Na lange tijd weer terug op bokt. Haflinger Indy

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wdj

Re: Na lange tijd weer terug op bokt. Haflinger Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:17

Het geeft inderdaad een prachtig effect, die lange manen, iets heel sprookjesachtig. Maar ik kan het alleen maar met een aantal van mijn voorgangers eens zijn: dit is qua lengte té en is mijn inziens negatief van invloed op het welzijn van het paard. Wat vind jij zelf daarvan, TS? Ik kan me voorstellen dat je enorm trots bent o je Haf, en dat je je een beetje overvallen voelt door dit commentaar.

Dinkie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:32

Wat een lange manen! Ik kan het me voorstellen dat je daar aardig verstrikt in kan raken met rijden :+

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:37

Wdj schreef:
Het geeft inderdaad een prachtig effect, die lange manen, iets heel sprookjesachtig. Maar ik kan het alleen maar met een aantal van mijn voorgangers eens zijn: dit is qua lengte té en is mijn inziens negatief van invloed op het welzijn van het paard. Wat vind jij zelf daarvan, TS? Ik kan me voorstellen dat je enorm trots bent o je Haf, en dat je je een beetje overvallen voelt door dit commentaar.

Idd. Denk niet dat iemand hier zulke commentaar geeft met als doel TS af te breken, ook al komt dat misschien bij TS zo over (hopelijk niet). Maar denk wel dat iedereen die het vermeld heeft oprecht bezorgd is over het enorme gewicht dat het paard moet dragen en de gevolgen dat dit heeft voor zijn wervels en andere.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:03

Ook mijn bedoeling is het niet om het als kritiek te leveren of als aanval TS :o

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:07

Wat heb je toch een leuke droompony! Het barokke hoofdstel en halster staan heel erg gaaf!

arth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:02

Wat een knap paard <3
Je moet tochveem kam werk hebben :+

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:14

"Wij hebben ook een barok halster" *ziet alleen maar haar*

LEUK paard, die Indy! Blij jullie een keer te hebben les gegeven! :D Ik heb Indy in het echt meegemaakt, idd een berg maken maar in vlechten of dubbele hengstenvlecht is het gewicht prima verdeeld, super levendig vrolijk enthousiast gezellig paard waar ik samen met de TS een uur mee heb gewerkt.

Ze heeft echt absurd veel manen, maar durf met zekerheid te zeggen dat ze hier heel goed mee omgaat, en haar baasje ook! :)

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:39

WendyLotte schreef:
Ik lees vooral ; Te zwaar, te zwaar, hoofd bijna nooit omhoog.....
Is het misschien voor haar ook zwaar om te dragen ?
Bij mensen met te lang en te dik haar veroorzaakt dit regelmatig haarpijn en of hoofdpijn.
Als het zo zwaar is en je zou altijd aan 1 kant een vlecht hebben, zou ze zomaar scheef kunnen gaan lopen en uiteindelijk last van haar wervels kunnen krijgen. Maar dat doe je al niet.

Het is niet belangrijk wat ik vind, maar je zet zelf foto's op bokt en dus "vind" ik iets, namelijk, ik vind het té veel. Niet natuurlijk en best sneu voor je paard.
Het is zeker een sprookje om te zien maar toch heb ik medelijden met je paard.

+1

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:45

Hey TS,

Je hebt een prachtig barbiepaard met super mooie lange manen! Daar is vast veel tijd in gaan zitten, en zoals ik zie lijd Indy er absoluut niet onder. Laat je niet kisten door mensen die zeggen dat het dierenleed is (zijn gewoon jaloers). Je paard weegt denk ik zo'n 500kilo, van die paar grammetjes op haar manenkam gaat zij echt niet scheef lopen of rug- of halswervelproblemen krijgen.

@ WendyLotte.
Ik heb lang en dik haar, maar ik krijg daar absoluut niet hoofdpijn van en ga daar ook absoluut niet krom of scheef van lopen, en haarpijn?! Bestaat niet, er lopen niet eens pijnzenuwen door je haren heen!

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:53

Ann99

Onzin, als ik een dag lang een staart in heb en ik doe hem uit aan het einde van de dag heb ik haarpijn. Dus het bestaat echt wel!

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:54

Volgens mij gaf iedereen gewoon een mening. En nu zijn die mensen die denken dat het paard er last van heeft jaloers? Jaja..
Daarbij denk ik dat het haar wel iets meer weegt dan een paar gram.

Ik heb ook lang haar gehad en kreeg er enorme nekpijn van. Dus dat jij het niet hebt wil niet zeggen dat het niet voorkomt.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:46

@ann: wat mij voorganger zegt: omdat je het zelf niet kent, betekent niet dat het niet bestaat. Overigens zitten er in elk geval in je achterhoofd gewoon zenuwen en vertakkingen.
Er lopen ook grote spieren over je hoofd, grote (onder andere) hoofdpijn veroorzakers. Nu ik mn haar langer heb en ik draag het de hele dag vast heb ik meer hoofdpijn dan los en mn hoofdhuid voel ik regelmatig. Een kam gaat soms moeizaam door het haar en dus zeker niet pijnloos

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:12

Wat mij opvalt is dat er bepaalde paarden ook ontzetgend lange manen hebben. Ook hier op bokt. En daar zie ik werkelijk waar bijna nooit een opmerking over dat het te zwaar is.

Heel erge mooie volle manen, daar mag je best trots op zijn! Het enige wat me stoort is dat de staart iets te lang is maar verder mooie haflinger. :)

Ik heb ook dik en lang haar en heb nog nooit door mijn haren hoofdpijn gekregen maar wel als ik ze te strak in een staart doe maar dat is gewoon omdat de huid samen getrokken wordt door het elastiek.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:40

Mooi, maar inderdaad ook té lang.
Lijkt me voor het paard ook gewoon niet fijn.

En nee; ik ben niet jaloers;-)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:44

Weet je wat zo leuk is aan manen; ze groeien langzaam aan. Betekend dus ook dat paard er langzaam aan went, en daar alle tijd voor heeft.
Zelfde met mijn haar, was dik, en erg lang. Laatst afgeknipt om te doneren, pas toen merkte ik hoeveel eraf was. Heb er dus nooit last van gehad! Ondanks dat het achteraf wel veel was. Maar daar wen je gewoon gelijkmatig aan met de groei. Het is niet hetzelfde als dat je een pruik op gooit, ik kan begrijpen dat je er dan last van krijgt. Maar als het elke maand een cm groeit merk je dat verschil echt niet. Verwacht niet dat een paard dit anders zou ervaren
Zolang het paard nergens last van heeft, nergens vast zit in nek of rug zie ik het probleem niet

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:09

Ann99 schreef:
Hey TS,

Je hebt een prachtig barbiepaard met super mooie lange manen! Daar is vast veel tijd in gaan zitten, en zoals ik zie lijd Indy er absoluut niet onder. Laat je niet kisten door mensen die zeggen dat het dierenleed is (zijn gewoon jaloers). Je paard weegt denk ik zo'n 500kilo, van die paar grammetjes op haar manenkam gaat zij echt niet scheef lopen of rug- of halswervelproblemen krijgen.

@ WendyLotte.
Ik heb lang en dik haar, maar ik krijg daar absoluut niet hoofdpijn van en ga daar ook absoluut niet krom of scheef van lopen, en haarpijn?! Bestaat niet, er lopen niet eens pijnzenuwen door je haren heen!

Uhhmm :') je haren groeien ook ergens uit en daar zitten wel zenuwen bij de basis..... Of doet het bij jouw geen pijn als je knopen in je haar hebt en je probeert dat er onvoorzichtig uit te kammen, of kan iemand zomaar aan je haar trekken en doet dit geen pijn bij je? Ja dat dus, er is wel gevoel, ook al is het haar zelf geen echte levende materie meer waar je net zoals in nagels gewoon in kan knippen. Maar als je de basis raakt (door trekken of door de werking van de zwaartekracht bij zwaar haar) ga je het flink voelen.
Onlangs heb ik mijn haar 40cm laten bijknippen (dus ja, ik had ook erg lang haar). Het was misschien ook mooi zo lang, maar ik had constant hoofdpijn omdat het zo lang was (en al zeker als ik een staartje maakte) en het zat constant in de weg. Kan me dus voorstellen dat het best lastig kan zijn voor een paard ook, als je er al als mens zo veel last van kan hebben..

Ik vind het paard echt niet gelukkig ogen op de foto's, maar daarvoor moet je natuurlijk verder kunnen kijken dan de manen om dat te zien (de ogen van een paard vertellen veel en ik vind ze triest kijken op de eerste foto's).

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:58

FjordHorse schreef:
Ann99 schreef:
Hey TS,

@ WendyLotte.

Uhhmm :') je haren groeien ook ergens uit en daar zitten wel zenuwen bij de basis..... Of doet het bij jouw geen pijn als je knopen in je haar hebt en je probeert dat er onvoorzichtig uit te kammen, of kan iemand zomaar aan je haar trekken en doet dit geen pijn bij je? Ja dat dus, er is wel gevoel, ook al is het haar zelf geen echte levende materie meer waar je net zoals in nagels gewoon in kan knippen. Maar als je de basis raakt (door trekken of door de werking van de zwaartekracht bij zwaar haar) ga je het flink voelen.
Onlangs heb ik mijn haar 40cm laten bijknippen (dus ja, ik had ook erg lang haar). Het was misschien ook mooi zo lang, maar ik had constant hoofdpijn omdat het zo lang was (en al zeker als ik een staartje maakte) en het zat constant in de weg. Kan me dus voorstellen dat het best lastig kan zijn voor een paard ook, als je er al als mens zo veel last van kan hebben..

Ik vind het paard echt niet gelukkig ogen op de foto's, maar daarvoor moet je natuurlijk verder kunnen kijken dan de manen om dat te zien (de ogen van een paard vertellen veel en ik vind ze triest kijken op de eerste foto's).

Oh, dan heb ik WendyLotte verkeerd begrepen! Ik dacht dat zij de haren zelf bedoelde. Niet de basis of de wortels e.d. Ik zie nu net dat het woord 'haarpijn' daadwerkelijk bestaat.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:05

Dat bedoel ik (en andere) dus ook met haar pijn. De zwaarte van het hangen of het dragen in staart of vlecht.
Ik snap helemaal dat het paard er langzaam aan aan kan wennen en dat het aan 2 kanten gevlochten is.... scheelt zeker.
Maar die manen zitten er toch met een functie bijvoorbeeld voor bescherming, warmte, kou, anti vlieg, anti zon en weet ik wat voor functie het nog meer kan hebben.

Dat heeft Indy dus niet op deze manier. En daarom denk ik dat ik dit te ver vind gaan. Ook al ziet het er dus sprookjesachtig uit. En jaloers ben ik niet, heb een tinker met ook enorme lange manen en aanleg tot nog langere manen.
Mijn dame is bijna helemaal wit met een zon gevoelig huidje. En nu, met al die regen blijft het eronder redelijk droog.
Daar vind ik het een prima bescherming voor. Zij loopt dus bijna altijd met losse manen rond. Het uitkammen is dan een drama, dat dan weer wel..... maar het heeft dus wel een functie.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:22

WendyLotte schreef:
Dat bedoel ik (en andere) dus ook met haar pijn. De zwaarte van het hangen of het dragen in staart of vlecht.
Ik snap helemaal dat het paard er langzaam aan aan kan wennen en dat het aan 2 kanten gevlochten is.... scheelt zeker.
Maar die manen zitten er toch met een functie bijvoorbeeld voor bescherming, warmte, kou, anti vlieg, anti zon en weet ik wat voor functie het nog meer kan hebben.

Dat heeft Indy dus niet op deze manier. En daarom denk ik dat ik dit te ver vind gaan. Ook al ziet het er dus sprookjesachtig uit. En jaloers ben ik niet, heb een tinker met ook enorme lange manen en aanleg tot nog langere manen.
Mijn dame is bijna helemaal wit met een zon gevoelig huidje. En nu, met al die regen blijft het eronder redelijk droog.
Daar vind ik het een prima bescherming voor. Zij loopt dus bijna altijd met losse manen rond. Het uitkammen is dan een drama, dat dan weer wel..... maar het heeft dus wel een functie.

Maar als je het over bescherming en warmte hebt kan je ook gaan beginnen over de mensen die de manen kort knippen voor knotjes.. Iets wat nog veel meer voorkomt dan dit. Waarom zou dat (in jou ogen) dan niet te ver gaan en dit wel? Los van het gewicht

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:31

Dat mensen zeggen dat het zielig is dat de manen gevlochten zijn: dan is de gemiddelde kwpn-er met manen die keurig op een handbreedte getrokken/geknipt worden ook vet zielig want dan heeft ie "geen bescherming tegen kou, regen en vliegen". Gek alleen dat je daar nóóit iemand over hoort.
Daarnaast heeft een stuk eraf knippen voor het gewicht niet zoveel zin, want het gewicht zit juist bovenin. Hoe verder naar onder, hoe dunner het haar. Dus al knip je er 40cm af dan heb je het inderdaad over een paar grammetjes.
Om dit mishandeling te noemen vind ik helemaal ver gaan. Ik ken het gevoel van haarpijn maar dat is alleen als je het haar in een andere richting trekt dan hoe het normaal zou zitten (naar beneden). Dus een hoge staart of knot doet pijn, eentje in je nek niet. Bij een hengstenvlecht hangen de manen gewoon naar beneden zoals ze altijd zouden hangen. En ts vlecht aan 2 kanten dus hij is ook niet ongelijk belast. Denk dat t allemaal wel wat meevalt met de mishandeling...

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:46

laraxXxemma schreef:
WendyLotte schreef:

Maar als je het over bescherming en warmte hebt kan je ook gaan beginnen over de mensen die de manen kort knippen voor knotjes.. Iets wat nog veel meer voorkomt dan dit. Waarom zou dat (in jou ogen) dan niet te ver gaan en dit wel? Los van het gewicht

En ziedaar de reden dat ik mijn fjordenknol geen boogje meer knip. Gewoon lekker de manen echte manen laten zijn en "lekker wild" groeien, zodat hij wat bescherming heeft en de manen kan gebruiken waar ze voor dienen. :o Al maak ik mezelf daar niet bepaald populair mee in de fjordenwereld..

Ann99

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:02

WendyLotte schreef:

ik neem het jaloers zijn maar terug.
Verder ben ik het eens met Dorine92, zoveel gewicht kan het echt niet uitmaken. En het is: iemand plaatst foto's van haar paard op bokt, en meteen word diegene weer beschuldigd van dierenmishandeling. Ik plaats eigenlijk nooit reacties, juist om dit soort dingen als direct beschuldigen van dierenmishandeling, maar ik vond dit van deze manen toch wel heel erg ver gaan.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 00:21

Ik heb woord mishandeling nergens gelezen. Het wordt allemaal wat uit verband getrokken. De meningen over het mooie en functionaliteit vd lange manen zijn verdeeld. Volgens mij is het wel bekend dat mensen op een topic hun mening geven en als je iets bijzonders bij je paard hebt, is dat misschien wel nog meer te verwachten.
En dat kunnen leuke, maar ook minder leuke reacties zijn.

Misschien kunnen we wat vertrouwen aan ts geven vwb de voor- en nadelen van de lengte. Daar zal ze vast zelf ook over nagedacht hebben. Tijdens al dat vlechten wordt ze er immers constant aan herinnerd :D

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 10:19

lelberse schreef:
Wauw wat een manen <3 <3 <3
En dat hoofdstel staat ontzettend stoer!! Als vind ik het hoofdstel van de laatste paar foto's ook mooi staan!
Doe je nog iets speciaals met de manen behalve het invlechten en uitwassen??

Dank je. Nee haar manen zitten altijd ingevlochten alleen voor t overnieuw doen vd vlechten of voor t wassen voor foto's of dergelijke.
heel af en toe kammen en soms iets antiklit spul erin.

Jeika schreef:
wat veel haar! en wat een mooi paardje! <3

Dank je wel

BianCatjee schreef:
Leuke foto's weer van Indy!
En je staat in uitgelicht *\o/*

Jammer niet gezien normaal neem ik er een screenshot van.

moonfish13 schreef:
Je gaat waarschijnlijk gillen, maar ik had zwaar de schaar erin gezet denk ik. _O-
Minimaal een halve meter eraf. :))
Hoe lang laat je ze max groeien?
Ik ben ook bezig met manen laten groeien, maar zo lang hoeven ze niet.

Mooi hoofdstel! Staat chique!

Dank je wel

kiddokids schreef:
Onwijs gaaf <3
Ik hou wel van behang
King heeft dit hoofdstel in het bruin met borsttuig
Ook wel lange manen die ik in tweeën splits maar zomers de voorpluk ivm vliegen los laat hangen
Hoelaat kan je de vlechten laten zitten

2 kanten manen is overigens minder belastend

Bedankt voor je reactie.
Haar manen zitten altijd naar 2 kanten gevlochten.
Gemiddeld blijven haar vlechten 3 weken zitten.

ilonamandjes schreef:
Wowww zoveel manen heb ik nog nooit gezien :wow: meestal vind ik te lang niet mooi, maar ik moet zeggen: het staat haar goed! Mooi paard! <3

Dank je

plientjedres schreef:
Prachtig echt schitterend, ben ook heel benieuwd hoe mooi het is als het gewassen is.
Persoonlijk zou ik er ook een eind afknippen, als ik naar de foto's kijk denk ik alleen maar zwaar aan die halsspier!

Dank je voor je reactie
Ik zal vanavond even een recente foto uploaden.

Jotoma schreef:
Ook mijn bedoeling is het niet om het als kritiek te leveren of als aanval TS :o

Bedankt

Aller eerst wil ik zeggen.
Iedereen is vrij om zijn of haar mening te geven.
Ja het mag allemaal in dit topic gezegd worden.

Ten tweede wil ik vermelden dat zowel mijn haflinger als mijn shetlander op de aller eerste plaats komen. Nog zelfs boven mezelf. Mensen die mij kennen weten t ook als geen ander. Als er iets aan de hand is met ze laat ik alles vallen en ben ik binnen no time bij ze.
Ik zorg iedere dag zelf voor ze. En doe er dus alles aan om t ze zo goed mogelijk te hebben.

Mijn pony's hebben beide lange manen.
Vergeet niet dat op de foto's de manen nog dikke lijken doordat ze naar 1 kant gegooid zijn en niet uitgekamd. Waardoor t mega lijkt.
Ik zal vanavond foto's plaatsen Hoe ze eruit zien als ze ingevlochten zijn.

Ze staan nooit met losse manen in de wei of dergelijke.
De manen kam is niet omgevouwen of iets. Als dit wel t geval zou zijn dan had ik zelf ook de schaar erin gezet.
Dus ik Let er echt wel op.

Nogmaals iedereen mag reageren maar t blijven mijn pony's.
Ze krijgen goed te eten en beweging en komen samen met andere.
Hebben een droge schone stal. En krijgen veel liefde.

E_Nalanta schreef:
"Wij hebben ook een barok halster" *ziet alleen maar haar*

LEUK paard, die Indy! Blij jullie een keer te hebben les gegeven! :D Ik heb Indy in het echt meegemaakt, idd een berg manen maar in vlechten of dubbele hengstenvlecht is het gewicht prima verdeeld, super levendig vrolijk enthousiast gezellig paard waar ik samen met de TS een uur mee heb gewerkt.

Ze heeft echt absurd veel manen, maar durf met zekerheid te zeggen dat ze hier heel goed mee omgaat, en haar baasje ook! :)

Super bedankt voor je reactie! !

Morning schreef:
Wat heb je toch een leuke droompony! Het barokke hoofdstel en halster staan heel erg gaaf!

Dank je wel

Ann99 schreef:
Hey TS,

Dank je wel.
Daarbij is t ook nog eens zo dat als haar manen ingevlochten zitten dat t niet mega strak zit of wat dan ook.
Het is dan in een dubbele hengstenvlecht gevlochten. 1 aan iedere kant.
En de manen waren er niet ineens.
Maar met de jaren gegroeid.
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 27-01-16 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Reacties samengevoegd in 1 post in plaats van heel veel reacties onder elkaar in losse posts

Weggebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:54

TS je hoeft ( het mag ook niet trouwens ) al je berichten na elkaar zetten, je kans je berichten bijwerken en zo schop je het topic niet steeds omhoog :)