Hinde trainen in de buitenbaan voor ons B-debuut

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

yeentll

Re: Hinde trainen in de buitenbaan voor ons B-debuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 01:52

@Maartje 1990, ik nodig je graag uit om een keertje te komen kijken hoe ik met mijn paard omga en hoeveel ik haar de tijd geef om te kunnen groeien. Tevens vraag ik me af op welke foto jij mijn spoorgebruik storend vind, ik zit haar namelijk totaal niet in de weg hiermee en rijd haar met kuitdruk. Daarnaast vind ik het heel triest dat het topic over de slof erbij wordt gepakt. Zoals je kan zien zit ik haar nergens in de weg met mijn hand en geef ik haar alle ruimte die ze nodig heeft. Ik weet niet of je zelf jonge paarden hebt opgeleid. Maar ik heb liever dat een 3-jarige wat te diep loopt, maar wel door haar lijf loopt en verbinding blijft houden, dan een paard wat continue sterren kijkt of zichzelf over de kop loopt maar wel met zn neus over de grond.. Dit is het enige wat ik erover wil zeggen. Trek je hierna nog steeds mijn rijstijl en de tijd die ik mijn paard geef in twijfel, dan verzoek ik je om óf een keer langs te komen om te kijken óf niet meer naar mijn topics te kijken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 02:00

Nee, nog niet. Ik wacht namelijk tot mijn nu 3 jarige (meer) is uitgegroeid.

Ik ben sowieso tegen het al rijden van een driejarige. Laat lekker een jaartje langer lopen. Maar heb al eens wat topics van je gezien en krijg daar toch het gevoel van dat je erg bezig bent met keuringen en wedstrijden etc. Ik zou me daar voorlopig nog lang niet druk om maken en haar eens lekker een halfjaar nog de wei op doen en bijv veel grondwerk en wandelingen etc doen. Maar het is jouw paard en dus jouw keus. Het zou de mijne alleen niet zijn, beter gezegt dat is het niet.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 02:06

Ik snap niet zo goed waarom je op zo een onvriendelijke wijze ongevraagd jouw mening zo aan iemand opdringt maartje1990... Ik heb niets tegen bitloos/boomloos/ijzerloos aanhangers maar het lijkt bijna een soort religie waarvoor overal (ongevraagd) gepreekt moet worden.

Super fijn dat ze mag blijven TS, succes in de toekomst. Ze is prachtig!

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 02:08

Dankje Switt, kan ook nog steeds m'n geluk niet op. En om dan mensen hier te zien zeggen dat ik niet zuinig op haar ben.. Ze moesten is weten!

BloHal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 02:20

Wat fijn dat je haar toch kunt houden! Blijf het echt een geweldige merrie vinden en vind jullie een super combinatie!!

@maartje1990; normaal "meng" ik mij nooit in dit soort berichtjes omdat teksten vaak anders overkomen dan bedoeld.
Je mening mag je uiteraard hebben, dat geldt voor iedereen. Maar ik vind je berichtje niet echt heel erg vriendelijk overkomen (misschien lees ik het verkeerd dat kan ook). Maar omdat je dan daarna nog 2 berichten plaatst en oude koeien uit de sloot haalt (lees: slof die ze gebruikt heeft en nu niet meer gebruikt).... vind ik dat jammer en erg vervelend voor ts die juist zo trots en blij is met haar paardje.
De foto's zijn moment opnames. En iedereen doet met zijn/haar paard waarvan hij/zij denkt dat dat het beste is.
Jij geeft aan dat je wilt wachten tot je paardje 4 is en wat verder uit gegroeid... dat is je goed recht. Maar als je heel realistisch gaat denken is wat wij met de paarden doen helemaal niet wat hoort (erop rijden). Dus ook niet als ze 4 zijn of ouder.
(Het is geen aanval van mij naar jou,maar nogmaals... laten we elkaar gewoon allemaal respecteren in wat we doen. We delen allemaal dezelfde liefde voor paarden).

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:01

Ik zie liever dat mensen met een heel gedegen plan met hun paard bezig zijn , het ene paard is het andere niet
Ook is dit wel een beetje waar de hele paardensport op aanstuurt, kijk maar eens naar de jonge paarden proeven, 4? L Nivo, 5- m , daar hoeven we niet aan mee te doen ( en dat kunnen sommigen ook niet om Watvoor reden ook) maar er wordt wel naartoe gestimuleerd.
Maartje jouw mening jouw idee, ik zie hier iemand die met goede begeleiding serieus bezig is en dat durft te delen omdat ze trots op paard is en dan maak ik me niet zo druk. Zou jij ook moeten doen...
Hinde is een aansprekend dier met een werkwillig karakter maar geloof ook wel dat ze grenzen aangeeft ( als ze een beetje t zelfde is als de mijne) en als daar oor voor is komt t wel goed

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:16

Mooi paard, mooie combi.

Ze kantelt op de foto's wat in de kaak en het neusje mag er meer uit.
Maar hey het is een jong paard en jullie zijn zo lekker op weg, Rome is ook niet in 1 dag gebouwd.

Goed dat je zuinig op haar bent, zo'n jong dier moet je niet teveel belasten. Maar wat je doet moet je goed doen en daar lijkt het absoluut op.

Voor het zitten in galop had mijn instructeur de mooie tip: ga zitten alsof je bergop fietst/rijdt.
Dat gevoel is even zoeken, als je dat vind dan is het zitten vaak ook een stuk makkelijker.

winnie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:34

Prachtig dier! Ik vind het diepe totaal niet erg op deze leeftijd. Ze is zoekende in de aanleuning en zolang ze aan blijft treden van achter zal ze vanzelf sterker worden waardoor ze op den duur constanter zal worden in een hoofdhouding. Laat haar maar zoeken, zo zet ze zich in ieder geval niet vast.

Ik vind haar wel wat dun, zou voor mij iets dikker mogen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:38

Waiw tof dier hoor!
Je hebt er al mooie bespiering opzitten (:

YvvvWedg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:42

Mooi paard en goede combi.

En inderdaad dat dieper ingesteld dat komt omdat ze nog zoekende in de aanleuning zijn op die leeftijd.
Ik weet zeker dat jullie B debuut gaat lukken, veel succes!

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:53

Lager ingesteld is juist heel wenselijk op deze leeftijd, maar zo rond (ver achter de loodlijn) niet. Gezien de teugellengte van TS krijgt het paard de kans ook niet om zelf haar evenwicht en balans te gaan zoeken en naar de hand toe te gaan lopen met de neus eruit. Ze kan gezien de graad van africhting de hoge hoofd hals houding die gezien de teugellengte gevraagd wordt nog niet aan en dan zit er voor het paard maar 1 ding op: achter de loodlijn kruipen.
Natuurlijk zijn er paarden die van zichzelf (zeker in het begin) graag achter de loodlijn gaan en ik wil best geloven dat dit paard er zo 1 is, maar ik zie het dier nergens gestimuleerd worden om de neus meer naar voren eruit te leggen. Daarmee wil ik zeker niet zeggen dat ze de teugels maar los moet gooien. Nee, contact moet je altijd houden, ook als ze zo ver achter de loodlijn gaan. Maar vervolgens zou er wel direct geprobeerd moeten worden of het paard de hand weer wil volgen naar beneden met de neus eruit.

Tomorrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 09:56

Heel gaaf paard, blijft het zeggen haha :))
Had indd ook de advertentie gezien, vond het al zo zonde maar super fijn dat ze nu toch kan blijven!
Ben heel benieuwd wat de toekomst jullie gaat brengen, jullie gaan nog ver komen! :D

Jammer dat er altijd weer mensen zijn die het niet kunnen laten dat irritante commentaar te leveren..
Eerst is het paard te jong, daarna loopt ie tig keer te diep en zelfs een spoortje om kan al niet meer.. Beste stuurman staat aan wal :Z

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:14

Als iedereen die heel luid komt verkondigen, dat jij je teugels te kort hebt, en niet altijd even correct zit met je benen, dan mogen deze allemaal mijn jonge merrie ook eens komen testen!
Heb ook een jong paard staan, die nogal een ferme galop heeft, en die graag van zichzelf te diep loopt.
En dan moet je nu eenmaal het doen met het contact dat je krijgt.
Je kan toch moeilijk je teugels een halve meter langer laten 'omdat dat de lengte is die ze zou moeten hebben' :? Nee, je neemt zacht contact en probeert dan elke keer de hals te laten uitschuiven. En dat krijg je echt niet op een paar keer hoor! Zeker niet als je wat een gespannen paard hebt soms.

Een jong paard rijden is niet simpel, en ik vind dat je goed bezig bent Yentl!
Knappe foto's ook met deze set en achtergrond :)

Aifa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:25

Ik reageer eigenlijk nooit op Bokt, maar volg Hinde al een tijdje en blijf het een onwijs leuke merrie vinden. Ook ik zag dat ze te koop stond en toen ging het eerlijk gezegd wel even kriebelen :9 Onwijs fijn voor jou dat je dr kunt houden!

En jouw topic is ook meteen de reden waarom ik nooit topics open op bokt.... :Y)
Ik vind dat je Hinde heel fijn rijdt! Zie een mooi actief en ontspannen beeld. Snap niet dat er gezegd wordt dat het paard gelet op jouw teugellengte niet de kans krijgt om zelf haar evenwicht en balans te zoeken. Ik zou graag weten hoe dat er dan uit moet zien op de foto? Ik zie een fijne verbinding en een paard dat er inderdaad nog wat achter kruipt. Ze is jong en door langzaam wat meer kracht te verzamelen bij dr en een toestaande verbinding te houden zal ze ook 'vanzelf' wat meer naar de hand toekomen en daarmee naar de loodlijn toekomen.

Geniet van dit prachtige paard! :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:26

Prachtig paard hoor, fijn dat je die kans gekregen hebt!

Een oprechte vraag, die los staat van het eerdere commentaar: ik ben wel benieuwd waarom je gebruik maakt van sporen? Je geeft namelijk aan dat ze heel braaf is, dus mijn gedachte zou zijn: niet nodig!

En voordat mensen gelijk over mijn vraag vallen; het is interesse, geen commentaar.

yeentll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-15 10:31

Bedankt voor de reacties.

@ Winnie, ze krijgt inderdaad al een tijdje wat extra gevoerd om haar wat voller te krijgen. Gelukkig begint ze nu al iets ronder te worden.

@ miramii, we hadden al een tijdje niet in de buitenbaan gereden. Als hinde iets spannends vindt kan ze snel aan je been blijven plakken, met een spoortje om kan ik haar dan op die momenten gelijk van me af rijden. Ik heb mijn sporen eigenlijk alleen om op ander terrein of als we een tijdje niet in de buitenbaan hebben gereden.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:32

Prachtige fotos en mooie combi zijn jullie!

Knap trouwens hoe mensen aan de hand van fotos commentaar kunnen leveren op iets wat helemaal niet te zien is op de fotos: hoe goed je voor je paard zorgt.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd waarom je met een spoortje rijdt. Ze heeft namelijk moeite om goed op verbinding te komen, ik kan zelf zonder spoor veel makkelijker naar mn hand toe rijden zonder ze heet te maken, als ze heet zijn kruipen ze er eerder achter.

Edit, mn vraag hebje al beantwoord.

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:42

Gaaf dier, en wat een coole set zeg :D

Let er wel op dat je knappe paard niet te vaak achter de loodlijn gaat lopen, maar dat heb je vast al gehoord :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 10:54

switt schreef:
Ik snap niet zo goed waarom je op zo een onvriendelijke wijze ongevraagd jouw mening zo aan iemand opdringt maartje1990... Ik heb niets tegen bitloos/boomloos/ijzerloos aanhangers maar het lijkt bijna een soort religie waarvoor overal (ongevraagd) gepreekt moet worden.

Super fijn dat ze mag blijven TS, succes in de toekomst. Ze is prachtig!

Je haalt me de woorden uit de mond. Het zijn ook altijd dezelfden.

Mooi om jullie progressie te zien Yentle. Dat iets te diep lopen is heel begrijpelijk bij zon jong paard. Dat er aanleuning is en het paard mooi door zijn lijf loopt is al heel mooi. Naarmate ze sterker wordt komt ook die hoofd/halshouding goed.
Ik heb meer topics van jou gezien en het is voor mij duidelijk dat je weet waar je het over hebt en dat je zuinig bent met je paard. Dus ik zou me niks van die azijnpissers aantrekken.
Wij hebben bij de onze ook even een slofje erom gehad. Voor de veiligheid van mijn dochter (en die van anderen) want hij was gewoon niet te sturen :D Nu stuur en rem erop zitten, is de slof er weer af. Het heeft zn doel gediend.

Over op welke leeftijd je op je paard moet gaan zitten zijn de meningen verdeeld. Ook met 4 jaar is een paard echt nog niet volgroeid. Wat veel belangrijker is dan de discussie op welke leeftijd je op je paard zou moeten zitten, is de wijze waarop je spieren kweekt. Want uiteindelijk zijn het de spieren die je moeten dragen. Ook daarom is de verbinding van achter naar voren nu even veel belangrijker dan waar je paard zn neus heeft.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:01

Knappe Hinde!! Ze doet haar naam echt eer aan. Zo'n sierlijke merrie. Ik ben ook helemaal gek op jullie.
Wat SUPER fijn dat je haar kunt behouden!

Lastig met jonge paarden soms he. Die van mij kroop er ook een beetje achter. Met de lessen nu bezig om haar vooruit te rijden en dan dat ze mijn hand op gaat zoeken. Vandaaruit gaat ze mooi d'r bovenlijn gebruiken (schoft liften) en wordt dr onderhals een lekker los flubbertje haha. Maar alles stap voor stap!
Hoe doen jullie dat?

Over de leeftijd; tja. Ik ben zelf wel vrij laat begonnen (die van mij is 5,5 nu en zit er pas een half jaar op) maar ik weet toevallig dat Yentle wel rustig aan doet. Blijft een aandachtspunt natuurlijk.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 11:33

Ik ben een hele grote Hinde fan! En ben het wel met Horseware eens. Ze moet wel echt uitgenodigd blijven worden om de hals wat uit leggen en de neus voor voren te brengen. Maar het zijn foto's en dus momentopnamen. Ik zie een paard wat heel licht in de hand is, fijn nageeflijk en een goed lichaamsgebruik heeft. Alleen moet er gelet worden op het gebruik van de bovenlijn en met name het gebrek aan kracht daar. Dat is wat Horseware ook bedoelt denk ik. Het paard kan qua kracht de hogere halshouding nog niet aan en gaat dan de rug iets wegdrukken waardoor het achterbeen weer minder goed kan doortreden.
Ik vind het een prachtig en heel talentvol paard en vind het zeker niet erg dat ze nog wat achter de loodlijn loopt. Daar ben je je prima bewust van en ik weet zeker dat je heel zuinig bent op Hinde.
En ze biedt de geslotenheid en balans zelf ook makkelijk aan. Maar probeer je toch niet te laten verleiden om daar teveel mee te doen. Die verbinding eerst meer solide krijgen naar de hand toe in een wat horizontalere lijn heeft in deze fase echt nog de voorkeur.

Zo, nu kruip ik weer onder de meeleessteen. :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:14

Coberlina schreef:
Als iedereen die heel luid komt verkondigen, dat jij je teugels te kort hebt, en niet altijd even correct zit met je benen, dan mogen deze allemaal mijn jonge merrie ook eens komen testen!
Heb ook een jong paard staan, die nogal een ferme galop heeft, en die graag van zichzelf te diep loopt.
En dan moet je nu eenmaal het doen met het contact dat je krijgt.
Je kan toch moeilijk je teugels een halve meter langer laten 'omdat dat de lengte is die ze zou moeten hebben' :? Nee, je neemt zacht contact en probeert dan elke keer de hals te laten uitschuiven. En dat krijg je echt niet op een paar keer hoor! Zeker niet als je wat een gespannen paard hebt soms.

Een jong paard rijden is niet simpel, en ik vind dat je goed bezig bent Yentl!
Knappe foto's ook met deze set en achtergrond :)

Daarom zeg ik ook: zeker niet losgooien, maar wel constant uitnodigen om de hals uit te schuiven en de neus voor de loodlijn te krijgen (kan alleen met contact). Dat zie ik hier niet gebeuren en dat vind ik jammer, want voorwaarts neerwaarts is de eerste stap in de africhting. Dat is het enige dat ik wil zeggen.

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:20

Voorwaarts neerwaarts is helemaal niet de eerste stap. Weet je hoe moeilijk dat is voor een paard zonder balans? Sterker nog. Dat kan anatomisch gezien helemaal niet. En we weten allemaal dat je een paard niet op zijn voorhand wil rijden.

Mooie horizontale lijn door van achter naar voren te rijden en vandaar uit sterk worden. Op den duur gaat wordt de achterhand steeds sterker (schakelen e.d.).

Vind dat voorwaarts neerwaarts altijd zo'n dooddoener. Logisch als je op het punt komt dat hij je hand gaat volgen (hals strekken) maar dat is geen voorwaarts neerwaarts.

Of we bedoelen het zelfde maar verwoorden het anders? :)*

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:23

Aifa schreef:
Ik reageer eigenlijk nooit op Bokt, maar volg Hinde al een tijdje en blijf het een onwijs leuke merrie vinden. Ook ik zag dat ze te koop stond en toen ging het eerlijk gezegd wel even kriebelen :9 Onwijs fijn voor jou dat je dr kunt houden!

En jouw topic is ook meteen de reden waarom ik nooit topics open op bokt.... :Y)
Ik vind dat je Hinde heel fijn rijdt! Zie een mooi actief en ontspannen beeld. Snap niet dat er gezegd wordt dat het paard gelet op jouw teugellengte niet de kans krijgt om zelf haar evenwicht en balans te zoeken. Ik zou graag weten hoe dat er dan uit moet zien op de foto? Ik zie een fijne verbinding en een paard dat er inderdaad nog wat achter kruipt. Ze is jong en door langzaam wat meer kracht te verzamelen bij dr en een toestaande verbinding te houden zal ze ook 'vanzelf' wat meer naar de hand toekomen en daarmee naar de loodlijn toekomen.

Geniet van dit prachtige paard! :)

Afbeelding

Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-15 13:38

Wauw wat een knap paard heb jij.
Ziet er al heel netjes uit. Jammer dat je zo veel naar haar hoofd kijkt, beetje meer op gevoel durven afgaan :)
Hoe ziet jullie trainingschema er voorlopig uit ? Enkel uit nieuwsgierigheid hoor.
Kan sommige commentaren over haar leeftijd wel plaatsen ook al is dat vanaf foto onmogelijk te zeggen. De ene drie jaar heeft nu eenmaal veel meer aanleg als de andere en ik vermoed dat je paardje net veel aanleg heeft. Veel plezier nog samen.