Dapper IJslanderventje ~ Zoveel pech heb je niet verdiend...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Dapper IJslanderventje ~ Zoveel pech heb je niet verdient...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:33

Memere, daar zijn we mee bezig, maar aangezien hij hier in kuddeverband staat, is dat niet heel erg makkelijk. :)
Wij hopen ook dat het stabiel blijft.

Terpentijn, klopt... en we waren evenveel kwijt aan de spuit als wanneer we foto's hadden laten maken.
Het plaatje klopte ook niet en dat hebben we toen ook gelijk gezegd.
Maar hij was er zeker van...

Ik had ook verwacht dat hij artrose had, maar niet dat het in de hakken zou zitten.
En we denken ook zeker niet aan het einde, we gaan er vanuit dat hij nog jaren mee gaat.
Maar we blijven wel eerlijk naar hem toe, dat als hij moeite krijgt met liggen en opstaan of echt zwaar kreupel gaat lopen, we hem niet voor onze lol hier houden.

Hij is zo sterk, dat hij gisteren zelfs probeerde de schijn op te houden en de DA zich afvroeg waarom we waren gekomen.
Maar bij de buigproeven op de volte viel hij door de mand.

RobinSputnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:43

Ahh wat vervelend :(:) Komt helaas wel redelijk veel voor bij IJslanders volgens mij. Snap wel dat je boos bent!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 15:51

Dat in combinatie met hoe hij jarenlang gereden is inderdaad.

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:02

Goed dat jullie toch foto's hebben laten maken en er nu duidelijkheid is.
Begrijpelijk dat jullie boos zijn..

Mijn haflinger merrie bleek vier jaar geleden spat te hebben in beide achterbenen, liep kreupel als ze moest werken, maar zolang ze rust had ging het goed. Zij is toen met pensioen gegaan. Inmiddels is de spat volledig dicht gegroeid, heeft ze nergens meer last van en hebben we van de dierenarts het advies gekregen om toch weer op te gaan bouwen. Nu rijden we minstens drie keer per week ritten van 15 km of langer... (Mijn merrie is nu 18)
Dus ondanks dat het nu even 'het einde van de wereld' lijkt (dat gevoel kan ik me nog goed herinneren), is er misschien toch nog wat hoop...
En als weide versiering zal Kokos ook super gelukkig zijn bij jullie! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 16:24

We laten het over ons heen komen en kijken hoe hij alles oppakt. :j
En hij is inderdaad een leuke weideversiering. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:15

Het is jammer dat hij spat heeft. Gelukkig heeft hij geen pijn dus als het maar niet erger wordt ben ik blij. Ik hoop dat hij nog vele jaren bij pijnvrij ons mag blijven. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 17:29

Klopt, ik ben allang blij dat hij nu wel pijnvrij kan leven en het enkel ongemak is.

missfalki

Re: Dapper IJslanderventje ~ Zoveel pech heb je niet verdiend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:05

Wat een naar nieuws, helemaal omdat er eerst de onduidelijkheid er was.
Maar hopelijk heeft hij er niet te veel last en pijn van ...

Groet Karin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:11

Volgens de artsen heeft hij geen pijn zolang hij niet gedwongen wordt om te lopen of over zijn tempo wordt gejaagd.
Dat scheelt al een hoop. :j

Overigens vertekenen de foto's wel wat wat betreft zijn gewicht, omdat ze van onderen zijn genomen.
Dit is een recente foto die wat realistischer is. :)
Afbeelding

missfalki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:43

[quote="KoudbloedKim"]Volgens de artsen heeft hij geen pijn zolang hij niet gedwongen wordt om te lopen of over zijn tempo wordt gejaagd.
Dat scheelt al een hoop. :j

Dat is wel fijn, dan zou hij nog wel heel gelukkig kunnen zijn en blijven voor langere tijd :j

Groet Karin.

SClaeys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:44

dat is ontzettend rot!. De dierenarts had idd beter moeten onderzoeken en naar andere mogelijkheden kijken.

Het is gelukkig wel zo dat hij nog in jullie midde is en evengoed een redelijk normaal leven kan lijden zonder al te veel pijn en last. Dat hij niet meer te berijden is dat is natuurlijk niet leuk, zo te zien heeft hij het super bij jullie, wat is het ook een ontzettend mooie pony <3

Reusje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:50

Mooie foto's!

Verder is het gewoon heel erg jammer... Kokos lijkt me zo'n schatje en had het inderdaad niet verdiend. Gelukkig heeft hij een super huisje bij jullie!

Mira283

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:52

Wat balen zeg! Hoop dat ie lang en pijn vrij bij jullie mag blijven. (Ik twijfel nu heel erg omdat mijn mini hetzelfde heeft)

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 19:58

Daar is Koekie & Melissa ....
Lekker stel.

Hij liet gisteren inderdaad niets zien en de da snapte niet wat we daar deden.
Rechtdoor op het harde niets te zien.
Buigproeven en de volte kreupele jodokus.

Hij hield zich zo goed.

Gewoon zien wat hij aankan en niet stil zetten.
Alles met mate.

Knuffel voor jullie...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:04

Wat sneu, arme Kokos.. :( Maar wel fijn dat je nu weet wat er aan de hand is en dat je zijn leventje daarop aan kan passen. Hopelijk kan hij dan nog een hele tijd mee.

Een ding waar ik me altijd een beetje aan stoor. :o Pijnvrij en artrose bestaat eigenlijk niet. Maar er zijn wel gradaties van pijn en verschillende grenzen tot waneer iets wel of niet draagbaar is.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:17

Volgens de DA heeft bij geen pijn als je hem op eigen benen laat lopen.
Hij geeft ook geen pijn aan als hij gewoon rechtdoor loopt maar wel op een volte
Als hij zich goed voelt stapritje maar dat moet je geen week achter elkaar doen.

Ik heb last van mijn knie al vanaf mijn 18e.
Als je mij 7 dagen per week laat hard lopen kan ik over een week niet meer lopen omdat ik dan pijn heb
Doe ik dit 1 dag en neem dan 6 dagen rust dan herstel ik weer en kan ik over 7 dagen wel weer een rondje hardlopen.

Je moet gewoon zien wat hij kan en aangeeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:39

Missfalki, daar doen we het voor. :j

SClaeys, klopt, het gaat helemaal niet om presteren of wat dan ook.
Zolang hij maar gelukkig is. :)

Reusje_xx, hij is inderdaad ontzettend lief, zo'n mooi karakter. <3

Mira283, vaak geven ze het wel goed aan. :j

Esmee, klopt, ik dacht echt, zul je net zien dat er nu ineens niks te zien is.
Was ook blij dat je de video van thuis even had opgezocht.
Ben je enorm dankbaar dat je mee wilde!

Jessix, de eerste vraag die ik stelde was of hij pijn had en anderen hebben het ook nog gevraagd.
Zolang je hem niet dwingt om te lopen, bakwerk bijv. of hem veel stuurt, heeft hij geen pijn.
Hij heeft alleen af en toe ongemak.
Als je hem gewoon door de bak ziet draven, zie je ook amper iets.

We doen alles inderdaad op zijn tempo. :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:45

Mando schreef:
Volgens de DA heeft bij geen pijn als je hem op eigen benen laat lopen.
Hij geeft ook geen pijn aan als hij gewoon rechtdoor loopt maar wel op een volte
Als hij zich goed voelt stapritje maar dat moet je geen week achter elkaar doen.

Ik heb last van mijn knie al vanaf mijn 18e.
Als je mij 7 dagen per week laat hard lopen kan ik over een week niet meer lopen omdat ik dan pijn heb
Doe ik dit 1 dag en neem dan 6 dagen rust dan herstel ik weer en kan ik over 7 dagen wel weer een rondje hardlopen.

Je moet gewoon zien wat hij kan en aangeeft.

Ik zeg ook niet dat hij geen stapritjes meer aan kan. In tegendeel, rust roest. Hij geeft zelf wel aan wat hij wel of niet prettig vind. Ik weet ook zeker dat Maarten en Tineke daar echt wel zorgvuldig mee om gaan. :)

Maar de dierenarts (en ieder ander) kan onmogelijk echt weten wat hij wel of niet voelt. Ik heb zelf artrose en heb altijd in meer of mindere maten pijn. Door naar mijn lijf te luisteren en mijn leven aan te passen kan ik daar prima mee leven. Maar om nou te zeggen dat ik pijnvrij ben, want ik loop op eigen benen... I wish! ;)

Het is ook geen kritiek, maar het is gewoon moeilijk in te schatten in hoeverre een dier pijn heeft. Je kan een pijnlevel van een ander mens niet eens hard maken (elke pijnbeleving en pijngrens is anders) en daaraan kan je het notabene vragen. Dus om die reden vind ik het altijd een beetje vreemd dat een dierenarts zo zwart/wit durft te beweren dat een dier geen pijn heeft. Als hij helemaal geen pijn zou hebben zou het immers ook niet opgevallen zijn dat hij wat mankeert en zou het hele onderzoek niet hebben plaats gevonden. Vaak kunnen de eigenaren het nog beter inschatten. Zij kennen het paard tenslotte het best en ander gedrag of beweging zal hun opvallen.

Maar dit alles ter zijde. :) Ik hoop dat Kokos nog heel lang door mag hobbelen en mag genieten van de goede zorg die hij krijgt bij Maarten en Tineke.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:52

Mooie foto's!

Ik denk ook dat je, na de eerste schrik, het gewoon moet blijven aankijken. Je ziet vanzelf hoe het gaat en hoe hij zich daarbij voelt. En wat Terpentijn ook zegt, als hij mentaal lekker in zijn vel zit, kan hij lichamelijk ook meer aan.

Als voorbeeld kan ik je mijn merrie Buzzy noemen. 10 jaar geleden gekocht, met HKO 3/4 op beide voorvoeten en artrose op diverse plekken. En nu? Ze geniet nog steeds in haar eigen tempo, samen met onze ruin. Op goede dagen gaan ze samen uit hun dak, dan loopt ze er doorheen maar blij dat ze is! Dan is ze natuurlijk best wel weer een een aantal dagen stijver, en dan hoeft ze ook niks. Op goede dagen ga ik met haar wandelen of maak ik kleine buitenstapritjes, met of zonder zadel. En ze geniet nog volop.

Dus dat zal bij jullie ook gebeuren schat ik zo in. Hij zal zich ook optrekken aan de rest van de kudde.
Belangrijke voorwaarden zijn wel dat hij niet opgejaagd en uitgedaagd wordt, waardoor hij (teveel) verplicht gaat bewegen of rennen. Dus ook rustige maatjes en voldoende ruimte.
Is er wel veel onrust of activiteit, bijv door jullie veulen, dan zou je kunnen overwegen om hem een deel van de dag apart te zetten met een/de rustig(e) paard(en), zodat hij wel zijn rust ook krijgt.

Komt vast goed!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 20:54

Ik begrijp wel wat je bedoelt inderdaad. :j
Als hij geen last zou hebben, zou hij niet onregelmatig lopen.
Alleen de mate waarin hij er last van heeft, kunnen wij zelf beïnvloeden en dat vind ik fijn.
Door hem op zijn eigen pootjes te laten lopen, kunnen we het hem zo makkelijk mogelijk maken.

Simodi, hij wordt af en toe wel uitgedaagd, maar daagt zelf ook regelmatig uit en geeft ook aan als het genoeg is. :j
Hij heeft ook een apart plekje waar hij apart kan staan als hij rust nodig heeft.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:11

Als hij zelf wil spelen of boeven, voelt hij zich daar dus goed genoeg voor! ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 21:15

Je zou hem eens door de bak en wei moeten zien bokken en springen! :wow:

Afbeelding

Afbeelding

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:39

Ik ga er van uit dat je die vorige veearts nooit meer belt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 23:51

KoudbloedKim schreef:
Berdien, zodra hij echt aan de Metacam moet omdat hij anders teveel pijn heeft, zal het sowieso niet lang meer duren voor hem.
Dat wil ik hem echt niet aan doen.
Maar zolang hij niet wordt gedwongen om te bewegen, heeft hij gelukkig geen pijn op het moment.
Ik lees inderdaad overal dat het vaak bij oudere paarden voorkomt.

Ja, hij is behoorlijk aan volle kant inderdaad, dat is echt heel snel gegaan.
We zijn er mee bezig, gaat alleen niet zo snel, zeker niet nu we hem niet aan het werk kunnen zetten.

Jeetje77, ja, ben blij dat we dat nu weten en dat we naar ons gevoel hebben geluisterd. :j
Bedankt!

Spat komt gewoon bij IJslanders veel voor, daarom wordt er ook op geselecteerd tegenwoordig. Hengsten worden niet meer goedgekeurd als ze niet door het spatonderzoek heen komen. En spat is heel vervelend maar het is niet het einde van de wereld. Wanneer het eenmaal is vastgegroeid heeft je paard er geen pijn meer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-16 07:46

Knap om te zeggen, terwijl de dierenarts heel iets anders heeft gezegd. :)