Don Amigo , ik en het achteruithang-syndroom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:25

Je hele rijden is imo een zitles. Rondjes aan de longe rijden zonder beugels/teugels is misschien leuk voor bewustwording, maar imo niet noodzakelijk. Juist omdat het gewoon in elke les en elke oefening terug hoort te komen.

Als je een ruiter die scheef rijdt zonder beugels door de bak laat gaan durf ik m'n hand ervoor in het vuur te steken dat het paard verkeerd belast wordt. Denk hierbij aan opgetrokken benen, knellende knieen, verkeerd gekanteld bekken, opgetrokken schouders, weinig vering in de armen, etc. Om nog niet te spreken van verkeerde belastig van de ruiter (wat denk je dat het met je ruggengraat doet als je niet weet hoe je correct moet doorzitten?). Ook zonder beugels kan je in je eigen bekken gaan hangen zonder eraf te vallen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat TS geen buikspieroefeningen nodig heeft. Gezien de foto's denk ik eerder aan ontspanning en balans, niet nog meer aanspannen.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:34

https://youtu.be/47QSHJP-NC4
(ps: bij het aanspingen naar de linkr galop komt hij er even tegenin. Helaas wel erg slehte kwaliteit /gsm kwaliteit.)
Laatst bijgewerkt door x_Kaat_x op 28-10-15 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:37

Doubtless schreef:
Je hele rijden is imo een zitles. Rondjes aan de longe rijden zonder beugels/teugels is misschien leuk voor bewustwording, maar imo niet noodzakelijk. Juist omdat het gewoon in elke les en elke oefening terug hoort te komen.

Als je een ruiter die scheef rijdt zonder beugels door de bak laat gaan durf ik m'n hand ervoor in het vuur te steken dat het paard verkeerd belast wordt. Denk hierbij aan opgetrokken benen, knellende knieen, verkeerd gekanteld bekken, opgetrokken schouders, weinig vering in de armen, etc. Om nog niet te spreken van verkeerde belastig van de ruiter (wat denk je dat het met je ruggengraat doet als je niet weet hoe je correct moet doorzitten?). Ook zonder beugels kan je in je eigen bekken gaan hangen zonder eraf te vallen. Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat TS geen buikspieroefeningen nodig heeft. Gezien de foto's denk ik eerder aan ontspanning en balans, niet nog meer aanspannen.

Lees dit maar eens:

http://paardenlifestyle.com/in-gesprek- ... voelen-26/

x_Kaat_x

Re: Don Amigo , ik en het achteruithang-syndroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 22:43

Een eindeloze discussie of zonder beugels rijden nu wel of niet dé oplossing is om mijn houding te verbeteren of niet, de discussie gaat mij niet verder helpen. ;) Deze voeren jullie dan beter in een ander topic. er zijn verschillende soorten manieren om uiteindelijk tot hetzelfde resultaat te komen. Heb ondertussen het e-book van ruitergevoel al gedownload en doorgenomen en meegedaan aan de 30 dagen challenge van ruitergevoel.
Ik ga met jullie tips, de tips uit de filmpjes en boek en met behulp van mijn instructrice aan de slag en dan komt het vast wel helemaal goed.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 22:46

Ik ben het eens met dat artikel, maar vind dat niet onderbouwen wat jij zegt. Mis een beetje het verband, lees niets over de bak doorgaan zonder teugels of beugels.

Ts ik heb de eerste minuut bekeken; tijdens het doorzitten word je erg zwaar, wss omdat je de beweging vh paard nog niet op kunt vangen met jouw lijf. Daarom verlaag je het tempo wat, waardoor het achterbeen gebruik minder wordt. Jouw beengebruik daarentegen is veeel te veel...

Bij het wijken zie je duidelijk dat hij niet schaart. dat kan hij in deze situatie ook niet omdat er geen sprake is van losgelatenheid en/of een correcte lengtebuiging.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:01

Doubtless schreef:
Ik ben het eens met dat artikel, maar vind dat niet onderbouwen wat jij zegt. Mis een beetje het verband, lees niets over de bak doorgaan zonder teugels of beugels.

Ts ik heb de eerste minuut bekeken; tijdens het doorzitten word je erg zwaar, wss omdat je de beweging vh paard nog niet op kunt vangen met jouw lijf. Daarom verlaag je het tempo wat, waardoor het achterbeen gebruik minder wordt. Jouw beengebruik daarentegen is veeel te veel...

Bij het wijken zie je duidelijk dat hij niet schaart. dat kan hij in deze situatie ook niet omdat er geen sprake is van losgelatenheid en/of een correcte lengtebuiging.

Je gaat ook niet de bak door zonder beugels of teugels. Gelukkig:-)

Je gaat aan de longe en doet evenwichtsoefeningen. Werkt super. Ik heb ze in mijn jonge jaren ook gehad en het werkt echt super voor een onafhankelijke zit. Ik zeg niet dat ik goed kan rijden maar ik kan wel heel mooi zitten :D

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:04

x_Kaat_x schreef:
Een eindeloze discussie of zonder beugels rijden nu wel of niet dé oplossing is om mijn houding te verbeteren of niet, de discussie gaat mij niet verder helpen. ;) Deze voeren jullie dan beter in een ander topic. er zijn verschillende soorten manieren om uiteindelijk tot hetzelfde resultaat te komen. Heb ondertussen het e-book van ruitergevoel al gedownload en doorgenomen en meegedaan aan de 30 dagen challenge van ruitergevoel.
Ik ga met jullie tips, de tips uit de filmpjes en boek en met behulp van mijn instructrice aan de slag en dan komt het vast wel helemaal goed.

Wist niet dat dat bestond een schriftelijke cursus leren zitten....zitlessen zijn essentieel en eigenlijk basis maar er zijn maar weinig instructeurs die er zin in hebben.

Dat achteroverhangen is tegenwoordig wel een standaard kwaaltje bij ponyruiters. Ik weet niet of jij van een pony afkomt?

En de discussie is niet zo eindeloos hoor. Gaat precies over jouw probleem. Maar waarschijnlijk heb jij ook geen zin in zitlessen ;)

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 23:12

Ik heb zin in alles wat mij beter maakt in paardrijden ;)
Amigo is mijn allereerste eigen paard.
Ik heb hiervoor leasepaarden gereden en nog verder terug manege.

Ik maak me inderdaad zwaar , dit was met momenten ook wel de bedoeling , dit om wat te 'verzamelen/verkorten' en daarna te verlengen/ vooruit te rijden ( wat dus niet echt genoeg is gebeurd.) Hij mist hier inderdaad vlotheid en gaat veel te traag, dat is ook een van mijn werkpunten al heb ik hier wel expres wat trager gereden. Dat wijken was inderdaad niet echt mijn beste uitvoering . Hij was niet erg mee. Het gaat vooral om de houding die ik hier wou laten zien ;)

Oh en ps: mijn been gebruik had ikal eerder vermeld ;) ik raak hem wel niet maar mijn benen liggen niet vast en mijn tenen steken naar buiten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:19

Wat ik zo lees zou het rechtrichten van je paard jou weleens een heel stuk rechter kunnen gaan leren zitten..Ik dacht dat je zei dat je paard sterker is op rechts..Grote kans dat je paard links gebogen is..En ook grote kans dat je paard je op rechts gooit in het zadel? Klopt dat? Heb je meer druk op je rechter beugel?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:21

Interessant filmpje!
Is hij vaker lastiger op links?
Dat vind ik wel te verklaren ivm je houding. Dat maakt oa dat links moeilijker voor hem is.
Naast je houding zou ik nog twee punten toevoegen: - hand/arm gebruik erg onrustig met teveel beweging en je beengebruik. 1x een Beenhulp is genoeg totdat je weer iets anders van hem wilt. Mooi doel om naar te streven :)
Zegt je instructie niets over onrustige hand, je houding en je Beenhulp?
Wellicht daar eens een andere instructie voor benaderen?

Leuk dat je zo open staat voor commentaar :)
Jullie rijden namelijk al heel erg mooi samen!
Altijd leuk om te "sleutelen".

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 23:27

biscaya schreef:
Wat ik zo lees zou het rechtrichten van je paard jou weleens een heel stuk rechter kunnen gaan leren zitten..Ik dacht dat je zei dat je paard sterker is op rechts..Grote kans dat je paard links gebogen is..En ook grote kans dat je paard je op rechts gooit in het zadel? Klopt dat? Heb je meer druk op je rechter beugel?

Op het filmpje lijkt juist door de licht linkse afwijking van TS (klinkt lekker zo hahaha) het paard daardoor weinig ruimte krijgt voor rechts inbuigen. Dat verklaart voor mij dat hij rechts sterker voelt voor TS omdat het hem moeilijker gemaakt wordt.
Natuurlijk is evt scheefheid paard, zadel etc ook altijd een factor.

ikheetesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 07:02

Zitlessen zijn sowieso goed voor wie dan ook.. (Tenzij je het door een beperking niet kan of het te gevaarlijk is door welke reden dan ook natuurlijk)

Ik heb slechte knieën en ben mij daardoor altijd een houding aan gaan wennen waarin ik het minst last kreeg.. Alleen met die houding zou ik nooit fatsoenlijk kunnen rijden. Dus toen heb ik zitled genomen bij mijn huidige instructrice en wauw wat gaf dat een inzicht! Gelijk in de week dr na was ik me bewust van wat ik deed en kon ik mijzelf vertellen wat ik wel en niet moest doen tijdens het rijden zodat ik niet in mn oude gebruik terug viel. En nu heb ik eens in de maand zitles en 3x in de maand gewoon les. Mijn instructrice vind ook dat mijn paarden/ponys beter lopen nu ik me bewust ben van wat ik doe.

Dus ik raad je zitlessen ten zeerste aan. En daarbij ook gewoon les (het liefst van de zelfde persoon) waarin je focussed op het rechtrichten van jouw paard en je volledig dus zowel bij jouwzelf als bij jouw paard de basis aan gaat pakken!

Succes ts! Leuk paard en jij komt dr ook echt wel!

Edit: typo

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 08:44

mijn handen vallen normaal beter mee, het is mij ook opgevallen dat ik hier wel erg onrustig ben precies. In het filmpje vond ik hem niet bepaald links moeilijker ,maar links is wel zijn en mijn slechte kant. Buigen is links moeilijker al is dit al stukke stukke beter als in het begin waar hij bijna als een plank door de bocht ging naar mijn gevoel.
Amigo zelf is rechts niet sterker maar ik ben rechts wel sterker :P daar probeer ik ook zo goed mogelijk op te letten :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 09:49

TS, mijn complimenten voor hoe je omgaat met de feedback!

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 10:11

Dankje, dat is niet altijd makkelijk want het is natuurlijk veel fijner om allemaal complimentjes te krijgen en te horen dat het er goed uit ziet.
Maar als je wilt leren en beter worden heb je er niets aan om feedback en opmerkingen als slecht te zien maar moet je er juist het meeste uithalen en er iets proberen mee te doen.

Helaas heb ik nog maar een week de tijd aangezien ik op 5 November geopereerd word en dan 4-6 weken uitlig. Amigo word dan die tijd gelongeerd door mijn ouders en daarna verder door mij om op conditie te blijven.
Maar dan kan ik als ik terug mag begin er ook dubbel zo hard in vliegen om mijn houding correct te krijgen ;)

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 14:27

Natuurlijk valt er nog veel te verbeteren maar dat geeft ook niet.Ik vind het toch een leuk beeld geven hoe je rijd hoor.Anky was ook niet op één dag De Anky.En zolang jij zo goed met kritiek om kan gaan ,zal je er best geraken.

Ik denk ook wel dat het achteroverhangen en je klotsende benen samen hangen en het idd komt omdat je niet onafhankelijk zit.Wat dat betreft ben ik het met janderegelaa eens wat betreft zitlessen zonder beugels en teugels.Maar ik denk hoe dan ook dat je je doel wel bereikt.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:09

ja ik zal straks eens een foto zetten van hoe ik vorig jaar zat, ik ben zo verergerd..ik ben best wel verschoten...

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:18

Afbeelding
oops belijkbaar blokt photobucket mijn foto's omdat ze te veel zijn bekeken .. :')

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 15:21

Afbeelding

Dit was ik met mijn leasepaard Umberto zo'n twee jaar geleden...

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:26

Daar zit je idd heel netjes,ook een mooi paard!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 19:35

Ach joh, dat soort dingen moet je gewoon oefenen en de hele tijd op letten, je paard daar moet je eerst even wat minder op letten en dan zelf de hele tijd bezig zijn met het goed zitten, recht richten kun je beter even aan de longe doen met je paard totdat jij beter zit.
En das echt niet zo moeilijk als je weet wat je moet doen en je genoeg controle over je lichaam hebt, dan kun je zó weer netjes zitten.
Als je links handiger wil worden kun je regelmatig contrastelling rijden, rechtsom en dan naar links buigen, wordt je ook beter bewust van je linkerhand.

x_Kaat_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 20:09

ik weet het toch baal ik ervan :p ik ga mijn evenwicht terug moeten vinden denk ik. Contrastelling is geen slecht idee, vooral niet om hem dan op de rechterhand links wat beter te buigen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 23:02

Tuurlijk baal je als je jezelf terug ziet, maar dan ga je er gewoon wat aan doen, ik vind het geen drama hoor, volgens mij valt het best mee hoe je je paard in de weg zit.
Gewoon met volle moed gaan oefenen en dan ziet het er binnenkort stukken beter uit!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 00:38

De foto met Umberto ziet er wel goed uit! Alleen zit je wat teveel achterop je zadel.

De rest kan ik spijtig genoeg niet zien, lijken al verwijderd te zijn?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 01:30

Helaas kan ik geen enkele foto meer zien?