Mijn dochtertje en haar verzorgpony een match made in heaven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:49

Genoten van dit stoere jonge wief <3 . Laat die maar schuiven.

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:56

Wat ontzettend leuk zeg!! Mooi team vormen die twee, en dat pas na 4 maanden rijden! Keigaaf :j blijf vooral posten!! :D

BelleTessa

Re: Mijn dochtertje en haar verzorgpony een match made in heaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:59

Schattig hoor.
Is een neusriem een idee om te gebruiken, om de gevolgen van de losse armpjes een beetje op te vangen?

Mowgli4

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:06

Haha wat geweldig! Ik vind dit echt een super leuk koppel <3
Heel knap dat ze dit al durft als ze nog maar 4 maandjes rijd.
Blijf vooral meer posten ;) vind het super lief om te zien!

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:21

Oef.. Vond de foto's wel schattig, maar de filmpjes totaal niet. Schrok er eigenlijk een beetje van.

Zadel ligt, voor zover ik kan zien, en als ik het goed zie, bijna in de nek van de pony. Of hij ligt te ver naar achteren of hij is te groot. Dus dat belemmerd de pony. Ik kan het niet goed zien, maar hij ligt wat over de schouder geloof ik. Op de foto's lijkt het wel oké, maar op het filmpje lijkt het mij of die toch te ver naar voren ligt. Is sowieso moeilijk bij shetjes, een goed zadeltje, die klein genoeg is voor de pony, maar groot genoeg voor een ruiter.. Maar dit zadeltje ligt niet goed. Probeer die verder naar achteren te leggen of even goed nagaan of het goed ligt. Een niet passend zadel, daar kan een paard of pony heel veel last en pijn van ondervinden. Zeker een punt om te overleggen met de eigenaar voor de zekerheid.

En dat schoppen. Ik snap dat ze net maar 4 maanden rijd, maar ik vind dat het schoppen gewoon echt niet kan. Ik zou eerst werken aan stille ligging van haar benen, voordat ze gaat galopperen over stranden heen en dat arme dier trap na trap geeft... Er word hier wel gezegd, och, heeft hij geen hinder van. Onzin! Hij krijgt been na been, en hard ook. Er is een reden dat je met paardrijden moet aansporen met een beetje druk met je kuit en niet door je hakken of benen er constant in te rammen. Omdat dat zeer doet, of in ieder geval ongemakkelijk is voor de pony. Ook in de draf, terwijl pony gewoon braaf doordraaft word hij niet beloond met het afnemen van druk (na het aansporen geen been meer) maar het toenemen van druk. Lekker dan.. Ben je braaf, krijg je er 'straf/hinder' van. Ook zit ze hem erg in de weg in de mond, doordat haar armen alle kanten uitgaan. Dat heeft best een naar effect op het bit, wat meestal pijn betekend in de mond van de pony.

Ik snap natuurlijk heel goed dat ze alles nog moet leren en het is ook niet even makkelijk, en dat ze zo moedig is en dit gewoon doet met haar verzorgpony, super! Maar ik zou toch eerst even aan haar houding werken voordat je zulke plezierritjes gaat maken.. Dit is geen doen zo. Die ritjes zijn voor haar plezier, maar totaal niet voor de pony.

Je hebt zeker gelijk, pony is zijn gewicht in goud waard. Want menig dier had haar er allang afgegooid en de hinder en pijn niet gepikt. Prijs jezelf gelukkig dat deze dat niet doet of heeft gedaan. Maar als de pony zo zuinig is op zijn verzorgruitertje, zorg er dan ook voor dat het ruitertje zuinig is op de pony en voor goed tuig en een goede houding voordat er 10 stappen worden overgeslagen in het leerproces en ze lekker buiten gaat draven en galopperen door de zee, omdat ze het 'kan' en ook durft, maar dat terwijl er van echt paardrijden nog geen sprake is. Heeft ze wel les? Dit is gewoon oneerlijk naar dat brave beestje toe.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 21:30

Ik wil eigenlijk niet teveel mening geven over het rijden, maar het benen geven is niet zozeer het probleem - de meeste energie daarvan komt toch niet bij de pony. Ziet er groot uit maar is het niet. Het grotere gevolg is dat ze daarbij heel erg los komt van de rug. Dat stuitert meer dan noodzakelijk, en zit ook een stuk minder stevig. (Als er iets zou gebeuren heeft ze in elk geval geen grip.)

Lijkt me niks wat een beetje les en oefening niet op kan lossen trouwens. Beugels inderdaad wel wat langer, dat zit denk ik beter.

En verder lekker veel lol hebben en houden samen, want het is een hartstikke leuke combi :)

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:10

Daarin ga ik ook met shadow mee. Lekker lol hebben en van elkaar genieten. Dat ze er nog lang op kan passen :D. Maar wel veel oefenen en zeker les, voor de houding. Dat is echt wel nodig en ook belangrijk voor haar en de pony :). Dan worden ze een nog betere combi. Leuker kan niet, want leuk zijn ze al ;).

Freki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:36

Jeetje, dit kan toch niet?!?

Hele topic doorgelezen: alleen maar mensen die dit schattig en normaal vinden?!

Want even serieus: wat een donders brave pony hebben jullie daar!! En ja, het beengeven zal ongetwijfels niet zoveel kracht uitoefenen. Maar doordat haar benen bijna horizontaal komen, stuitert ze flink. Daarbij rijdt ze, denk ik gezien te hebben, op een pannenkoekzadel, waar de pony dus echtwel hinder van zal ondervinden. Ook beweegt ze haar armen, door het 'beengeven', waardoor ze dat beestje ook van voor flink hindert.

Ik hoop dat jullie deze 'plezier' ritjes voorlopig nog even uitstellen, totdat je dochter enigszins normaal been geeft en een stillere hand ontwikkeld. Want dit brave beestje kent ook ongetwijfeld zijn limieten...

Goed: daarnaast blijft natuurlijk wel, wat een stoere dochter heb je!

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:51

Die benen vind ook ik inderdaad niet het grootste probleem, wel de rukken die ponylief bij elke pas in z'n mond krijgt. Even om je in te beelden: hoe zou jij het vinden om bij elke stap die je maakt een ruk in je mond te krijgen? Ook het stuiteren inderdaad. Ze zit op het laatste filmpje een keer bijna horizontaal met haar benen.. En voor ponylief is het ook best zwaar om met zo'n stuiterend en trekkend meisje door dat mulle zand te galopperen (eerste filmpje). :j

Eerst in de bak daaraan werken, daarna pas op het strand galopperen! En ondertussen lekker buiten gewoon stappen o.i.d.

Wel een ontzettend leuke combi als ze wat verder zijn! En wat heerlijk dat je de mogelijkheid hebt om naar het strand te gaan <3

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 00:12

Bedankt allemaal voor de leuke reacties!! :D

Enjaa ik weet ook echt wel dat het niet het ideale beeld is, en dat ze niet zo moet schoppen en dr handen moet bewegen.
Maar het is echt geen dierenmishandeling hoor ze weegt 20 kilo :o en het is een shetlander en op een shetlander stil zitten ( terwijl je ook nog zo licht bent ) is echt heel lastig want hij hobbelt heel erg natuurlijk en zij wordt gewoon half gelanceerd daardoor.

En in de bak oefenen op stille handen en benen ben ik ook zeker mee bezig maar daar zit gewoon tijd in dat gaat niet 1,2,3.
Ik waardeer al jullie goed bedoelde adviezen echt wel hoor!
Maar sommige praten echt alsof ze het hele diertje mishandeld.
Toen ze net begon met rijden durfte ze niet eens aan te sporen en te sturen omdat ze te lief was.
Nu kan ze eindelijk wat meer aanpakken zodat hij dus ook echt naar dr luisterd want anders zou hij gewoon stil staan en gaan grazen of gewoon voor zich uit kijken.
Het is ook wel een echte shet die weet dat ze hem niet de baas is.
Nu ze eindelijk hem kan aanpakken gaan we werken aan subtielere hulpen.

Maar goed wat ik al zei in mn op, ik ben hoe dan ook heel trots op haar, en de juiste hulpen en stille handen en een goede zit komt allemaal vanzelf.
Volgens mij is iedereen ineens spontaan vergeten hoe het was toen je als klein meisje begon met rijden in de beginnersles :o

En geloof me maar op mn woord dat ik ook echt bezig ben om haar op de juiste manier te laten rijden, maar rome is ook niet in 1 dag gebouwt dus geduld is een schone zaak :)
Enn wat betreft het zadeltje het is inderdaad een pannekoek zadel, niet een ideale zadel maar het is wat we nu hebben, hij ligt goed schuift niet naar voren we hebben er een staartriem aan.
Maar k ga zeker een ander zadeltje kopen en hoofdstel met neusriem en bitringen maar het geld groeit me ook niet op mn rug anders had ze wel een eigen pony gehad met alles erop en eraan :+

Nou ik hoop dat ik nu genoeg heb uitgelegd over hoe ik er tegenaan kijk en wat ik ga doen om haar zolang mogelijk nog van dr pony te laten genieten!
Want zo'n pony vinden we niet gauw en we mogen in onze handjes knijpen dat ze zo'n lieve pony mag verzorgen <3

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:21

O, dat is zeker waar! En het is niet erg dat alles in het begin nog zo gaat, maar oefen galop dan in de bak en laat dat op het strand nog even achterwege. Dat komt later dan wel. Liever dat ze er in de bak vanaf valt dan op het strand, tijdens dit leerproces. :)

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:24

Ik vind het een erg leuke combinatie! Wat een superbrave pony! <3

Voor deze combinatie vind ik crossen op het strand wel gedurfd, je dochtertje rijdt nog niet zo lang, zit niet altijd even stevig, en zit de pony toch af en toe in de weg. Ik zou toch eerst werken aan een stevigere en meer onafhankelijke zit voordat ik op het strand ging galopperen; ook stapritjes en lichtrijden oefenen is leuk. :) (En niet omdat je dochter nu meteen een dierenbeul zou zijn, maar vooral omdat het jammer zou zijn als het een keer misgaat - pony die toch een keer een bokje geeft of je dochter die met een voetje uit de beugel glijdt.. Dat lijkt me jammer voor het vertrouwen in paarden/paardrijden).

(Tip: wij doen voor jonge ruitertjes wel eens de teugels aan de neusriem ipv aan het bit. Brave ponies zijn dan vaak prima te sturen, maar kunnen geen ongewenste rukken aan het bit krijgen. Ook denk ik dat je dochter wellicht wat steviger zit met langere beugels)

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 00:59

Ik doe hier voor de kinderen altijd een touw om de hals om zich aan vast te houden. Als je de teugels en het touw gunstig pakt kun je trekken aan het touw zonder het contact te verliezen van de teugels. Werkt begrenzend maar zo stoort ze niet aan de mond.

Ook zou ik er gewoon een zweepje bij pakken als het kan, dan hoeft ze zich niet te focussen op vooruit schoppen. :)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 01:32

Mijn kinderen zijn ook begonnen op onze shet, deze was niet zo vergevingsgezind :')

Afbeelding

Wat ik heb gedaan bij mijn beide kinderen het eerste jaar: aan de longe, teugels in een knoop op de hals en zitten. Eerst goed balans vinden en ik regelde de versnelling zodat ze zich daar niet druk over hoefden te maken.

Zeker in het begin in galop butsen ze alle kanten op en als ze dan ook nog moeten sturen en been geven dan is dat niet zo makkelijk.
Gewoon lekker aan de longe zetten en oefenen.

Want als ze er een keer afstuitert zo, dan vindt ze het misschien niet meer zo grappig en dat zou zonde zijn.

Super leuke combinatie zo, stoere chick hoor! :D

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 04:10

Ik vind hard neerklappen op de rug, rukken in de mond en schoppen in de buik, toch wel enige vorm van mishandeling. Zoals ik al zei, je hebt een gouden shet, dat die niets terugdoet...

Wat ik uit je berichten opmaak is dat je zelf dus bezig bent met je dochter. Mijn advies is om een lesgeefster te zoeken. die weet wat ze doet. Jij weet dat blijkbaar niet. Je komt met excuses aanzetten 'we zijn ermee bezig' 'het is een shet, dat hobbelt, daarom.' 'ze is maar 20 kilo.' 'nu kan ze hem aanpakken, in het begin was ze te zacht.' Wat ik daaruit opmaak is dat in de mond rukken en schoppen geven een manier van aanpakken is? En dat is aangeleerd? In het begin durfde ze hem niet eens aan te sporen (dus te schoppen) en te sturen (dus in de mond te trekken), dus dit is in die 4 maanden allemaal aangeleerd gedrag... Oef.

Dan; het zadel is dus een pannenkoekzadel. Dan snap ik ook enigszins het hobbelen van je dochter. Er is zeer weinig steun. Voor gewoon rondjes stappen is een pannenkoekzadel wel geschikt, maar niet voor draven, galopperen en echt rijden. In een pannenkoekzadel zit geen boom, en daardoor kan het de pony veel pijn en ongemak geven.

Er zijn veel topics over of een pannenkoekzadel slecht is. Vooral oudere topics, want nu komt het pannenkoekzadeltje gelukkig steeds minder voor, maar nog wel zinvolle informatie.
[SMP] dekje voor pannekoekzadel?
[SMP] Pannekoek zadel en Pinnockio zadel slecht?
shetlandfan @ [HAR] Shetlanderzadel Pixie ?
[HAR] Hoe zit een pannenkoekzadel?
[HAR] Zadelpasser ook voor Shetlanders
[JITP] Sjimmie met zijn 1e zadeltje! (pannekoekzadel)
Equidea @ [VSW] barebackpad of pannekoekzadel?

Weet je waarom er een boom in een zadel zit? Of pommels en speciale dekjes voor boomloze zadels? Om de druk te verdelen over de hele rug, en niet alleen waar de ruiter zit, maar ook, heel belangrijk, het gewicht zo te verdelen, dat het niet op het paard zijn ruggengraat komt.

Dit is een boom, wat in een zadel zit (behalve dan de boomloze, maar die hebben een andere manier van drukverdelen)
Afbeelding

Door de boom en de kussens van het zadel word er een ruimte tussen de rug en het zadel gecreëerd, een kamer genoemd. Het gewicht van de ruiter word over via de boom dus over de rug verdeeld, maar de ruggengraat ligt vrij. Logisch, want een ruggengraat is gevoelig. Daar moet geen gewicht op. Een pannenkoek zadel werkt hetzelfde als bijvoorbeeld een dekje met beugels, wat ook geen verstandige keuze is... Het houd de ruggengraat niet vrij, integendeel, het doet compleet het tegenovergestelde.

Doordat je dochter in de beugels steunt komt er aan het stuk van het zadel bij de ruggengraat veel druk. De beugels trekken als het ware het zadel naar 'beneden', dus op de rug. Ze is dan maar 20 kilo, maar het is wel een shetlander, geen groot paard. 20 kilo op je rug is wel even 20 kilo. Zet jij dat maar eens op je rug, zelfs 10 kilo is dan zwaar en als die 20 kilo dan ook nog schopt of trekt is het helemaal zwaar. Het pannenkoekzadel geeft ontzettend veel druk op de ruggengraat.. En dan met je dochter die zo hobbelt. Dat is funest, pijnlijk, ongemakkelijk en ook gevaarlijk voor de pony. Maar ook hier weer excuses. 'Het is niet ideaal, maar het is wat we hebben' 'ligt goed, schuift niet etc' Het maakt niets meer uit of het ding schuift of niet, het brengt nu ook al ongemak toe, ook al ligt het stil... Ik zie liever een kind zonder zadel rijden dan met een pannenkoek of een zadel met beugels (iets wat helaas bestaat)

En het enige wat we nu hebben? Dus dan moet het dan maar daarmee, ondanks dat het niet goed is? Je rijd dan gewoon niet tot er een moment is dat je wel iets fatsoenlijks voor de pony kan bekostigen, met of zonder de eigenaar.

Dat er iets op de markt te koop staat voor een dier, betekend niet per definitie dat wat er verkocht word goed is. Pannenkoekzadels worden altijd nog verkocht, maar zijn verre van oké als er serieus met de pony word gereden.

Het spijt me als ik naar of gemeen overkom en in principe jouw leuke foto en filmpje topic een beetje een domper geef, maar het lijkt mij of er niet veel kennis is over wat dit paardje qua tuig nodig heeft en wat je dochter aan lessen nodig heeft.

Ik zou adviseren om, als je echt om het welzijn van de pony geeft, een beter zadel aan te schaffen, en als dat niet mogelijk is, dan maar stapritjes of stukjes zonder zadel. Ook goed voor de houding van je dochter, om dat te leren. Verder zou ik een lesgeefster zoeken. Als ze in 4 maanden van jouw heeft geleerd om dus wel aan die teugels te zitten en dus wel met die benen te schoppen op deze manier, ben je niet bekwaam om les te geven. Ik zeg niet dat je daarin geen kennis hebt. Ik kan ook wel een stukje rijden, en weet in de basis wel wat ik doe, maar dat overbrengen tijdens een les is echt heel moeilijk. Zeker aan kinderen. Daar kun je toch beter een gediplomeerd of goed ervaren instructrice nemen.

Ik vind het altijd heel moeilijk om een mening neer te zetten die anders is dan wat de TS ervan dacht of wilde horen. Dus allereerst, het is geen persoonlijke aanval. Verder kun je het ook gewoon met me oneens zijn natuurlijk en gewoon doen wat jij het beste voor dit duo vind. Ik zeg niet; je MOET dit doen, maar ik VIND dat je dit zou moeten doen. Vind jij dat niet, ja, dan houd het op toch :P. Maar ik hoop wel dat je gaat nadenken, sowieso over het zadel, en toch nog iets aan mijn advies hebt en er iets mee doet, en dat je lekker topics blijft maken, ook al heeft dit topic een beetje een zure nasmaak gekregen, laat je dat niet weerhouden ervan.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 05:52

Wat een leuk stel samen :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 07:42

Oh dat geeft niet hoor Eline, van mij mag je je mening geven tuurlijk! Daar zijn topics voor en ik wist dat ik sowieso commentaar zou krijgen :)
Ik denk er wel wat anders over ja, tuurlijk heb je op meeste punten gelijk, en ik weet ook echt wel waar een zadel voor dient :o
ik hoop dan ook binnen nu en 2 maanden een ander zadel aan te schaffen.

Maar je weet niet hoe ik lesgeef, want dat is niet wat je denkt dat ik haar laat trekken in de mond. Sowieso dat aansporen dat gaat haast niet anders anders gaat hij niet voorruit, wat ik wel aan t leren ben is dat 1x aansporen goed is, als hij op een goed tempo loopt hoeft ze niet aan te sporen maar gaat hij terug in tempo moet ze bij benen.
Met een zweepje erbij was het wat makkelijker geweest maar hij mag niet met zweepje gereden worden.
Dus dan heeft ze geen andere keus dan "overdreven" been geven. Geeft ze druk met dr kuiten geeft hij geen reactie.
Dat kan sowieso wel makkelijker als ze zonder zadel rijd en dat oefenen we ook vaak.
Ze rijd trouwens maar 1x de week soms 2 x per week. Maar meestal is het 1 dag lekker wandelen en tutten en de andere dag rijden. Soms rijd ze 2 weken niet. We zijn vooral bezig met de omgang dan alleen maar rijden want ik vind dat niet het belangrijkste.
Als ze rijd rijd ze ook maar een half uurtje.
Ik snap echt je mening maar ik denk dat je dat ook een beetje kan bijschaven want als je naar een beginnersles op de manege kijkt gaat het ook precies zo, net zoals bij kleine kinderen die priveles krijgen zie ik dat het ook zo gaat.
En ik weet gelukkig wel hoe je correct moet rijden ( kan t zelfs denk ik beter uitleggen dan uitvoeren :+ )
En het is echt niet mijn uitgangspunt dat ze maar dr pony moet verrot schoppen en trekken.
En ook als ze rijd doet ze niet altijd een galopje hoor, we oefenen ook vaak alleen de draf en stap. Dat ze die gangen goed beheerst en normaal en rustig kan sturen en blijven zitten.
Dat ze nu over het strandje galoppeerde vond ik gewoon heel leuk om te zien want ja dat is denk ik wel ieders meisje hun droom om met je pony door het water te rijden :D
Maar het zeker niet wat we altijd maar doen, want vind het belangrijker dat ze goed rijd dan dat ze plezier heeft, en soms kan ze best boos op me worden omdat ik maar constant zeg handen stil handen laag :')

Ik zal wel regelmatig een vooruitgang plaatsen op bokt, en zal zeggen volg ons maar een beetje :D

Veel lol en plezier hebben we zeker en ik wil haar alles leren, van de verzoring tot het rijden.
En ik waardeer je commentaar hoor kan er alleen maar wat van opsteken want ongelijk heb je zeker niet :)

Oja en een instructrice wil ik ook zeker wel uiteindelijk erbij halen, voor nu kan ik het zelf wel maar denk dat als de lente begint een instructrice erbij haal, want die weten er uiteraard net wat meer van, en daar heb je ook gelijk in :+
Dus al met al denk ik ook echt wel hetzelfde als jou, alleen heb ik wel zoiets van ik roei met de riemen die ik heb op dit moment. En dat is mijn keuze :P

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 07:49

En verder iedereen bedankt voor de adviezen en leuke reacties! Ik ga er zeker wat mee doen +:)+

Maikeltje wat een foto :') en ja dat doe ik inderdaad ook vaak, aan de longe zodat ze alleen aan dr zit hoeft te denken en niet hoeft druk te maken dat ze moet sturen en been geven :) en eraf vallen is al eens gebeurd zonder zadel gleed ze zo over zn nek eraf maar erg vind ze het gelukkig niet, hoort erbij zeg ik maar altijd }>

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 07:59

Zal niks over de beweegbare benen en handen zeggen dat is wel genoeg gedaan hierboven :P

Leuke cominatie hoor! En wat heb je een knappe dochter :j erg leuk om te zien hoe ze van het rijden geniet.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:34

Oh wat een ontzettend brave pony zeg! De shet die wij hebben staan is heel wat minder braaf... :P

Kinderen en van mij mogen ze pas galloperen als ze in draf netjes en onafhankelijk kunnen zitten. Bij de echte beginners hebben we bitloze hoofdstellen zodat de ponies in elk geval niet in hun mond getrokken worden als de ruitertjes op de teugels hun evenwicht zoeken. Misschien is dat een idee? Of anders teugels aan de neusriem ?Een halstertouw of beugelriem om de hals kan ook heel fijn zijn voor steun voor die kleintjes.

Op onze shet ligt een kinderzadel van barefoot, misschien is dat iets voor je? Wij zijn er in elk geval erg blij mee en de kinderen zitten er prima op!

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:49

Ik ben ook begonnen met David en een zadeltje. Maar David heeft nu een barebackpad en een handvat.
Is dat misschien ook wat voor jou dochter? Stel dat ze haar evenwicht verliest kan ze dat handvat grijpen :D
David is er nog niet aan toe om te galopperen. Hij doet wel eens een drafje met James. Maar dat is 1 rondje :) Ik vind jou dochter stoer dat ze dit zomaar doet hoor! Toppie. En die schoonheidsfoutjes komen vanzelf goed. Ik neem namelijk aan dat jij ook niet zo op je paard zit ;) En het je dochter dus zo ook niet leert hihi.
Ff kijken of ik een foto heb van het barebackpad.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 09:58

mijn kindje van 2 heeft genoten van de foto's en het filmpje.
Zijn wij allen niet begonnen met rijden met alle gevolgen van dien het blijft altijd een leer procces!. En kom op deze combi is slechts 4 maanden bezig, die gaan echt nog wel verbeteren en verfijnen.
Doe er eens een jaar bij en het filmpje zal een ander rustiger beeld geven, lessen is een goede optie maar het zien van andere kinderen die al beter rijden geven haar ook een voorbeeld van hoe het moet worden. ook daar kan ze veel van leren!
als ze plezier heeft gaat het vanzelf !

Blijf vooral posten!

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 10:43

Ik weet nog goed toen jij het filmpje stuurde van de eerste x dat ze reed. Ze is idd al een beetje vooruit gegaan in die 4 maanden

Hopelijk in de toekomst die 2 veel plezier beleven en samen ver kunnen komen ;)

Anthemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 11:41

We zijn ook inderdaad allemaal zo begonnen, maar ik mocht echt pas galopperen toen ik goed in draf kon blijven zitten en alles redelijk stil kon houden!
En ik zou toch liever zien dat ze anders aan gaat sporen. Jij spoort je paard toch ook niet zo aan, maar dan in mindere maten? Je geeft kuit, en als hij dan niet reageert (en je hebt geen zweepje tlt je beschikking) geef je een wat harder schopje, maar niet van buiten -BOEM- naar binnen, maar gewoon een strengere kuit. :)

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:28

Sammy_xxs schreef:
Sowieso dat aansporen dat gaat haast niet anders anders gaat hij niet voorruit, wat ik wel aan t leren ben is dat 1x aansporen goed is, als hij op een goed tempo loopt hoeft ze niet aan te sporen maar gaat hij terug in tempo moet ze bij benen.

Met een zweepje erbij was het wat makkelijker geweest maar hij mag niet met zweepje gereden worden.
Dus dan heeft ze geen andere keus dan "overdreven" been geven. Geeft ze druk met dr kuiten geeft hij geen reactie.

Dus deel van het probleem is dat de pony niet (meer?) reageert op normale kuitdruk. Is het een idee om een wat ouder, meer ervaren kind de pony af en toe te laten rijden (onder jouw begeleiding). Dan kan dat grotere kind de pony opnieuw aanleren dat hij moet versnellen op lichte kuitdruk, en zal jouw dochter hem voortaan ook gemakkelijk voorwaarts krijgen.

Het vinden van een kind dat ervaren, maar ook licht genoeg is, is misschien niet makkelijk. Afhankelijk van waar je woont, denk ik. In ieder geval maak je dan je pony, je dochter en nog een kind blij. Want wie wil er nou niet zo'n leuke shet als bijrijdpony?! :-)