Arwen au travail! Foto's + filmpje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:53

Ja, zelfs in stap zie ik een paard dat gewoon pijn heeft aan alle vier de benen/bij elke pas... Ik zie hem het hele filmpje lang kreupel lopen... Sorry... Ik zie zelfs voor het eerst een paard dat in stap geen enkele gelijke pas maakt... Ook niet aan langere teugel (dan wordt het zelfs erger lijkt het)

ynskek
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 22:58

Wat mij meteen opvalt is dat het lijkt of t filmpje net iets te snel afgespeeld wordt :')

Kleine, korte, snelle pasjes die niet lekker afgemaakt worden en kunnen worden door een been dat bij iedere pas van voor naar achter en weer terug gaat. Met daarbij een hand die stil is ten opzichte van de ruiter maar niet ten opzichte van de mond van het paard.

Je been moet er meer af om je paard zijn passen af te kunnen laten maken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:13

Ik denk nog steeds dat sommigen van jullie een ander filmpje zitten te kijken :')

Serieus, het commentaar komt over alsof het paard zwaar hinkend door de bak gaat, terwijl ik erop zit met handen die van mijn oren tot mijn tenen gaan bij elke pas en een been dat minstens een meter verspringt bij elke pas. Maar dan bekijk ik het filmpje, en mijn vorige filmpjes, en dan zie ik daar echt geen grote verschillen in.

Mjelle_G

Re: Arwen au travail! Foto's + filmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:20

Ik weet niet zo goed wat je wil bereiken met je laatste opmerking. Iedereen geeft hier goed bedoelde adviezen. Meerderen geven aan dat je paard niet goed loopt, betekent dit dat zij dingen zien die er niet zijn of dat jij niet ziet dat je paard niet goed loopt?

Als je de andere filmpjes terug kijkt is er duidelijk te zien dat je paard daar beter loopt.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:24

Ik zou de eerste maanden dit paard eerst eens lang en laag rijden zodat het ook de kans krijgt de rugspier naar behoren te ontwikkelen. Ik lees dat ie gediagnosticeerd is met KS?

De reden die jij geeft om 'm juist van voor op te pakken is dat ie anders teveel op de voorhand valt. Maar een paard wat zijn lijf niet naar behoren gebruikt en nog niet toe is aan een werkhouding ga je alleen maar slechter maken. Jij moet als ruiter gewoon met je hand de mond van het paard volgen. En hem naar beneden laten gaan. Hij kan op die manier veel meer ontspannen lopen, dat zie je ook terug in het filmpje. Juist wanneer je hem van voor oppakt, spant ie op en loopt ie kets onregelmatig.

Wanneer jij consequent hem volgt naar beneden met jouw handen en hij constant met de neus laag loopt, kun je hem met je zit meer voorwaarts gaan rijden. Hij gaat dan ruimere passen maken en maakt de passen ook af. Wanneer paard geleerd heeft op die manier op eigen benen te lopen en sterker wordt, kukelt hij echt niet op de voorhand.

Dan, na waarschijnlijk een maand of 6, kun je dit paard wat meer op gaan pakken in de werkhouding op boeghoogte. Dan pas zal hij daar sterk genoeg voor zijn. Dan zal dat onregelmatige ook een heel stuk eruit zijn.
Je doet echt veel te veel met je lijf. Volg gewoon je paard en hou het simpel.
Eerst halsstrekken bevestigen in stap, dan in draf. Rij simpele lijnen, zet 'm op de volte, zorg dat hij, doordat hij met de neus over de grond kan lopen, zich ontspannen kan.

Dit is in mijn ogen de enige manier om dit paard weer op de rit te krijgen.

Beter nog: bevestig het halsstrekken eerst aan de longe, maak hem met dat werk sterker en ga er daarna pas opzitten.

Begin opnieuw want op deze manier doe je jezelf en je paard geen plezier. Hij houdt zich nu op alle mogelijke manieren vast omdat hij het werk dat jij van hem vraagt en de houding waar je hem in vraagt simpelweg niet aankan op dit moment.
Succes.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:30

Hij hinkt niet constant maar hij loopt ook duidelijk niet correct... :) ik hoop dat Het echt gewone stijfheid is TS. Handen een stuk stiller (stabieler) houden is iig jouw voornaamste werkpunt denk ik, volgens mij haal je nl jezelf uit balans er mee en daardoor ook je paard. Verder tempo een stuk lager. Dat je een fatsoenlijk ritme krijgt en de beweging af maakt. Van daaruit de passen groter proberen te maken. NIET sneller. Groter. Maar dan moet ie eerst in de basisch zijn pas af maken voor dat kan. Rústig dus. Niet te kleine voltes proberen te draaien, daar
heeft ie nu nog te weinig soepelheid voor en dan gaat hij (slecht) compenseren. Daar hebben jullie beide niks aan.

Post boven me kan ik me ook in vinden alleen zou ik hem wel rond rijden in die lage lijn.. :) dus lang laag en rond.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:34

Mjelle: ik maakte die opmerking omdat het wat 'oneerlijk' voor mij voelt dat mijn houding ineens zo afgebrand wordt. Terwijl ik zelf het idee heb dat het niet veel erger is dan andere topics die ik voorbij zie komen. Het helpt vast ook wel dat ik een filmpje heb geplaatst en geen foto's, want op foto's zie je zoiets niet :)

Bedankt voor je adviezen Maikeltje. Ik zal weer even teruggaan naar het constant lang en laag rijden.

Ayasha: dat ga ik dan eerst maar weer eens proberen. Even weer een extra stapje terug :).

Als jullie het leuk vinden plaats ik dan weer even een topic, dan kunnen we zien of er verbetering is.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:41

Jeetje... Ik dacht dat je heel jong was toen ik je antwoorden las. Maar je blijkt 27 te zijn?
Ik begrijp niet dat je het commentaar op jouw houding erger vindt dan de opmerkingen over je onregelmatige paard (want dat is ze zéker en het lijkt zelfs wel meer dan onregelmatig alleen).
Ik zou me het leplazerus schrikken als ik het niet zag en zoveel mensen wel. Jij gaat ondertussen maar door over jóuw houding? Kom aan zeg! Je wiebelt Met je benen (ik had dat ook toen ik eens boomloos probeerde) en wappert met je handen. Punt.

Maar echt, je paard is níet lekker aan het lopen. Als het mijn paard was zat ik er niet op. Balkjes lopen vind ik een slecht advies voor dit paard in deze fase.

En kissing spines heeft ze? En daar ondervindt ze geen ongemak van?

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:42

Jouw houding is gewoon het gevolg van. Op een paard wat zich strak houdt omdat hij het gevraagde nog niet kan verwerken, oogt het natuurlijk al snel onrustig.
Dat ligt niet zozeer aan jouw houding maar meer aan de combinatie van factoren.

Je kunt nog zo'n stille hand hebben, als je paard constant loopt te knikken omdat hij geen aanleuning kan nemen met deze teugellengte en niet kan ontspannen in zijn lijf daardoor, dan ziet heter al snel onrustig uit natuurlijk.

Ik ben wel heel benieuwd naar vervolgfilmpjes, leuk om de ontwikkeling te kunnen volgen. Ook voor jezelf denk ik :j

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:45

Je mag me ook pb'en als je dat fijner vindt. Nu word je ook erg 'voor de leeuwen gegooid' :)
Even helemaal terug naar de basis! Kan nooit kwaad. Handen stil, benen stil, zodra je reactie hebt gekregen hoeft dat been niet meer te drijven. Wel waken maar niet meer drijven. Maak je hulpen simpel en duidelijk. :) reactie? Dan valt de druk weg tot hij te weinig activiteit toont (let wel activiteit en snelheid is wat anders) dan weer een hulp. Reactie? Been er af. :)
Snap je wat ik bedoel? Want ik typ mobiel dus heb even weinig overzicht over mijn berichten.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:46

Olympia96 schreef:
Jeetje... Ik dacht dat je heel jong was toen ik je antwoorden las. Maar je blijkt 27 te zijn?
Ik begrijp niet dat je het commentaar op jouw houding erger vindt dan de opmerkingen over je onregelmatige paard (want dat is ze zéker en het lijkt zelfs wel meer dan onregelmatig alleen).
Ik zou me het leplazerus schrikken als ik het niet zag en zoveel mensen wel. Jij gaat ondertussen maar door over jóuw houding? Kom aan zeg! Je wiebelt Met je benen (ik had dat ook toen ik eens boomloos probeerde) en wappert met je handen. Punt.

Maar echt, je paard is níet lekker aan het lopen. Als het mijn paard was zat ik er niet op. Balkjes lopen vind ik een slecht advies voor dit paard in deze fase.

En kissing spines heeft ze? En daar ondervindt ze geen ongemak van?

Olympia, in deze reactie komt jouw leeftijd even om de hoek kijken denk ik :P. Onnodig aanvallend. En vrees dat je mijn reactie verkeerd interpreteert. Ik zeg toch nergens dat ik het erger vind?

Natuurlijk ondervindt ze in bepaalde mate last van de KS, maar volgens de dierenarts was training in haar fase juist goed.

En bedankt Maikeltje, ik hoop het ook.

Ayasha, ik snap wat je bedoelt hoor :j. Fijn dat je wil helpen. Het been drijft overigens niet bewust, ze is prima voorwaarts en aan het been. Het zal dus oogelost kunnen worden door alleen maar meer op het been te Letten.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:47

Ik krijg het idee dat je geen balans hebt in het zadel, waardoor je gaat ''zoeken''.
Als gevolg dat je paard ook uit balans gaat en passen overslaat.

Mijn advies en tips:

Sporen er afhalen en back to basic, want hier kan je aan werken (in de positieve zin bedoeld !).

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:51

Het paard hinkt ook niet door de bak maar gaat onregelmatig dat kan bv, een verkorte paslengte zijn of een voet die een fractie sneller weer opgetrokken word dan de andere voet. Of het knikken in de hals/hoofdhouding. Heel veel mensen zien dat niet of zien het als stijfheid, toch is het paard wel degelijk kreupel en mij lijkt zo verder rijden een echte no go. En denk als nagenoeg iedereen het hier roept toch wel een kern van waarheid inzit. Dit dier heeft echt geen plezier. En ik denk dat houdingstips ook weinig zullen uitmaken. Maar dat eerst het probleem van het paard aangepakt moet worden.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 23:52

Tja je hebt wel gelijk, het is puur onbegrip en daarom chargeer ik een beetje. Ik begrijp alle trainingsadviezen hier niet. Laat eerst een DA of goede therapeut komen en kijk dan verder. Een paard wat regelmatig getraind wordt hoort níet stijf te zijn. Ténzij er een oorzaak is. Jouw paard is stijf, onregelmatig, kreupel bij tijd en wijle en zo strak in de bovenlijn... Niet goed. Ik zegt het niet om jou te pesten, maar enkel in de hoop dat je naar je paard last kijken voor je er weer op stapt...

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-15 23:55

Kijk, nu begrijpen we elkaar weer :) Ik wilde haar binnenkort sowieso weer eens op de foto laten zetten.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:04

Ik ga mee met de rest van de opmerkingen
Ik vind het wel een erg leuk paard trouwens

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:07

Ik was even nieuwsgierig geworden dus heb de filmpjes uit je andere topics ook bekeken. Naar aanleiding van die filmpjes wilde ik graag nog het volgende meegeven: jouw paard moet echt gaan leren zijn lijf los te laten. Wanneer je dus aan de slag zou gaan met rijden richting halsstrekken (dat betekent dus wel met een contactteugel rijden, niet losgooien van voor) dan moet je er wel voor waken dat je paard niet achter de loodlijn gaat lopen. Ten allen tijde wel de neus eruit blijven rijden. Ik zie in die filmpjes je paard telkens erachter kruipen.

Wanneer je merkt dat hij erachter kruipt, neem je iets meer contact (leren aanvoelen op het juiste moment reactie te geven) door je handen niet terug te werken maar iets omhoog te halen. Ondertussen drijf je hem met je zit meer voorwaarts en bij reactie volg je weer met je hand.

Je houding moet je maar even uit je hoofd zetten, je volgt je paard met je handen, houdt wel contact maar niet meer dan een contactteugel, paard krijgt daardoor vertrouwen in de hand van de ruiter waardoor hij op den duur jouw hand ook durft te gaan volgen en er niet meer achter zal kruipen. In het begin gaan je handen dus mee in de beweging alle kanten op en dat ziet er niet uit :')
Dit vergt echt heel veel gevoel en oefening. Daarom duurt deze fase ook wel een maand of 6.
Ieder moment dat hij durft te zakken prijs je hem de hemel in. Stoppen op het juiste moment. Doet hij het goed, belonen en klaar. Dan zal hij dat onthouden voor de volgende keer en zul je merken dat hij al snel door heeft wat je van 'm wil.
Op deze manier zul je zien dat hij al vrij snel zelf contact gaat zoeken met jouw hand = aanleuning. Van daaruit kun je dan weer een stap verder.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 00:16

Sheran schreef:
Kijk, nu begrijpen we elkaar weer :) Ik wilde haar binnenkort sowieso weer eens op de foto laten zetten.

Super!!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 06:31

Mensen, de adviezen over hoe te trainen zijn overbodig. Dit paard moet niet bereden worden (voorlopig).

TS, dat je niet een paard ziet dat vreselijk hinkt, komt doordat hij op meerdere benen kreupel is. Hierdoor zie je niet duidelijk dat er wat aan een been mankeert.
Je zegt dat ze eerder aan beide voorbenen wat had, dat heeft ze nog steeds. En achter is ze sowieso rechts kreupel.

Net als Kyno gebruik ik dit argument niet graag, maar ik leer hiervoor. Ik hoop dat je hierdoor mijn advies iets serieuzer neemt.

TS, alsjeblieft, als je het beste voor het beestje wilt, dan ga je er niet meer op. Jij voelt en ziet een stijf paard, wat klopt, maar dat komt door pijn in dit geval. Als jij pijn in beide voeten hebt ga je ook stijf lopen.

Mijn advies; laat hem in een kliniek eens goed doorlichten. Met name foto's van de voorvoeten lijken mij zeer op zn plek.

Sterkte ermee!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 07:34

Leuk om filmpjes te kunnen analyseren over langere tijd!

Ik zie verschil én gelijkenis met het filmpje van nu en die van 17 oktober 2013.
Je zat in 2013 stiller, je drijft daar veel minder continue en paard kon langzamer lopen en beter dragen.
Ondanks, jawel, zijn toen al korte rechter achterbeen. Let maar eens goed op zijn lopen destijds. Hij loopt alle passen korter met rechts achter.

Het nieuwste filmpje toont een paard gevoelig op zeker 3 benen. Voor LR en RA sowieso. Daarnaast heb ik nog eens drie x gespeurd naar een eventuele oorzaak voor jouw onrustige benen en handen. Het lijkt erop dat de momenten dat het paard nog gevoeliger in lijf is jij een tandje bij zet als ze net wat extra takt of buiging verliest. Dat je daardoor het tempo zo hoog gooit snap ik, dan kan er meer gesjoemeld worden. Ga je het tempo omlaag brengen denk ik dat je elke pas anders voelt en het gevoel hebt continue te moeten programmeren door alle verschillen: simpel weg omdat je paard niet kan. Hij zoekt continue naar de minst pijnlijke manier, wat bij elke pas net een fractie anders is.

Ik zou ook adviseren niet meer te rijden totdat je zeker weet waar de kink in de kabel ligt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:32

Ik weet al dat ze aan beide voorbenen hko heeft. Daarom lat ik haar ook weer eens op de foto zetten. Ik laat wel regelmatig de hoefsmid kijken naar kreupelheid. De afgelopen periode dachten beide datapt het de hko was en ze adviseerden lichte beweging, waarna we veel onbelast gestapt hebben. Vorige keer weer groen licht gekregen.

Ik neem jullie advies ter harte (of je er nu voor geleerd hebt of niet ;) ) maar ik hoop wel dat jullie er rekening mee houden dat jullie zo rehtlijnig zeggen dat je er niet op moet klimmen, terwijl ik ook gewoon een geadviseerde en overwogen weg bewandel.

Toch plaats ik ook graag eens een 'los' filmpje, kijken wat jullie daaraan zien. Intussen bel ik vandaag de kliniek voor de foto's. Dat ben ik al even van plan, maar ik had tijdelijk geen baan en dus geen geld voor zoiets groots.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:43

Een paard met hko en ks, verrekt die niet van de pijn?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:46

Dat kan wel, dat hoeft niet. Volgens de kliniek dus niet in dit geval, ze was alleen niet meer geschikt voor de hogere sport. Recreatief rijden was geen probleem.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 10:46

Wat een moeilijke combinatie, Hko en KS.

Want juist met KS wil je de spieren optimaal houden zodat die eea op kunnen vangen.

Dan lijkt het me inderdaad verstandig nu even te kijken hoe de HKO ervoor staat en aan de longe, als je daar groen licht voor krijgt, kun je je paard ook goed in de spieren houden dmv dubbellongewerk of longeren met chambon.

Maar nogmaals, dan moet ie dat wel aankunnen.
Staat ie voor die Hko ook op speciaal beslag?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-15 10:49

Ja, de kliniek wordt vsndaag gebeld, mooie oppepper om het echt even NU te doen :).
Er is nog een filmpje van aan de longe, maar ergens is die niet representatief omdat we balkjes lopen, en ze besloot eroverheen te springen, waar dat niet hoeft ;')

Geen speciaal beslag voor HKO, ze staat op blote voeten Met mustangroll.