Connemara Jou-Jou en mijn "vooruit rijdster"

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Fwis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 14:50

No_No schreef:
Wifsa schreef:
Ik krab mezelf eigenlijk wel even achter de oren dat hier zo veel enthousiaste reacties op zijn. Ik zie namelijk absoluut geen prettig beeld! Met name de veel te kort gereden hals en de spanning die dat bij de pony opbrengt vind ik erg storend.

Natuurlijk zijn het momentopnames, maar het zijn wel de foto's waar jij happy mee bent en waar er enthousiast op wordt gereageerd. Dan vraag ik me af of ik dan zo gek ben ;)

Ik had eigenlijk het zelfde idee :o
Ik weet alleen niet hoe het eerst was.

Persoonlijk zie ik ze liever eerst voorwaards neerwaarts en een losgelaten kaak onder een ontspannen zittende ruiter/amazone :D Daar lijkt dit niet op of is niet op de foto gezet. Maar goed, als jullie tevreden zijn vind ik dat enorm leuk voor jullie :j

:j Helemaal eens

Change3x

Re: Connemara Jou-Jou en mijn "vooruit rijdster"

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:06

Dat er op de foto's niet voorwaarts neerwaarts gereden wordt betekend natuurlijk niet dat dat tijdens het losrijden niet gebeurt is!

Dat vind ik altijd zo jammer aan Bokt, dat er zo snel conclusies worden getrokken aan de hand van een paar foto's. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:18

Ik denk dat conclusies getrokken worden op basis van de combi foto's + tekst. Wat je ziet zijn foto's van een niet helemaal ontspannen lopend paard dat toch gevraagd wordt op te richten en opwaarts/voorwaarts te lopen. Daarbij wordt geschreven dat dit precies het beeld is wat gezocht wordt en dat ze dit vaker willen zien. Dat is waar mensen over vallen.
Als erbij had gestaan dat ze tijdens de les geprobeerd hebben te kijken wat er gebeurt als ze de pony eens wat meer oprichten en om verruiming vragen maar dat de pony duidelijk nog iets teveel verspant en dat dit dus nog wat te vroeg komt voor paard & ruiter en ze dus weer terug gaan naar ontspanning in de basis, dan had je hele andere reacties gekregen. Paardrijden bestaat uit grenzen verleggen en nieuwe dingen uitproberen en dan gaan er altijd wel dingen fout. Hoe je die fouten interpreteert bepaalt echter of je ze de volgende keer opnieuw zult maken of niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 15:28

Dank xyzutu2!
Ik weet nu wel waarom mensen huiverig zijn om een topic op bokt te openen .

Eea is geplaatst bij Rij-ITP en niet bij HAW omdat ik geen rijtechnisch commentaar hoef. Vind ik nl niet zo fair tov mijn vooruit rijdster, die het moet doen met de 'basis' die ik gelegd heb.

Pony is nu 10 is , is oo zijn 5de ingereden, van zijn 4 de tot zijn 9de VWNW gereden, waarin ik hem oa door eigen onbalans taai en zwaar heb gereden. , Sinds huidige amazone wordt pony lichter, losser en is er te zien dat hij uberhaupt beweging hééft! Daarbij wordt hij voor een les 20 min VWNW losgereden en dan opgepakt , terug naar de basis is tijdens de les steeds een thema.

Nogmaals : perfectie bestaat niet, en wat het zou het fijn zijn als mensen zich gaan realiseren dat paardrijden een proces is, waarin je van A naar B werkt en je oprecht blij kunt zijn met het PROCES!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 15:33

Ah, ik zag zelf over het hoofd dat het in Rij ITP stond doordat dat niet vermeld wordt in de lijst met meest recente topics. Dat zie ik ook altijd fout gaan met topics die in het western gedeelte blijken te staan maar waar dan dressuur-antwoord op wordt gegeven. 8-)

Aangezien het op ITP gaat hoef je inderdaad niets met adviezen over houding & rijden te doen, maar áls ik nog een tip mag geven, dan zou ik toch echt even serieus naar het dekje kijken. Dan kan je pony een hoop problemen schelen.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 16:17

:D Mijn vooruitrijdster gaat blij zijn met je dekjes opmerking!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:21

Punz schreef:
Op de " communicatiefout" foto zit de amazone idd te ver achterover. Dat is wel duidelijk ja. Gevolg van de communicatie fout :')

Perfectie bestaat gelukkig niet. Keihard willen werken om verder te komen wel. En daar ben ik superblij mee!

Niet alleen op die foto zit de amazone achterover. Maar als jij er maar blij mee bent dat je pony zo gereden wordt. }:0 :7

Ben dan ook blij dat ik niet de enige ben, die ziet dat dit er niet 'mooi' uitziet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 16:32

Misschien even mijn post hierboven lezen.

Ja, ik ben ongelofelijk blij met de ontwikkeling die mijn pony doormaakt.
Met het feit dat hij losser en lichter wordt . Beter gaat bewegen, niet meer op de hand hangt, zichzelf steeds meer gaat dragen.
Heb er oprecht spijt van dat ik deze foto's geplaatst heb, dat ik mijn enthousiasme over het proces wilde delen. Want je hebt opbouwende kritiek en gewoon prijsschieten...

Tuurlijk zijn er dingen voor verbetering vatbaar . Ik zeg nergens dat dit het perfecte eindplaatje is. Ik ben blij met het proces, de vooruitgang . Moet het dan écht perfect voordat je blij mag zijn???

En eerlijk ?
Ik ken weinig amazones die zo eerlijk en fair rijden als mijn vooruitrijder, die zo gericht zijn op een eerlijke lichte aanleuning , losheid en ontspanning.

Nog eerlijker?
Ik zie IRL weinig mensen die dat beter doen dan zij.

Dus joh:
Wat héb ik een spijt dat ik haar hier aan blootgesteld heb, dat ik mijnenthousiasme wilde delen.

Fwis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:40

Punz schreef:
Dank xyzutu2!
Ik weet nu wel waarom mensen huiverig zijn om een topic op bokt te openen .

Eea is geplaatst bij Rij-ITP en niet bij HAW omdat ik geen rijtechnisch commentaar hoef. Vind ik nl niet zo fair tov mijn vooruit rijdster, die het moet doen met de 'basis' die ik gelegd heb.

Pony is nu 10 is , is oo zijn 5de ingereden, van zijn 4 de tot zijn 9de VWNW gereden, waarin ik hem oa door eigen onbalans taai en zwaar heb gereden. , Sinds huidige amazone wordt pony lichter, losser en is er te zien dat hij uberhaupt beweging hééft! Daarbij wordt hij voor een les 20 min VWNW losgereden en dan opgepakt , terug naar de basis is tijdens de les steeds een thema.

Nogmaals : perfectie bestaat niet, en wat het zou het fijn zijn als mensen zich gaan realiseren dat paardrijden een proces is, waarin je van A naar B werkt en je oprecht blij kunt zijn met het PROCES!

Over dat laatste ben ik het ook helemaal met je eens. Ik ben ook tevreden met mijn eigen proces, maar ben daarin wel kritisch: sommige van mijn rijfoto's laten zien dat ik op de juiste weg ben en sommige foto's laten mij weer zien dat ik nog een lange weg te gaan heb. Over die foto's ben ik dus niet tevreden. Het punt wat ik in mijn post probeerde te maken is dat ik er verbaasd over ben dat je tevreden lijkt met het proces zoals weergegeven op deze foto's.

Blijkbaar past die opmerking niet in een RIJ-ITP. Dat wist ik niet. Ik vind dat de houding waarin de pony loopt de foto's geen goed doet. Anderen zijn wel enthousiast over de houding. Begrijp ik goed dat zo'n positieve rijtechnische opmerking wel kan, maar een kritische noot niet?

Hoe dan ook, was het niet mijn bedoeling om je aan te vallen of om je huiverig te maken om topics in HAW te plaatsen. Iemand afbranden kan inderdaad niet, maar een mening die iets minder positief is dan de voorgaande 'ooohs' en 'aaahs' moet op een discussieforum volgens mij gewoon kunnen. Het had je ook aan het denken kunnen zetten waardoor je pony de volgende keer met wat meer ruimte in de hals wordt gereden. Had gekund ;)

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 16:49

Gelukkig weet ik zelf wel dat ik iets achterover hang maar gelukkig weet ik dit van mezelf en werk je hier tenslotte aan.

Toch verbaast het mij hoe mensen kunnen oordelen over foto's terwijl ze de combinatie nog nooit in het echt hebben zien rijden.

Maar joh mensen gelukkig staan de beste dressuur/paardenlui langs de kant zonder zelf maar iets te kunnen.
Precies de reden waarom ik eigenlijk zn graf hekel heb aan bokt, iedereen wilt iedereen de grond in boren en kunnen geen centje sympathiek opbrengen ;)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-16 16:52

Fototopic plaatsen met een ander op mijn pony ga ik iig niet meer doen . Dit doet haar geen recht. Had beter moeten weten ipv mijn enthousiasme willen delen.

Ik denk altijd dat mensen wel snappen dat paardrijden een ontwikkeling , een proces is, waarbij je in het NU blij kunt zijn, met iets wat je over een paar maanden later anders wil. Maar goed: dat valt nog niet helemaal mee

Voor nu: mijn langhalzige, op de voorhand lopende, handhangende duikboot,(volledig door mijzelf zo gereden )is dát iig niet meer. En daar ben ik voor nu héél erg blij mee!

Fwis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:10

Punz schreef:
Fototopic plaatsen met een ander op mijn pony ga ik iig niet meer doen . Dit doet haar geen recht. Had beter moeten weten ipv mijn enthousiasme willen delen.

Ik denk altijd dat mensen wel snappen dat paardrijden een ontwikkeling , een proces is, waarbij je in het NU blij kunt zijn, met iets wat je over een paar maanden later anders wil. Maar goed: dat valt nog niet helemaal mee

Voor nu: mijn langhalzige, op de voorhand lopende, handhangende duikboot,(volledig door mijzelf zo gereden )is dát iig niet meer. En daar ben ik voor nu héél erg blij mee!

Fijn dat je pony zo'n verbetering door heeft gemaakt :) En jammer dat (onder andere) mijn posts voor zo'n negatieve ervaring hebben gezorgd. Volgens mij heb je mijn posts opgevat als een bak negativiteit, terwijl ik volgens mij enthousiaster ben over jouw pony dan jij denkt.

Hoe dan ook, wens ik jullie oprecht veel succes met het verdere proces :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:14

Ik volg het proces en ik vind het er prima uitzien. Ja, ruiter valt soms wat achterover maar heeft iedereen die rijdt niet een 'puntje' wat niet perfect gaat? Het perfecte plaatje hoeft toch ook niet? Niemand hier rijdt als Anky en dat hoeft ook niet
Jou is zoveel lekkerder gaan lopen de laatste tijd. Hij krijgt nog meer spieren en ipv het voorover kukelen (wat hij best deed), 'draagt' hij nu veel meer. De ruiter rijdt vriendelijk en pony begint lekker te sjouwen.

Laat je niet ontmoedigen punz, ik vind dat je terecht trots en enthousiast mag zijn.

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:15

Zo, heel bokt heeft zn zegje ook weer gedaan.
Altijd knap dat mensen vanaf de foto's kunnen zien hoe een persoon in rl rijdt.

Gelukkig kan ik zeggen dat deze persoon op een van de meest paardvriendelijke manieren ieder paard aan het lopen krijgt. Of deze nu jong oud, verprutst is of ingereden moet worden.
Ik krijg nu een jaar les op haar manier van rijden. Daar kunnen de meeste men hun trek en plukwerk nog veel van leren. ik heb nog nooit zon los paard gehad.
Maargoed, dat is offtopic.
Elien, ga zo door want ik weet dat je weet waar je mee bezig bent! Je hebt niet voor niets al zoveel successen gehad.

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:15

Laat je niet gek maken, je hebt een onwijs leuke pony en een hartstikke ervaren vooruit rijdster ( :D ) dus blijf vooral je enthousiasme delen!! Jammer dat er vaak zo negatief gereageerd wordt, het is toch geweldig om je pony zo vooruit te zien en voelen gaan, geniet ervan en blijf ervan genieten!

Fwis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:18

EK19 schreef:
Gelukkig weet ik zelf wel dat ik iets achterover hang maar gelukkig weet ik dit van mezelf en werk je hier tenslotte aan.

Toch verbaast het mij hoe mensen kunnen oordelen over foto's terwijl ze de combinatie nog nooit in het echt hebben zien rijden.

Maar joh mensen gelukkig staan de beste dressuur/paardenlui langs de kant zonder zelf maar iets te kunnen.
Precies de reden waarom ik eigenlijk zn graf hekel heb aan bokt, iedereen wilt iedereen de grond in boren en kunnen geen centje sympathiek opbrengen ;)

Ik begrijp dat jij de vooruit rijdster bent? :)

Doel je met deze posts op mij? Als ik je goed begrijp, erger je je er aan dat mensen (te snel) oordelen. Wat doe je dan nu over (mensen zoals) mij? Volgens mij beoordeel je mij als iemand die niets kan en die geen sympathiek opbrengt. Jammer.

Jammer dat het plaatsen van vraagtekens meteen wordt gezien als een hoop negativiteit. Ik wilde niemand aanvallen, dus verdedigen was niet nodig. Soms bedoelen mensen het echt niet zo verkeerd ;)

Tot zo ver off topic.

Succes verder met het rijden van deze pony, fijn om te lezen dat jullie tevreden zijn en dat er al zoveel verbetering is geboekt. Daar gaat het uiteindelijk natuurlijk om!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:19

Wat leuk!

Ook aardig dat je je bijrijder zo noemt!

Dootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 17:21

Ziet er super uit! Mag ik vragen wat voor zadel je hebt?

Timster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 18:15

Wat een gave combinatie! En kijk er naar uit om ze in real te zien op het ONCK :D
Welke klasse starten ze daar? :)

mailow

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-16 20:39

Ik zag deze foto's al toevallig op facebook voorbij komen. Erg knappe pony :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 15:38

Change3x schreef:
Dat er op de foto's niet voorwaarts neerwaarts gereden wordt betekend natuurlijk niet dat dat tijdens het losrijden niet gebeurt is!

Dat vind ik altijd zo jammer aan Bokt, dat er zo snel conclusies worden getrokken aan de hand van een paar foto's. :n

Dat vind ik ook en in sommige gevallen van mensen die zelf nog geen deuk in een pakje boter rijden en over het algemeen met schamele punten thuiskomen :+ ... En dan denken dat ze een ander moeten voorzien van negatief commentaar: best grappig soms! :+

Ik zie een mooie pony waarmee lekker gewerkt wordt en een enthousiaste eigenaar die het beste met haar dier voorheeft. Is alles perfect? Tuurlijk niet, maar dat is het bij niemand.... Ik geniet mee van de plaatjes.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-16 16:16

Leuke combinatie, geniet ervan.

EK19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 20:55

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/*

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-16 23:43

Hij loopt goed!

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-16 23:58

Ik wordt wat voorzichtig hier...

Maar inderdaad: voor deze fase van zijn ontwikkeling loopt hij goed. Waarbij zowel pony als huidige amazone nog wel puntjes hebben om aan te werken, natuurlijk en dit nog maar het begin van een ontwikkeling is.......Maar daar ben ik voor nu super blij mee, en echt heel erg trots op.

Want we hebben het hier nog niet gehad over zijn eigenaresse en co-amazone ( ikzelf)

Want daar waar vooruitrijdster het vermogen heeft om met heel fijne handjes, heel netjes en eerlijk te rijden, heb ik dat vermogen zelf helaas niet..

Ok.. ik PROBEER eerlijk te rijden....... doe daar mijn stinkende best voor. Maar ondertussen had ik strenge, terugwerkende handen, en vond ik VWNW erg belangrijk. Helaas had ik niet door dat met het VWNW wat ik thuis deed, mijn pony voornamelijk leerde om lekker op mijn hand te gaan hangen, waarna ik zelf nagaf / meer teugel gaf als hij daardoor zwaar op mijn hand werd. Hier door kreeg ik dus een langhalzende duikbotende pony, die lekker hangend liep te dribbelen. Daarbij kon hij er op momenten heerlijk vandoor schieten... Dat vond ik spannend, waardoor ik hem voor de zekerheid ook maar wat korter vast pakte.

Brave pony vond het allemaal prima..

Maar verder dan de L1 kwamen we niet. Ben verbaasd eigenlijk, als ik nu de filmpjes terug kijk, dat we nog winstpunten reden. Zo eerlijk was het niet ( terug rijden, ipv naar de hand toe rijden), impuls was weg, pony liep op de kop in mijn hand te hangen, en ik zat er als Karbonkel op....

Maar goed.... ik was bescheiden en tobbend, deed mijn best, dus het mocht allemaal, werd allemaal goed gepraat ( door goed geschoolde instructie), terwijl het dat niet was. En ik WIST dat, heb mijn best gedaan daar de juiste instructie bij te vinden... maar ook dat valt niet mee. Want wat er nodig was, was dat er iemand kwam die bereid was om zowel met MIJ als met mijn pony terug te gaan naar de basis... en daar te blijven zolang als nodig.

En in dat proces zitten we nu: Vooruit rijdster is nu ook mijn instructrice, die helemaal terug gaat naar de basis met me (onafhankelijk zitten, stille hand, stil been en naar vóren denken in plaats van terugwerken) en zich niet te goed voelt om dit te blijven doen

Ondertussen rijdt en schoolt ze mijn pony voor me uit, waardoor hij voor mij fijner, makkelijker te rijden valt, en ik, zodra ik het als ruiter goed doe, ook het goede gevoel krijg.

Kortom: ben stikblij met haar, trots op haar, trots op mijn pony. Trots op de weg die we met zijn drieen ( vieren eigenlijk: instructrice van EK( zeker niet de minste!) doet ook mee)

En die trots wilde ik delen. Wil ik delen.

Punt.