Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Re: Wainonia, van "oprichting" naar oprichting

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:08

Bijna niemand zegt dat. Ik vind dat beide beter kunnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:14

Inderdaad. Het is beide work in progress.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:39

Azmay schreef:
Ik schrik er een beetje van dat mensen het liever zien zoals op je eerste foto maar ergens is dat ook niet zo vreemd.

Ik vind het super dat je nog steeds op deze manier bezig bent, eerlijk gezegd had ik verwacht dat je wat sneller meer vooruitgang zou boeken maar eerlijk is eerlijk het blijft wel gestaag beter worden dus je komt er wel +:)+

Niemand zegt dat foto 1 perfect is maar dat het een fijner beeld geeft als de actuele foto's

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:43

Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.
Je ziet nu gewoon dat je nog te voorzichtig en afwachtend bent, vandaar ook de houding.
Nu gewoon weer wat meer de motor aanzetten en ook durven begrenzen als het nodig is en dan ziet het er weer een stuk beter uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:48

Wat een leuk topic!
Ook al is dat wat je laat zien verre van perfect, het is stoer dat je het lef hebt om te laten zien dat de eerste fases van correct rijden er gewoon lelijk uit mag zien. De meeste ruiters kunnen daar niet tegen en vragen dan toch maar met een paar strategische handinwerkingen de neus achter de loodlijn zodat het er tenminste ook uitziet dat je 'gymnastiserend' bezig bent, maar als je niet voor die short-cut gaat dan word je helaas gewoon beloond met een eerste fase van lelijkheid voor je met echt teugelcontact en echte oprichting beloond wordt.

Ik verdiep me op dit moment in Philippe Karl en ik zie grappig genoeg linkjes met wat jij ook aan het doen bent. Zijn eerste fase heb jij in elk geval al voltooid: je hebt je paard afgeleerd dat teugeldruk/contact betekent dat de neus moet wijken voor die druk (wat ongeveer 80% van de Nederlandse dressuurruiters hun paard foutief aanleert). Het probleem met dat wijken voor druk is dan namelijk dat je je paard nooit meer langdurig voor de loodlijn krijgt, want om dat te doen moet hij de neus richting de teugels bewegen en hij had juist geleerd om van die druk af te blijven door in te knikken in de nek. Ik weet niet of je instructrice ook met Philippe Karl bezig is, maar dit doet mij daar aan denken.

Wat ik op basis van dit plaatje anders zou doen is de mate van buiging. Je paard is nog niet toe aan verticaal gebogen (oprichting) te bewegen omdat er nog teveel stijfheid is, maar die stijfheid los je alleen op door je paard continu op het horizontale vlak te buigen. Dan rek je de buitenkant van de romp en hals namelijk steeds op totdat beide helften van het lichaam (ongeveer, je houdt altijd een voorkeurskant) even sterk en soepel zijn en je paard met beide helften van het lichaam tegelijk de kracht kan leveren om de nek en hals vanuit de schoft op te richten. Nu zie ik (kan een momentopname zijn) een paard dat vooral rechtdoor gereden wordt met rechte hals, terwijl ik in deze fase continu in stelling, buiging, contrastelling, twee passen schouderbinnen gevolgd door drie passen travers enz zou rijden zodat hoofd, hals en romp helemaal loskomen van elkaar en ze haar lichaamsgewicht steeds bewuster over de vier hoeven gaat verdelen (in plaats van ze voorwaarts gewoon op de voorhoeven te duwen).
Doe je dat, dan ga je op een gegeven moment merken dat je paard tussen de linker- en rechterbuiging ineens een paar passen de hals voorwaarts en opwaarts gebogen gaat dragen in plaats van hem gewoon recht vooruit te steken. Die ronding is wat je zoekt.
Het zou trouwens best kunnen dat je instructrice daar een andere methode voor heeft, maar dat is wat mij opviel aan de foto's van waar je nu bent.

Iemand anders schreef trouwens dat ze je huidige stand van zaken erg akelig eruit vond zien omdat de achterhoef niet eens in de buurt van de voorhoef komt: dat is op de 'voor'-foto's ook niet het geval: dit is gewoon een paard met een erg belemmerende bouw waardoor het in de afdruk van de voorhoef stappen niet het uitgangspunt is, maar het doel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:51

Dat was ik, en daar zie je het idd ook niet, maar daar buigt het paard nog in de sprong. Zij zit op die foto niet alleen achter het bit maar ook achter het been. Had Murosch de merrie daar een keer aangetikt met haar kuit dan was dat achterbeen naar voren geschoten en had wel richting voorbeen gegaan. Op de latere foto's doet de merrie achteraan compleet niks meer. Dat zou voor mij stap 1 zijn, dat achterbeen aanslingeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 18:57

Maar dan vergelijk je dus 2 foto's die recht van opzij zijn genomen (de eerste twee, de enige hoe waaronder je buiging in benen kunt zien) met 3 foto's die schuin van voren zijn genomen (waarop je nooit de buiging in gewrichten kunt beoordelen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:01

Kom op, dat zie je toch?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:18

Ik volg je topics al een tijdje maar heb nooit gereageerd. Maar nu wil ik toch graag even reageren om te zeggen dat ik het echt heel mooi vind om te zien hoe je op iedereen reageert. Hierdoor onstaat een super leerzame en interessante discussie!

Ik zie op je foto's wel welke kant je op wilt. Inderdaad nog veel werk aan de winkel, maar dat komt vast goed!

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:19

Ik vind het heel dapper dat je door alle discussies nog steeds updates plaatst!

Laat ik zeggen dat zowel de voor als na fotos in mijn beleving niet correct zijn Maar vraag me toch af waar je meer schade mee aandoet Het ïn de krul trekken" Of het constant op de voorhand laten lopen Dit laatste is imo nog veel schadelijker voor je paard ivm overbelasting van de voorbenen Ze is al zo op de voorhand gebouwd!

Kan alleen maar meegaan met het merendeel van het commentaar Zet de motor achter aan en maak je even niet druk om de hoofd hals houding Dat komt over een mnd of 2/3 wel weer

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:21

Wauw, wat een verschil in ruggebruik. Fijn dat jullie lekker aan het oppakken zijn. Haar hele uitstraling is op deze manier veel relaxter, veel prettiger.
Op de eerste foto's zie ik een flinke deuk achter het zadel, een holle rug.
Bij de laatste foto's zie ik een rug die omhoog komt achter het zadel. Heel netjes hoor. Ga zo door!!

Natuurlijk is ze nog wat op de voorhand. Maar dat geeft niet. Dat gaat er vanzelf uit als de motor aan gaat. Maar zij heeft haar plezier terug, jij hebt je plezier terug, je hebt een ontspannen paard.

Ik mag dan zelf volgens een iets andere methode rijden, maar ik vind dat jullie lekker bezig zijn. Er gaan echt meerdere wegen richting Rome, en je merkt het vanzelf aan je paard als je op de goede weg zit.

Respect voor je manier van reageren. Daar zouden velen een voorbeeld aan kunnen nemen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:21

Sorry, ik zie de verbetering ook niet :n Snap niet waar je mee bezig bent eerlijk gezegd. Wel goed dat je erover nadenkt hoe je zo goed mogelijk voor je paard kunt zijn, maar dit lijkt me een slijtageslag op de voorbenen.
Je spreekt over oprichting, maar die zie ik nergens eigenlijk. Wat ook helemaal prima is, want oprichting wordt pas op veel hoger niveau gevraagd. Ik denk dat je het hier eerder hebt over hoger of lager instellen. Wat mij betreft kun je dit werk best voor de afwisseling doen in stap, maar ik zou het paard ook gewoon in een normale werkhouding gaan trainen. Zeker in draf en galop, want nu valt hij zowat om zo loopt hij te sloffen. En als jij daarbij constant vóór de loodlijn wilt blijven, helemaal prima.
Ik denk dat je een beetje naar het extreme bent doorgeslagen nu.
Maargoed das mijn mening. Jij denkt er waarschijnlijk anders over ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 19:39

Ik heb je vorige topic ([RIJ-ITP] Wainonia goes klassiek deel huppeldepup) ook gevolgd, en vond je paard daar wat actiever ogen dan deze keer. Voel je dat zelf ook zo?
Het is wel goed om te zien dat je langzaam aan iets begint te begrenzen en ze niet meer alleen met de neus op de knieën loopt. Dat moet ook prima kunnen, als je haar daarbij wel actief kan houden.

Verder zeg ik hier hetzelfde als daar; vergeet je eigen houding niet :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:20

Ik vind dat je hartstikke goed bezig bent, alleen zou je imo iets meer moeten begrenzen (en dus ook iets meer activiteit vragen) zodat ze nog wat ronder komt in het lichaam.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:41

Wilawander schreef:
Niemand zegt dat foto 1 perfect is maar dat het een fijner beeld geeft als de actuele foto's

Foto 1 is in ieder geval wat meer in horizontaal evenwicht. :D
Murosch je weet dat ik geen fan ben van "de stretch". Heeft geen trainingswaarde behalve ontspanning Een correcte vwnw wordt met aanspanning van de buikspieren gereden en is niet op de voorhand.
Het zo'n lange tijd zo extreem op de voorhand rijden, waarbij je ook nog eens behoorlijk op de voorhand zit, houd absoluut een risico in voor de voorbenen. Ik hoop dat je je dat ook beseft.

Maar ontegenzeggelijk is je paard er wat beter uit gaan zien. En je bent natuurlijk ook niet voor niets een andere manier van rijden gaan proberen. Ze was vluchterig en moeilijk als je haar :aan elkaar: wilde rijden.
Maar vaak zie dat ook wel bij paarden waar fysiek iets niet mee in orde is.
Het is bijvoorbeeld bekend dat paarden met KS heel graag in zo'n lage houding lopen. Heb je ooit eens uitgezocht of dat aan de hand zou kunnen zijn?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 20:59

Ik heb je vorige topic ook gevolgd en weet heel eerlijk gezegd niet precies wat ik er van moet vinden.
Ik herken je trainingmethode wel, Linda Parelli doet iets soortgelijks in de DVD's die zij 'the game of contact' noemt. Alleen maakt zij wel meer gebruik van buiging om het been en voorwaarts rijden. Linda vindt nooit het wiel zelf uit, dus ik denk dat ik me ook maar eens ga verdiepen in de bronnen die hier genoemd zijn, want met haar DVD's ben ik er nooit echt uit gekomen.

De handhouding is wel iets wat ik herken: paard hoofd hoog, dan heb ik de handen hoog. Laat het paard het hoofd zakken? Dan laat ik de handen zakken.
Eigenlijk is dat een ultieme vorm van het houden van verbinding en het volgen van het paard, als je het goed doet dan. Als je het niet beheerst, dan kun je beter je handen vast zetten. Dan maak je meteen je paard duidelijk waar hij moet lopen, door middel van het wijken voor druk ;)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:16

Wendy schreef:
Ik heb je vorige topic ook gevolgd en weet heel eerlijk gezegd niet precies wat ik er van moet vinden.
Ik herken je trainingmethode wel, Linda Parelli doet iets soortgelijks in de DVD's die zij 'the game of contact' noemt. Alleen maakt zij wel meer gebruik van buiging om het been en voorwaarts rijden. Linda vindt nooit het wiel zelf uit, dus ik denk dat ik me ook maar eens ga verdiepen in de bronnen die hier genoemd zijn, want met haar DVD's ben ik er nooit echt uit gekomen.

De handhouding is wel iets wat ik herken: paard hoofd hoog, dan heb ik de handen hoog. Laat het paard het hoofd zakken? Dan laat ik de handen zakken.
Eigenlijk is dat een ultieme vorm van het houden van verbinding en het volgen van het paard, als je het goed doet dan. Als je het niet beheerst, dan kun je beter je handen vast zetten. Dan maak je meteen je paard duidelijk waar hij moet lopen, door middel van het wijken voor druk ;)

Ik vind de zit en met name de handhouding echt een gruwel om naar te kijken. Daarbij is het ook niet functioneel als je met waslijntjes rijdt. En die oprichting zie ik echt nergens, alleen maar een paard dat helemaal uit elkaar valt. Voorwaarts neerwaarts is prima voor ontspanning maar er moet wel verbinding zijn. Vanaf dag 1.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:33

Als ik heel eerlijk ben ben ik echt niet weg van je nieuwe methode.
Je paard loopt wel ontspannen naar de grond. Maar gaat hierdoor erg op de voorhand lopen. Ook op de laatste foto's zie je dit nog erg terug. En verder is het alleen maar laag vragen, waardoor ze meer op de voorbenen gaan lopen ook heel slecht voor de gewrichten in de voorbenen. (!!!!) Ik zou eerder kiezen voor een andere methode. Waar je hem niet in de krul trekt, dat zeker niet. Maar waar je veel wisselt van hoofd/halshouding waardoor hij ook je hand moet gaan volgen. En dan veel oefeningen doen waarbij hij nergens anders dan aan je handen en been steun kan zoeken (van de hoefslag afblijven)

Het is super dat hij niet meer zo achter de loodlijn en in de krul loopt als op het eerste plaatje.
Je zit dat vind ik persoonlijk niet gek. Als een paard zo op de voorhand loopt kiep je automatisch naar voren.

Ik zou de training starten zoals je nu doet, en dan de teugels vanuit daar meteen oppakken naar een houding wat lager met het hoofd als op de 1e foto en wat minder achter de loodlijn.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:35

Babootje schreef:
Wilawander schreef:

Foto 1 is in ieder geval wat meer in horizontaal evenwicht. :D
Murosch je weet dat ik geen fan ben van "de stretch". Heeft geen trainingswaarde behalve ontspanning Een correcte vwnw wordt met aanspanning van de buikspieren gereden en is niet op de voorhand.
Het zo'n lange tijd zo extreem op de voorhand rijden, waarbij je ook nog eens behoorlijk op de voorhand zit, houd absoluut een risico in voor de voorbenen. Ik hoop dat je je dat ook beseft.

Maar ontegenzeggelijk is je paard er wat beter uit gaan zien. En je bent natuurlijk ook niet voor niets een andere manier van rijden gaan proberen. Ze was vluchterig en moeilijk als je haar :aan elkaar: wilde rijden.
Maar vaak zie dat ook wel bij paarden waar fysiek iets niet mee in orde is.
Het is bijvoorbeeld bekend dat paarden met KS heel graag in zo'n lage houding lopen. Heb je ooit eens uitgezocht of dat aan de hand zou kunnen zijn?

Een correct uirgevoerde stretch is er een met de balans horizontaal, een actieve achterhand en NIET op de voorhand.
Dat is nog niet zo eenvoudig dus zul je er ook veel "al stofzuigerend" voorbij zien komen ;-) wat het beeld van een goede stretch vertroebeld.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:39

Als ik heel eerlijk ben ben ik echt niet weg van je nieuwe methode.
Je paard loopt wel ontspannen naar de grond. Maar gaat hierdoor erg op de voorhand lopen. Ook op de laatste foto's zie je dit nog erg terug. En verder is het alleen maar laag vragen, waardoor ze meer op de voorbenen gaan lopen ook heel slecht voor de gewrichten in de voorbenen. (!!!!) Ik zou eerder kiezen voor een andere methode. Waar je hem niet in de krul trekt, dat zeker niet. Maar waar je veel wisselt van hoofd/halshouding waardoor hij ook je hand moet gaan volgen. En dan veel oefeningen doen waarbij hij nergens anders dan aan je handen en been steun kan zoeken (van de hoefslag afblijven)

Ik zou de training starten zoals je nu doet, en dan de teugels vanuit daar meteen oppakken naar een houding wat lager met het hoofd als op de 1e foto en wat minder achter de loodlijn.

Het is super dat hij niet meer zo achter de loodlijn en in de krul loopt als op het eerste plaatje.
Je zit dat vind ik persoonlijk niet gek. Als een paard zo op de voorhand loopt kiep je automatisch naar voren. En eerlijkgezegd denk dat dat het zadel op de laatste foto's misschien wel voor je paard past maar net voor jou, het ziet eruit alsof je erg op de lepel zit (geen platte hand tussen het einde van je kont en het einde van het zitvlak kunt leggen dus). En aan het einde van de lepel is het zadel ook weer hoger dus kiep je ook automatisch weer naar voren.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:40

Afbeelding

Wij zijn er ook nog niet ;-)
Maar een CORRECT uitgevoerde stretch heeft wel degelijk een trainingswaarde. Niet om een uur zo rond te rijden maar zeker wel als warming-up en cooling down.
Om dit goed onder de knie te krijgen heb je wel een goed paar ogen aan de zijlijn nodig. Anders wordt het inderdaad rondsloffen op de voorhand.

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 21:45

Om eerlijk te zijn had ik meer van de na-foto's verwacht na het lezen van je titel, maar ik weet ook als geen ander hoe een fijn gevoel een nieuwe manier van rijden je kan geven na jaren van verkeerd trainen, ook al ziet het er nog niet uit. Dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen :) Als je zelf wat netter zou zitten ziet het plaatje er ook al heel anders uit! Heel veel succes!

Nottinghill

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 22:26

Persoonlijk zou ik nu eerder focussen op het op de achterhand plaatsen van het gewicht. Je paard is zo gebouwd dat ze hierbij veel meer baat zou hebben. Eerst moet ze hier de kracht opbouwen en leren dat ze meer opwaarts kan lopen, pas dan kan ze die stretch opvangen zonder op de voorhand te vallen. Ze kan nu loslaten, dat weet je, ik denk dat je nu dus de focus van het loslaten van de kaak en hals kunt halen.
Het paard dat ik rij is ook jaren lang in de krul getrokken en heeft vaak de neiging om zichzelf op te krullen omdat hij dit gewend was van zijn vorige eigenaresse. Als ik met hem train wil ik ook dat hij aan de voorkant loslaat, maar als hij dan op de voorhand knikkert is dat nog schadelijker dan dat hij een beetje achter de loodlijn loopt. Ik heb dan liever dat ik hem met een ophouding wat meer op de achterhand zet en dat hij dan ietsjes op krult, het is namelijk zwaar voor hem om een horizontale balans te behouden en los te laten, dit uit hij door achter de loodlijn te kruipen. Ik probeer hem dan uiteraard wel weer uit de krul te krijgen, maar het is een voortdurend proces. Stapje voor stapje zijn we nu zo ver dat hij horizontale balans heeft en aan de voorkant los kan laten.
Ik denk dat je te veel focust op dat loslaten aan de voorkant, terwijl je het hele plaatje moet bekijken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-16 22:28

Oeps wat een hoop reacties weer mensen en een boel verschillende visies. Best interessant om te lezen hoor! Ik zit nu op mijn werk dus ik kan er niet uitgebreid op ingaan allemaal, maar dat wil ik zeker nog even gaan doen wanneer ik tijd heb.

xyzutu2, dank je. We rijden juist heel veel zijdelingse stretch oefeningen en ik ben nog niet bezig met het rijden van meerdere zijgangen op 1 lange zijde (dat gaat nog even te snel nu) maar dat komt er straks wel bij. In het zijdelings stretchen stellen we wel om, maar in de zijgangen nog niet. Ook nemen we veel voltewerk mee in de training.

Kamy dat is een heel mooi plaatje, maar mijn paard is heel anders gebouwd en zal dit niet zo kunnen doen in de lage stretch helaas.

SummerRemedy ik denk dat de verbetering nu wat sneller door gaat zetten dan in het afgelopen jaar, omdat we heel lang bezig zijn geweest met het ontspannen en loslaten en nu pas meer oppakken daarin.

Algemeen: Ik ga met mijn houding en zit aan de slag hoor! Ik had niet helemaal door dat het zo erg was, maar blijkbaar wel :)

Verder ben ik echt in overleg met mijn instructrice bewust hiermee bezig en ben ik ervan overtuigd dat ze geen schade gaat ondervinden van het op de voorhand lopen zoals sommigen hier zeggen. Ze heeft deze tijd en deze stappen nodig om vooruit te kunnen komen en daar geloof ik in.

janderegelaa je hoeft er natuurlijk niet naar te kijken als je ervan gruwelt, want gruwelen is nooit fijn. Ik heb mijn visie hierover beschreven op de vorige pagina en dat is hoe ik het zie.

Ik ga later even terugkomen op de andere reacties hoor! En als iemand nog iets onduidelijk is of dat ik iets moet uitleggen over wat ik doe of waarom, vraag het dan gerust!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-16 23:03

Murosch schreef:
Kamy dat is een heel mooi plaatje, maar mijn paard is heel anders gebouwd en zal dit niet zo kunnen doen in de lage stretch helaas.

Tja, je zegt het eigenlijk zelf al Murosch.,,
Die lage stretch moet je met een paard als dat van jou dus helemaal niet doen. Boeghoogte of ietsje meer tot zover hij het goed uit kan voeren vanuit het achterbeen is genoeg stretch voor wat jouw paard fysiek mogelijk aankan.

Kamy, een mooi plaatje en zoals jij het toepast heeft het zeker zn waarde. Maar niet (en dat zeg je ook zelf al) om een heel uur zo rond te rijden en dat een jaar lang.