Idioten op de weg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:17

Rocamor schreef:
Was jij erbij Linn? Wie weet heeft die meneer een heel ander verhaal?

En ik vind de eerste fout al door de TS gemaakt. Als je ziet dat je een auto tegenkomt en je weet dat er weinig plek is elkaar fatsoenlijk te passeren, dan gebaar je aan het (veel) grotere) verkeer dat zij eerst Mogen. Geheid dat je een zwaai terugkrijgt. Althans, zo is het mij altijd nog vergaan

Nog een paar van dit soort akkefietjes en wij allemaal (!) krijgen de naam van irritant, hoogmoedig en egoistisch volk te zijn dat geen rekening wenst houden met ander verkeerd.

Was jij er wel bij dan??? denk dat iedereen zijn mening geeft op basis van haar verhaal. Dat doe je namelijk op een forum, want je hebt vrijwel nooit een verhaal van twee kanten :)

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:20

Als ik het zo lees, gaf die man in de auto de TS niet eens de tijd om fatsoenlijk aan de kant te gaan en reed hij ook nog eens ergens waar hij niet mocht rijden. En dan zou de TS fout zijn? Beetje omgekeerde wereld. Dat ze een klap met de zweep op de auto gaf is geen handige actie, maar iedereen heeft in zijn/haar emotie echt wel eens iets gedaan wat achteraf niet handig bleek.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:22

Jullie hadden beide beter kunnen handelen, asociaal van hem dat hij door reed terwijl jij vroeg wat zachter te gaan. Helaas zijn der een hoop mensen die niet inzien dat een paard een levend wezen blijft dat kan schrikken en dat het ook voor hun zelf veiliger is wat afstand te houden. Ik zou trouwens ook even met mn hoofd schudden als k weer langs een paard komt dat niet de weg op zou moeten mogen omdat het niet onder controle is.

Je kunt er nu helaas niets meer aan doen, voor de volgende keer is het handig om op de kruising te kijken waar auto heen gaat zodat je achter de auto komt.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:22

Als ik het zo lees, ging TS expres verder op de weg rijden zodat de auto er niet langs kon.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:23

linn1502 schreef:
Rocamor schreef:
Was jij erbij Linn? Wie weet heeft die meneer een heel ander verhaal?

En ik vind de eerste fout al door de TS gemaakt. Als je ziet dat je een auto tegenkomt en je weet dat er weinig plek is elkaar fatsoenlijk te passeren, dan gebaar je aan het (veel) grotere) verkeer dat zij eerst Mogen. Geheid dat je een zwaai terugkrijgt. Althans, zo is het mij altijd nog vergaan

Nog een paar van dit soort akkefietjes en wij allemaal (!) krijgen de naam van irritant, hoogmoedig en egoistisch volk te zijn dat geen rekening wenst houden met ander verkeerd.

Was jij er wel bij dan??? denk dat iedereen zijn mening geeft op basis van haar verhaal. Dat doe je namelijk op een forum, want je hebt vrijwel nooit een verhaal van twee kanten :)

Nee, ik was er niet bij, vandaar dat ik ook niet per definitie die meneer al de schuld geef.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:24

Ik heb ook een keer iemand druk toeterend en gebarend achter m'n trekker aan gehad. Naar mijn idee konden ze er gewoon langs door de berm maar daar verschilden we van mening blijkbaar.
Aangekomen op het stuk waar ik moest zijn rustig m'n ding gedaan op de weg voordat ik het land op reed (trekker klaar maken).

Zie ik in m'n ooghoek die vrouw boos uitstappen dus ik bereid mezelf al voor op ruzie..

Maar wat blijkt, ze heeft haast want de vinger van d'r zoon ligt eraf en is opweg naar het ziekenhuis, of ik even aan de kant wil.

Zoals al eerder gezegd, is niet iedereen die haast heeft ook meteen asociaal ;)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:24

Het ene gedrag rechtvaardigt het ander gedrag toch niet? Dus omdat TS zich ergert aan gedrag van de bestuurder mag ze zelf ook 'idioot' gedrag vertonen? Daar begint nou precies alle ellende in de wereld mee. Simpel, primair gedrag.

En wat is nou in feite de hele conclusie van dit verhaal? Niets. Er is namelijk niets gebeurd....
TS heeft haar rit kunnen vervolgen, met een beetje pech heeft enkel de bestuurder nu schade aan zijn auto.
Had je mijn auto trouwens bewust schade toegebracht zou je daar toch ook echt zelf voor mogen betalen.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:27

Ja, maar dat was nadat haar vriend de berm was ingedrukt en haar paard zich dus danig opfokte door de gassende auto... Dat ze besloot dat de berm geen veilige oplossing was en het einde inzicht was..

Het slaan met de zweep is een niet al te slimme reactie, daar word de situatie niet beter op en ben je inmiddels zelf ook schuldig..

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:27

Ik weet dat die tik met de zweep op de auto niet handig was en ben bereid om de toe gebrachte schadete vergoeden (zat een streepje op de auto, misschien een kras misschien gewoon een streep die er af gepoetst kan worden) Daar kan inmiddels wel over opgehouden worden ik weet wel dat ik daar mee fout zat. Het was inderdaad een actie reactie. En nee niet handig.

Maar verder mocht die man daar niet rijden. Die man boft zelfs al dat hij een kleine auto had dat het paste. Ik sloeg een andere weg in dan de weg waar de man op reed omdat we elkaar niet konden passeren en zo geen ongelukken zouden gebeuren. Helaas ging die man de zelfde weg als mij in. Mijn vriend heeft die man gebaard om wat rustiger aan te doen maar die man gaf daar geen gehoor aan en drukte mijn vriend met de auto aan de kant. Ik liep eerst half in de berm voor zo ver dat mogelijk was maar aangezien mijn paard druk werd en ik niet in de sloot wilde belanden heb ik haar deels het pad op gestuurd en daarna de man gebaard om vaart te minderen. Bij een stuk waar je de akker op kan rijden heeft de man me ingehaald. Er was NET genoeg ruimte om dat te doen met geluk dat mijn paard een paar passen naar rechts zette. Als mijn paard dat had gedaan terwijl we deels in de berm reden zaten we in de sloot
Laatst bijgewerkt door Gydja op 11-04-16 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:29

Wegcode zegt toch als je een paard nadert dat tekenen van onrust vertoont dat je moet vertragen en desnoods stoppen. Dat moet iedereen die rijexamen doet in de theoriecursus leren (Belgie, NL weet ik niet). Als iemand bij elke situatie in het verkeer die hem niet bevalt zijn hoofd schudt en eens flink gas geeft, dan wordt het complete chaos.
TS heeft haar route al aangepast aan de auto, ze kon natuurlijk niet weten dat die auto ook die kant op moest. Een paard dat zich opboeit laten stilstaan om een auto te laten inhalen op een smelle weg lijkt me al helemaal geen goed plan Een paard dat stilstaat ontploft nog makkelijker dan eentje dat in beweging is. Dus de enige oplossing in dat geval lijkt me met het paard midden op de weg blijven en zo snel mogelijk een zijwegje inrijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:29

Nou goed, wat jij wilt. Dan is die man een eikel. Maar wat wil je dan bereiken met dit topic?

linn1502

Re: Idioten op de weg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:33

niks, ze wil haar verhaal gewoon even van zich afschrijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:34

Dat begrijp ik, maar TS is het duidelijk niet eens met sommige reacties die hier gegeven worden en als je die niet wilt horen dan moet je een dagboek kopen lijkt me...

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:36

Volgende x op die kruising wachten en afwachten welke kant hij opgaat, dan kan je makkelijk laten passeren. Misschien niet netjes om er hard voorbij te rijden, maar ik vind wel dat je aan de kant hoort te gaan als er een auto wilt passeren in plaats van midden op de weg te rijden. Zeker als je nog de controle hebt om een kras op zijn auto te maken (wat ik erg ongepast vind) is er blijkbaar nog wat controle.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:36

Als menner bekijk ik de situatie wellicht anders, maar de kans was groot dat de auto van voren, zou afslaan richting klinkerweg. Ik zou zelf dan ook in zo'n situatie gestopt zijn en gekeken hebben wat de auto zou doen.
Hij kan makkelijker uitwijken en keren op een kruising dan ik met de kar.

En ja begrijp je frustratie, ik heb ook al heel wat malloten meegemaakt op de openbare weg die niets begrijpen van paard (en wagen in mijn geval) en het erg lollig vinden om je rakelings in te halen, te toeteren en te gebaren dat ze te veel werden opgehouden of zelfs afsnijden om hun frustratie aan te geven. Je hebt nu eenmaal mensen en potloden ;)

Mijn advies voor een volgende keer in zo'n situatie; ga stil staan en kijk eerst wat de ander wil gaan doen. Dat geeft meer rust voor jezelf en ook voor je paard.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:38

Nessie schreef:
Volgende x op die kruising wachten en afwachten welke kant hij opgaat, dan kan je makkelijk laten passeren. Misschien niet netjes om er hard voorbij te rijden, maar ik vind wel dat je aan de kant hoort te gaan als er een auto wilt passeren in plaats van midden op de weg te rijden. Zeker als je nog de controle hebt om een kras op zijn auto te maken (wat ik erg ongepast vind) is er blijkbaar nog wat controle.

Ts mag daar rijden de auto niet :+ maar ts is niet netjes door (midden) op de weg te rijden (wat ik overigens niet lees dat ze echt in het midden reed)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:39

TS ik vrees dat je met je topic een relletje veroorzaakt. Jammer want ik vermoed dat je vooral jouw frustratie wou afschrijven. De beste stuurlui staan aan wal en om met spreekwoorden te blijven spreken wie zonder zonde is werpe de eerste steen! Hebben we niet allemaal eens iets onbezonnen gedaan?

TS er zijn jammer genoeg mensen op de wereld die niets van paarden kennen of met paarden geen rekening willen houden. Hier moeten we ons bij neerleggen. Ik denk dat je dankzij alle vriendelijke reacties hier wel voldoende 'gestraft' bent. Trek het je niet aan. Leer uit de situatie en wacht in de toekomst op het kruispunt zodanig dat de auto voorbij kan er geen gevaarlijke situatie kan ontstaan.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:40

Ja idioten vindt je overal en ook jij als ruiter staat voor de hele groep ruiters en wellicht heeft deze man nu z'n mening over de ruiters omdat deze een aanvaring met jouw gehad heeft. Iedereen ziet dingen toch anders. Iemand die geen verstand heeft van paarden kan bepaalde tekenen niet zien van onrust, spanning. Gezien je nog de kans had om met je zweep te meppen trek ik ook de conclusie dat je paard dus niet dusdanig over de zeik was dat je de handen vol had. Netjes nee, maar om dan met zo'n reactie te komen is ook erg overdreven. Verder zou ik het gewoon vergeten. Iedereen maakt fouten of een verkeerde inschatting deze meneer ook. Het is nu eenmaal zo en ik denk ook niet dat je van het kwade uit moet gaan en deze meneer wilde dat je samen met je paard een ongeluk zou opdoen.

Zelf heb ik niet echt die ervaringen dat mensen zulke fouten maken dat het gevaarlijk wordt. Meestal ligt dat bij mezelf en/of paard.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:40

Shirley schreef:
Of wil je het kentekenen zodat je de man kan aanbieden de schade te vergoeden?
Dat zou netjes zijn :j

Ze heeft het verhaal aangepast, dus aan de handvan jou reactie denk ik dat er nu iets mist aangezien TS nog heeft aangepast.

TS, het kan ook zomaar zijn weg zijn , dat bepaalde velden van hem zijn die hij bezocht.

Jou reactie is niet handig, waarom niet even goed smal maken met paard of in een galopje richting einde van de weg?

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:41

@Maartje

Als dat inderdaad zo is (en geen aanname is), maar er zijn ook genoeg paden waar geen auto's op mogen tenzij ze een ontheffing hebben.

Je hoort gewoon rekening te houden met elkaar, ze heeft tot voorbij de kruising nog kunnen rijden dus het was ook niet dat hij er direct voorbij scheurde. Daarom beter daar even wachten een volgende x als je paard er gestresst van wordt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:41

Wat vervelend dat je dit hebt meegemaakt.
Misschien was hij bestemmingsverkeer :)

Ik heb gister het omgekeerde meegemaakt. Reed rustig op een landweggetje. Beide kanten een berm en om de zoveel tijd een haventje in de weg zodat auto's kunnen passeren. Ruimte genoeg om eventjes in de berm te stappen met je paard of de auto rustig te laten passeren.
Ik zag voor mij twee ruiters rijden, dus liet mijn gas al los (reed maar 50 toen ik ze zag, dus stapvoets toen ik achter ze reed)
Toen de dames doorhadden dat ik er achter reed, gingen ze beide midden op de weg stappen, naast elkaar, om vervolgens hun weg te vervolgen......
Ik kon er makkelijk langs als zij uiterst rechts op de weg hadden gaan stappen achter elkaar. Ik rij niet hard, zal uiterst links rijden en dan was er nog 2 meter tussen mij en het paard geweest.
Vervolgens komen ze, na tergend langzaam midden op de weg gestapt te hebben. blijkbaar aan bij hun stal. Inplaats van de dam op te gaan, gaan ze rustig midden op de weg afstappen, beugels opsteken en dan pas de dam op te lopen.

Mijn broek is er werkelijkwaar van afgezakt!
Dus niet alleen onder de auto bestuurders zitten idioten, blijkbaar is het met sommige ruiters ook niet zo goed gesteld.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-16 13:50

Danique schreef:
Dat begrijp ik, maar TS is het duidelijk niet eens met sommige reacties die hier gegeven worden en als je die niet wilt horen dan moet je een dagboek kopen lijkt me...

Iedereen is het wel eens niet eens (mooie zin :')) met een reactie. Ik ben het wel eens dat het niet netjes is hoe ik op de situatie reageerde probeer alleen ook uit te leggen hoe het in elkaar zit. En dat er dus niet alleen door mij verkeerd gereageerd is. De man mocht in eerste instantie daar niet eens rijden met zijn autootje.

Isapaardje schreef:
Als menner bekijk ik de situatie wellicht anders, maar de kans was groot dat de auto van voren, zou afslaan richting klinkerweg. Ik zou zelf dan ook in zo'n situatie gestopt zijn en gekeken hebben wat de auto zou doen.
Hij kan makkelijker uitwijken en keren op een kruising dan ik met de kar.

En ja begrijp je frustratie, ik heb ook al heel wat malloten meegemaakt op de openbare weg die niets begrijpen van paard (en wagen in mijn geval) en het erg lollig vinden om je rakelings in te halen, te toeteren en te gebaren dat ze te veel werden opgehouden of zelfs afsnijden om hun frustratie aan te geven. Je hebt nu eenmaal mensen en potloden ;)

Mijn advies voor een volgende keer in zo'n situatie; ga stil staan en kijk eerst wat de ander wil gaan doen. Dat geeft meer rust voor jezelf en ook voor je paard.

Ik men ook en misschien heb ik de situatie daarom 'verkeerd' ingeschat? In mijn ogen was het logischer dat hij recht door zou rijden dan zou hij zo op de openbare weg zijn. Het pad wat ik in reed was een weg tussen weilanden en akkers met af en toe een kruispunt wat over ging van klinkerweg naar zandpad naar weer klinkerweg. In vervolg lga ik ook in zo'n zelfde situatie wachten. Weer een lesje geleerd :)

Laibadji schreef:
TS ik vrees dat je met je topic een relletje veroorzaakt. Jammer want ik vermoed dat je vooral jouw frustratie wou afschrijven. De beste stuurlui staan aan wal en om met spreekwoorden te blijven spreken wie zonder zonde is werpe de eerste steen! Hebben we niet allemaal eens iets onbezonnen gedaan?

TS er zijn jammer genoeg mensen op de wereld die niets van paarden kennen of met paarden geen rekening willen houden. Hier moeten we ons bij neerleggen. Ik denk dat je dankzij alle vriendelijke reacties hier wel voldoende 'gestraft' bent. Trek het je niet aan. Leer uit de situatie en wacht in de toekomst op het kruispunt zodanig dat de auto voorbij kan er geen gevaarlijke situatie kan ontstaan.

Helaas wel ja :( bedankt voor je reactie.

Ik had het stukje van de zweep uit de tekst gehaald. Klopt inderdaad wou het aanpassen want in weet namelijk niet zeker of het nou een kras was of gewoon een streep die er af gepoetst kon worden. Wou het aanpassen maar kon niet meer en ik ontken het ook nergens. Mocht het w een kras zijn ben ik zeker bereid om het fatsoenlijk met die man op te lossen. Maar ik snap niet wat sommige mensen in dit topic tegen mij hebben. Ik heb erkend dat mijn reactie niet handig was maar om wel bereid ben om het op te lossen. Maar dat schijnt blijkbaar niets uit te maken.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:54

Lieve TS, het geen wat er nu gaande is in jouw topic.. Heeft niet zo zeer met jou situatie te maken. Er word namelijk van alles bij gehaald en verschillende situaties dus gaat meer over het algemeen dat mensen elkaar op de weg steeds minder accepteren

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:54

Ben ik de enige die geleerd heeft om in het 'midden' van de weg te gaan rijden als er een auto aankomt en het niet goed uitkomt? Als ik gewoon op de wegrijdt blijf ik netjes aan de kant, maar als ik in de zelfde situatie dan TS zat was ik ook in het midden van de weg gaan rijden. de meeste degelijke mensen snappen het dan wel en remmen af, zeker als ze zien dat het paard onrustig wordt. Je hoeft geen verstand van paarden te hebben om te zien dat een paard zit te drammen.
Zeker als er nog een fietser bij rijdt, was ie van plan om die ook omver te rijden als het uitkwam?

Ik heb ook wel eens met mn zweep op het dak getikt bij een vreselijke aso. Krijg je echt geen schade van hoor maar mensen zullen dan wel snappen dat ze dom zijn geweest. En nu niet allemaal commetaar geven op dat TS met de zweep sloeg want zelf doen we ook wel dingen wat we achteraf beter niet hadden kunnen doen.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 13:55

TS, ik denk dat dat komt omdat je chronologisch gezien begint met:
- hij is fout en ik niet
- hij is fout en ik heb iets gedaan dat niet handig was
- ik wil wel betalen, mits hij zijn excuses aanbiedt
- we zijn beiden niet handig geweest.

De / Een discussie blijft dan over 1 punt van het begin van je verhaal hangen, terwijl je zelf al weer verder bent / denkt te zijn.