Nou bedankt!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:39

Wanneer ik niet heel veel ervaring had met paarden en je zou die opmerkingen plaatsen en al die verwachtingen hebben.. Nou dan was ik ook zo klaar met jou.

Zo'n relatie/vertrouwensband heeft tijd nodig en je leert elkaar aanvoelen wanneer de periode langer duurt.

Ik kan haar reactie wel begrijpen ik had hetzelfde gedaan zeker met 18 jr.

Opzegtermijn bij een zakelijk overeenkomst altijd vermelden lesgeld voor de volgende keer. Mes in je rug vind ik erg dramatisch.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:40

Die meid heeft net d'r eerste pony, is er waarschijnlijk helemaal gek mee en wil van alles met 'm doen. En gaat daarnaast in op jouw verzoek om ook op jouw paarden te passen.

Toen ik mijn paard net had had ik ook al jaren verzorgpaarden en dacht ik dat ik veel wist. Ongetwijfeld had ik toen ook -onterecht- van mezelf gedacht dat ik de zorg voor twee andere paarden wel aan had gekund.

Het is in mijn ogen niet heel reëel om te denken dat zo iemand die zorg niet onderschat. Helemaal niet iemand van 18. Daarnaast is dit natuurlijk maar 1 kant van het verhaal. Kan best dat er bij haar al meer ergernissen waren. Haar lieve ponietje dat door die nare paarden van jou maar steeds werd opgejaagd bij voorbeeld.

En het is vervelend voor je man dat hij nu 2 keer per dag jullie eigen paarden moet verzorgen. Ik doe dat ook. Twee paardjes, en of ik nou fulltime werk of ziek ben of dat de modder tot halverwege m'n kuiten staat: niet zeiken. Dit is wat ik wou. En als je het niet wil zet ze in pension of verkoop ze.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:40

Hm, ik ben 36, heb nu 1,5 jaar een eigen paard. En reed 'al' 20 jaar en ook bijgereden, opgepast en heel veel gelezen. Maar in de afgelopen 1,5 jaar heb ik meer geleerd én meer gevraagd dan in die 19 jaar ervoor. En nog geen enkele paardeneigenaar om mij heen vond dat gek, dus ik denk wel dat je heel veel hebt verwacht van een 18 jarig met net een eigen pony.
En dat is niet gek omdat je zo te lezen ook heel veel van jezelf verwacht, maar niet altijd realistisch. Een ander is en denkt niet zoals je zelf denkt.

Kun je nu je paarden nog bij die kennis onderbrengen zodat je die stress nu niet hebt en je kunt richten op beter worden?

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:45

Wat zonde dat het zo is gelopen.

Ik heb het idee dat de meid naar eer en geweten haar best heeft gedaan. Alle dagen de paarden gedaan. Ze vertrouwd qua hoeven misschien wel op de hoefsmid. Als hij net daarvoor is geweest l. En als een paard wat minder in zijn vacht zit. Ja dat kan gebeuren. Dan gaan bij mij ook niet standaard de bellen rinkelen.

Halverwege het verhaal verwachtte ik eigenlijk dat ze dagen zonder water of eten stonden.

Maar ik snap je emotie hoor. Vooral als je paard er zo aan toe is. Maar ik denk echt dat het een misverstand is tussen meerdere welwillende mensen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:47

Het is super rot voor je dat je door ziekte de controle over je paarden kwijt moest raken en dan later ze niet zo vindt als je gewild zou hebben. :(:) Maar, ik snap haar kant ook wel en ik denk dat er een paar dingen in de communicatie niet zo lekker zijn gegaan. Heb je duidelijk met haar afgesproken dat ze ook naar hoeven/bevangenheid moest kijken? Als dit haar eerste pony is, wist ze daar wellicht weinig van (ook als ze al jaren verzorgpony's had, die ze bijvoorbeeld enkel borstelde/reed en nooit op gezondheid hoefde te controleren). Ook denk ik dat ze misschien overrompeld was dat ze meteen alleen voor 3 paarden moest zorgen, en bijv. geen "nee" durfde te zeggen en nu erg teleurgesteld is omdat het voor haar voelt alsof haar werk niet gewaardeerd werd. Als ze dagelijks "updates" stuurde was ze in elk geval emotioneel veel met jou/het zorgen voor je paard bezig, en wilde ze het graag goed doen en je een goed gevoel geven tijdens je ziekte. :(:) Helaas is dat dus niet helemaal gelukt, en voelt ze zich onprettig bij de situatie die nu ontstaan is. Ik denk in elk geval niet dat ze opzettelijk jouw paarden verwaarloosde TS, misschien helpt het ook als je eerlijk tegen haar zegt dat je dat weet maar dat je vooral andere verwachtingen had.

Weggaan lijkt me met verstoorde verhoudingen ook beter - ik kan me voorstellen dat zowel jij als zij zich ongemakkelijk voelt nu, ik ben zelf iemand die moeilijk met dit soort confrontatie-achtige situaties om kan gaan en dan dus ook volledig blokkeer, zeker als iemand boos op me is terwijl ik juist mijn best doe -O- .

Zelf heb ik ook een paar 'communicatie-ruisen' in verzorger-eigenaar verhoudingen gezien ("wie moet wat betalen/doen/verzorgen? Welke manier van trainen/voeren volgen we? Waarom doet ze altijd X en nooit Y ?") met veel onderlinge irritatie. Uiteindelijk denk ik dat dit soort dingen alleen op te lossen door helder en eerlijk te communiceren, vooral over wat je wil en verwacht. :j Dus niet: ervan uitgaan dat verzorger op dezelfde manier rijdt/verzorgd en dezelfde dingen weet, maar duidelijk vertellen wat je verwacht en wil.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:50

Nee we gaan die periode gewoon opvangen doordat mijn man even op 300% gaat draaien, en vanaf volgende week kan ik hopelijk zelf terug de auto besturen, maar ik ga proberen dit wat eerder te forceren om mijn wederhelft te sparen..

Maar goed, wijze les idd.. niet te veel verwachten van een jong meisje. Ik vind het jammer dat ze het niet gewoon zei ook, had ik best op de rem kunnen gaan staan of had ik best gewoon de paarden elders kunnen stallen voor die periode bij die kennis vb.... (die het had aangeboden zelfs, had er beter op ingegaan..)
ik had dit vb zelf niet door en had er nooit bij stil gestaan want in mijn ogen is het helemaal niet veel werk... Waarschijnlijk ook omdat ik 18 jaar was toen ik mijn eerste paard kocht, en ik destijds wel al veel meer ervaring had en "oog" had voor zulke dingen dat ik er vanuit ging dat zij dat ook had (zo doet ze zich ook altijd voor).

Al blijf ik er nog steeds bij dat we steeds klaar stonden met advies voor haar, en haar in alles hebben begeleid over die pony en tips hebben gegeven etc. Dus ik blijf het ook wel echt ondankbaar vinden van haar kant naar ons toe, zeker gezien de moeite die gekropen is om die omheining en alles aan te passen zodat haar pony kon komen... En al zeker als ze zo last minute vertrekt en dat door 1 ruzie waarvan ik zelf niet eens door had dat het ruzie was. Voor mij was het meer gewoon een mededeling om een tip te geven dat deze zaken ook nagekeken dienden te worden.

Oh nee en mijn punt is ook helemaal niet dat ze de paarden verwaarloosde, zeker niet. Niets in die stijl. Ik vond het gewoon jammer dat het niet opgemerkt was geweest en ben er zelf ook erg van verschoten. En idd achteraf volledig op onwetendheid af te steken.. Dom van me om daarop te vertrouwen. Ze doet altijd ook alsof ze het wel weet dus het is makkelijk om daarin mee te gaan en daarop te vertrouwen. Toen ik 18-19 was had ik met gemak de paarden kunnen verzorgen..

Over bevangenheid, heb haar daar heel dikwijls voor gewaarschuwd, maar denk niet dat ze door had wat de symptomen hadden. Heb er ook niet bij stil gestaan dat ik ze echt elke ziekte moest uitleggen en alles moest voorkauwen..

Net om hetgeen je daar zegt, van niet ervan uitgaan dat de verzorger op dezelfde manier alles doet, net daarom hebben we zeer uitgebreid contract opgesteld waarin alles duidelijk geschreven stond.

FjordHorse

Re: Nou bedankt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:56

Edit, wat ik ook geleerd heb, is dat als iemand zich volwassen lijkt voor te doen, dat het heel gemakkelijk is om die persoon volwassen te behandelen ook. Maar achteraf gezien was het ook gewoon stom van me om op haar te vertrouwen. Goed het is zoals mijn man zegt, samen te vatten als: "tiener, niet te veel verwachtingen van hebben"

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:56

FjordHorse schreef:
Nee we gaan die periode gewoon opvangen doordat mijn man even op 300% gaat draaien, en vanaf volgende week kan ik hopelijk zelf terug de auto besturen, maar ik ga proberen dit wat eerder te forceren om mijn wederhelft te sparen..

Maar goed, wijze les idd.. niet te veel verwachten van een jong meisje. Ik vind het jammer dat ze het niet gewoon zei ook, had ik best op de rem kunnen gaan staan of had ik best gewoon de paarden elders kunnen stallen voor die periode bij die kennis vb.... (die het had aangeboden zelfs, had er beter op ingegaan..)
ik had dit vb zelf niet door en had er nooit bij stil gestaan want in mijn ogen is het helemaal niet veel werk... Waarschijnlijk ook omdat ik 18 jaar was toen ik mijn eerste paard kocht, en ik destijds wel al veel meer ervaring had en "oog" had voor zulke dingen dat ik er vanuit ging dat zij dat ook had (zo doet ze zich ook altijd voor).

Al blijf ik er nog steeds bij dat we steeds klaar stonden met advies voor haar, en haar in alles hebben begeleid over die pony en tips hebben gegeven etc. Dus ik blijf het ook wel echt ondankbaar vinden van haar kant naar ons toe, zeker gezien de moeite die gekropen is om die omheining en alles aan te passen zodat haar pony kon komen... En al zeker als ze zo last minute vertrekt en dat door 1 ruzie waarvan ik zelf niet eens door had dat het ruzie was. Voor mij was het meer gewoon een mededeling om een tip te geven dat deze zaken ook nagekeken dienden te worden.

Oh nee en mijn punt is ook helemaal niet dat ze de paarden verwaarloosde, zeker niet. Niets in die stijl. Ik vond het gewoon jammer dat het niet opgemerkt was geweest en ben er zelf ook erg van verschoten. En idd achteraf volledig op onwetendheid af te steken.. Dom van me om daarop te vertrouwen. Ze doet altijd ook alsof ze het wel weet dus het is makkelijk om daarin mee te gaan en daarop te vertrouwen. Toen ik 18-19 was had ik met gemak de paarden kunnen verzorgen..

Over bevangenheid, heb haar daar heel dikwijls voor gewaarschuwd, maar denk niet dat ze door had wat de symptomen hadden. Heb er ook niet bij stil gestaan dat ik ze echt elke ziekte moest uitleggen en alles moest voorkauwen..

Net om hetgeen je daar zegt, van niet ervan uitgaan dat de verzorger op dezelfde manier alles doet, net daarom hebben we zeer uitgebreid contract opgesteld waarin alles duidelijk geschreven stond.

Wat je nu doet is vrij klassiek. Je doet alsof je snapt dat dit misschien weleens (deels) jouw eigen fout zou kunnen zijn, maar ondertussen schuif je wel alle schuld af op die meid. Ik snap dat je boos bent, maar het is niet echt netjes en je komt nogal verbitterd over.

Je hoeft het niet met mensen hier eens te zijn dat het jouw fout is / zou kunnen zijn. Je mag best vinden dat dit haar fout is, dat ze dit had moeten zien etc. Maar zo verbitterde posts schrijven is een beetje laag.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 20:57

Maar ik snap haar kant van het verhaal ook echt.. Maar blijft het punt dat ik gewoon kwaad ben nu ja, dat gevoel kan ik ook niet op 1 2 3 van me af schuiven hé. Ze lapt ons nog steeds een rotte streek om plots te vertrekken, ook al heb ik misschien zelf meer dan ik door had hieraan geholpen.
En jullie reacties hebben mij geholpen om het beter te plaatsen, maar is dat fijn dat ze het zo beëindigt? Neen dat blijft niet fijn.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:58

Maar niet alles is op schrift te zetten, interpretatie, situatie die net anders is. Het is gewoon heel erg lastig. Voor alle partijen. :(:)

En toen ik 19 was kon/deed ik ook veel dingen waar ik nu 25-jarigen nog mee zie klooien, maar wederom, we zijn nou eenmaal niet hetzelfde. En zelfoverschatting is, volgens mij, ook wel echt iets voor de huidige generatie jong-volwassenen. Soms wel mooi, dat zelfvertrouwen, maar soms ook verrekte lastig, zoals nu als dingen in de soep lopen mede daardoor.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 20:59

Tja, als eigenaar zie je paard dat oor 2mm anders heeft staan en je belt met spoed de DA. Iemand die je paard niet zo goed kent moet eerst meer signalen zien. Plus dat paard ook problemen moet willen tonen aan een nieuw iemand, daar gaat tijd overheen.

En als zij weet dat de smid elke 3 weken ook naar de voetjes van dat paard kijkt, is er niet zo snel een probleem zolang dat dier niet op 3 benen staat.

Alles kan keurig volgens de afspraken gedaan zijn, maar dat betekent nog niet dat zij net zoveel te zien krijgt en opmerkt als jij als eigenaar. En dan kan ze heel ervaren zijn of vrij onervaren, maar zelfs met goede begeleiding mis je dingen bij andermans paarden en zeker als met een raar voorjaar als dit het gras anders is en zij nog geen voorjaar meegemaakt heeft bij jouw. Dan kan ze zich keurig aan alle regels gehouden hebben die al tig jaar werken en het toch fout gaan.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:05

FjordHorse schreef:

...

...

Om te beginnen, veel succes met het ''op 300% laten draaien'' van je man. Ik hoop dat hij dit ziet zitten, zal niet fijn zijn.

Daarnaast lees ik veel 'ik heb zoveel gedaan en zij geeft me stank voor dank'. Ik denk dat dit niet correct is. Iemand van 19 jaar, die uiteindelijk een hele poos voor jouw paarden heeft gezorgd, zal het niet waarderen als je nadien komt met 'Ja, maar je had moeten opmerken dat...'. Ik heb een zelfde situatie gehad, waarbij ik uren bezig was met de paarden. En één paard was een ijzer kwijt. Dat had ik niet ONMIDDELIJK gehoord, dat is normaal als dat de eerste keer is. Als je dan een uitbrander krijgt, terwijl je met een studie zit, een bijbaan en ook nog eens de benen onder je lijf loopt voor die paarden, dan kan je zoiets over het hoofd zien. Ook zij zal haar best gedaan hebben. Wil je haar fulltime als 'groom' of 'stalmeester' in de gang hebben? Betaal haar dan.

verder vind ik de opmerkingen die je plaatst wel erg neerbuigend t.o.v. haar en nogal ophemelend voor jezelf. Je geeft me de indruk dat je alles perfect doet en dat ook altijd gedaan hebt. Als je wilt dat alles 'quitte' is, dan kan je nog steeds beter met 'lonen' werken. Zij betaald het normale stalgeld (110 euro?) en jij betaald de uren dat zij jouw paarden loopt te verzorgen.
Laatst bijgewerkt door SETEFURII op 23-05-16 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:05

tamary schreef:
Tja, als eigenaar zie je paard dat oor 2mm anders heeft staan en je belt met spoed de DA. Iemand die je paard niet zo goed kent moet eerst meer signalen zien. Plus dat paard ook problemen moet willen tonen aan een nieuw iemand, daar gaat tijd overheen.

Als eigenaar belde ik voor mijn fjord 's avonds na kantooruren de dierenarts met de mededeling dat ze koliek had. De dierenarts kwam aanrijden en zag een vrolijk paard het onmiddellijk haar neus in de kofferbak duwde en vroeg zich af waarom ik in hemelsnaam dacht dat dat paard koliek had. Totdat ze opvoelde en geen mest maar zand naar buiten haalde. Toen snapte ze het ook...
Wat voor jou als eigenaar logisch is hoeft n ander nog niet te zien...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:07

Citaat:
Toen ben ik wel even lastig geworden dat ik al deze dingen zelf moest opmerken en heb ik een berichtje naar haar gestuurd waarin ik heb gezegd dat als ze komt controleren dat ze ook de hoeven/vacht etc even controleert (met het idee: 'misschien is ze zich hier niet bewust van dat dit ook moet?' en niet enkel kijkt dat ze er nog staan want anders had het niet veel nut dat er controle was. En dan heb ik haar ook uitgelegd wat er was met de paarden. Geen verwijten of degelijke.. gewoon in mijn ogen simpele vermelding..

Zoiets zou je bij mij dus niet moeten doen. Als ik de moeite neem om voor je paarden te zorgen, dan verwacht ik dat je dit soort nare gebeurtenissen en commentaar op mijn werk in een persoonlijk gesprekje terugkoppelt en niet in een bericht. Want uit enkel tekst kan je niet aflezen hoe het wordt bedoeld. Daarvoor moet je de intonatie horen en een gezichtsuitdrukking zien. En met elkaar kunnen praten. Dus logisch dat het rauw op haar dak kwam vallen. Het is al erg genoeg om te horen dat er iets niet goed is gegaan. En dat dan via een berichtje... Je had best wat meer rekening kunnen houden met hoe zoiets op haar over zou komen. Ook dat is een kwestie van respect.

Dus schuif het asjeblieft niet helemaal af op haar onvolwassenheid. Je kunt er zelf ook wat van zo te lezen. ;)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:11

Wat vervelend dat het zo gelopen is, maar het klinkt vooral alsof hier sprake is van grove overschatting: bij het meisje, en bij jullie. Het meisje komt pas sinds januari bij jullie over de vloer en heeft sinds kort een eigen pony, waarover/waarvoor zij veel vragen stelt. Dan weet jij (en je man) toch al dat ze niet erg ervaren is? Vervolgens ga jij het ziekenhuis in en vraagt haar voor je paarden te zorgen. Dat doet ze braaf, ze krijgen eten en drinken en er wordt wat mest geruimd. Ondertussen heeft ze niet door dat de hoeven van je ene paard te lang zijn (wat is te lang? daar is wellicht ook niet iedereen het over eens) en dat de ander tegen hoefbevangen aan zit. Dat verwacht je toch ook niet als er niets aan de leef/voeromstandigheden van de paarden is veranderd?

Ik snap jullie beiden heel goed. Zij is zich waarschijnlijk rot geschrokken van jouw reactie terwijl ze zo haar best heeft gedaan en weet niet hoe snel ze weg moet komen. Jij bent je rot geschrokken over de toestand van je paarden, die veel slechter was dan verwacht. En daar zit jouw probleem: je verwachtingen. Die waren niet logisch naar haar toe. En daarbij kwam waarschijnlijk ook nog dat jij door de pas ondergane operatie emotioneel ook niet helemaal stabiel was.
En zij heeft wellicht niet willen of kunnen toegeven dat zij deze verantwoordelijkheid tijdens jouw afwezigheid niet aan kon.

Mijn advies zou zijn: ga in ieder geval nog voor een goed gesprek om het goed af te sluiten. De paardenwereld is klein, het kan zo maar zijn dat je elkaar weer tegenkomt of elkaar nodig hebt.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:11

Ik snap dat je bezorgd en teleurgesteld bent om je ernstig zieke paard. Maar ik denk ook dat woede weinig uithaalt - ze deed het niet opzettelijk, en deed blijkbaar zoveel als ze kon en wist. Ze wil nu zo snel mogelijk weg omdat ze zich onprettig voelt. Wil je haar nog graag als stalgenote of zelfs maar als vriendin en kennis, of niet? Zoja, dan kun je nog een poging tot gesprek doen en eerlijk proberen uitleggen dat je ook teleurgesteld bent dat het nu mis dreigt te lopen. Dan zou ik beginnen met een opmerking dat je blij met haar bent en dat je het leuk vindt dat ze er is (je schreef dat jullie goed klikten, dus dat kun je ook vermelden) en dat je blij bent dat ze je heeft geholpen, en daarna dan bij jezelf blijven, en vanuit "ik voelde/vond/ben..." proberen uit te leggen waarom je je zo in de steek gelaten/machteloos voelt. Misschien snapt ze jouw woede dan ook beter. :j

(Overigens, ik denk ook dat "tieners, niet te veel van verwachten" positiever kan worden omgevormd tot "tieners: een mogelijkheid om iemand die nog weinig weet precies de dingen aan te leren die ik belangrijk vind". Maarja, dat moet je dan wel weten/doen).

ELpatcho

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:12

Ik krijg heel erg de kriebels van je verhaal. Uit je verhaal klinkt een jonge meid met weinig 'paarden'ervaring. Je vraagt om voerbeurten over te nemen en blijkbaar heeft ze dat keurig gedaan. Maar hoort vervolgens dat ze het niet goed heeft gedaan want blijkbaar hoort naast de voerbeurten ook bekapafspraken gemaakt te worden? Als je geen kennis hebt van hoefbevangen is het niet zo vreemd dat iemand dat niet direct bij "andermans''paard oppikt. Jij spreekt van stank voor dank. In jou verhaal lees ik dat zij ook veel voor jou heeft gedaan, is daar ook wel waardering voor uitgesproken?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:13

Als ik het zo lees kan ik me de kant van het meisje ook wel voorstellen, ik vind je eerlijk gezegd vrij denigrerend overkomen.. Wist ze toen ze vroeg of ze de pony bij je mocht stallen al dat je wilde dat ze jouw paarden een tijd (ik weet niet hoe lang?) moest verzorgen? Niet dat het echt een verplichting was, maar als je je paard ergens vrij goedkoop hebt staan voelt het vaak wel zo.

Daarnaast snap ik ook dat ze niet alles heeft gezien, als je dan een tijd lang flink je best hebt gedaan en alleen een negatief bericht terug krijgt zou ik me er ook echt niet lekker bij voelen.. Als je dan ook nog verweten wordt dat het paard gevaarlijk ziek is helemaal. Waarschijnlijk voelt ze zich al schuldig genoeg zonder dat dat erbij gezegd wordt.

Ik voel me bij zo'n voorval al vrij snel niet meer op mijn gemak en zou er dan ook voor kiezen om weg te gaan. Misschien niet binnen een paar dagen, maar ik denk ook niet dat ik het nog 2 maanden uit zou zitten.

Ik verzorg overigens al 8 jaar dezelfde pony (ik ben ook 18) en heb daar super veel geleerd, in het begin mocht ik haar alleen maar poetsen (maar toen was ik dus pas 10) en dat werd steeds meer. Vanaf mijn 13e rijden we alleen buiten en mag ik eigenlijk alles. Sinds een jaar of 3-4 mag ik ook op haar passen als ze op vakantie zijn, omdat ze nu weten dat ik alles zie en kan. Als je alleen maar rij ervaring hebt en geen verzorg ervaring (want bij veel 'verzorg'paarden bestaat die 'verzorging' alleen uit borstelen, rijden en misschien een schep voer in de bak gooien) snap ik best dat je zoiets als afgebrokkelde hoeven of een slechte vacht niet ziet. Ik denk niet dat je kunt verwachten dat iemand die voor het eerst de verzorging helemaal zelf doet meteen alles ziet, waardoor wat extra controle dus niet verkeerd is. Dat ze veel tips nodig had geeft misschien al aan dat ze daar nog niet klaar voor was.

Zulke dingen via bericht melden vind ik ook niet handig, dan kun je iets veel vervelender lezen dan bedoeld. Dat kun je veel beter face to face netjes uitleggen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:15

Die 300% en zelf forceren gaat meestal juist averechts werken, net als je boosheid. Accepteren dat mensen verschillen is moeilijk, maar waarschijnlijk een stuk beter voor je gezondheid. De manier waarop TO hier schrijft geeft mij ook wel wat kriebels, maar ik denk/hoop dat nu vooral de boosheid is en dat ze zich zo niet naar het meisje heeft opgesteld.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:20

FjordHorse schreef:
Edit, wat ik ook geleerd heb, is dat als iemand zich volwassen lijkt voor te doen, dat het heel gemakkelijk is om die persoon volwassen te behandelen ook. Maar achteraf gezien was het ook gewoon stom van me om op haar te vertrouwen. Goed het is zoals mijn man zegt, samen te vatten als: "tiener, niet te veel verwachtingen van hebben"

Ik vind dit niet helemaal eerlijk, net alsof ze haar best niet heeft gedaan en je kunt er niet teveel van op aan, "want het is maar een tiener".
Uit jouw verhaal heeft ze al die tijd dat ze bij jullie was, juist heel veel gedaan en heb je veel aan haar gehad.
Dan komt het wel neerbuigend over als je naderhand zo gaat praten.

Ze heeft blijkbaar al het contact met jullie verbroken, ik denk dat ze zich flink belazerd heeft gevoeld door jouw opmerkingen!
En dat ze zo plotseling weggegaan is, zal daar wel mee te maken hebben.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-05-16 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:20

ts haal adem.

ik vind jou reactie eigenlijk niet eerlijk. ik snap wel dat het meisje weg is gegaan..... ik vind het eigenlijk andersom stank voor dank. dat meisje doet eigenlijk alles wat jullie vroegen behalve de 2 maanden opzeg termijn. een onervaren meisje hoe weet die nou wat de begin symptomen zijn van hoefbevangen. waarschijnlijk is ze heus wel bij hem wezen controleren.

nee ts zelf mag je ook een toontje lager zingen.
respect werkt 2 kanten uit.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:24

Ja ik ben het met Vjestagirl eens. Ga nu niet alles op haar projecteren. En de schuld in haar richting schuiven.

Ik zie ook alles, ook als dat oor een mm verkeerd staat (vind em wel briljant deze) :D Mijn DA staat ook vaak te klapperen als ik weer eens wat "gezien" heb. En ik schijn rontgenogen te hebben. Een chip in het achterbeen zag ik doordat het been een ietsje opliep vanwege een ijzer wat paardlief net een paar dagen ervoor gekregen had. DA heeft op mijn verzoek foto's gemaakt en daar kwam die chip dus duidelijk uit. (oja en nee ik neem geen opdrachten aan _O- ik zie het alleen maar bij die ene van me). Maar het geeft dus aan wat jezelf als eigenaar ziet, waarbij een ander echt staat van "ja tuurlijk".

Daarnaast idd de vorm van communicatie. Zulke dingen MOET je gewoon irl bespreken, en niet via berichtjes. Ik heb al 30 jaar paarden, maar als iemand waarvoor ik de paarden verzorg me dat zou flikken had die toch echt een probleem. Dan is het 1 keer en nooit weer. Men denkt tegenwoordig dat alles maar via whatsapp en berichten kan. En dat werkt dus echt niet. Irl kan je uitleggen van hoe en wat en de intonatie doet ook een hoop.
En er kan altijd wat fout gaan. Ik heb ook wel eens iemand laten oppassen. En dat is hier echt wel een punt, aangezien ik nou niet de makkelijkste kwa paarden heb. Maar zelfs al gaat daar wat niet helemaal zoals het zou moeten zal ik iemand daar nooit geen verwijten over maken. Niemand kan het doen zoals jij het zelf kunt.

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:28

Oei ik was toch ook per direct bij je weggegaan. Een meid van 18 heeft echt geen kennis over hoefbevangenheid en ziekteleer. En als je ziek bent en weet dat je niet kunt komen dan moet je zon kind onderhand een zakcentje bijgeven ipv laten betalen. Ik lees alsof ze behoorlijk veel moest doen. En dan kom jij terug en krijgt ze nog commentaar ook. Ik zou ook heel erg op mijn tenen getrapt zijn, en ik ken je niet eens en je verhaal komt gewoon al intimiderend over. Kan me voorstellen dat als je 18 bent met je eerste pony dat je dit niet leuk vind. Ook 2 maanden opzegtermijn vind ik belachelijk. Hooguit een maand, het is niet andere mensen z'n probleem dat jij het niet geregeld krijgt. Als je zoveel tijd tekort komt moet je of een volwassen medehuurder zoeken of iemand betalen voor het werk. Ook al hoeft iemand maar 50,- te betalen, jij vraagt er nogal veel tijd en werk voor terug in je ziekteperiode.
Dit is vast niet wat je wilde horen, maar vind die meid niet schuldig aan rare praktijken. Nee niet netjes dat ze ineens gaat, maar jij bent ook niet netjes.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-16 21:28

Ik hemel niets op. In mijn ogen hebben we ook belachelijk veel voor haar gedaan en dat ze dit niet ziet vind ik stank voor dank ja. In mijn OP benadruk ik dat ze haar best leek te doen ja .. maar wij deden even hard ons best om ons te schikken etc.. dit heb ik in de OP weg gelaten omdat het dan gewoon te lang werd... wij hebben enorm enorm veel energie in haar en de pony gestoken. In de mate dat wij dikwijls tegen elkaar zeiden wat ze zou doen zonder ons want ze leek heel hard van ons afhankelijk.

Net als ik nu ook besef dat het voor haar mogelijk als stank voor dank over kwam toen ik reageerde dat de paarden ziek waren. Wat niet zo bedoeld was...

Betaal ze dan.. gaat zij me ook betalen voor haar pony te controleren? We hebben 3 maand lang haar zitten helpen met die pony en ook die hoeven controleren etc. Had ik het dan ook beter ni gedaan en geeist dat ze ons moest betalen? Hoe ik het zie was dat onze regeling zo was dat we op elkaar zouden vertrouwen voor zorg en controle van de paarden en dat dit wederzijds moest zijn. Hoe veel zij gegeven heeft hebben wij minstens even hard.
Wij hebben dikwijls haar voerbeurten over genomen trouwens omdat er een of andere smoes kwam waarom ze niet kon en nogmaals heb ze in het begin vaak genoeg duidelijk gemaakt dat ze hier best kon staan maar dat ze moest helpen dan.

Mest ruimen is trouwens niet gebeurd hoor.. 1 kruiwagen per week misschien. Max. was niet de afspraak nochtans.

Hadden ze ook heel duidelijk gemaakt in het begin dat het hard werken was en had ze nog bericht gestuurd recent van hoe het met haar ging en of ze niet te druk had en dan zei ze niets over de paarden. Ik had het uit mezelf ook ni geraden dat de druk te hoog was hoor..

Samen te vatten als een overschatting vind ik goede samenvatting idd..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-16 21:34

FjordHorse schreef:
Ik hemel niets op. In mijn ogen hebben we ook belachelijk veel voor haar gedaan en dat ze dit niet ziet vind ik stank voor dank ja. In mijn OP benadruk ik dat ze haar best leek te doen ja .. maar wij deden even hard ons best om ons te schikken etc.. dit heb ik in de OP weg gelaten omdat het dan gewoon te lang werd... wij hebben enorm enorm veel energie in haar en de pony gestoken. In de mate dat wij dikwijls tegen elkaar zeiden wat ze zou doen zonder ons want ze leek heel hard van ons afhankelijk.

Net als ik nu ook besef dat het voor haar mogelijk als stank voor dank over kwam toen ik reageerde dat de paarden ziek waren. Wat niet zo bedoeld was...

Betaal ze dan.. gaat zij me ook betalen voor haar pony te controleren? We hebben 3 maand lang haar zitten helpen met die pony en ook die hoeven controleren etc. Had ik het dan ook beter ni gedaan en geeist dat ze ons moest betalen? Hoe ik het zie was dat onze regeling zo was dat we op elkaar zouden vertrouwen voor zorg en controle van de paarden en dat dit wederzijds moest zijn. Hoe veel zij gegeven heeft hebben wij minstens even hard.
Wij hebben dikwijls haar voerbeurten over genomen trouwens omdat er een of andere smoes kwam waarom ze niet kon en nogmaals heb ze in het begin vaak genoeg duidelijk gemaakt dat ze hier best kon staan maar dat ze moest helpen dan.

Mest ruimen is trouwens niet gebeurd hoor.. 1 kruiwagen per week misschien. Max. was niet de afspraak nochtans.

Hadden ze ook heel duidelijk gemaakt in het begin dat het hard werken was en had ze nog bericht gestuurd recent van hoe het met haar ging en of ze niet te druk had en dan zei ze niets over de paarden. Ik had het uit mezelf ook ni geraden dat de druk te hoog was hoor..

Samen te vatten als een overschatting vind ik goede samenvatting idd..

Ja, dan had het je het toch kunnen weten, dat het niet goed zou gaan.
Je laat nou letterlijk niets meer van haar heel.
Als het echt zo erg was, als wat je nu beschrijft, dan snap ik niet waarom je haar wel vertrouwde toen je naar het ziekenhuis moest.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 23-05-16 21:43, in het totaal 2 keer bewerkt