7 jarige vol artrose

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: 7 jarige vol artrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 13:28

Misschien ben ik gemeen, maar een paard met zulke vertakkingen, waarom nog doorgaan? Dit wordt alleen nog maar slechter. Wachten totdat ie echt kruepel wordt?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:01

pppfffff zelfs een leek kan op deze foto's zien dat het echt bar is. Nog een wonder dat je paard loopt.
Ik ben voor pijnstilling om een beroerde periode door te komen, maar hier komt geen verbetering meer. Het zal alleen maar slechter worden. :(:)

Zelf zou ik er voor kiezen om hem met pijnstilling een paar fijne weken te geven en daarmee jezelf de ruimte geven om afscheid te nemen. :(:)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:13

Inderdaad.. ook ik schrok van de foto's.. :oo
Niet alleen de gigantische verbening, maar ook het gerommel aan de voorkant van de botten/gewrichten..

En ook ik wil je natuurlijk niks opdringen, maar dit is onomkeerbaar en dus zal de situatie alleen nog maar verslechteren.. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:18

Nu je het zegt Casarell, het kroonbeen ziet er ontzettend rommelig uit.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:23

kiwiwitje schreef:
Is zij dan misschien niet iets voor jullie? Ze heeft nu een merrie op haar pagina staan die volgens mij het zelfde heeft als jouw paardje. De merrie springt zelfs weer dacht ik.

https://www.facebook.com/pamstraining?fref=ts

Denk jij serieus dat dit paard nog te redden is? Ik vind dit een beetje valse hoop geven.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:25

Ik heb nog nooit echt afwijkingen op röntgenfoto's gezien, maar waar moet je dan op letten? Die soort tak is vreemd zeker?
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 30-07-15 14:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:25

TS heeft volgens mij heel helder inzichtelijk dat dit onomkeerbaar is en in haar berichten uit ze al haar grootste angst om afstand te nemen. Dit paard is 7 en nu al "kapot". Ik denk dat het heel reëel is om te denken aan het laten inslapen van dit paard, hoe sneu ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:29

gekvanfleur schreef:
Ik heb nog nooit echt afwijkingen op röntgenfoto's gezien, maar waar moet je dan op letten? Die soort tak is vreemd zeker?

Die vertakking is idd niet goed. Daarnaast zie je ook op het kroonbeen en het hoefbeen aan de voorkant (1e en 2e foto) heel duidelijk onregelmatigheid zitten. Dat moet mooi egaal zijn en dat is hobbelig. Ook hoort vols mij dat hele lijnige aan de onderkant niet, dat zou ook mooi egaal wit moeten zijn.

Edit: volgens mij heft het paard ook nog lichte artrose in het kogelgewricht, beetje aan de achterkant. Correct me if I'm wrong?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:32

Ik heb geen idee, ik heb niet heel het topic gelezen(alleen TS haar berichten). En als inslapen volgens een arts het beste is, Dan zal dat best. Maar dat paard wat op fb stond, heeft het zelfde als ik hier lees uit TS haar berichten. En dan zeg ik niet dat het paard van TS nog zal moeten gaan springen of het moet kunnen. Maar als het paard hierdoor bijvoorbeeld minder pijn heeft? Ik zie hier ook iemand die zooltjes adviseert. En nou ben ik geen NB-er maar is dat dan wel de oplossing? Dat is ook iets om te proberen, helpt het is het mooi mee genomen, helpt het niet ja dan is het jammer. Dat is met dit toch ook? Of zie ik het dan verkeerd?

Edit; die uitleg over de foto's vind ik heel interessant! Ik geef toe dat ik daar weinig kaas van gegeten heb zegmaar..

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:37

Ik moet zeggen, de fotos van onze oude merrie zagen er beroerder uit. En die heeft het op speciale ijzers nog ruim 11 jaar volgehouden. Maar zij liep alleen iets stijfjes zonder speciale ijzers. Niet eens overduidelijk kreupel of zo tot grote verbazing van Emmeloord. En ook haar gedrag was niet duidelijk anders met of zonder de ijzers. Eens in de zoveel tijd had ze een dagje pijnstilling nodig.

Ik zou zelf als je dier er zo duidelijk onder lijdt, geen grasmaaier kan zijn geestelijk nu een paar dagen of week zware pijnstilling geven zodat je rustig kan nadenken wat je gaat doen. Als in deze paar dagen je dier overduidelijk opknapt zou ik de keuze nemen het lijden te stoppen. Omdat constant pijnstillers niet goed zijn.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:38

Weet niet of ts fijn vind maar kunnen de foto's gemarkeerd worden?
Waar je precies naar kijkt?
Vind ik zelf interessant om te weten. Of uitleg bij elke foto.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:42

No_No schreef:
Vanmorgen ben ik met mijn 7 jarige gele topper naar kliniek geweest. Hij is 3 jaar geleden afgekeurd op de hoefkatrollen (2 en 3).
Enige maanden geleden voelde ik verbening aan zijn ondervoeten dus moesten er maar eens fotos gemaakt worden..
Wat slecht kan zijn is dus slecht...
Hoefkatrollen zijn nu 3 en 3, ernstige verbening van het hoefkraakbeen, lage overhoef en hoge overhoef in ontwikkeling. Grote kans dat het achter net zo slecht is.
Een paar weken geleden stond hij achter kreupel, ik dacht van de hielscheur maar dat is zeer waarschijnlijk toch van de artrose geweest.

Advies: tja... slecht.. Goede hoefsmid er bij. Aankijken wat hij aan kan. Staat hij de volgende dag kreupel dan is het te veel geweest en kan dat niet meer.

Ik weet het niet..

Op een 2 worden ze niet afgekeurd. Dat even vooropgesteld. Een 3tje op het straalbeen hoeft ook geen ramp te zijn. Iets verhoogd risico. Die foto's zijn zeker niet fraai te noemen.

Maar het allerbelangrijkste: Hoe loopt hij klinisch?

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:54

Wat een rot bericht van zo'n jong dier.

Ik heb de foto's bekeken van mijn merrie en die zagen er nog een stuk slechter uit. Dat is inmiddels ook alweer een jaar of 6 geleden.
En ze doet het nog steeds hoewel ik al wel een aantal keer op het punt heb gestaan om de veearts te bellen omdat ik dacht dat het te erg was. Die van mij krijgt glucosamine van glucohorse en kreeg ook duivelsklauw maar die is niet meer te bestellen dus moet nog voor de winterperiode een andere merken bekijken want NAF heeft deze niet meer (volgens Agradi)
Mijn merrie doet niks meer dan alleen op het land staan (ZANDGROND is een stuk beter dan zware klei) en heel af en toe gaat ze mee als ze een goede dag heeft om een klein rondje in het bos te wandelen, we zijn dan zo'n 45 minuten onderweg met heel veel lummelen onderweg en grassprietjes onderweg pikken enzo.
Voor mijn merrie werk een grooooot weiland het beste, dan hoeft ze niet veel te draaien en kan ze lekker rechtuit lopen op haar tempo.
Als ze geslapen heeft en ze staat op, dan moet je echt niet naar haar kijken, maar naarmate ze een stuk loopt gaat dat steeds beter.
Er zullen vast mensen zijn die zeggen nu inslapen en het is genoeg geweest, maar ze is nog niet chagerijnig en boos dus is het nog niet nodig. De stalhouder van waar ze staat zegt dat je haar kan vergelijken met een oud omaatje die achter een rollator loopt, maar ze is nog niet toe aan een rolstoel.

Wat ik hiermee wil zeggen, je kent je eigen dier het beste en alleen jij kan beslissen of ie nog lol in het leven heeft. Laat je niks opdringen door wat anderen zeggen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 14:58

Goh Marlijn wat een pech, zeker in combinatie met zijn gras-kwaal. Alvast heel veel sterkte en wijsheid toegewenst de komende tijd.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 17:35

Paard lijkt niet kreupel of pijn te hebben. Ook niet duidelijk stijf.

Speciaal beslag was niet nodig volgens de kliniek. Daar ga ik ook niet aan beginnen. Hij staat blootsvoets en dat kon hij blijven maar er moet wel een hele goede smid bij komen.

Inslapen of slager is niet geadviseerd door de dierenarts. Bewegen is een must! Per dag bekijken wat hij aan kan.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:10

Dat hij klinisch goed is is alleen maar mooi..!
Mocht hij nu wel minder fijn gaan lopen, weet je in ieder geval waar het door komt en kan je er rekening mee houden..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 30-07-15 18:37, in het totaal 1 keer bewerkt

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 18:30

No_No schreef:
Paard lijkt niet kreupel of pijn te hebben. Ook niet duidelijk stijf.

Speciaal beslag was niet nodig volgens de kliniek. Daar ga ik ook niet aan beginnen. Hij staat blootsvoets en dat kon hij blijven maar er moet wel een hele goede smid bij komen.

Inslapen of slager is niet geadviseerd door de dierenarts. Bewegen is een must! Per dag bekijken wat hij aan kan.

Zolang hij klinisch goed blijft, kun je gewoon blijven rijden en zeker niet inslapen.

Klinisch is altijd bepalend! Als je ziet hoeveel topsportpaarden catastrofaal slecht op de foto zijn maar gewoon topsport blijven beoefenen, juist omdat ze goed getraind worden en blijven.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-15 19:48

Alle ervaringen en tips zijn welkom hoor. Bovendien vind ik ervaringen delen heel interessant. Ik acht mijzelf verstandig genoeg om geen valse hoop te hebben. Al is verstand en gevoel soms wel een beetje lastig te combineren. Ik ga er van uit dat ieder het beste wil. Ieder op zijn of haar eigen manier.
Ik kijk naar mijn paard en ik luister naar mijn gevoel. Als ik naar andere mensen had geluisterd had ik hem niet op de foto gezet omdat anderen niets zien aan mijn paard en hem gewoon lui of koppig vinden. Tot nu toe heeft mijn gevoel wel steeds gelijk gehad dus daar vertrouw ik nu ook op. Ik zie de kleinste veranderingen aan mijn paard en ben daar alert op. Soms misschien te kneuterig, maar ik wil gewoon het beste voor hem.

Als iemand mijn foto's wil verduidelijken voor de mensen die hier graag wat van willen leren dan mag dat! Ik ben daargelaten niet handig mee.

De opmerking over de artrose in de kogel klopt, daar zit het ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:08

Ik lees dat sommige hier behoorlijk vallen over de hoefkraakverbening.
Veel sobere rassen hebben last van hoefkraakverbening en hoeven daar op zich geen last van te hebben.
Ik schrik dat er hier mensen roepen om afscheid te gaan nemen van je paard. Waarom zou je afscheid nemen als het paard klinisch geen kreupelheid vertoont?
Ik zou het advies van je dierenarts opvolgen. En daarbij zie je zelf wel wanneer het paard echt pijn heeft of niet.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:27

Gast5428 0: het gaat hier niet alleen over forse hoefbeenkraakverbening, maar ook verslechtering in een paar jaar met hoge overhoef, lage overhoef, artrose in de kogel en dat zijn alleen nog de voorbenen op de foto.

Ts, ik wens je veel wijsheid. Je klinkt realistisch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:31

Dat weet ik Janouk. Dat baart mij ook meer zorgen dan de hoefkraakverbening.
Ik kan het alleen niet zo goed begrijpen dat er hier een bokker is die het advies geeft om het paard in te laten slapen. Laat dat advies aan de dierenarts over wanneer het paard echt slecht is.

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:34

Als het paard klinisch goed is, gewoon door blijven gaan en het van dag tot dag bekijken.

Zat paarden met barslechte fotos die nooit een dag in hun leven kreupel lopen.
Laatst bijgewerkt door Amaranth7 op 30-07-15 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:37

blackstar schreef:
Die van mij krijgt glucosamine van glucohorse en kreeg ook duivelsklauw maar die is niet meer te bestellen dus moet nog voor de winterperiode een andere merken bekijken want NAF heeft deze niet meer (volgens Agradi).

Volgens mij heeft de paardendrogist het wel nog gewoon :j Dacht zowel van NAF als eigen merk. Maar heb al een tijdje niet besteld (in de zomer gestopt met geven).

edit: ja dus. Ze hebben van duivelsklauw poeder van eigen merk en drank van NAF. http://www.paardendrogist.nl/productgro ... hten/?sn=1

blackstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 21:23

Ik kreeg van agradi een email.dat ze het niet meer verkochten omdat de leverancier ermee stopte. Maar idd heb de dk bij de paardnedrogist.gezien.
Dus ga dat ook weer bestellen.