Avonturen in Portugal

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 01:02

Zo gaaf. Ik ben dit jaar begonnen met working equitation. Jouw lessen zijn weer een stap verder in de training, gebaseerd op het werk meer stieren. Met veel belangstelling jouw verslag gelezen.
succes met jouw zoektocht

lennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 08:48

Sorry hoor hoe kun je nu enthousiast zijn over stierenvechten/ alles wat daar omheen hangt?

shetjeIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:13

Schitterende paarden!

Maar het spijt me, ik vind het echt niet kunnen dat jullie je met deze walgelijke sport bezig hebben gehouden.
Door het bezoeken van een stierengevecht en het les nemen moedig je deze 'sport' alleen maar aan. Hoe kun je dat voor jezelf goed praten?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:14

Wauw wat een mooi verslag zeg en interessant om te zien hoe het rijden verweven is met de cultuur. Zo heeft ieder land zijn eigen gebruiken. Het lijkt mij wel moeilijk om een keuze te maken tussen al dat moois.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:15

lennie schreef:
Sorry hoor hoe kun je nu enthousiast zijn over stierenvechten/ alles wat daar omheen hangt?

Ben het met je eens, maar daar mocht het in dit topic verder niet over gaan.
Wie weet is het een "liefde maakt blind "verhaal.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:37

shetjeIris schreef:
Schitterende paarden!

Maar het spijt me, ik vind het echt niet kunnen dat jullie je met deze walgelijke sport bezig hebben gehouden.
Door het bezoeken van een stierengevecht en het les nemen moedig je deze 'sport' alleen maar aan. Hoe kun je dat voor jezelf goed praten?

Eindelijk, hoef ik het niet te zeggen :o
Door les bij hem te nemen voorzie je hem alleen maar in een inkomen om toch vooral door te gaan met stierenvechten. Maar het zijn echte dierenvrienden hoor, die Portugezen... Volgens mij moet je toch nog eens goed reflecteren.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:39

RaafSmits schreef:
lennie schreef:

Ben het met je eens, maar daar mocht het in dit topic verder niet over gaan.
Wie weet is het een "liefde maakt blind "verhaal.

Ik ben het er ook mee eens hoor. Heb het filmpje gezien en vraag me écht af wat dit met rijkunst te maken heeft. In mijn ogen vlucht het paard gewoon als een gek voor de stier. Zo zou die van mij het ook doen :+

De oefeningen daarentegen zijn wel erg gaaf, maar dan wel gewoon zonder twee beesten die ongelofelijk veel te lijden hebben vanwege oa stress. Zo'n paard is gewoon in totale paniek als er een bakbeest van honderden kilo's op hem afrent, dat je dat niet ziet is gewoon (goede) training... Het is te hopen dat er snel een einde komt aan deze vreselijke traditie. Gelukkig hebben ze in het noorden van Spanje al het licht gezien.

Maar wel gave paarden, ik hoop dat je er een vind die helemaal bij je past! :)

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 09:42

Weer een illusie armer... ik dacht dat er op Bokt geen mensen zouden zitten die stierenvechten aanmoedigen.. -O- %)

Het zijn prachtige paarden!

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 09:50

Nogmaals, zie OP, het topic gaat niet over stierenvechten. Het heeft geen zin daarop in te gaan met mensen die 0 ervaring/verstand daarvan hebben. Eén ding wil ik nog toevoegen: dit is Portugees stierenvechten, niet Spaans stierenvechten. De stieren worden dus niet gedood in de arena maar gaan na het gevecht terug het land op.

Wat de paarden betreft: die vluchten zeker niet voor de stier en zijn ook niet bang. De zijwaartse beweging vlak voor de stier is aangeleerd gedrag, ze gaan er ook enkel links langs, tenzij de cavalereiro een paard heeft wat specifiek getraint is om rechts erlangs te gaan bij wijze van spektakel.

Net als bv. Quarters hebben Lusitano's cowsense en gaan ze juist op de koe af. De jonge schimmel (van de hoofdfoto) mocht ik in de arena met de koe rijden om uit te proberen hoe bombproof hij was als hij iets nieuws zag, die ging er juist direct op af en kwam te dicht bij, de ervaren paarden hebben geleerd afstand te bewaren. Nou doet zo'n tamme koe gelukkig niets. :D

Ons lespaard is een ruin, wat bijzonder is, want bijna alle paarden zijn daar gewoon hengst. Maar hij is naar de ballendonatie gegaan omdat hij te 'bravo' was op de stier, te agressief dus. Je ziet vaker dat de hengsten het heft in eigen hoef nemen en de stier aanvallen en bijten in plaats van proberen te ontwijken, ze pakken de stier dan bij de vetbult in de nek en proberen hem op de knieeen te leggen.

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:02

Wat een ontzettend interessant verhaal! Heb zojuist ook je andere topic gelezen en ik ga je zoektocht zeker volgen.

Persoonlijk vind ik die cruzado prachtig. Moet toegeven dat dat voornamelijk door de kleur komt hoor :o

Veel succes bij het uitzoeken van je paardje(s)!

Science90

Re: Avonturen in Portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:18

Alleen deze opmerking zou al genoeg moeten zeggen:

Laatst bijgewerkt door Agossie op 26-07-15 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: In overleg met TS link aangepast. Links naar filmpjes met dierenmishandeling zijn niet toegestaan op Bokt.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:27

Science90 schreef:
Alleen deze opmerking zou al genoeg moeten zeggen:

Laatst bijgewerkt door Agossie op 26-07-15 23:16, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: In overleg met TS link aangepast. Links naar filmpjes met dierenmishandeling zijn niet toegestaan op Bokt.

Precies! ;)

Er kan verschil zitten in het stierenvechten, in je ander topic zeg je dat je dit liever ziet dan een kistkalf. Dat is in mijn ogen appels met peren vergelijken. Het gaat erom dat we beter moeten weten en dat we dieren niet moeten verwonden of doden zoals in Spanje voor ons plezier of sport.

Hij wordt nogal lomp geprikt, de banderilla's blijven erin hangen. Nja. Het lijkt me iig niet fijn voor het beest.

Misschien hebben ze daar een beter leven (in Spanje zag ik de stieren gewoon op een hele kleine paddock staan trouwens), maar ze komen wel op een vreselijke manier aan hun einde. Het is gewoon allebei belachelijk.

Interessant wel, ik heb ook flink onderzoek gedaan en zelfs gepraat met stierenvechters, het is gewoon een hele andere cultuur.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:40

Tja, voor nederlandse of bokt begrippen is prikken in een vetbult blijkbaar dierenmishandeling.

Wat jammer is , is dat er mensen in het topic komen om alleen maar even hun mening te strooien over stierenvechten. Er wordt aangegeven dat rider zich bewust is dat sommigen het zielig vinden, maar het is niet het onderwerp, dus waarom dan toch de noodzaak voelen om en mening daarover te dumpen, die feitelijk off topic is? Je snapt toch wel dat rider daar niks mee kan en dat het alleen de sfeer verpest? Het zijn alleen gedumpte meningen. Totaal overbodige. Het is wel duidelijk hoe leken er tegenover staan.

Ik zou zeggen als je de moeite hebt genomen om naar dit topic te komen en de OP goed te lezen, ga dan in op het hele avontuur en dump niet als enige je mening over stierenvechten.
Die kun je best zijdelings noemen, maar gebruik het niet als onderwerp. Want het is niet het onderwerp.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 10:55

_Reneee schreef:
Misschien hebben ze daar een beter leven (in Spanje zag ik de stieren gewoon op een hele kleine paddock staan trouwens), maar ze komen wel op een vreselijke manier aan hun einde. Het is gewoon allebei belachelijk.

In Portugal komen ze niet op een vreselijke manier aan hun einde want ze worden niet gedood... Ja, jaren later misschien als ze veel kalfjes hebben verwekt en uiteindelijk op normale wijze geslacht worden.

Het gebied waar wij waren stond al het vee buiten op hele grote terreinen, niet te vergelijkbaar met Nederlandse weidegang, eerder zoals wat hier een begrazingsproject zou heten.

De rijpaarden staan overdag wel op stal, ik kan me voorstellen dat het teveel gedoe is om die iederee keer te gaan zoeken op 90 hectare grond, haha. Bij de lesgever kwamen ze 's ochtends en 's avonds buiten in paddocks, maar op het warmste moment van de dag stonden ze op stal, waar het overigens erg lekker koel was. Temperatuur in de binnenbak was ook goed te harden, buiten in de zon was heftiger maar daarom gingen we steeds erg vroeg rijden.

Leuk detail trouwens, hij had voornamelijk hengsten, maar alle stallen hadden openingen in de zijwanden zodat de paarden wel lichamelijk contact konden hebben. En er werd totaal niet gepiept of moeilijk gedaan, ook niet als we met meerdere hengsten tegelijk in de bak aan het werken waren.

Viel me sowieso op hoe braaf de hengsten daar waren, op de sjieke stal mocht ik eén van de paarden buiten over het terrein rijden, langs de merries, hij draaide even een oortje ernaar toe maar met een klein beetje been ging hij gewoon verder zonder miepen, erg braaf. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 10:58

Poeh…dan zouden heel veel topics en filmpjes van Bokt geknikkerd moeten worden. Ik zie liever Portugees stierenvechten dan de gemiddelde dressuurprikker die zijn paard ieder weekend meesleept naar een wedstrijd, om over het thuis 'trainen' al helemaal niet te spreken. Dit alles omdat baasje het zo leuk vindt, of vindt dat het paard zo rond z'n 6de klaar moet zijn voor het Z, of omdat paard zo veel meer waard is bij eventuele verkoop. Andere culturen zijn gewoon machtig interessant, en dat betekent niet dat je alles automatisch goedkeurt. Willen alle Bokkers die bijvoorbeeld naar Spanje op vakantie gaan hun vinger opsteken? Misschien betekent dat ook wel dat je alles van de Spanjaarden ok vindt. Ik heb mijn merrie uit Spanje gehaald, heb daar ook meerdere soorten stallen bekeken, heb een ruiter gezien die een jonge hengst trainde voor Working Equitation. Heb er met bewondering maar ook met afschuw naar gekeken. Bewondering omdat werkelijk alles op zit gereden werd, met afschuw omdat ik het paard veel te jong vond voor de oefeningen die ze deden.

evapony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:00

Gave reis, zou ook wel zoiets willen.
En mooie paardjes die je hebt uit gekozen!
Maar wel sneu dat ze daar nog stieren gevechten houden.
Die arme beestjes krijgen best veel pijn daardoor :(

evapony12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:03

Maar toch gave topic!! :#

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:07

De manier hoe er met hengsten in Spanje en Portugal wordt omgegaan kunnen wij inderdaad nog iets van leren! Hier heerst een taboe en de meeste mensen zijn panisch van hengsten.

Als je bijna alleen maar hengsten hebt is het ook normaal dat ze niet op elkaar reageren, die van mij doet het ook prima met andere hengsten en ruinen. Tot er merrie's in het spel komen, maar dat is volkomen logisch :)

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:28

rider schreef:
Het heeft geen zin daarop in te gaan met mensen die 0 ervaring/verstand daarvan hebben.

Dit vind ik zo'n waardeloos argument om iemand anders zijn/haar mening te ontzeggen. Je hoeft niet alle verstand van iets te hebben om er een mening over te hebben.
TS, je weet toch dat als je op een openbaar forum iets neerzet, dat je het risico loopt dat iemand daar iets over zegt? Als je het niet lollig vindt als mensen er wat over zeggen, kun je beter wat selectiever te werk gaan met je info/beeldmateriaal.

Ondanks dit, wens ik je succes met je zoektocht!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:36

lennie schreef:

Dit.

Ik snap dat je het niet wil horen, maar ik vind dit soort dierenmishandeling niet thuis horen op bokt. Ook al wordt de stier niet gedood, het blijft een vreselijke vorm van dierenmishandeling, en om hier nu reclame voor te gaan maken op bokt vind ik niet kunnen. Wie weet hoe veel bokkers nu naar zo'n gevecht willen gaan om te zien hoe geweldig die ruiters zijn, en daarmee die smerige praktijken steunen..? En het zijn niet alleen de stieren die lijden, maar ook paarden worden opengereten..

Ontopic: het zijn uiteraard erg mooie paarden, en ik hoop dat je veel geleerd hebt wat betreft het rijden. Deze klassieke dressuur vind ik vele malen mooier dan de engelse.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 11:41

Dorien66 schreef:
rider schreef:
Het heeft geen zin daarop in te gaan met mensen die 0 ervaring/verstand daarvan hebben.

Dit vind ik zo'n waardeloos argument om iemand anders zijn/haar mening te ontzeggen. Je hoeft niet alle verstand van iets te hebben om er een mening over te hebben.
TS, je weet toch dat als je op een openbaar forum iets neerzet, dat je het risico loopt dat iemand daar iets over zegt? Als je het niet lollig vindt als mensen er wat over zeggen, kun je beter wat selectiever te werk gaan met je info/beeldmateriaal.

Ondanks dit, wens ik je succes met je zoektocht!

Ik zeg niet dat mensen geen andere mening mogen hebben, lees de OP even goed door. Ik zeg alleen dat dit niet de plaats is voor een discussie erover. :) Als mensen dat graag willen, wel, start een ander topic en dan wil ik best meepraten. Maar niet hier.

@_Reneee: Ja, gaaf is dat, ik was er echt van onder de indruk. Op een gegeven moment waren we op een stal waar een jonge hengst zich enorm stond op te winden omdat in de paddock ernaast een oudere hengst stond (rustig hooi te vreten overigens). Komt er zo'n oud mannetje naar buiten, legt z'n vinger op z'n lippen en zegt: sssst. Hengstje kijkt hem verbaasd aan en is een paar minuten ook echt stil geweest haha. Daarna begon ie weet te emmeren, maar de mensen daar legden ook uit van, dit gaat nu een dag zo en het gaat vanzelf over, dan is hij eraan gewend en wordt hij rustiger. Maar ik moest er zo om lachen, dat oude manneke dood kalm en dat paardje ook echt zo van: -O-

rider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-15 11:44

8nnemiek schreef:
Ontopic: het zijn uiteraard erg mooie paarden, en ik hoop dat je veel geleerd hebt wat betreft het rijden. Deze klassieke dressuur vind ik vele malen mooier dan de engelse.

ja, het was zeker leerzaam. De stierenvechters gebruiken echt een werkvorm, niet heel verfijnd, maar het was ook leuk om het contrast te voelen met de paarden die echt klassiek als kunstvorm zijn gereden, zoals bij de laatste stal. Twee zijdes van dezelfde munt zeg maar, er zijn hele duidelijke raakvlakken maar de ene kant is gericht op werk en de ander op kunst. Het klassiek gereden paard vond ik zelf het fijnst maar de schimmel uit de OP was wel zeer geschikt als leerpaard omdat hij heel vergeeflijk was. :)

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:44

_O- _O-

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:48

rider schreef:
Ik zeg niet dat mensen geen andere mening mogen hebben, lees de OP even goed door. Ik zeg alleen dat dit niet de plaats is voor een discussie erover. :) Als mensen dat graag willen, wel, start een ander topic en dan wil ik best meepraten. Maar niet hier.

Lees mijn reactie dan ook even goed. Ik heb het niet over je openingspost of over het stierenvechten an sich, ik citeer een latere reactie van jou zelf. Het ging mij dus niet om het stierenvechten, het ging mij om jouw 'verbod' op het hebben van een mening.

Rossfechten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-15 11:50

Wow mooie reis, ik ben jaloers.
Ooit ......

En mooi dat je kon trainen met mensen die paarden nog trainen voor gebruik en gevaarlijke situaties.
Dan gelden heel andere hulpen, en regels.

Tegenwoordig rijden de meesten alleen een soort circus vermaak. waarbij de enigste spanning een beoordeling van een Jury is.