Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Femke schreef:Het is altijd een uitdaging om de sfeer van zo'n evenement mooi vast te leggen.
Tip voor de volgende keer met fotograferen: probeer nog iets beter te letten op de diervriendelijke uitstraling.
Van de 9 foto's die je hier laat zien, zijn er 4 die er ronduit onprettig voor het paard uit zien.
Natuurlijk heb je daar als fotograaf iet altijd iets over te zeggen. Maar dan kun je kiezen om zo'n foto niet te plaatsen.
De Bixie is natuurlijk weer heel anders dan de hogere dressuur.
Maar ook roodkapje trekt met haar volledige gewicht in de mond van haar pony.
De pony trekt er niet voor niets zo'n open mond bij. Naar gezicht.
Terwijl misschien een halve seconde eerder of later er niets aan de hand is.
Tuurlijk kunnen er dingen "fout" gaan bij iedere ruiter.
Maar ik denk dan niet zoals je bijschrift "kan niet altijd goed gaan"...
Ik denk alleen: "Oef... arme pony" op dat moment.
En ik kan me voorstellen dat ook de ruiter van bijvoorbeeld foto 5 niet heel happy zou zijn met zo'n foto online, waarbij het paard zo'n verzet geeft in de mond.
Het is goed om daar wat kritischer naar te leren kijken.
Er zitten ook zeker leuke/spontane/vrolijke foto's bij, maar voor mij zelf blijft vooral het nare gevoel hangen, als bijna de helft van de serie onprettige foto's zijn voor het paard.
Ik zie dan liever slechts 4 foto's die echt een mooi beeld geven.
Dan meerdere foto's waar ook behoorlijk in getrokken wordt.

Lienie_F schreef:Die bixie is wel echt ontzettend schattig hoor
En wat dat getrek in de bixie betreft, die kindjes zijn pas 6/7 jaar oud. Al wel eens gekeken op een voetbalveld met kinderen van die leeftijd? Dat gaat ook niet allemaal zo handig
Juist jonge kinderen moet je goed begeleiden zodat het niet van die indekrultrekkers zonder onafhankelijke zit worden zoals de ruiters op foto's 1, 2, 3 en 5. Femke schreef:Het is altijd een uitdaging om de sfeer van zo'n evenement mooi vast te leggen.
Tip voor de volgende keer met fotograferen: probeer nog iets beter te letten op de diervriendelijke uitstraling.
Van de 9 foto's die je hier laat zien, zijn er 4 die er ronduit onprettig voor het paard uit zien.
Natuurlijk heb je daar als fotograaf iet altijd iets over te zeggen. Maar dan kun je kiezen om zo'n foto niet te plaatsen.
De Bixie is natuurlijk weer heel anders dan de hogere dressuur.
Maar ook roodkapje trekt met haar volledige gewicht in de mond van haar pony.
De pony trekt er niet voor niets zo'n open mond bij. Naar gezicht.
Terwijl misschien een halve seconde eerder of later er niets aan de hand is.
Tuurlijk kunnen er dingen "fout" gaan bij iedere ruiter.
Maar ik denk dan niet zoals je bijschrift "kan niet altijd goed gaan"...
Ik denk alleen: "Oef... arme pony" op dat moment.
En ik kan me voorstellen dat ook de ruiter van bijvoorbeeld foto 5 niet heel happy zou zijn met zo'n foto online, waarbij het paard zo'n verzet geeft in de mond.
Het is goed om daar wat kritischer naar te leren kijken.
Er zitten ook zeker leuke/spontane/vrolijke foto's bij, maar voor mij zelf blijft vooral het nare gevoel hangen, als bijna de helft van de serie onprettige foto's zijn voor het paard.
Ik zie dan liever slechts 4 foto's die echt een mooi beeld geven.
Dan meerdere foto's waar ook behoorlijk in getrokken wordt.
super gezegd Femke!Lienie_F schreef:Ik denk dat het juist goed is dat die foto's geplaatst worden. Als je niet zo gefotografeerd wilt worden, zorg dan maar dat je niet zo rijdt. Lijkt me dat het probleem bij de Z ruiters ligt, niet bij de fotograaf.
En ja natuurlijk is dat bij bixieruiters anders, want die beginnen net. Is logisch dat dat af en toe niet goed gaat. En natuurlijk is dat nog niet zo'n probleem want ze zijn nog jong en ze moeten het nog leren.
amkeVH schreef:Ik snap je punt volledig!
Ik zet zelf graag iets neer zoals het is, en maak het niet rooskleuriger.
Er kan wel eens iets niet zo goed gaan, er wordt wel eens een paard in de mond getrokken.
Is dit prettig om te zien? nee niet echt
Maar dat is nou eenmaal de paarden sport, en ik laat het graag zien zoals het is.
Maar bedankt voor de tips!
Koper schreef:Dus jouw waarheid is dat 80% van de ZZ-ruiters niet paardvriendelijk rijdt?
Zo kan je alles wel goedpraten. Het is niet goed. Niets meer en niets minder.
Lienie_F schreef:Ik denk dat het juist goed is dat die foto's geplaatst worden. Als je niet zo gefotografeerd wilt worden, zorg dan maar dat je niet zo rijdt. Lijkt me dat het probleem bij de Z ruiters ligt, niet bij de fotograaf.
En ja natuurlijk is dat bij bixieruiters anders, want die beginnen net. Is logisch dat dat af en toe niet goed gaat. En natuurlijk is dat nog niet zo'n probleem want ze zijn nog jong en ze moeten het nog leren.
vur schreef:Ik heb het misschien gemist, maar de ruiters hebben toestemming gegeven om hun foto op internet te plaatsen?