iejoor aan het werk na ongeveer 1 1/2 maar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:06

Lastig dat je lijf niet helemaal mee werkt! Echter kan wel elk paard leren op een fijne hulp reageren. Heb je les? Die persoon kan hem bvb even voorrijden om hem scherp aan de hulpen te maken. Ook aan de longe kun je oefenen dat hij heel licht reageert op je hulpen. Dit is voor elke ruiter belangrijk.

Als je dit paard voornamelijk longeren, kun je hem hiermee mooi soepel maken. Ook hier kan een les nuttig zijn om te leren hoe je dit best doet.

Belemmert je lijf je bij je zit? Het ziet er gespannen uit waardoor je hulpen nog meer belemmerd worden. Ook hier kun je mss yoga voor doen? Dit kan op elk niveau en helpt jouw meer balans vinden.

Succes en veel plezier!

Anomien

Re: iejoor aan het werk na ongeveer 1 1/2 maar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:12

Krijgt het paard medicijnen om soepel te worden? Wat voor soort medicijnen dan?

Let wel dan op menig 'medicijn' veel suikers zijn toegevoegd en gezien je ras het zeker niet wenselijk is. (Tip)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 10:18

Lastig dat je lichaam niet mee werkt.

Echter komt het beetje over, en excuus als ik het mis heb, van ik wil weer rijden dus het paard past zich maar aan....

Ik lees over slof want paard gooit hoofd omhoog, heb je hier les bij om te helpen?Want kan ook een teken zijn dat jij op een manier er nu op zit dat t paard het niet fijn vind en dit zo wil aan geven.
Hulp daarbij is nooit mis...

Medicijnen? Waarom? Waarom niet uitgebreider en langere periode soepel maken, eventueel uur stappen aan de hand bij wijze van ? En oefeningen...

Het lijkt nu op de foto's alsof je erg gespannen op t paard zit. Dit kan het paard ook aanvoelen en niet goed voelen wat jij nu wilt omdat je door je spanning misschien heel andere hulpen geeft.

Misschien is het slim mede in verband met je lichaamelijke beperking om een aantal lessen te nemen. Misschien is er iemand die op gebied van lichaamelijke klachten en het paard los rijden en soepel mee kan helpen ?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:00

Vervelend dat je lijf niet meer doet wat je wilt. Dan zul je alternatieve dingen moeten zien te vinden.

Als jouw paard zo hoog met zijn hoofd blijft lopen en je een hulpteugel moet gaan gebruiken icm een flinke spoor om hem te laten buigen, zou ik je willen adviseren om helemaal terug te gaan naar de basis.

Vanaf de grond (rechtrichten aan de hand / langelijnen / whatever) kun je je paard heel goed leren om te gaan ontspannen en te gaan dragen. En nee, dat red je niet in 1 maand met maar 1 keer per week een half uurtje iets doen. Je kunt je paard daar ook mee leren om te buigen aan de hand, losser te worden en hier kun je baat bij hebben als je weer op hem gaat zitten.

En over dat moeten buigen met sporen. Mijn paard kan alle kanten op buigen. Travers, renvers, appuyement etc. Op een gegeven moment ben ik gaan rijden met een bosal en kon daarmee dus weinig tot geen "teugelhulpen" meer geven. Terwijl ik dacht dat ik de hulp voor "rechtuit" gaf, begon mijn paard alle "kunstjes" te laten zien. Kennelijk heb ik hem al die jaren dubbele signalen gegeven: tegenstrijdige teugelhulpen ten opzichte van subtiele (en voor mij helaas onbewuste) gewichtshulpen. Zonder de mogelijkheid tot die teugelhulp (ivm bosal) merkte ik ineens welke hulpen ik voor hem gaf. En dat was een enorme eye-opener.

Start weer vanaf de grond zou ik zeggen. Eerst daar de ontspannen bovenlijn en buigingen en dan pas weer erop.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:26

Eens met bovenstaande. Ik denk dat je té veel té snel wilt en je paard nu aan het protesteren is/laat zien dat hij t er niet mee eens is. En je de signalen compleet verkeerd opvat zoals ik gebruik een slof zodat hij niet om hoog gooit, ik gebruik sporen want ik wil dat hij meteen na 1,5 jaar luistert ondanks ik gespannen zit en signalen misschien fout door geef.

Denk dat je inderdaad beste van de grond kan beginnen eventueel met begeleiding voor je lichaam en t paard.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:34

En even een hele andere insteek.Waarom niet day dresuren in de kast en lekker het bos in, beetje stappen

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 11:37

dus omdat hij zijn hooft omhoog doet is dat protest?
dus hij vind nergens iets aan.
niet in de wei.
niet los in de bak niet mee wandelen nix?
wand dan doet hij het allemaal.
en ik zei niet dat ik hem niets kan leren zonder er op te zitten,
maar de ruiter "leert" (opnieuw) rijden op een paard niet op de grond.
en die sporen zijn niet zo grof.
ze zijn zo dat ik mijn been alleen opzei hoeft te draaien en dan bij zijn buik kan komen.
zonder heel mijn been een of andere kant op te moeten krijgen en optrekken of iets.
wand dan kom ik niet bij zijn buik.

en hoe buigen en opzei gaan zonder in de mond te trekken wand dat wil ik voorkomen.

en we zijn 5 dagen aan het werk met hem.
en dan 2 dagen rust.
dus ik ben volgens mij in dat opzicht maar niet 1 keer in de week mee hem bezig.
ik zit er ongeveer 1 keer in de week op.

en we hebben les.
maar niet elke week wand niet iedereen mee een paard is rijk.

ik ga niet met hem het bos in, omdat wij toen we alles aan het oppakken waren toen hij ingereden was, we buiten een ongeluk hebben gehad en hij en ik daardoor beide nog altijd bang zijn.
dus is het niet handig om alleen het bos in te gaan.
er moet altijd iemand mee ( er naast lopen) en de meeste vinden dat niet zo prettig)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:41

Vind dat je wel overal een weerwoord op hebt, maar nergens toegeeft dat je misschien de signalen wel heel verkeerd op vat? Of dat je er uberhaupt voor openstaat...

Als jij sporen nodig hebt om bij zijn buik te komen, dan doe je iets niet goed, daar zijn ze absoluut niet voor gemaakt..

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:41

Als hij alleen onder het rijden doet.
Wie zegt mij dan, dat het protest is?

Wie zegt mij niet iets als kissing spines? Wat tegenwoordig steeds meer voor komt?
Dat het zadel 100% goed past?
Dat hij ergens anders narigheid last van heeft?

Leren buigen om de been, kan ook door middel van een karwats aan de hand.
Sterker nog, dan leert hij nog vlugger om te buigen voor het been.

Zo leer ik het namelijk ook aan.

Eerst op de grond, dan onder het zadel.
Dit kan zelfs met een longeerzweep en hoef je niet mee te rennen.

leeneliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:45

Ik vind 't er allemaal gespannen en geforceerd uit zien. Ook heb ik het idee dat je het nogal spannend vind gezien je ontzettend veel voorbereidingen hebt getroffen mocht hij gaan rennen (slof) jij vallen (BP) of je been niet kan bewegen (sporen) Als je dit alles nodig hebt om lekker te gaan rijden, waarom wacht je dan niet ff? Paard vindt het prima ff in 't land te staan lijkt me, pak t gewoon op als je er klaar voor bent :) Dan sta je er wellicht veel zelfverzekerder in en is het voor je paardje ook een ander gevoel. Vind het een erg leuk dier om te zien! :) En dat eronderuit rennen herken ik wel, dat deed mijn fjord ook altijd, kwam omdat ze het moeilijk vond, ging krabbelen en uiteindelijk d'r onderuit draven. Dat komt vanzelf met ontspanning en balans, die grote sporen helpen daar ook totaal niet voor. Zo stil mogelijk zitten en constant zijn in je hulpen. Dat hielp bij ons. Slof + sporen zorgt voor nog meer spanning en zal het wegrennen niet bevorderen.

Nogmaals, als ik jou was zou ik het op deze manier helemaal niet chill vinden om te rijden, wacht nog ff tot je je 100% fit voelt en geef paard of nog ff vakantie of zoek er iemand voor die m zolang kan rijden voor jou.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 11:50

Mioux schreef:
Vind dat je wel overal een weerwoord op hebt, maar nergens toegeeft dat je misschien de signalen wel heel verkeerd op vat? Of dat je er uberhaupt voor openstaat...

Als jij sporen nodig hebt om bij zijn buik te komen, dan doe je iets niet goed, daar zijn ze absoluut niet voor gemaakt..

Dit dus.

Ik denk niet dat het veel zin heeft om TS tips te geven, ze doet het immers al goed?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:08

Mioux schreef:

Hier ga ik ook in mee.

Als je paard altijd en overal zijn kop omhoog doet, dan moet je er sowieso (voorlopig) niet op gaan zitten, maar zorgen dat die bovenlijn oprekt en hij zijn buikspieren gaat trainen (andersom dus dan hier staat).

Wat doe je die andere vier dagen per week eigenlijk met hem? Want als hij 4 dagen per week met een weggedrukte rug mag lopen en onder het zadel hij zijn rug weg wil drukken, maar door een marteltuig wordt tegengehouden, dan is het "leuk tijdverdrijf, maar weinig paardversterkend".

Ga terug naar de basis, aan de hand / lange lijnen. Leer hem daar ontspannen en buigen en ga dan verder met les op hem, als de basis er fatsoenlijk en ontspannen inzit. Als hij geleerd heeft om ontspannen en met ronde bovenlijn te werken, zijn balans heeft gevonden, dan zul jij (mits je ervoor openstaat), leren hoe dat aanvoelt.

Als jouw paard eea niet (goed) heeft geleerd, kun je wel grove(-re) hulpmiddelen als sporen en slof toepassen, daar gaat ie het niet ineens van snappen. Een chinees kan me de stelling van Pythagoras heel goed in het chinees uitleggen. Maar ik heb geen idee waar hij het over heeft. Kan ie boos worden, gaan schreeuwen, op zijn kop gaan staan, mij schoppen of slaan, voor mijn part de luchtmobiele brigade erbij halen. Zolang hij in het chinees probeert, snap ik niet wat ie bedoelt. Hij zal google-translate of een vertaler moeten inschakelen en zich aanpassen naar mijn nivo en dan zal er vast een lichtje gaan branden. En als ik het snap en ga uittekenen, kunnen we ongetwijfeld met handen en voeten en zonder google translate en zonder tolk een heel eind komen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:15

line18 schreef:
@Cardy
Ja ik heb les.
En we zijn er mee bezig.
Maar de slof is nu even extra omdat als hij zijn hooft zo hoog gooit en hij totaal niet te steuren is het ook niet goed komt.
Wand dan moet ik zo hard in zijn mond gaan trekken en dat wil niemand.

line18 schreef:
en die sporen zijn niet zo grof.
ze zijn zo dat ik mijn been alleen opzei hoeft te draaien en dan bij zijn buik kan komen.
zonder heel mijn been een of andere kant op te moeten krijgen en optrekken of iets.
wand dan kom ik niet bij zijn buik.

en hoe buigen en opzei gaan zonder in de mond te trekken wand dat wil ik voorkomen.

Bedankt voor je reactie! Ik snap dat het lastig is om open te staan voor tips als er zoveel kritiek gegeven wordt in het topic.
Zelf krijg ik het idee dat je stappen wilt overslaan, om zo snel mogelijk resultaat te krijgen.

Ja je kan een slof er omheen doen als reserve voor het geval hij gaat rennen. Maar in dit geval zie ik een paard dat niet over de rug loopt, maar wel aan de voorkant in een houding wordt gezet d.m.v. de slof. Dat is niet wat je wilt bereiken denk ik? Zonder ruggebruik kan een paard nooit goed nageven en loopt dus in een houding.

net zoals met de sporen. Je hebt het over buigen, maar een paard wat zich strak houdt in de rug kan niet buigen. Daarom reageert ie waarschijnlijk niet op je been, omdat het hem simpelweg niet lukt.
Overigens gebruik je je kuiten i.p.v. je hak, waardoor je in principe zonder sporen gewoon beenhulpen kan geven.

Verder heb ik het idee dat je je beugels vrij lang hebt, heb je al eens geprobeerd om een gaatje korter te gaan zitten?

Als laatste: Ik zou zeker overleggen met je instructrice, want op deze manier wordt je paard er niet beter op. Kies niet voor de kortste route, maar ga voor de route waarbij je paard de kans krijgt om zich te ontwikkelen en fouten mag maken. Want van fouten leert je paard veel meer dan in een houding gedwongen te worden d.m.v. sporen en slof. Hoop dat je er iets aan hebt!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:22

Ik ben het eens met iedereen hierboven. Het ziet er heel geforceerd uit en waarom al die "hulpmiddelen"? Slof, touw, sporen,...
Overigens erger ik me dood aan je schrijffouten :=
Hooft = hoofd
Wand = want
Opzei = opzij
Zoiezo = sowieso

|(

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 12:29

sorry hoor Evelien__ dat ik dyslexie heb en daardoor niet normaal nederlands kan schrijven.
zal wel nix meer neer zetten.
wand ja mensen met beperkingen ( dyslexie en dystrofie en zo horen nergens thuis)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:35

Nou nou nou, hold your horses?
Dit is nergens voor nodig!
Het is een tip, zodat je er zelf ook op kunt letten.

Maar wat ik wéér lees? Is dat je weer excuses zoekt.

Een reden? Is geen excuus, laat dit dan ook niet zo zijn?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:38

Ik snap ook eerlijk gezegd niet waarom je zo reageert. Mensen geven je tips want duidelijk loopt je paard niet fijn en geforceerd. Dat is van die paar foto's al af te zien. Maar waar ik wel over val is dat je niet zegt misschien ga ik te snel, misschien forceer ik alles wel en heel misschien geeft mijn paard duidelijk aan dat dit niet goed is maar omdat hij niet kan praten probeert hij andere mogelijkheden om met je te communiceren ?

Ik vind overigens als jij zo erg met je ziekte zit kwa beperking, dat je eigenlijk niet erop moet klimmen...Je belast niet alleen het paard verkeerd op deze manier, maar ook jezelf. En duidelijk als ik zo lees zit je met veel last erop...

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 12:44

Ik benijd je!! jij zit wel op je paard dat heb ik na de bevalling nooit meer gekund omdat mijn been en lijf dat niet meer aankan.

Maar juist op de beperkingen doorgaand heeft mijn pony mij ontzettend geholpen bij het revalideren, het word nooit meer zo het was. Maar ik heb er ontzettend veel aangehad om er juist naast die pony te lopen die balken lopen hielpen mij om mijn spieren te trainen, het been wat het niet deed kreeg zo wel de singalen en het zand trainde mijn balans soms was het echt maar voor 5 min.Die 5 min gaven mij zoveel extra kracht en motivatie zo ging het van grondwerk naar agilety naar fietsen, wandelen vhd en Mennen.Ondertussen vind pony lief dit leuker dan rijden en ik ben dankbaar want zo heb je juist door die beperking er zelf meer voor terug gekregen dan dat rijden.

En tja voor dat je dat kunt accepteren moet je ook jezelf de kans geven om andere dingen toe te laten, dingen die jullie kunnen helpen als het zover is dat je weer wel kunt gaan rijden.

En tja hee ook met dystofie en dyselectie en dyscalculie kun je er gewoon zijn tussen alle anderen die ook hun ding weer hebben ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 13:58

line18 schreef:
sorry hoor Evelien__ dat ik dyslexie heb en daardoor niet normaal nederlands kan schrijven.
wand ja mensen met beperkingen ( dyslexie en dystrofie en zo horen nergens thuis)

Je zou eventueel kunnen proberen om de spellingscontrole (die rode golfjes) te gebruiken
Het is een optie maar heel misschien werkt het of ipv op een telefoon op een laptop gaan werken.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 14:00

ik werk met een laptop maar deze haalt ook niet alles fouten er uit.
helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:02

line18 schreef:
ik werk met een laptop maar deze haalt ook niet alles fouten er uit.
helaas.

;)

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:03

line18 schreef:

Nou nou, je voelt je wel heel erg snel aangevallen he? Wat is er mis met het volgende antwoord:
"Dank je wel dat je me wilt helpen, maar ik heb dyslexie. Hierdoor zie ik niet zo goed hoe ik het moet schrijven, maar ik zal proberen er op te letten. Bijvoorbeeld door mijn spellingschecker wat vaker te gebruiken".

er is hier niemand die zegt dat je er niet bijhoort, dat maak je er zelf van.

Zoals ik al eerder schreef, als het niet kan zoals het moet, probeer het dan op een andere manier. Maar met: Kannie, ikwilnie, ikdoenie kom je niet heel ver. En met: "oei, dat snap ik niet, kun je me meer uitleggen, net zolang tot ik het wel snap" kom je veel verder.

Mensen reageren op je, zoals je zelf ook reageert.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:18

Dames lees allen even het onderschrift van TS dan had je al kunnen weten waar de spelfouten vandaan komen.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-16 14:20

Gillbo schreef:
Dames lees allen even het onderschrift van TS dan had je al kunnen weten waar de spelfouten vandaan komen.

dank je wel

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-16 14:27