Fietser begon uit te halen naar mijn paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:03

wwillemijn schreef:
Ik vind dat je je nog netjes gehouden hebt!

Ik ook. Zulke gefrustreerde, voor eigen rechter spelende betweters halen echt het slechtste in me naar boven.

TS ieder weldenkend mens had zo'n figuur bij het paard vandaan geslagen. Voor je eigen veiligheid en die van je paard. Ik denk dat je je schuldiger zou hebben gevoeld als je het niet had gedaan.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:03

Het idee dat die man "met voorbedachte rade" is terug gefietst, achter jullie aan.... zo raar!
Het is lijkt mij toch geen wereldprobleem, dat er een keer paarden bij het fietspad stappen. Om daar nou zo boos over te doen, vreemd zeg.

Hopelijk zakt het gevoel snel, kan me voorstellen dat het niet lekker is om daarmee rond te lopen. Schrijven helpt, zeker als je positieve reacties erop krijgt!
Probeer je trouwens niet al te druk te maken wie zijn schuld het is, er waren genoeg getuigen zoals zijn vrouw en jouw schoonzus (mocht er een zaak van gemaakt worden...). Hij had gewoon met jullie moeten praten en niet gelijk om een paardenhoofd moeten meppen!

Sterkte!

Schemerdier

Re: Fietser begon uit te halen naar mijn paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:05

Jullie stapten toch in de berm, dus wat was die man zijn probleem eigenlijk :?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:09

TS Heel goed gedaan hoor!

Wat had je anders moeten doen?
Je kunt zo'n man toch ook je paard niet laten slaan !

Sommige mensen snappen echt nietwaar ze mee bezig zijn.

Ik zou ook een melding maken bij de boswachter en de politie.
Mocht hij het nog eens doen bij een andere ruiter, komt hij vanzelf in beeld.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-16 12:10

Ik snap ieders zijn mening. Mijn Mening is zelfs verdeelt want slaan is nooit de oplossing. Toch heb ik het wel gedaan terwijl ik dit in een rustige situatie nooit had gebeurd. Vooruit kon ik niet half naast me nog een paard. Ik had naar links kunnen draaien maar dan moet ik alsnog de man en vrouw passeren. Dat leek op dt moment geen oplossing omdat de situatie bedreigend was. Ik was aan het doorrijden toen hij achter me aankwam en toen ineens voor me opdook. Wat ik al niet had zien aankomen.

Ik begrijp het volkomen. Ben ook van mijn eigen reactie geschrokken. Net zo als die van hem. Mij betreft zeker ook schuld.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:11

Ik kan me voorstellen dat je je rot geschrokken bent TS. Het is mij ook twee keer overkomen.

De eerste keer was met drie pubers die probeerden mijn paard op hol te jagen door naar haar te schreeuwen en met de fiets hard op haar af te rijden. Toen heb ik één van die jongens ook een verschrikkelijke lel verkocht met mijn zweep. Gelukkig was deze merrie niet onder de indruk van die jongens.

De tweede keer reed ik met een jonge ruin langs een breed pad langs het kanaal. Halverwege kwamen er opeens een aantal motorrijders hard aanrijden die ons wilde inhalen. Onze paarden gingen volledig aan de kletter en dit bleken de motorrijders een leuk spelletje te vinden! Ze hebben ons zeker een kilometer achtervolgt tot we de paarden (in volle rengalop / doodeng!!) een bospad op konden trekken waar ze ons niet konden volgen.

Ik zorg eigenlijk altijd dat ik een lange zweep meeneem als ik naar buiten ga. Ook met mijn huidige bloedhete maar bomproof merrie die nergens van schrikt. Je weet nooit wat of wie je tegenkomt dat je hem nodig hebt... En dan gebruik ik hem ook! Van mijn paard blijven ze af.
Laatst bijgewerkt door Mareintje op 08-06-16 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:12

Is het de tijd van het jaar ofzo?. Ik was gister in de stad en daar ging een vent vreselijk tekeer tegen een vrouw met een kind in een kinderwagen. Er vielen nog net geen klappen.
Hij bedaarde redelijk snel maar had de telefoon al in de aanslag.

2 minuten later hoorde ik een klap en keek om fiets in botsing met een auto.
Hoop woorden en vervolgens serieus knokken. Omstanders aan de telefoon, politie bellen.

Mensen hebben zo'n kort lontje en niemand blijkt elkaar ook maar iets te gunnen of te begrijpen.
40 meter fietspad is dus blijkbaar al genoeg om iemand van zijn paard te trekken.
Ik denk dat je goed en vooral instinctief gehandeld hebt, ik had precies hetzelfde gedaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:14

Hoezo schuld TS? Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat jij, je paard en de eventuele andere verkeersdeelnemers om je heen veilig zijn. Daar heb je voor gezorgd. Als zo'n gestoorde pino besluit om jou in gevaar te brengen is dat al vervelend genoeg. Een schuldgevoel is echt nergens voor nodig lijkt mij.

Ik heb zo váák honden van mijn paarden af geslagen. En ook wel eens een mens. Had ze maar niet als een gestoorde terriër aan mijn teugels moeten gaan rukken uit onbegrip over wat mijn paard níét kon (was een instructrice). De eerste keer dat ze dat deed kon mijn paard twee weken geen bit in zijn mond. De tweede keer (de les erop) heb ik ingegrepen. Mag jij raden waar ik me nu, zeven jaar later, rotter over voel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:18

Dat je die tweede les genomen hebt? :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:19

Precies :Y)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:23

Ik hoop dat die man een paar beste striemen heeft waar hij goed last van heeft, wat een mafketel.

TS voel je niet schuldig, dit is gewoon handelen uit zelfbescherming

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:24

Misschien is die man wel altijd zo agressief en heeft die vrouw er dagelijks mee te maken en deed ze daarom niks. Bij de eerste regels dacht ik al ik zou em zo hard met mn zweep voor zn hasses slaan.. En als dat niet had geholpen dan had ik het paard recht over hem heen gestuurd :Y)

Zou me in elk geval niet schuldig voelen over dat je in de berm reed, die man zit duidelijk fout en hoop dat ie nog wat pijn heeft gehad van je zweep :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:30

Op dit soort momenten wil ik graag een knopje op de pony; "Kill and Attack!" ~~}> }:)
Misselijk figuur.. :r

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:30

Ts zit anders ook fout, want ze had daar eigenlijk niet mogen rijden. Laten we dat wel in ons achterhoofd houden. Dat die man daar wat van zegt mag dus ook gewoon. De manier waarop en dat je daar persé iets van moet zeggen is wel een tweede. (iets met leven en laten leven) Dat ts vervolgens nog achteloos overkomt met dan maak je maar melding heeft die man vermoedelijk het gevoel gegeven niet serieus genomen te worden. Dat is gewoon niet een actie en een reactie die genomen had moeten worden en die je verwacht. Maar dat is nu achteraf en voor de volgende keer een puntje van aandacht. Nochtans niet iets om je schuldig over te voelen, hij had zijn geduld moeten bewaren. Dat gedrag valt op geen enkele wijze goed te praten.

Misschien dat die man zo tekeer ging omdat zn vrouw doodsbenauwd is van paarden en dat dat ook de reden is waarom zíj niks deed. Ik heb dat zelf ook wel eens op een fietspad gehad (waar je als ruiter eigenlijk niet hoort te komen, dus maak ruimte!) die vrouw fietste als een dolle voorbij en slaakte nog een pfiew toen ze voorbij was gekomen. :') Als ze dit recent eerder hebben meegemaakt met arrogante ruiters twee rijbreed (en die zijn er ook genoeg) had die man misschien wel z'n laatste druppels in zn emmer gehad.

Hopelijk heeft hij voldoende pijn omdat zich te realiseren dat dit de volgende keer anders moet.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:34

Wauw jeetje, dan schrik je je ook rot!
Ik rijd ook veel buiten en ben echt bang dat het mij ook eens gaat gebeuren maarja, gaan we maar niet van uit. Dit soort dingen is dus wel de reden waarom ik altijd met zweep rijd! Heb hem voort paard niet nodig. Maar voor dit soort dingen dus wel. Je weet nooit wie of wat je tegen komt.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:34

NAIWHL schreef:
Wat een vervelende ervaring.
Ik moest direct aan dit soort filmpjes denken om je in de toekomst (wat hopelijk niet nodig is) te kunnen verdedigen.

[ Video ]

Dit is heel handig, ik rijd namelijk nooit met zweep om van me af te slaan, mocht dat ooit nodig zijn. Niet eens zozeer om je aanvaller omver te rijden, maar gewoon het voorkomen dat je van je paard getrokken wordt.

TS, wat erg, zo'n mafketel. Maar maak je niet druk omdat je geslagen hebt, het was uit verdediging en in paniek. Zeker als je niet op, maar naast het fietspad in de berm reed (wat trouwens de juiste plek om te rijden is voor een ruiter, afgezien van de weg). Die man had het recht niet om jou en je paard te bedreigen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:35

Het is niet aan die man om ordehandhaver te spelen Sammie. En al helemaal niet om het paard te slaan of om TS in gevaar te brengen. TS reagéért alleen op de man, als hij haar niet had opgewacht was er verder niks gebeurd.

Dat zijn vrouw bang is voor paarden is jouw aanname, Sammie. En als ze al bang is had ze, of haar man, dat ook gewoon kunnen aangeven.

Gea99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:38

Sammie schreef:
Ts zit anders ook fout, want ze had daar eigenlijk niet mogen rijden. Laten we dat wel in ons achterhoofd houden. Dat die man daar wat van zegt mag dus ook gewoon. De manier waarop en dat je daar persé iets van moet zeggen is wel een tweede. (iets met leven en laten leven) Dat ts vervolgens nog achteloos overkomt met dan maak je maar melding heeft die man vermoedelijk het gevoel gegeven niet serieus genomen te worden. Dat is gewoon niet een actie en een reactie die genomen had moeten worden en die je verwacht. Maar dat is nu achteraf en voor de volgende keer een puntje van aandacht. Nochtans niet iets om je schuldig over te voelen, hij had zijn geduld moeten bewaren. Dat gedrag valt op geen enkele wijze goed te praten.

Misschien dat die man zo tekeer ging omdat zn vrouw doodsbenauwd is van paarden en dat dat ook de reden is waarom zíj niks deed. Ik heb dat zelf ook wel eens op een fietspad gehad (waar je als ruiter eigenlijk niet hoort te komen, dus maak ruimte!) die vrouw fietste als een dolle voorbij en slaakte nog een pfiew toen ze voorbij was gekomen. :') Als ze dit recent eerder hebben meegemaakt met arrogante ruiters twee rijbreed (en die zijn er ook genoeg) had die man misschien wel z'n laatste druppels in zn emmer gehad.

Hopelijk heeft hij voldoende pijn omdat zich te realiseren dat dit de volgende keer anders moet.

"Als we fietsers zagen komen gingen we terug op het kiezelpad en wachten tot ze voorbij waren.

Zo ook bij deze man en zijn vrouw. De man begon al te schreeuwen toen hij voorbij aan het fietsen was. Dat we niet op het fietspad mochten, paarden hebben harde hoeven, dat hij het zou melden aan de boswachter. Ik uitgelegd dat de paarden wel degelijk last hebben zelfs met ijzers en dat hij het maar moest melden als hij dat wou."

Zo te lezen maakten ze ruimte voor deze man en vrouw. Je hebt van die gefrustreerde mannetjes die je liever niet tegenkomt, en deze klinkt als 1 daarvan. Laat hem gewoon doorfietsen, ipv gaan slaan.

Je kan wel melding maken hiervan. Het lastige is dat je w.s niet weet wie het is.

Liannetje86Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:38

Ik snap je reactie wel... Maar heb meestal zoiets van "laat maar lekker" en gewoon doorrijden. Probeer me wel aan de regels te houden, maar als het ruiterpad echt niet berijdbaar is, dan snappen mensen dat wel. Vooral als je ze netjes in stap passeert etc.

Zeg daarbij ook heel eerlijk, als iemand aan mijn paard komt, sta ik niet voor mezelf in. Bij mij wordt het zwart voor mijn ogen... Dus dat is niet zo praktisch :$

Hier in het bos schijnt een agressieve wielrenner te zitten die ook scholieren slaat omdat ze niet snel genoeg aan de kant gingen naar zijn zin. Dus mjah... Ben benieuwd.. Een beetje aanpassen aan elkaar kan. Maar om gelijk zo agressief te doen... (Moet eerlijk zeggen dat ik zo slecht tegen agressieve mensen kan... Wordt dan zelf altijd 2x zo erg :$ dus hoop die man gewoon niet tegen te komen...)

Iig sowieso melding naar de politie maken. Verhaal uitleggen waarom je daar bent gaan rijden, niemand last ervan etc.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:40

Probeer het maar los te laten TS. Jullie liepen ergens waar het niet mocht (ook al had je daar een goede reden voor) en er zijn nu eenmaal mensen die daarover flippen.
Onbegrijpelijk voor mij dat die man jullie opwachtte, nog onbegrijpelijker dat hij echt fysiek werd. Zoals jij het gedrag van zijn vrouw beschrijft zou je voorzichtig kunnen concluderen dat zij wel wat gewent is. Maar ook dat zullen we wel nooit weten. Je hebt nu eenmaal agressieve mensen die om het minste of geringste flippen.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:41

dat heb ik ook eens gehad, die had toen ook pijn....eigen schuld.
heb het destijds ook gemeld....weken later was er een ander de klos...die man had hele vervelende bedoelingen en dat was eigenlijk nog veel erger! :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:41

Slaan is, zoals je zelf ook al zegt, inderdaad niet de oplossing. Tegelijk snap ik wel dat je je echt bedreigd voelde en in paniek gehandeld hebt, dan kan zoiets gebeuren.

Is het misschien handig om zelf even contact op te nemen met de boswachter? Als die man ook melding gaat doen is het wel fijn als hij jou verhaal ook weet. En bovendien kan je gelijk melden dat het ruiterpad daar zo slecht is dat je er niet op kan :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:50

@Gea.. ik heb het verhaal gelezen hoor. Ik snap dan ook niet zo goed wat je doel is van je quote? Immers zeg ik nergens dat ts geen ruimte maakt of heeft gemaakt, maar zulke ruiters zijn er wel. En als je ergens loopt waar je niet hoort, hoor je ten alle tijde ruimte te maken. Alleen maar netjes dat ts dat ook gewoon deed. Waar hier het probleem is ontstaan is -maar dat heb ik al eerder gezegd- dat een opmerking als 'maar moest melden als hij dat wou' niet het meest praktische is om te roepen. Bovendien gebeurt dat dus zelden op een zeer vriendelijke manier. Meestal gewoon bits, boos of achteloos. En dat is misschien net allemaal teveel geweest. Maar dat is allemaal achteraf gepraat.

Blijheid schreef:
Is het misschien handig om zelf even contact op te nemen met de boswachter? Als die man ook melding gaat doen is het wel fijn als hij jou verhaal ook weet. En bovendien kan je gelijk melden dat het ruiterpad daar zo slecht is dat je er niet op kan

ts hoort daar niet te lopen en ze hoort ook niet te slaan, ookal heeft die man iets gedaan richting het paard. Als ts zichzelf gaat melden bij de boswachter is de kans aanzienlijk dat ze een boete krijgt. Immers loopt ze ergens waar ze niet mag en ze geeft ook toe die man geslagen te hebben. En bewijs dan maar eens dat hij je paard geslagen heeft. Dat is nl. weer een hele zaak op zich.

Melding maken dat het pad onbegaanbaar is zeker niet verkeerd, al vraag ik mij wat of ze daar wat aan gaan doen. Geld is al jaren op voor dat soort potjes.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:56

Mareintje schreef:
Ik zorg eigenlijk altijd dat ik een lange zweep meeneem als ik naar buiten ga. Ook met mijn huidige bloedhete maar bomproof merrie die nergens van schrikt. Je weet nooit wat of wie je tegenkomt dat je hem nodig hebt... En dan gebruik ik hem ook! Van mijn paard blijven ze af.

Een zweep, zeker een rijzweep is een ontzettend zwak wapen. Het enige wat je ermee bereikt is je aanvaller pijn doen.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-16 12:59

Zou het voor jouw gemoed niet helpen om dit met de boswachter/ politie te bespreken? De slechte staat van het ruiterpad kan dan ook besproken worden en dit kan een aanzet zijn tot het verbeteren van het pad zodanig dat deze situatie vermeden kunnen worden.

Ts ik begrijp heel goed dat je je slecht voelt over het hele gebeuren. Dat bewijst des te meer dat je goed van inborst bent en de man geslagen hebt om jezelf en je paard te beschermen zonder de intentie om pijn te doen. Sterkte met de tijd zal het gevoel wel slijten.
Laatst bijgewerkt door Laibadji op 08-06-16 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt