dat een goed leermoment voor beide is.

Ze zit ook nog een beetje vast is haar lijf en vind het moeilijk om haar achter haar rechter kaak los te maken.
Daar zet ze snel vast.
Ze moet ook nog veel meer voorwaarts maar ze mist dan nog wat kracht.

Me lesgeefster hamert er ook echt op dat ze wel de slof los moet laten en op eigen benen moet lopen omdat ze anders zonder slof veel te sterk word omdat ze gewend is om op de slof te blijven hangen.

28ste heb ik wedstrijd op stal hoop dat ik dan weer wat foto's heb die ik kan delen waar ze zonder slof loopt.

Ze is al veel gespierder geworden en moet nog even een goede weg vinden met krachtvoer.
En ze moet afvallen :=

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 21:22

LukieBradley schreef:
Vind buick er wel gespierder uitzien nu :j
De slof is niet mijn keuze omdat ze er heel gespannen bij loopt maar dat is eigen keuze.
Zou meer tempo wisselingen gaan rijden en zelf blijven vragen :j
Die neus moet eruit gereden worden!

Ja de neus mag er nog veel meer uit en ze mag ook nog meer zakken ze loopt nu te opgekropt maar dat vind ze nog moeilijk :P
Tempo wisselingen moet ik ook meer rijden ja

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:31

Even geen comentaar maar een tip:
Als je zelf rijd probeer dan eens met behulp van een stiek (zo noem ik die) hem meer te laten verzamelen en zodra je gaat rijden is zijn nek al losser! Dit is nogsteeds niet mega goed maar al wel beter dan zo!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 21:33

XGabyvkeulen schreef:
Even geen comentaar maar een tip:
Als je zelf rijd probeer dan eens met behulp van een stiek (zo noem ik die) hem meer te laten verzamelen en zodra je gaat rijden is zijn nek al losser! Dit is nogsteeds niet mega goed maar al wel beter dan zo!

Dankjewel! Ga eerst even kijken wat ze doet als de slof eraf is.

XGabyvkeulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 21:35

Doe aub die slof er meteen vanaf.. We willen helpen en niet je afkraken he! Ik had dit probleem ook heel erg lang.. En nog een tip wat ik zelf fijner vind gewoon 1x per week les wanneer je les hebt moet je toch op 2 dingen focussen en dat gaat lastiger. En gewoon lekker wedstrijden rijden als jij daar gelukkig van wordt!

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-16 22:41

Ik vind 2 keer wel fijn je ziet zelf niet alles het is niet de bedoeling dat alleen het paard goed gaat lopen maar ook dat ik goed ga zitten.
Want aan mijn houding valt ook nog veel te verbeteren en Dat kan je niet alleen.
En vind het dan fijn dat er dan iemand langs de kant staat om te zeggen wat ik verkeerd doe.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-16 22:42

Ja is ook zo, is erg belangrijk om een goed oog aan de bakrand te hebben staan.Lekker verder oefenen zo!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-16 08:43

Waarom eigenlijk de keuze voor een slof dan als ik vragen mag?
Zie je bijvoorbeeld zelf de bonk spanning niet op de foto's?
Nee dat is niet om je af te branden maar omdat ik het me gewoon afvraag.
Op de mijne rijd ik af en toe met een licht afgestelde simpele elastiek voor het extra zetje en om hem meer los te maken zonder gevecht.
Ik weet zeker als ik er een slof aanhang ik een oneindig gevecht aan ga en nu rijd ik bijv ontspannen met losse handen en meer vrijheid zodat ik aan mezelf ook de tijd heb om te werken.
Misschien een andere hulpteugel?
Ze zijn er niet voor niets voor de hulp en is toch helemaal niks mis mee :'). Vind hoe dan ook sommige reacties erg grof uitgedrukt en knap dat je kalm blijft.
Alsof je je instructeur openbaar af gaat branden _O-

Tsja en waarom geen wedstrijd rijden ... ervaring maakt niet uit.
Als ze geen punten rijd en toch plezier heeft gehad wie zal het dan zijn reet roesten dat ts wedstrijd rijd :')
Moest is weten hoe ik ooit voor de lol ben gestart :')

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-16 10:58

LukieBradley schreef:
Waarom eigenlijk de keuze voor een slof dan als ik vragen mag?
Zie je bijvoorbeeld zelf de bonk spanning niet op de foto's?
Nee dat is niet om je af te branden maar omdat ik het me gewoon afvraag.
Op de mijne rijd ik af en toe met een licht afgestelde simpele elastiek voor het extra zetje en om hem meer los te maken zonder gevecht.
Ik weet zeker als ik er een slof aanhang ik een oneindig gevecht aan ga en nu rijd ik bijv ontspannen met losse handen en meer vrijheid zodat ik aan mezelf ook de tijd heb om te werken.
Misschien een andere hulpteugel?
Ze zijn er niet voor niets voor de hulp en is toch helemaal niks mis mee :'). Vind hoe dan ook sommige reacties erg grof uitgedrukt en knap dat je kalm blijft.
Alsof je je instructeur openbaar af gaat branden _O-

Tsja en waarom geen wedstrijd rijden ... ervaring maakt niet uit.
Als ze geen punten rijd en toch plezier heeft gehad wie zal het dan zijn reet roesten dat ts wedstrijd rijd :')
Moest is weten hoe ik ooit voor de lol ben gestart :')

De keuze was omdat als ik haar voorwaarts wou rijden ze meteen der kop in de lucht gooide en der rug eeg drukte en we wouden proberen om met slof net even dat extraatje te hebben dat ik niet me handen vast ga zetten om haar zo beneden te houden.
Ze loopt netjes nageeflijk in haar eigen tempo en we willen dat ze iets voorwaartser word en dat vind ze nog moeilijk maar gaat steeds beter.