Clinic bij Kirsten Brouwer!!! :D

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Peelie

Re: Clinic bij Kirsten Brouwer!!! :D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 09:18

Dan verschillen wij van mening. Ik vind hem beter lopen en heel veel mensen om mij heen die hem live zien ook.

Heel soms doet hij voor idd een pasje anders. Dat heeft vaak temaken met zijn spanning. Hij kan erg hectisch doen op zo'n moment. Ik kan hem ondertussen zo controleren dat het alleen nog maar bij een paar wiebeltjes blijft en dat hij daarna weer normaal loopt. Ik verwacht dat dat er uiteindelijk helemaal uit gaat met de tijd.

Romeo2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 14:58

Ik vind hem ook vanuit achteren niet goed lopen. Bizar dat Kirsten dit ook niet ziet. Een paard over zin tempo jagen lijkt mij niet verstandig.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 16:15

Toch appart dat mensen hier indirect de methode van Kirsten (en Annemarie) in twijfel trekken. Terwijl die mensen toch echt wel weten wat ze doen.

En dat Nash achter niet goed zou zijn, dat zie ik echt niet. Voor maakt hij idd wel eens een wiebeltje, maar dat heeft met spanning temaken, zoals ik eerder al schreef.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:41

Hmm. Als je de filmpjes bekijkt zie je dat hij achter niet helemaal 100% zuiver loopt. Daar lijkt het op. Maar denk dat dit komt omdat hij achter nog wat gespierdere billetjes moet krijgen haha. In de gaten houden en gewoon lekker trainen. Als deze methode werkt voor je en je hoeft niet met kracht en spierballen te rijden dan gaat het goed! Vind je "sorry" maar idd wel iets te groot. Maar dat vertekend misschien door het filmpje!

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 16:58

Ik kan niet begrijpen hoe mensen erbij komen dat Nash onregelmatig loopt. Dit dier tilt de benen gewoon hoger op en zet het meer stampachtig neer dan andere paarden, het kan onregelmatig lijken, maar als dit zo was had Kirsten echt wel aan de bel getrokken. Ik heb Nash 2 jaar terug gezien bij de KNHS instructieweken en hij is zeker vooruit gegaan! Ontspanning is vooruit gegaan en zeker ook de draagkracht en zijn achterhand is vele malen verbeterd. Uiteraard zijn er verbeter punten, maar ja wie heeft dat nou niet. Gewoon lekker veel blijven schakelen en overgangen rijden en plezier houden. Dat dier kan lopen als een malle en heeft een passie in zich waar je u tegen zegt. Jullie komen er echt wel! Ik heb namelijk met volle teugen zitten kijken naar jullie! <3

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:06

Gave haf heb je!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 17:07

Bedankt <3

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:13

Suusje92 schreef:
Ik kan niet begrijpen hoe mensen erbij komen dat Nash onregelmatig loopt. Dit dier tilt de benen gewoon hoger op en zet het meer stampachtig neer dan andere paarden, het kan onregelmatig lijken, maar als dit zo was had Kirsten echt wel aan de bel getrokken. Ik heb Nash 2 jaar terug gezien bij de KNHS instructieweken en hij is zeker vooruit gegaan! Ontspanning is vooruit gegaan en zeker ook de draagkracht en zijn achterhand is vele malen verbeterd. Uiteraard zijn er verbeter punten, maar ja wie heeft dat nou niet. Gewoon lekker veel blijven schakelen en overgangen rijden en plezier houden. Dat dier kan lopen als een malle en heeft een passie in zich waar je u tegen zegt. Jullie komen er echt wel! Ik heb namelijk met volle teugen zitten kijken naar jullie! <3

Ik snap niet dat er mensen zijn die het niet zijn. Hij tilt één been krampachtig op. De passen zijn zowel achter als voor niet gelijk. :) Als dat van de spanning is, en dat is al 2 jaar zo, dan ben je gewoon iets verkeerd aan het doen. :)
Dan kan je wel zeggen "vele wegen leiden naar Rome" maar als er na 2 jaar nog geen ontspanning in zit.... Tsja, dan vraag ik me af of je wel op een weg richting Rome zit.

Pebblea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:15

Ayasha schreef:
Suusje92 schreef:

Ik snap niet dat er mensen zijn die het niet zijn. Hij tilt één been krampachtig op. De passen zijn zowel achter als voor niet gelijk. :) Als dat van de spanning is, en dat is al 2 jaar zo, dan ben je gewoon iets verkeerd aan het doen. :)
Dan kan je wel zeggen "vele wegen leiden naar Rome" maar als er na 2 jaar nog geen ontspanning in zit.... Tsja, dan vraag ik me af of je wel op een weg richting Rome zit.

Ben ik de enige die dat niet ziet? Welk been? Dan ga ik ff kijken of ik het ook zie

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-16 17:22

Ik zie het ook echt niet? En ik heb de filmpjes nu toch echt al meerdere keren bekeken.

Hij is pas 2 jaar fatsoenlijk onder het zadel. Het is een sensibel paard waar tot nu toe nog nooit iemand zo op is weg gereden. Hij is een rasechte binnevetter en zelfs ik voel dat soms niet tot het laatste moment, terwijl ik hem al zijn hele leven ken en hem toch heel behoorlijk aanvoel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-16 17:29

Ik vind hem rechtsachter niet zuiver bewegen. En dat werkt door naar voren ook waardoor hij daar ook ietwat onzuiver wordt.. Dat "knikje" dat hij elke pas met zijn hoofd/hals maakt versterkt mijn mening daar nog in dat ie ergens aan het compenseren is. Dat ze niet helemaal stabiel zijn, dat hebben ze wel eens, sterker nog, sommige blijven een beetje rommelen met dat bit. zeker binnenvetters hebben de neiging om een beetje druk te blijven op dat bit, daarmee is het echt heel moeilijk om dat juiste contact te vinden (te veel knikken ze er achter en te weinig gaan ze op zoeken waardoor ze wat beweeglijk zijn in die aanleuning en dat vergt van de ruiter heel veel om die stabiel te houden). Maar dat is anders dan dat "knikje" dat bij hem te zien is. Ik kan er niets aan doen, ik vind hem achter echt wat stijvig en onregelmatig bewegen. :) En hoe meer je hem "op rijdt" hoe meer hij dat doet, het filmpje waar hij losser en langer mag, zie ik het minder. :) Wat me dan weer doet denken dat jij hem wat blokkeert met je hand. (hij lijkt ook ietwat te "trekken/hangen" op die rechterkant. Op het filmpje waar je hem langer laat neigt hij naar buitenstelling.)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 12:29

Ayasha schreef:
Suusje92 schreef:

heb het filmpje nu 6 keer bekeken en constant op dat been gelet. Ik zie niks.. of ik moet echt stekeblind zijn, maar ja dan was ik ook allang van de weg gehaald tijdens het autorijden, dus denk dat dat het ook niet is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 14:55

Dat hij al zo ontspannen is als dat hij is onder mij, zegt mij alleen maar dat we iets goed doen samen. Nash is een paniekvogel, al vanaf het moment dat hij geboren was.

Maargoed, de pro's hebben natuurlijk geen idee waar ze het over hebben. Kirsten zegt alleen maar voor mijn plezier dat Nash veel tritt heeft en dat hij kwaliteit in de gangen heeft. Puur en alleen voor mijn vermaak... Duh...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 16:22

Hij heeft absoluut kwaliteit in de gangen.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:19

Ik vind het altijd vreselijk moeilijk om te zien waar een paard niet rad loopt, maar hier zag ik het paard gelijk rechtsachter idd krampen en ik zag ook gelijk dat knikje in het hoofd/de hals erbij.
Ik heb eigenlijk alleen maar de eerste twee minuten gekeken en voor mijn gevoel zie je het best duidelijk.

Ik kan me voorstellen dat sommige reacties niet leuk over komen. Maar met 30 bokkers ook 30 verschillende meningen. Daar is niets mis mee, want elke bokker ziet het vanuit zijn eigen invalshoek.
Doe er wat zinnigs mee, of laat het lekker gaan :)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 17:27

Jotoma, ik zou je willen vragen wat verder door te klikken in het filmpje. Het begin van het eerste filmpje is ook letterlijk het begin van de clinic. Dan kan je zien dat het met spanning temaken heeft en dat zodra dit weg is het paard gewoon zuiver loopt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:50

Het was meer bedoelt voor de bokkers die aangeven het absoluut niet te zien. :)

Al vind ik het wel vreemd dat een paard met spanning onregelmatig loopt. Taktfout is 1 ding, maar dat trekken vind ik best gek.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 17:54

Het is zeker een hele leuke haflinger en kan ook leuk lopen. Dan zou ik toch als tip meegeven je handen stiller te houden, die vind ik erg onrustig. Overigens vind ik hem ook echt niet rad, zoals ik al eerder zei, maar zou niet zo 1 been durven aanwijzen, meer alsof het hogerop zit. In het vorige topic waarin je filmpjes plaatste kwam deze discussie ook naar voren kan ik me herinneren..

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:04

Ik vind het er heel netjes uitzien en denk dat Kirsten die er een paar meter vandaan staat beter kan oordelen dan bokkers dat kunnen van een video en wat foto's.
Ik mag dan absoluut geen prof zijn, maar ik vind hem erg leuk lopen en jou netjes rijden

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:13

Ik durf het bijna niet te zeggen.. maar ik vind m ook niet rad draven. Hij maakt telkens een soort hinkel/huppel achter en dan zie je m voor ook doorknikken in de hals.

Het lijkt alsof er iets niet lekker zit in zn lijf. Kan er de vinger niet op leggen maar het kijkt "raar", kreupel wil ik m ook weer niet noemen. Zo erg is het dan ook weer niet... maar regelmatig is ie niet (ook niet aan het eind van het 1e filmpje, daar is alleen zn hoofd stiller... en in galop vind ik m ook niet lekker doortreden achter.)

Je hebt wel een leuke haf onder je kont zeg, hij wil erg graag voor je werken zo te zien! Ondanks ie t moeilijk heeft probeert ie wel veel activiteit te geven aan je :D

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 18:22

Tot 2 maanden terug gingen we nog in 4 takt door de baan bij het galoperen. Ik ben allang blij dat hij nu eindelijk de 3tackt de overtoon lijkt te voeren. Het verzamelen van de galop is ook nog niet echt iets waar ik veel mee bezig ben geweest omdat ik de goede gang belangrijker vond. Daar vraagt Kirsten juist om verzamelen wat Nash nog ontzettend moeilijk vind. Dat hij op een gegeven moment moe is en niet meer ondertreed en daarvoor in de knoop is met zijn benen vind ik ook helemaal niet gek. We trainen rustig verder aan de galop. Het heeft allenmaal geen haast.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:26

Vind 'm ook af en toe niet helemaal zuiver, maar of dat een taktprobleem is, krachtgebrek of onderliggend fysiek ongemak kan ik vanaf hier niet beoordelen. Wel een mooie Haf met veel beweging!
Het valt me op dat ie behoorlijk hard moet werken, bijv dat galopwerk op de volte, dat steeds weer terugrijden. Rondje na rondje op dezelfde hand. Ik zou deze oefening korter houden, steeds na een goed stukje even stoppen en vwnw laten ontspannen in stap. En vaker wisselen van hand. Dan loop je tenminste niet het risico dat je paard geleidelijk fysiek en/of mentaal verzuurt in de oefening. Bovendien verliest een vermoeid paard coördinatie en balans waardoor de trainingswaarde van de oefening vermindert. Maar da's mijn mening en ik ben natuurlijk geen Kirsten Brouwer ;) Hoe dan ook, succes met je mooie paard, wees zuinig op hem!
Edit: ik lees net je laatste reactie, dat je geen haast hebt. Top, dat is de beste benadering!
Laatst bijgewerkt door Askja op 10-05-16 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 18:29

Ik ben het met je eens! Maar ergen moet je ook een keer de grens oprekken natuurlijk.

Steker nog, thuis rij ik hem vaak maar een half uurje a 40 minuten. Juist om de rede die jij noemt. Daarbij veel wisselen in oefening en gang enz.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 18:42

Dat is zo, en dat is denk ik nu juist het allermoeilijkste punt van trainen met een sportief doel voor ogen: in kunnen schatten en aan kunnen voelen of je paard iets echt (nog) niet kan, of dat hij denkt dat hij het niet kan, en dan dus wat extra geactiveerd/gemotiveerd moet worden. Heel soms tegen of op de grens is daarbij soms nodig, maar het lijntje is o zo dun want paarden hebven zo veel will to please dat ze snel over hun fysieke en mentale grenzen geduwd worden. Je moet daar als ruiter hele grote gevoelige voelsprieten voor ontwikkelen, zo veel mogelijk kennis en inzicht verwerven in hoe een paard functioneert, en zorgen voor een goed management van je paard.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-16 10:37

Dat is zeer zeker belangrijk en ik kies vaker voor veilig dan om over de grens te gaan. Juist omdat hij zo enorm gevoelig is en hij compleet in paniek kan raken als iemamd wel over zijn grens gaat. Dat gebeurt bijvoorbeeld al als iemand anders op hem wil stappen. Dat is eigenlijk niet te doen.

Ik ken hem ondertussen ook zo goed dat ik het onverwachte aan voel komen bij hem, ver voordat iemand anders het ook maar ziet gebeuren.