Wat heb ik toch een geweldige rijpony!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Amadais

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:45

gekvanfleur schreef:
was het je eigen keus om een veulen te fokken?

Is die B (beginners) wedstrijd zo belangrijk dat ie niet even een veulen van nog geen twee maanden bij de moeder kan laten omdat je instruteur dat zegt?

Mijn belangrijkste tip: fok nooit meer een veulen. -O-

Zo wat aardig :')

Ik zou meer naar die ontspannen houding van einde dracht toe gaan rijden en vanaf daar de draad weer op gaan pakken, spanning er uit en zelf je rust behouden.
Komt vast helemaal goed! Leuke pony en leuk veulen!

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:47

Irisjeeh1999 schreef:
Larissajulia schreef:
Dit begrijp je goed. Merrie en veulen geven er nu bijna niks meer om als Larissa even bij Lorenzo weg gaat. Wedstrijd zou inderdaad wel wat spanning geven, maar de wedstrijd is 5 minuutjes rijden hier vandaan, ik rij snel een proefje, stap uit en breng haar zo snel mogelijk naar huis. Normaal zou het ook niet mijn idee zijn om weer zo snel te starten, maar mijn instructrice zei dat dit een mooie kans was omdat deze wedstrijd zo dichtbij is.

Dankjewel Donna89, het klopt helemaal wat je zegt hoor! Door spanning krult zij zich op en versnelt ze in tempo, waardoor ik spanning krijg en haar geen lengte durf te geven zeg maar. De foto's waren van een tijdje geleden, nu ben ik zelf veel minder gespannen en is Larissa ook meer relaxed. Ze heeft nu haar hoofd redelijk constant op de loodlijn/ iets ervoor. Ik moet weer even foto's laten maken :D Bedankt voor de tips, vooral die van de ademhaling!

Ben ik de enige die dit gelezen heeft?? En ze geeft aan om de pony een enkele proef te laten rijden en haar dan terug naar huis te brengen zodat ze zo kort mogelijk bij het veulen weg is..

Maar toch is er na de bevalling zo veel meer spanning dan voor de bevalling. Tijdens de dracht loopt de pony over de rug. Maar nu ziet het er allemaal veel meer gespannen uit. Dan denk ik dus dat dat waarschijnlijk komt omdat het stress geeft om moeder en veulen te scheiden op nog geen twee maanden oud

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 09:58

Jammer dat je niet nadenkt over wat een dracht met het lijf van je pony doet. Alles wordt week omdat het veulen eruit moet. Dat is niet 1 2 3 hersteld. Ik zou lekker thuis af en toe rijden en trainen dat de rug en buik weer sterker worden. Dan komt die houding van voor het veulen vanzelf weer. Nu is het niet mogelijk omdat ze de spieren gewoon mist.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 10:17

Laat je merrie toch lekker genieten en rustig bijkomen. Rijden is niet verkeerd maar doe het aub rustig aan. Ik reed mijn merrie z2 tijdens de dracht, maar je merkte toen al dat alles in de weg zat. Ze had helaas haar veulen verworpen, maar tijdens het opbouwen merkte je gewoon hoe slap ze was, terwijl zij dus 1 bonk spieren was ervoor al!! Daar wil je toch niet mee starten? Laat haar gewoon genieten, bouw het rustig op en ga lekker over 2 maanden weer starten! Als ze weer spanning krijgt zoals op de fotos krijg je toch geen winstpunt..

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 14:01

Zo, wat een reacties...

Ten eerste wil ik zeggen dat het nergens voor nodig is om zo bot te reageren. Ik sta namelijk open voor tips en eventueel kritiek, mits het goed onderbouwd is en ik er echt wat aan heb. Als je bot wilt reageren moet je het lekker zelf weten maar hier heb ik weinig aan en het is dus totaal niet nodig.

Ja, we zijn snel weer begonnen met rijden. Normaal ben ik hier ook helemaal niet van. Ze heeft al eerder veulens gehad. Normaal gingen we na een paar dagen rustig wat lopen met de merrie, zodat ze er toch bij weg was. Ik zat in Polen in de tijd dat ze een veulen kreeg, dus kon ik niet met haar wandelen. Dit hebben de fokkers gedaan, en die zeiden dat ze niet te houden was. Zij gaven als advies om er maar op te gaan en rustig aan te doen. Het is voor merrie en veulen beter als ze wat sneller gescheiden worden, want nu is het veulen nog klein en minder sterk. Ook is het nu als het ware 'gewoon' voor het veulen en merrie geworden om af en toe even gescheiden te zijn. Op dit moment hebben ze er beiden eigenlijk helemaal geen moeite meer mee. Ik heb Larissa gister gelongeerd, en zelfs toen was ze heel relaxed en werd er niet heen en weer gehinnikt.

En de foto's zijn van de eerste keer rijden weer. Wat had ik dan moeten doen? De merrie was (logisch) heel druk, ik moest haar wel iets korter houden want ze wilde de hele tijd over mijn tempo lopen. Hadden jullie verwacht dat het nu al helemaal perfect zou gaan dan? Ik niet in ieder geval. Het enige wat ik merk is dat ze een stuk losser is in haar gangen en met die vooruitgang ben ik blij. Ja, mijn houding is slecht. Ja, ik ben te gespannen. Ja, Larissa loopt nog lang niet zo als ik haar hebben wil. En ja, dit is mijn schuld. Ik open ook geen topic om alleen maar leuke reacties te krijgen, ik hoop gewoon op goede tips zodat we als combinatie nog meer kunnen groeien. En over dat ze de rug weg drukt, Larissa heeft van zichzelf helaas wat een holle rug. En ze is achter wat overbouwd. Hierdoor vertekent het beeld soms ook wel, want ze liet wel los, of nouja, zo voelde het wel. Dit is een foto van toen ze drachtig was. (Ik had haar alleen even zo staan voor de foto)
Afbeelding

En degene die zeggen dat ik niet bewust bezig ben... Waar haal je dit weg? Ik overleg alles met meerdere mensen, mijn instructrice, mijn ouders, haar fokkers... Ik doe niet zomaar iets zonder dat ik me erin hebt verdiept. Die wedstrijd was niet eens mijn idee. Mijn instructrice kwam ermee dat dit weer even een goede oefening zou zijn, aangezien merrie en veulen toch vrij relaxed zijn. Aangezien de fokkers altijd heel snel weer met merries met veulen op wedstrijd gaan vonden zij dit juist goed. Ik had er echter wel mijn twijfels bij, vandaar dat ik deze weken ook nog even aan zie of het wel echt nuttig is om erheen te gaan. Het zou heel goed kunnen dat ik me nog afmeld.

Oja, en ik doe heel rustig aan met haar. Ik rijd nu hooguit 20 minuten. Op de foto's ziet het er allemaal spannend uit, maar ik kon haar niet loslaten omdat ze zo druk was. Als ik dan een poging tot halsstrekken zou doen zou ze daar misbruik van maken, en dat snap ik helemaal. Ik rij nu niet eens vaak. Ik rijd haar gewoon los, lekker wat laag en laat haar veel halsstrekken. Nu kan het relaxed, maar toen kon dat gewoon niet vanwege de spanning. En heeft ze een keer een dag moeite met het rijden? Prima, dan draaf en stap ik haar uit en mag ze weer naar stal. Ik ga niet door als het te moeilijk voor haar is. Ik probeer haar juist goed aan te voelen en me aan haar aan te passen.

Overigens komt de osteopaat binnenkort weer, de tandarts is net geweest, zadelpasser is vorige week geweest. Ik ben juist bewust bezig om te zorgen dat ze zo lekker mogelijk in haar vel zit. Het kwetst mij daarom ook wat dat sommige mensen vrij bit zeggen dat ik geen idee heb waar ik mee bezig ben. Ik laat geregeld een osteopaat komen, de tandarts komt 1 keer per jaar tenzij ik denk dat het vaker nodig is, en de zadelpasser is nu geweest om te kijken of het zadel wel goed ligt.

Ik geef trouwens nergens de pony de schuld, alles wat niet goed gaat komt door mij

Bedankt voor iedereen die goed onderbouwde tips gaf, hier heb ik zeker wat aan! Ik ga er mee bezig! Voor de gene met botte reacties zonder echt een duidelijke tip, bedankt, ik hoop dat je er zelf wat aan gehad hebt.

Zo, dit was het eerst wel...

Donna89

Re: Wat heb ik toch een geweldige rijpony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:41

TS ik denk dat je goed bezig bent en ook bewust bent van wat je doet.
Hoop niet dat dit je weer houd om straks weer recente foto's te plaatsen van je les. Ik ben namelijk wel positief geïntereseerd in de vooruitgang! :D

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:50

TS, ik vind juist dat je goed bezig bent. Volgens mij denk je overal goed over na en doe je rustig aan. En een wedstrijd die op vijf minuten afstand is? Als het dan niet blijkt te gaan ben je toch zo weer thuis? Lijkt me opzich juist een goede gelegenheid om weer met je merrie weg te gaan.

Paris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 14:59

Ik heb je topic gelezen en Bokt zou Bokt niet zijn als er eens zonder commentaar gereageerd wordt. :D
Ik heb geen verstand van veulens, drachtige merries en alles daaromheen. Maar ik wil wel even zeggen dat je de kritiek goed oppakt, en ik denk dat je zelf wel weet wat het beste is. :)

Veel plezier en succes in de toekomst met je merrie, en geniet van het knappe veulen!!

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 15:34

Ik snap dat kritiek niet leuk is, maar je plaatst zelf deze fotos. Daar geven de mensen terecht commentaar op. Dat het normaal niet zo gaat weten wij niet natuurlijk. wij geven aan de hand van deze fotos tips..

En wat ik op deze fotos zo zie is een merrie die onwijs gespannen is en zo echt niet lekker op concours kan..

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-16 15:44

De foto's zijn ook van de eerste keer he, zoals ik zei. Ik vind het dan niet heel raar dat het allemaal heel gespannen gaat. Zoals ik ook al zei gaat het op dit moment een stuk meer relaxed. Ik snap dat jullie na het zien van deze foto's zeggen dat ze niet op concours kan, maar ik vond het nogal raar dat sommige mensen gelijk dachten te weten hoe het nu gaat, hoeveel ik train en of ik wel of niet bewust bezig ben. Bedankt voor je mening! Ik ga eraan werken.

Voor de rest bedankt! Ik zal wel wat updates blijven plaatsen voor degene die dat leuk vinden. Ik vraag m'n moeder of ze vanavond foto's wilt maken, maar of ik ze plaats weet ik niet. Dit is namelijk voor ons weer de eerste keer op de club, dus waarschijnlijk zou het weer gespannen gaan. Dan krijgen jullie als nog geen goed beeld van hoe ze thuis is.

Voor degene die het zich afvroegen, op wedstrijd terrein is ze altijd heel relaxed. Op onze club bouwt ze wel spanning op omdat ze dan weet waar het veulen is.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-16 17:18

Van sommige reacties moet je je gewoon niks aan trekken hoor, dat is Bokt.
Je denkt goed na over wat je doet en hebt altijd het beste met Larissa voor, jullie komen er echt wel!

Ik hoop dat ze vanavond wat rustig is, maar dat ze wat spanning opbouwt is natuurlijk logisch, dat zal wel weer snel beter gaan. Succes!

Vithou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:09

Ik ben er wel een voorstander van om na de bevalling het rijden weer lekker op de pakken! Geen druk trainingsschema maar lekker rond hobbelen, merrie geeft zelf wel aan als het te zwaar is/wordt. Dat doen ze bij ons in ieder geval wel, daarmee bepalen we ook tot hoe lang we doorrijden. Maar goed, daarin heeft ieder zijn eigen mening en ik denk dat er niet per definitie is goed of fout is. Beiden hebben positieve en negatieve kanten.

Anyway, ik snap het helemaal, zo'n eerste keer kan niet vlekkeloos verlopen! Ik ben alleen bang, maar dat is op foto's lastig te beoordelen maar zo uit je verhaal, dat je doordat je soms nog wat angstig bent, je haar te weinig naar je hand toe rijdt. Je ziet dat ze nu best diep komt zonder dat je eigenlijk echt contact hebt met haar mond. Dat vind ik zelf altijd een beetje tricky. Probeer toch, ook al gaat ze snel en is ze fris, met je been naar je hand toe te rijden! Dan maar een keer een goede ophouding, maar dat heb ik persoonlijk liever dan dat je door angst niet meer je been aan durft te leggen en ze als het ware alleen op je hand gaat lopen (niet perse hangen hoor, maar het naar je hand toe rijden verlies je dan wel).

Dus mijn tip is, probeer bewust te zijn van het van achter naar voor rijden en durf haar op je been te laten lopen, ook al is er spanning.
En een wedstrijdje, zeker één enkel proefje, zo dicht bij huis, en in de B lijkt mij een leuke oefening! Mits merrie zo lang kan zonder ontploffende uiers en overstuur veulen :)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:19

Hup die angst los laten. Als je merrie zich kort vast pakt, moet je dat oplossen met je been. Been been been. Als jij duwt moet ze wel los laten en zich lang maken. Die teugels zijn veel minder belangrijk, de komt toch de bak niet uit! Is geen GP springpaard ;) :) Zo help ik mezelf met ontspannen; "Het paard komt toch niet over de omheining heen".

Zitten en los laten, been geven en groot maken. Komt goed, oefening baart kunst.

Heb ik nu verkeerd gelezen? Je veulen gaat toch niet op 4 maanden weg bij de moeder of wel? Je gaat toch alleen op wedstrijd, en het veulen gaat pas met 6 maanden weg?

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:22

Helemaal niet gek hoor, hoe jullie rijden na een dracht :) Vind het er helemaal niet slecht uit zien. Niet perfect, maar we moeten allemaal blijven leren, toch?

Probeer echt te gaan werken aan je zit; rechtop zitten! Nu breng je je pony ook uit balans. En probeer de voorkant even te laten.. Handen naast elkaar en hoger. Niet je handen vast zetten naast de schoft. Het ziet er nu een beetje uit alsof je haar naar beneden dwingt/trekt.
Zorg dat je lekker van achter naar voor gaat rijden. Eerst de achterhand actief, dan pas kan ze van voren ook mooi en correct lopen. Dan zal ze ook haar rug stukken beter gaan gebruiken.

Way to go! Maar moet goed komen denk ik! Succes met je wedstrijd!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:31

Nu al wedstrijd zou ik niet voor kiezen en dan ten eerste voor wat de merrie eventueel meesleept naar huis aan virus oid. Dat beide partijen leren even zonder elkaar te zijn, kan later ook erg nuttig zijn met rijden etc. ook voor het veulen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 00:33

Hoi ik vind dat je zeker bewust bezig bent maar mensen willen nou eenmaal vaak te snel. Een merrie heeft gewoon net zo lang nodig om te ontzwangeren als dat ze zwanger is , hetzelfde bij ons. Met dat in je achterhoofd zou ik over de wedstrijd inderdaad nog even nadenken wat je ook doet lees ik. Ik zeg altijd waarom zo snel, rust in alles is veel beter.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 07:43

Bedankt voor alle tips! Hier heb ik echt wat aan!

@Minjon, bedankt voor de tip! Het klopt inderdaad dat ik minder goed been kan geven als ze van zichzelf al voorwaarts is, weer een stukje van mijn angst.

@xSlvna, die tip over de omheining is eigenlijk wel heel handig! Bedankt :D ik ga hier aan werken!

@Celine_famkje, bedankt! War ik helemaal vergeten ben te zeggen, is dat ik gister zelf behandeld ben door een osteopaat. Ik ben namelijk scheef in mijn heupen, en mijn rechterschouder stond naar voren. Na de behandeling was dit al een stuk beter, maar met het rijden gister nog niet helemaal. Dit heeft tijd nodig. Ik probeer steeds aan mijn houding te denken, maar dat is soms nog best wel pittig. Dat over mijn handen klopt ook helemaal, ik dwing haar niet maar zo lijkt het wel als ik mijn handen zo heb. We gaan er aan werken!

Voor de genen die het leuk vinden, de les ging gister best wel redelijk. Ik had verwacht dat ze best wel moeilijk zou doen op de heenweg, het is 10 minuten lopen. Ik stapte op, en ze liep eigenlijk gelijk al heel ontspannen weg! Op de heenweg nog langs merries met veulens gelopen die best druk waren, maar zelfs hier gaf ze niet om! Op de club was ze ook heel relaxed. Ik heb maar een half uurtje gereden, en hierbij rustig aan gedaan. Al met al mag ik best tevreden zijn. Ik heb maar een foto, die plaats ik zo wel als ik m op de computer heb gezet.

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:51

Fijn dat de les en de weg er naar toe zo goed ging! Hoop dat dit ook helpt in je zelfvertrouwen!
Lekker rustig opbouwen zo. Jullie komen er wel. Heel benieuwd naar de foto :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:57

Wat een prachtig veulen heeft je merrie gekregen!

Ik herken je houding een beetje van vroeger. :j
Als ik bang was, kromp ik ook een beetje in elkaar.
Wat me bij jou vooral opvalt (van de foto's in de OP) is dat je juist met je lichaam het signaal voor 'harder' geeft.
Als zij te hard gaat, zou je beter iets naar achteren kunnen leunen, je gewicht naar achteren brengen.

Hier ook een merrie en veulen die elkaar al vrij los laten, maar het zou niet mijn keuze zijn om ze nu al uit elkaar te halen.
Maar dat is aan een ieder voor zich natuurlijk. :)
Je zal zelf wel aanvoelen of het kan of niet.

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 07:59

Nou, uit mijn ervaring met veulens en fokken kan ik vertellen dat de merries bijna allemaal blij waren als ze meemochten zonder de veulens, lekker even geen kind aan de voet en heerlijk rijden. En ik heb er inmiddels toch een 20 stuks gefokt dus lekker doorblijven rijden!

Stef_Diva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:02

Wat een knappe pony! Ik lees hierboven de tip voor ademshaling oefeningen. Dit kan je inderdaad goed helpen om te ontspannen. Wat ik ooit eens voor tip heb gekregen is om aan de kleur van mijn onderbroek te denken. Dit klinkt heel gek, maar daardoor gaat de focus van je 'angst' en 'bovenlichaam' (strak/vaste schouders-ellebogen-handen) naar je onderlichaam. Door naar de kleur van je onderbroek te "ademen" denk ik niet meer aan de angst die ik heb(had), ontspan ik mijn handen, ga net iets dieper zitten en kom ik eerder bij het gewenste resultaat. Ik heb dit veel gebruikt bij mijn jonge ruin, nu heb ik het alleen nog nodig bij spannende momenten, trekkers langs de bak of op buitenrit. Hopelijk kan je hier iets mee!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 08:23

Van deze reacties word ik wel blij, hier heb ik wat aan! :D

@KBK, dat is ook echt het stomme, het zit allemaal in mijn hoofd. Mijn instructrice kan er soms ook wel om lachen, ik maak het mezelf gewoon ook heel moeilijk. Gelukkig geeft zij mij wel veel vertrouwen en durf ik daardoor steeds meer los te laten. Jij hebt trouwens ook een geweldig veulen gefokt! :D

@hengstveulen, de merrie is inderdaad ook wel blij nu als ze even bij het veulen weg is. Op het begin echt niet, maar gister vond ze het ook wel even leuk om weer 'op pad' te gaan.

@Stef_Diva, bedankt voor die tip! Dat klinkt inderdaad wel als een goede, ik moet gewoon even ergens anders aan denken inderdaad.

Hier is de foto, ook nog lang niet goed, maar ik vind het al fijner dan de foto's uit de OP. Ik ben nog steeds wat gespannen, maar durf haar al meer ruimte te geven.
Afbeelding

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:32

Sorry dat ik niet eens ben met de TS, het veulen moet alle vrijheid hebben om te drinken bij de moeder en dit wordt hem steeds weer ontnomen omdat het bazinnetje zonodig moet rijden. Tuurlijk hinniken ze over en weer, het veulen wil bij de moeder zijn! En dit wordt het veulen nu ontnomen.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-16 08:33

Wat een verschil zeg die laatste foto! Wat misschien helpt met wat meer recht op zitten is kijken waar je heen gaat en niet naar je paard kijken. Echt vooruit kijken, dan ga je vanzelf al wat meer rechtop zitten.
Laatst bijgewerkt door Zeepsop op 14-05-16 08:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-16 08:38

HorseyDude schreef:
Sorry dat ik niet eens ben met de TS, het veulen moet alle vrijheid hebben om te drinken bij de moeder en dit wordt hem steeds weer ontnomen omdat het bazinnetje zonodig moet rijden. Tuurlijk hinniken ze over en weer, het veulen wil bij de moeder zijn! En dit wordt het veulen nu ontnomen.

Zoals ik al zei ben ik echt hooguit een half uurtje weg, merrie en veulen hinniken beiden niet eens meer, zijn vrij relaxed. Ik doe rustig aan. Veulen drinkt voor de tijd nog even goed, na de tijd hebben ze weer de hele dag samen. Dit soort reacties vind ik altijd wat raar. Ja, sommige mensen zijn het er mee eens, en sommige niet. Daar is al een hele discussie over geweest en als merrie en veulen echt veel stres zouden ervaren zou ik stoppen.

@Zeepsop, bedankt! Die tip over het vooruitkijken is ook goed! Ik ben inderdaad snel geneigd om naar haar te kijken, en misschien zit ik daardoor ook meer voorover.