Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maar, ik snap haar kant ook wel en ik denk dat er een paar dingen in de communicatie niet zo lekker zijn gegaan. Heb je duidelijk met haar afgesproken dat ze ook naar hoeven/bevangenheid moest kijken? Als dit haar eerste pony is, wist ze daar wellicht weinig van (ook als ze al jaren verzorgpony's had, die ze bijvoorbeeld enkel borstelde/reed en nooit op gezondheid hoefde te controleren). Ook denk ik dat ze misschien overrompeld was dat ze meteen alleen voor 3 paarden moest zorgen, en bijv. geen "nee" durfde te zeggen en nu erg teleurgesteld is omdat het voor haar voelt alsof haar werk niet gewaardeerd werd. Als ze dagelijks "updates" stuurde was ze in elk geval emotioneel veel met jou/het zorgen voor je paard bezig, en wilde ze het graag goed doen en je een goed gevoel geven tijdens je ziekte.
Helaas is dat dus niet helemaal gelukt, en voelt ze zich onprettig bij de situatie die nu ontstaan is. Ik denk in elk geval niet dat ze opzettelijk jouw paarden verwaarloosde TS, misschien helpt het ook als je eerlijk tegen haar zegt dat je dat weet maar dat je vooral andere verwachtingen had.
.
Dus niet: ervan uitgaan dat verzorger op dezelfde manier rijdt/verzorgd en dezelfde dingen weet, maar duidelijk vertellen wat je verwacht en wil. FjordHorse schreef:Nee we gaan die periode gewoon opvangen doordat mijn man even op 300% gaat draaien, en vanaf volgende week kan ik hopelijk zelf terug de auto besturen, maar ik ga proberen dit wat eerder te forceren om mijn wederhelft te sparen..
Maar goed, wijze les idd.. niet te veel verwachten van een jong meisje. Ik vind het jammer dat ze het niet gewoon zei ook, had ik best op de rem kunnen gaan staan of had ik best gewoon de paarden elders kunnen stallen voor die periode bij die kennis vb.... (die het had aangeboden zelfs, had er beter op ingegaan..)
ik had dit vb zelf niet door en had er nooit bij stil gestaan want in mijn ogen is het helemaal niet veel werk... Waarschijnlijk ook omdat ik 18 jaar was toen ik mijn eerste paard kocht, en ik destijds wel al veel meer ervaring had en "oog" had voor zulke dingen dat ik er vanuit ging dat zij dat ook had (zo doet ze zich ook altijd voor).
Al blijf ik er nog steeds bij dat we steeds klaar stonden met advies voor haar, en haar in alles hebben begeleid over die pony en tips hebben gegeven etc. Dus ik blijf het ook wel echt ondankbaar vinden van haar kant naar ons toe, zeker gezien de moeite die gekropen is om die omheining en alles aan te passen zodat haar pony kon komen... En al zeker als ze zo last minute vertrekt en dat door 1 ruzie waarvan ik zelf niet eens door had dat het ruzie was. Voor mij was het meer gewoon een mededeling om een tip te geven dat deze zaken ook nagekeken dienden te worden.
Oh nee en mijn punt is ook helemaal niet dat ze de paarden verwaarloosde, zeker niet. Niets in die stijl. Ik vond het gewoon jammer dat het niet opgemerkt was geweest en ben er zelf ook erg van verschoten. En idd achteraf volledig op onwetendheid af te steken.. Dom van me om daarop te vertrouwen. Ze doet altijd ook alsof ze het wel weet dus het is makkelijk om daarin mee te gaan en daarop te vertrouwen. Toen ik 18-19 was had ik met gemak de paarden kunnen verzorgen..
Over bevangenheid, heb haar daar heel dikwijls voor gewaarschuwd, maar denk niet dat ze door had wat de symptomen hadden. Heb er ook niet bij stil gestaan dat ik ze echt elke ziekte moest uitleggen en alles moest voorkauwen..
Net om hetgeen je daar zegt, van niet ervan uitgaan dat de verzorger op dezelfde manier alles doet, net daarom hebben we zeer uitgebreid contract opgesteld waarin alles duidelijk geschreven stond.

FjordHorse schreef:Nee we gaan die periode gewoon opvangen doordat mijn man even op 300% gaat draaien, en vanaf volgende week kan ik hopelijk zelf terug de auto besturen, maar ik ga proberen dit wat eerder te forceren om mijn wederhelft te sparen..
...
Al blijf ik er nog steeds bij dat we steeds klaar stonden met advies voor haar, en haar in alles hebben begeleid over die pony en tips hebben gegeven etc. Dus ik blijf het ook wel echt ondankbaar vinden van haar kant naar ons toe, zeker gezien de moeite die gekropen is om die omheining en alles aan te passen zodat haar pony kon komen... En al zeker als ze zo last minute vertrekt en dat door 1 ruzie waarvan ik zelf niet eens door had dat het ruzie was. Voor mij was het meer gewoon een mededeling om een tip te geven dat deze zaken ook nagekeken dienden te worden.
...
Over bevangenheid, heb haar daar heel dikwijls voor gewaarschuwd, maar denk niet dat ze door had wat de symptomen hadden. Heb er ook niet bij stil gestaan dat ik ze echt elke ziekte moest uitleggen en alles moest voorkauwen..
Net om hetgeen je daar zegt, van niet ervan uitgaan dat de verzorger op dezelfde manier alles doet, net daarom hebben we zeer uitgebreid contract opgesteld waarin alles duidelijk geschreven stond.
tamary schreef:Tja, als eigenaar zie je paard dat oor 2mm anders heeft staan en je belt met spoed de DA. Iemand die je paard niet zo goed kent moet eerst meer signalen zien. Plus dat paard ook problemen moet willen tonen aan een nieuw iemand, daar gaat tijd overheen.
Citaat:Toen ben ik wel even lastig geworden dat ik al deze dingen zelf moest opmerken en heb ik een berichtje naar haar gestuurd waarin ik heb gezegd dat als ze komt controleren dat ze ook de hoeven/vacht etc even controleert (met het idee: 'misschien is ze zich hier niet bewust van dat dit ook moet?' en niet enkel kijkt dat ze er nog staan want anders had het niet veel nut dat er controle was. En dan heb ik haar ook uitgelegd wat er was met de paarden. Geen verwijten of degelijke.. gewoon in mijn ogen simpele vermelding..
FjordHorse schreef:Edit, wat ik ook geleerd heb, is dat als iemand zich volwassen lijkt voor te doen, dat het heel gemakkelijk is om die persoon volwassen te behandelen ook. Maar achteraf gezien was het ook gewoon stom van me om op haar te vertrouwen. Goed het is zoals mijn man zegt, samen te vatten als: "tiener, niet te veel verwachtingen van hebben"
Mijn DA staat ook vaak te klapperen als ik weer eens wat "gezien" heb. En ik schijn rontgenogen te hebben. Een chip in het achterbeen zag ik doordat het been een ietsje opliep vanwege een ijzer wat paardlief net een paar dagen ervoor gekregen had. DA heeft op mijn verzoek foto's gemaakt en daar kwam die chip dus duidelijk uit. (oja en nee ik neem geen opdrachten aan
ik zie het alleen maar bij die ene van me). Maar het geeft dus aan wat jezelf als eigenaar ziet, waarbij een ander echt staat van "ja tuurlijk". FjordHorse schreef:Ik hemel niets op. In mijn ogen hebben we ook belachelijk veel voor haar gedaan en dat ze dit niet ziet vind ik stank voor dank ja. In mijn OP benadruk ik dat ze haar best leek te doen ja .. maar wij deden even hard ons best om ons te schikken etc.. dit heb ik in de OP weg gelaten omdat het dan gewoon te lang werd... wij hebben enorm enorm veel energie in haar en de pony gestoken. In de mate dat wij dikwijls tegen elkaar zeiden wat ze zou doen zonder ons want ze leek heel hard van ons afhankelijk.
Net als ik nu ook besef dat het voor haar mogelijk als stank voor dank over kwam toen ik reageerde dat de paarden ziek waren. Wat niet zo bedoeld was...
Betaal ze dan.. gaat zij me ook betalen voor haar pony te controleren? We hebben 3 maand lang haar zitten helpen met die pony en ook die hoeven controleren etc. Had ik het dan ook beter ni gedaan en geeist dat ze ons moest betalen? Hoe ik het zie was dat onze regeling zo was dat we op elkaar zouden vertrouwen voor zorg en controle van de paarden en dat dit wederzijds moest zijn. Hoe veel zij gegeven heeft hebben wij minstens even hard.
Wij hebben dikwijls haar voerbeurten over genomen trouwens omdat er een of andere smoes kwam waarom ze niet kon en nogmaals heb ze in het begin vaak genoeg duidelijk gemaakt dat ze hier best kon staan maar dat ze moest helpen dan.
Mest ruimen is trouwens niet gebeurd hoor.. 1 kruiwagen per week misschien. Max. was niet de afspraak nochtans.
Hadden ze ook heel duidelijk gemaakt in het begin dat het hard werken was en had ze nog bericht gestuurd recent van hoe het met haar ging en of ze niet te druk had en dan zei ze niets over de paarden. Ik had het uit mezelf ook ni geraden dat de druk te hoog was hoor..
Samen te vatten als een overschatting vind ik goede samenvatting idd..