Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:26

Je kunt ook (als je je niet laat leiden door halshouding) heel mooi zien dat het paard op de eerdere foto's, waar ze wél hoog liep in halshouding, net zo op de voorhand kiepert. Halshouding heeft er niet zoveel mee te maken als iedereen altijd maar denkt.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:29

Die foto's zitten er toch ook wel degelijk tussen? Bv de middelste galop foto en in de draf foto's idem een paar, als ts daarnaartoe blijft werken gaat t zeker de goede kant uit. Horizontaal evenwicht.
Ts rechterop zitten en werken aan je eigen zelfstandige zit.
Ik heb een poosje terug m'n twijfel over je zadel geopperd, dat ik t net teveel naar voren op en over de schouder vind vallen en jou daarin teveel voorop zet. Ik blijf daar toch een beetje bij.
Verbeterd zijn jullie, zeker!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:42

Murosch schreef:
Nee Babootje, ze is nooit op de foto geweest omdat daar naar mijn idee geen aanleiding toe is. Ze is bij mij geboren en ik ken haar hele geschiedenis.

Ja maar dat zegt natuurlijk helemaal niks over de aanleg om bijvoorbeeld KS te ontwikkelen. Het is maar een tip. Blijkbaar vind jouw paard het prettiger om zo diep en op de voorhand te lopen. En bij wat meer oprichting (zie jouw foto) zie je inderdaad dat hij zn rug wegdrukt. Maar de foto in jouw profiel vind ik dan weer heel acceptabel.
Met Knollentuin vind ik ook dat je zadel vrij ver naar voren ligt.

BigOne

Re: Wainonia goes klassiek deel huppeldepup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 18:54

Ts, nu ze steeds meer haar rugspieren gaat gebruiken is het wel verstandig om je zadelligging goed in de gaten te houden. Het lijkt alsof het nu op gaat wippen achter.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:03

Hoi ts,

Ik heb even in je profiel gespiekt en daar loopt ze erg mooi! Heb het idee dat ze daar ook op een goede manier loopt.

Hoe komt het dat ze een tijd met een weggedrukte rug heeft gelopen?

Jullie zijn weer goed op weg maar ik snap het niet zo goed hoe dat kan. Want in je profiel zie ik echt een mooi gereden paard.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 19:10

Wat een verschil zeg. Ben wel nieuwsgierig van wie je les krijgt.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-16 22:34

knollentuin schreef:
Die foto's zitten er toch ook wel degelijk tussen? Bv de middelste galop foto en in de draf foto's idem een paar, als ts daarnaartoe blijft werken gaat t zeker de goede kant uit. Horizontaal evenwicht.
Ts rechterop zitten en werken aan je eigen zelfstandige zit.
Ik heb een poosje terug m'n twijfel over je zadel geopperd, dat ik t net teveel naar voren op en over de schouder vind vallen en jou daarin teveel voorop zet. Ik blijf daar toch een beetje bij.
Verbeterd zijn jullie, zeker!

Ook ik vind het paard teveel op de voorhand lopen. Het zadel ligt teveel naar voren (op haar schouder) daardoor zit jij voorover, waardoor het paard nog meer op de voorhand gaat lopen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 16:33

Billy20 ik heb nu 1 les gehad van Monique de Rijk. Daarvoor ben ik zelf bezig gegaan aan de hand van de filmpjes van Art2Ride op youtube en met tips uit het Dressuur-topic hier op bokt.

Ik heb eergisteren de voorboom van mijn zadel verwisseld naar een maat smaller, omdat ik dacht dat die net beter zou liggen, maar het viel me zelf ook al op dat het zadel daardoor weer meer naar voren schuift (dat deden alle voorgaande zadels ook trouwens), dus ik ga de bredere voorboom er weer in schroeven nu. Ik zit trouwens voorover omdat ik haar onbewust wil ontlasten. Dat heb ik eerder ook een tijd gedaan, maar ging de laatste tijd beter. Ik zal er weer beter op gaan letten.

Yenni die foto's in mijn profiel geven misschien een goed beeld, maar daar loopt ze niet in aanleuning. Dat is dus hoe we de boel een beetje besodemieterd hebben al die tijd... Had ik mijn handen daar naar voren gedaan, dan had ze die absoluut niet gevolgd. Nu wel :)

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 19:41

Leuk. Heb ik zelf ook een tijdje les van gehad. Veel aan gehad.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 21:04

Ja de uitleg en achterliggende gedachte is hartstikke duidelijk. Ik kan ook echt wel even uit de voeten ermee. Eind mei staat de tweede les gepland.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:42

Murosch schreef:
Billy20 ik heb nu 1 les gehad van Monique de Rijk. Daarvoor ben ik zelf bezig gegaan aan de hand van de filmpjes van Art2Ride op youtube en met tips uit het Dressuur-topic hier op bokt.

Ik heb eergisteren de voorboom van mijn zadel verwisseld naar een maat smaller, omdat ik dacht dat die net beter zou liggen, maar het viel me zelf ook al op dat het zadel daardoor weer meer naar voren schuift (dat deden alle voorgaande zadels ook trouwens), dus ik ga de bredere voorboom er weer in schroeven nu. Ik zit trouwens voorover omdat ik haar onbewust wil ontlasten. Dat heb ik eerder ook een tijd gedaan, maar ging de laatste tijd beter. Ik zal er weer beter op gaan letten.

Yenni die foto's in mijn profiel geven misschien een goed beeld, maar daar loopt ze niet in aanleuning. Dat is dus hoe we de boel een beetje besodemieterd hebben al die tijd... Had ik mijn handen daar naar voren gedaan, dan had ze die absoluut niet gevolgd. Nu wel :)

Een bredere voorboom zal het zadel niet beter laten passen, ik denk zelfs dat door de bredere boom het zadel nog meer naar voren komt. Ik zou er een goede zadelpasser naar laten kijken. Daarbij denk ik dat het zadel voor jou te klein is. Doordat het zadel te klein is, word je ook naar voren geduwd.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 22:49

Nee met die bredere boom blijft hij goed liggen. Ik kan er ook echt prima rechtop in zitten.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-16 22:51

Benita schreef:
Murosch schreef:

Een bredere voorboom zal het zadel niet beter laten passen, ik denk zelfs dat door de bredere boom het zadel nog meer naar voren komt. Ik zou er een goede zadelpasser naar laten kijken. Daarbij denk ik dat het zadel voor jou te klein is. Doordat het zadel te klein is, word je ook naar voren geduwd.

Ga ik helemaal in mee, ik denk dat je zoveel meer beter kan zitten op een ruimer zadel en een zadel dat op de goede plek ligt, ergens staat me bij dat je t pas hebt en er tevreden over bent, maar het valt me toch steeds weer op.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-16 23:22

Ik heb deze nu zo'n 4 maanden. Mijn vorige maatwerk hulsebos schoof uiteindelijk nog harder naar voren en ik had toch wel een 18 inch nodig na mijn zwangerschap dus die heb ik gekocht. Ik ben er inderdaad zeer tevreden mee omdat deze met de zwarte boom heel goed blijft liggen en niet schuift en ik er goed in kan zitten. Ik had alleen verwacht dat hij met 1 maat smallere boom ook niet zou schuiven maar dat doet ie dus wel. Daarom snel de zwarte boom er weer in en lekker verder trainen. Maar wel bedankt.

edit: Het is trouwens ook heel mooi te zien in de oude foto die ik plaatste op de eerste pagina. Dat zadel lag inderdaad te ver naar voren (en was ook een halve inchmaat kleiner), maar mijn huidige zadel ligt er prima op. Zie ook het vorige topic (tweede linkje in de OP).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 08:42

Vind het er ontzettend vriendelijk en eerlijk uitzien,ze doet goed haar best en jij ook,chapeau.Heerlijk om te zien dat haar rug mooi ontspannen en bol wordt,wat een verschil al! Lekker zo doorgaan,mooie weg die jullie zijn ingegaan <3

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-16 13:33

Dank je wel freeride :-)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 19:53

ben benieuwd. ons zadel schoof ook teveel naar voren (paard is rond en weinig schoft) trouwens t schoof zowiezo alle kanten op :D . Ook de boom breder gemaakt en t blijft nu beter liggen. nog 1 tip: singels kruisen wil ook wel helpen.

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:06

Ziet er goed uit Murosch! Misschien een voorsingel proberen om te voorkomen dat je zadel naar voren schuift?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 20:09

Ja klopt, dat deed ik bij mijn vorige zadel ook altijd. Ik heb de boom nu terug gewisseld en vanmorgen even getest zonder het bontje er tussen. Zadel bleef netjes liggen waar ik hem had neergelegd. Nu trouwens wel even nagesingeld na het losstappen, want ik merk wel dat ze haar buik erg opzet bij het opzadelen. Normaal singel ik nog na tijdens het grondwerken en voor het opstappen en daarna niet meer. Misschien toch wel wijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:17

De uitstraling van je paard is enorm veranderd, daar mag je echt trots op zijn :j Zoveel vriendelijker en meer ontspannen.
Volgende stap is zoals meer mensen zeggen om voorzichtig naar iets meer horizontaal evenwicht toe te gaan. Ik denk dat als je zelf mooi rechtop gaat zitten, je paard al voor een goed deel gaat volgen :j

bernadetl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 20:38

wat knap dat je bent overgestapt naar de klassieke manier!

Goed bezig, ze komt vanzelf beter in horizontaal evenwicht/balans, en dan komt de rest vanzelf!
Ik rij zelf ook klassiek, en dit lijkt in het begin een lange weg.... Maar na 1/2 jaar ben je al veel verder dan de meeste andere, volgens de "normale" methode ;-)

Succes en veel plezier

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:06

Volg jullie al een aantal topics en ben blij dat je zo ontzettend veranderd bent in het rijden!

Qua verbeterpunten zou ik haar zeker meer op het achterbeen zetten, anders krijg je op langere termijn problemen.

Eerste gedachten was, net zoals blijheid, om je paard in haar horizontale evenwicht te laten lopen. Elk paard is anders en paarden die neerwaarts gebouwd zijn, wil je liever niet langere tijd vwnr rijden. Heb zelf ook eentje die neerwaarts gebouwd is en een klassieke instructeur (tevens Grand Prix ruiter) gaf mij als raad om mijn merrie juist niet laag in de stellen. Om te voorkomen wat jouw merrie nu doet.

Je zadel valt mij ook iedere keer op, als je deze verder naar achter legt wat gebeurt er dan?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 19:54

Ik ben nu bezig om het contact op de rechterteugel meer te onderhouden *zelf beter om denken om haar daarin meer te volgen en contact te bewaren*. Dit gaat al best aardig, dus we gaan daar even heel bewust mee door, zodat het straks automatisch goed gaat.

Eind mei heb ik mijn volgende les en dan gaan we kijken wat de volgende stap gaat worden.

Ik heb nu de andere boom er weer in en het zadel blijft daar netjes mee liggen, dus ook niet meer te ver naar voren.

Cardy, dit is pas mijn tweede topic met dit zadel volgens mij, dus iedere keer opvallen zal gaan over mijn vorige zadel, die inderdaad naar voren kroop. Dat gebeurt nu gelukkig niet meer. Wel hou ik het zadel nu goed in de gaten, omdat ze in de afgelopen maanden al zo veranderd is in haar bespiering, dus ik heb het wel in mijn hoofd om daarom te denken :j

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 19:58

Fijn dat het zadel nu weer blijft liggen met de andere boom.
Qua iedere keer opvallen: bedoelde ermee te zeggen dat het zadel elke keer imo te ver naar voren ligt, dus niet specifiek dit zadel maar ook met je vorige. Wellicht leg je het zadel zelf te ver naar voren?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-16 20:03

Nee ik leg het zadel netjes op de goede plek, maar het vorige zadel gleed na een rondje draf zo'n 15 cm naar voren en de foto's in dit topic geven ook zo'n soort beeld weer, maar dat lag puur aan de smallere boom die ik er dus in had gedaan met goede bedoelingen. Wainonia is rondgeribd, heeft de singelgroeve ver vooraan en weinig schoft. Een hele uitdaging om de boel netjes op z'n plek te houden dus :D.

Maar de wintec pro is tot nu toe het enige zadel die WEL blijft liggen, maar dan wel met de zwarte boom. Ik kon het ook altijd mooi merken aan mijn dekjes, die lagen er netjes onder als ik begon en na een tijdje zaten ze helemaal gefrommeld, dat is nu ook niet meer zo gelukkig. En ik singel haar nu nog een keer na als we ingestapt hebben (deed ik eerder alleen bij het aan de hand losstappen en ik dacht dat dat voldoende was, maar ze blijkt toch wel erg haar buik op te zetten in het begin).