Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Doubtless schreef:Je hele rijden is imo een zitles. Rondjes aan de longe rijden zonder beugels/teugels is misschien leuk voor bewustwording, maar imo niet noodzakelijk. Juist omdat het gewoon in elke les en elke oefening terug hoort te komen.
Als je een ruiter die scheef rijdt zonder beugels door de bak laat gaan durf ik m'n hand ervoor in het vuur te steken dat het paard verkeerd belast wordt. Denk hierbij aan opgetrokken benen, knellende knieen, verkeerd gekanteld bekken, opgetrokken schouders, weinig vering in de armen, etc. Om nog niet te spreken van verkeerde belastig van de ruiter (wat denk je dat het met je ruggengraat doet als je niet weet hoe je correct moet doorzitten?). Ook zonder beugels kan je in je eigen bekken gaan hangen zonder eraf te vallen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat TS geen buikspieroefeningen nodig heeft. Gezien de foto's denk ik eerder aan ontspanning en balans, niet nog meer aanspannen.
Deze voeren jullie dan beter in een ander topic. er zijn verschillende soorten manieren om uiteindelijk tot hetzelfde resultaat te komen. Heb ondertussen het e-book van ruitergevoel al gedownload en doorgenomen en meegedaan aan de 30 dagen challenge van ruitergevoel.Doubtless schreef:Ik ben het eens met dat artikel, maar vind dat niet onderbouwen wat jij zegt. Mis een beetje het verband, lees niets over de bak doorgaan zonder teugels of beugels.
Ts ik heb de eerste minuut bekeken; tijdens het doorzitten word je erg zwaar, wss omdat je de beweging vh paard nog niet op kunt vangen met jouw lijf. Daarom verlaag je het tempo wat, waardoor het achterbeen gebruik minder wordt. Jouw beengebruik daarentegen is veeel te veel...
Bij het wijken zie je duidelijk dat hij niet schaart. dat kan hij in deze situatie ook niet omdat er geen sprake is van losgelatenheid en/of een correcte lengtebuiging.
x_Kaat_x schreef:Een eindeloze discussie of zonder beugels rijden nu wel of niet dé oplossing is om mijn houding te verbeteren of niet, de discussie gaat mij niet verder helpen.Deze voeren jullie dan beter in een ander topic. er zijn verschillende soorten manieren om uiteindelijk tot hetzelfde resultaat te komen. Heb ondertussen het e-book van ruitergevoel al gedownload en doorgenomen en meegedaan aan de 30 dagen challenge van ruitergevoel.
Ik ga met jullie tips, de tips uit de filmpjes en boek en met behulp van mijn instructrice aan de slag en dan komt het vast wel helemaal goed.

ik raak hem wel niet maar mijn benen liggen niet vast en mijn tenen steken naar buiten. 

biscaya schreef:Wat ik zo lees zou het rechtrichten van je paard jou weleens een heel stuk rechter kunnen gaan leren zitten..Ik dacht dat je zei dat je paard sterker is op rechts..Grote kans dat je paard links gebogen is..En ook grote kans dat je paard je op rechts gooit in het zadel? Klopt dat? Heb je meer druk op je rechter beugel?
daar probeer ik ook zo goed mogelijk op te letten