Work hard, Dream big!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Re: Work hard, Dream big!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:04

Eerlijk gezegd vind ik het op de foto's van november er beter uit zien dan nu.

Passieli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:11

Leuke combinatie zijn jullie! Het ziet er vriendelijk uit :)

Verder ga ik mee met het commentaar van de rest. Ik zou je ook een keer een zitles aanraden, zodra het zadel goed ligt.
Wanneer je houding verbeterd zal je zien dat je paard vanzelf gaat ontspannen.

Veel plezier verder!

Passieli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:13

FriesWytske schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het op de foto's van november er beter uit zien dan nu.

Hier ben ik het ook mee eens idd..

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:20

0000 schreef:
Ik vind het ten eerste een erg leuk dier en ik vind dat je netjes omgaat met het commentaar!

Helaas moet ik meegaan in de opmerking over je instructie, ik wil je ook aanraden verder te gaan kijken. Je paard heeft zich namelijk ten opzichte van de foto's van een tijd geleden, helemaal niet fijn ontwikkeld. Er is weliswaar bespiering opgekomen, maar die zit volledig op de verkeerde plekken. Op deze manier maak je je paard en jezelf het echt ontzettend lastig en het zal nu al niet eenvoudig zijn dit weer goed te krijgen. Wat op dit moment nodig is om dit paard weer op de juiste weg te krijgen (qua lichaamsgebruik) is eigenlijk al een traject van rijtechnische correctie, dit is namelijk niet de manier waarop je normaal een jong paard wilt opleiden. Paard moet leren zich op een andere manier te gaan bewegen en haar lijf weer los durven laten. Op deze manier verder rijden heeft echt geen zin, je paard ziet eruit als een enorm vriendelijk en meewerkend dier maar heeft helaas een manier van lopen aangeleerd die haar geen goed zal doen op langere termijn (lichamelijk) en die ervoor zorgt dat ze lastiger te rijden wordt omdat jouw hulpen veel minder goed door kunnen komen (ontbreken van losgelatenheid).
Voor alle duidelijkheid, ik wil totaal niet beweren dat je niet vriendelijk rijdt of niet het beste met haar voor hebt want volgens mij heb je dat zeker wel. Maar ondanks alle goede bedoelingen, ben je helaas op een pad terecht gekomen dat jullie als combinatie alleen maar problemen op gaat leveren. Hoe sneller je terugkeert, hoe sneller je weer op het juiste pad geraakt!

Dankjewel! Op dit moment zal een wissel op korte termijn er nog niet in zitten. Over een week of 4 zal ik eens rond gaan kijken hoe vervelend ik dat dan ook vind voor mijn huidige instructrice.
Zelf zou ik al wel wat meer kunnen gaan werken met het loslaten, en gewoon weer even vooraan gaan beginnen.

Larissajulia schreef:
Jullie zijn een leuke combinatie! :D

De tips zijn al gegeven, en je gaat erg goed met de tips om! Mooi zo verder trainen (misschien met een andere instructrice), en op zoek gaan naar ontspanning!
Het is mooi om te zien dat jullie er plezier in hebben! :D

Succes!!

Dankjewel!

Passieli schreef:
Leuke combinatie zijn jullie! Het ziet er vriendelijk uit :)

Verder ga ik mee met het commentaar van de rest. Ik zou je ook een keer een zitles aanraden, zodra het zadel goed ligt.
Wanneer je houding verbeterd zal je zien dat je paard vanzelf gaat ontspannen.

Veel plezier verder!

Mijn houding is t.o.v. een half jaar geleden al enorm verbeterd. In het begin heb ik enorm veel moeite gehad met de overstap van pony naar paard. Nu gaat dat gelukkig veel beter. Echter is mijn zit nog steeds niet perfect, maar het gaat al wel beter:)

Helaas heb ik niet oneindige mogelijkheden. Waar onder een nieuw zadel daar een van is. En zal proberen te doen wat er mogelijk.
Zadelcontrole ga ik zeker doen, ik wacht enkel nog op antwoord. Opzoek naar nieuwe instructrice zal ik naar opzoek gaan, kan echter helaas niet op korte termijn wisselen.

Zou een bezoek aan de osteopaat of e.d enig verschil kunnen maken wat betreft ontspanning? Of ben ik eerder de "spanningsgevendefactor" ?

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:22

Ik heb trouwens vanmiddag weer les, ik zou evt het een en ander kunnen bespreken over verkeerde spierontwikkeling? Wat zou ik dan het beste kunnen noemen, de onderhals? Of iets anders..

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:23

Ik denk dat een osteopaat op dit moment geen zin heeft zolang je zadel niet anders ligt. Want dan blijven de problemen gewoon aanwezig en de cirkel waar je nu inzit ook.
Dus ik zou eerst je zadel na laten kijken, en daarna kan je er een osteo ofzo bij roepen.

vind dat je trouwens super goed omgaat met al het "commentaar" dat mensen hebben +:)+

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:31

mala26 schreef:
Ik denk dat een osteopaat op dit moment geen zin heeft zolang je zadel niet anders ligt. Want dan blijven de problemen gewoon aanwezig en de cirkel waar je nu inzit ook.
Dus ik zou eerst je zadel na laten kijken, en daarna kan je er een osteo ofzo bij roepen.

vind dat je trouwens super goed omgaat met al het "commentaar" dat mensen hebben +:)+

Dankjewel! Het zadel word zeker eerst bekeken en het liefst deze week nog.
Al het commentaar is niet leuk om te lezen, maar ik zie zelf ook wat ze bedoelen. En het kan enigzins ook wel kloppen met het feit dat de nageefelijkheid gewoon nog steeds niet lukt..
Ze zeggen het heus niet om mij de grond in te stampen, maar om te helpen :)
Laatst bijgewerkt door roooooss op 07-07-15 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:41

Ik vind dat je op de foto's van november er beter op zit. Ook het zadel lijkt daar beter te liggen.
Gelukkig trek je je paard niet in de krul!

Probeer te werken aan een stille verbinding tussen je hand en de mond (niet sterk maken, maar steeds contact houden zodat er geen boogjes ontstaan in de teugels). En dan meer met je been rijden.

Succes!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 11:45

Ik denk niet dat je paard enkel losser laten iets op gaat lossen. Misschien in de wendingen waar je af en toe wat streng bent met je binnenhand, maar op de overige foto's heb ik in ieder geval niet het idee dat je eraan loopt te trekken eigenlijk. Wel iets waar je op kunt letten is dat je in de wendingen je binnenhand wel wat naar binnen brengt, maar niet naar achteren, omlaag of omhoog. Daar kan je weinig mee fout doen, in t ergste geval valt ze wat naar binnen, dat is dan maar even zo, maar mogelijk geeft haar dat al een klein stukje vertrouwen om de hals wat meer los te laten.

Wat je wel kan doen om haar te helpen is ongeveer twee keer per week longeren met een longeerhulp of chambon (voorkeur voor het laatste). Op die manier leer je je paard weer voelen hoe het is om los te laten en omdat je er op dat moment niet op zit kan je haar niet storen en is de kans groter dat ze ook losser durft te laten. Longeren zonder bijzet doe ik trouwens ook regelmatig met de jonge paarden, kunnen ze fijn hun balans mee vinden, handiger van worden zonder dat je iets afdwingt. En dan vooral belonen als ze haar hals laat vallen en daarbij de neus naar voren brengt.

Verder denk ik dat je beugels een gaatje langer ook helpt, je zit vooral wat ver achterop je zadel waardoor je jezelf tegen de lepel omhoog duwt. Op die manier in het onmogelijk je balans te houden. Zorg dat je in het diepste punt van het zadel zit en houd druk op je beugels, maar niet zoveel dat je jezelf op gaat duwen.

Fysio/osteopaat zou ik persoonlijk, zeker in dit stadium, niet voor kiezen. Zij kunnen de bespiering van je paard niet veranderen en er even van uitgaande dat ze verder wel graag loopt, geen verzet toont oid kunnen zij op dit moment gewoon weinig voor je doen. Paard moet de te strakke spieren los leren laten en de juiste spieren opbouwen, dat is een proces van enkele maanden en een behandeling heeft alleen zin als je haar al op de 'nieuwe' manier kunt rijden...Als je ze laat behandelen en ze loopt twee weken in deze houding door, is het echt zonde van je geld. Ik ken je paard natuurlijk niet, maar op basis van de foto's gaan mijn gedachten niet direct richting pijn of extreem vastzitten. Gewoon een jong paard, ruiter die nog wat handigheid moet krijgen en een instructeur die jullie wat in de verkeerde richting heeft gedrukt. Geen drama, niets onomkeerbaars, wel tijd om in te grijpen en een omslag te gaan maken.

roooooss schreef:
Ik heb trouwens vanmiddag weer les, ik zou evt het een en ander kunnen bespreken over verkeerde spierontwikkeling? Wat zou ik dan het beste kunnen noemen, de onderhals? Of iets anders..

Zie je laatste reactie nu, als ik heel eerlijk ben, zou ik er niks van zeggen. Als je instructeur dit zelf nog niet heeft gezien heeft diegene simpelweg niets te zoeken in een rijbaan. Niet als instructeur tenminste. Door er nu wat van te gaan zeggen bestaat de kans dat ze of er simpelweg overheen praat, jou ompraat dat jij het niet goed ziet (wat enorm zonde zou zijn!) of dat ze 'eraan gaat werken' en jullie misschien van de wal in de sloot helpt omdat ze eigenlijk niet weet wat er mankeert en hoe dat op te lossen, maar dat niet aan durft te geven (ook zonde). Het is misschien een onwijs leuk persoon die zelf ook goed kan rijden, maar neem één ding alsjeblieft van mij aan, als ze jullie al een maand of wat lesgeeft en nooit eerder bij jou heeft aangegeven dat dit niet goed gaat, dan ziet ze het gewoon niet. Daar is ze heus de enige niet in maar door dat aan te geven veranderen haar vaardigheden niet, ze zal niet ineens wel zien hoe het paard dan wel hoort te bewegen of weten hoe dit op te lossen. Als ze dat gezien en geweten had, was je nu niet op dit punt geweest.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:55

Jet4You schreef:
Ik vind dat je op de foto's van november er beter op zit. Ook het zadel lijkt daar beter te liggen.
Gelukkig trek je je paard niet in de krul!

Probeer te werken aan een stille verbinding tussen je hand en de mond (niet sterk maken, maar steeds contact houden zodat er geen boogjes ontstaan in de teugels). En dan meer met je been rijden.

Succes!

Ben erg blij om te horen dat ik de nageefelijkheid niet forceer want dat is absoluut niet mijn bedoeling en dat zal ik ook echt niet willen. Ik bereik het namelijk liever niet door te "zagen".
Het contact houden vind ik soms.nog lastig, ik kan namelijk nog eens mijn buitenteugel "vergeten".

0000 schreef:
Ik denk niet dat je paard enkel losser laten iets op gaat lossen. Misschien in de wendingen waar je af en toe wat streng bent met je binnenhand, maar op de overige foto's heb ik in ieder geval niet het idee dat je eraan loopt te trekken eigenlijk. Wel iets waar je op kunt letten is dat je in de wendingen je binnenhand wel wat naar binnen brengt, maar niet naar achteren, omlaag of omhoog. Daar kan je weinig mee fout doen, in t ergste geval valt ze wat naar binnen, dat is dan maar even zo, maar mogelijk geeft haar dat al een klein stukje vertrouwen om de hals wat meer los te laten.

Wat je wel kan doen om haar te helpen is ongeveer twee keer per week longeren met een longeerhulp of chambon (voorkeur voor het laatste). Op die manier leer je je paard weer voelen hoe het is om los te laten en omdat je er op dat moment niet op zit kan je haar niet storen en is de kans groter dat ze ook losser durft te laten. Longeren zonder bijzet doe ik trouwens ook regelmatig met de jonge paarden, kunnen ze fijn hun balans mee vinden, handiger van worden zonder dat je iets afdwingt. En dan vooral belonen als ze haar hals laat vallen en daarbij de neus naar voren brengt.

Verder denk ik dat je beugels een gaatje langer ook helpt, je zit vooral wat ver achterop je zadel waardoor je jezelf tegen de lepel omhoog duwt. Op die manier in het onmogelijk je balans te houden. Zorg dat je in het diepste punt van het zadel zit en houd druk op je beugels, maar niet zoveel dat je jezelf op gaat duwen.

Fysio/osteopaat zou ik persoonlijk, zeker in dit stadium, niet voor kiezen. Zij kunnen de bespiering van je paard niet veranderen en er even van uitgaande dat ze verder wel graag loopt, geen verzet toont oid kunnen zij op dit moment gewoon weinig voor je doen. Paard moet de te strakke spieren los leren laten en de juiste spieren opbouwen, dat is een proces van enkele maanden en een behandeling heeft alleen zin als je haar al op de 'nieuwe' manier kunt rijden...Als je ze laat behandelen en ze loopt twee weken in deze houding door, is het echt zonde van je geld. Ik ken je paard natuurlijk niet, maar op basis van de foto's gaan mijn gedachten niet direct richting pijn of extreem vastzitten. Gewoon een jong paard, ruiter die nog wat handigheid moet krijgen en een instructeur die jullie wat in de verkeerde richting heeft gedrukt. Geen drama, niets onomkeerbaars, wel tijd om in te grijpen en een omslag te gaan maken.

roooooss schreef:

Zie je laatste reactie nu, als ik heel eerlijk ben, zou ik er niks van zeggen. Als je instructeur dit zelf nog niet heeft gezien heeft diegene simpelweg niets te zoeken in een rijbaan. Niet als instructeur tenminste. Door er nu wat van te gaan zeggen bestaat de kans dat ze of er simpelweg overheen praat, jou ompraat dat jij het niet goed ziet (wat enorm zonde zou zijn!) of dat ze 'eraan gaat werken' en jullie misschien van de wal in de sloot helpt omdat ze eigenlijk niet weet wat er mankeert en hoe dat op te lossen, maar dat niet aan durft te geven (ook zonde). Het is misschien een onwijs leuk persoon die zelf ook goed kan rijden, maar neem één ding alsjeblieft van mij aan, als ze jullie al een maand of wat lesgeeft en nooit eerder bij jou heeft aangegeven dat dit niet goed gaat, dan ziet ze het gewoon niet. Daar is ze heus de enige niet in maar door dat aan te geven veranderen haar vaardigheden niet, ze zal niet ineens wel zien hoe het paard dan wel hoort te bewegen of weten hoe dit op te lossen. Als ze dat gezien en geweten had, was je nu niet op dit punt geweest.

Ik kan nu even niet uitgebreid reageren omdat ik zo naar de paarden moet gaan. Ik zal er sowiso niets over aankaarten.

Dit is trouwens een filmpje van het longeren met bijzet.
https://youtu.be/mBiUqk1X_ws

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:01

Korte reactie op het longeren, ze doet niets met de hulpteugel en ik zou haar dan ook iets verder bijzetten maar bijvoorbeeld tussen de voorbenen door en het tempo wat verlagen. In dit tempo jaagt ze teveel en draagt ze te weinig :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:03

Fijn paard! Let op je timing met belonen, je zegt (ergens op het begin) 'braaf' exact op het moment dat zij haar hoofd omhoog heeft gedaan. Probeer sowieso niet teveel te klikken ed. Net zoals je onder het zadel graag wilt dat ze reageert op je hulp, zou je dat ook de longeerlijn kunnen vragen. Dus klikken = voorwaarts en mag alleen als ze terugvalt of als je het tempo omhoog wilt brengen. Verder natuurlijk wel super dat je contact houdt met je paard door wat te blijven praten.

Ook van de bijzet lijkt ze wat bang, ze durft niet echt contact te maken. Mogelijk is dat ook een deel van het probleem dat je onder het zadel hebt maar daar durf ik zo niet echt een uitspraak over te doen. Ik zou bij dit paard weleens durven longeren met een elastiek. Ben ik normaal niet zo'n fan van (veel paarden willen er wat teveel op gaan leunen/hangen) maar denk dat het voor deze goed is dat ze niet te hard tegen het bit aanloopt als ze dan toch de hals eens langer durft te maken. Geeft net een fractie meer mee als ze per ongeluk eens ineens wat ver omlaag/omhoog/naar voren komt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 12:08

+:)+ Super hoe je met de kritiek om gaat maar ik moet een andere bokker volgen: Als jouw instructrice dit zelf niet ziet denk ik niet dat je veel zal kunnen zeggen.
Mag ik vragen hoe jouw lessen er tot nu toe uit gezien hebben. Hoe heb je aan de balans gewerkt?
Welke hulpen moet jij geven van jouw instructrice en heeft ze je uit gelegd hoe jullie aan die nageeflijk gaan werken en waarom ze daar nog niet aan toe was volgens haar?
Wellicht heeft jouw instructrice een goede reden om te werken zoals ze doet. :)

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 14:04

Gisteren heb ik gereden met mijn beugels een gaatje langer, en er was meer ontspanning bij haar. :)
Ik was dus ook een deel onrust voor haar..
Vaak merk ik wel bij mezelf, dat ik niet duidelijk genoeg ben voor haar. En dat is echt iets waar ik hard aan moet werken. Dan word het voor haar ook helderder wat er nou verwacht wordt.

M_i_R schreef:
Korte reactie op het longeren, ze doet niets met de hulpteugel en ik zou haar dan ook iets verder bijzetten maar bijvoorbeeld tussen de voorbenen door en het tempo wat verlagen. In dit tempo jaagt ze teveel en draagt ze te weinig :)

Nog wat strakker? Dan moet ik dat maar eens gaan proberen. Tempo zijn we hard mee bezig :)

0000 schreef:
Fijn paard! Let op je timing met belonen, je zegt (ergens op het begin) 'braaf' exact op het moment dat zij haar hoofd omhoog heeft gedaan. Probeer sowieso niet teveel te klikken ed. Net zoals je onder het zadel graag wilt dat ze reageert op je hulp, zou je dat ook de longeerlijn kunnen vragen. Dus klikken = voorwaarts en mag alleen als ze terugvalt of als je het tempo omhoog wilt brengen. Verder natuurlijk wel super dat je contact houdt met je paard door wat te blijven praten.

Ook van de bijzet lijkt ze wat bang, ze durft niet echt contact te maken. Mogelijk is dat ook een deel van het probleem dat je onder het zadel hebt maar daar durf ik zo niet echt een uitspraak over te doen. Ik zou bij dit paard weleens durven longeren met een elastiek. Ben ik normaal niet zo'n fan van (veel paarden willen er wat teveel op gaan leunen/hangen) maar denk dat het voor deze goed is dat ze niet te hard tegen het bit aanloopt als ze dan toch de hals eens langer durft te maken. Geeft net een fractie meer mee als ze per ongeluk eens ineens wat ver omlaag/omhoog/naar voren komt.

Klopt, dat was net wat laat. Aan de longe kan ik er vaker wel wat sneller bij zijn dan onder het zadel.
Elastiek zal ik eens naar kijken! Ben er wel bekend mee, heb het alleen bij haar nog niet geprobeerd.

Ayasha schreef:
+:)+ Super hoe je met de kritiek om gaat maar ik moet een andere bokker volgen: Als jouw instructrice dit zelf niet ziet denk ik niet dat je veel zal kunnen zeggen.
Mag ik vragen hoe jouw lessen er tot nu toe uit gezien hebben. Hoe heb je aan de balans gewerkt?
Welke hulpen moet jij geven van jouw instructrice en heeft ze je uit gelegd hoe jullie aan die nageeflijk gaan werken en waarom ze daar nog niet aan toe was volgens haar?
Wellicht heeft jouw instructrice een goede reden om te werken zoals ze doet. :)

Om aan het balans te werken hebben we vooral veel rechtuit gewerkt en op haar ''eigen'' benen laten lopen. Vervolgens heb ik de beenhulpen bevestigd. maar ook het doorzitten en het rijden van een overgang.
Vervolgens langzaam aan begonnen met het rijden van figuren Eerst voltes, gebrokenlijn 5 meter. Vervolgens linksomkeert en rechtsomkeert. De voltes verder uitbreiden, dus ook kleiner gaan rijden. Maar ook grotere gebrokenlijn rijden. Uiteindelijk rustig aan begonnen met het vragen van stelling op de kleinere volte. Buitenhand begrenzen, binnenhand naar binnen vragen en er kneepjes mee geven. Binnenbeen bij de singel houden zodat ze niet naar binnen valt. En dat zo beide kanten op de volte. Ook slangenvoltes gaan rijden en dan weer met in de bocht stelling vragen en etc. En nu kleine voltes maken in de bocht van de lange volte en dan ook stelling vragen. Dit is waar wij op het moment zo ongeveer zijn.

Ze had uitgelegd; Op deze manier zal je de halsspieren die ze gebruikt om haar hoofd naar binnen te doen op de volte oprekken en die je uiteindelijk ook nodig hebt om je paard nagefelijk te laten lopen. Echter mag hierdoor geen tempo verlies ontstaan of de beenreactie minder worden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:23

Ik zie je laatste reactie en kan het niet laten nog eens te reageren want echt...Op die manier leid je een paard niet op. Wel heel fijn dat je de moeite neemt om het uitgebreid te omschrijven!

Ten eerste, heb je weleens gezien wat er gebeurt als er een vlieg op de rug zit waar ze met de staart niet bij kunnen? Ieder gezond paard kan zich ongeveer dubbelvouwen in de hals. Halsspieren oprekken zodat je stelling kan vragen is echt dikke onzin, kan er niks sympathiekers van maken helaas.
Stelling vragen is uiteraard belangrijk, het is echter totaal niet logisch om daar pas mee te beginnen als je alle figuren al een tijd rijdt....Dan kom je eigenlijk terug bij wat ik je eerder al uitlegde, je leert het paard eerst iets verkeerd aan (figuren zonder stelling en buiging) en daarna heb je dan een hoop werk om dat weer goed te krijgen.

Verder is kilometers maken voor ieder jong paard natuurlijk goed, echter veruit de meeste jonge paarden vinden rechte lijnen juist moeilijk. Rechtuit rijden gebruiken om je paard 'op eigen benen' te laten lopen voegt niet echt iets toe, kan ook geen kwaad. Rechtuit rijden (ook regelmatig op de binnenhoefslag) om je paard beter in balans te laten komen en te leren tussen je benen te blijven lopen is wel weer heel goed. Daarmee bedoel ik dat als jij een rechte lijn rijdt en allebei je benen langs je paard afhangen, je zal voelen dat je paard zijn lijf tegen één van jouw benen aan laat 'hangen' en dan na een paar passen die kant op zal willen vallen. Jij moet hem dan met dat been weer terugduwen (voorhand terug voor de achterhand zetten, nooit andersom!) zodat hij leert dat hij ertussen moet blijven. Op die manier train je balans en ook al een stukje rechtgerichtheid.

Doorzitten zou ik echt laten op dit paard. Alle overgangen kun je maken zonder door te zitten (ja, ook naar galop als je gaat zitten in de eerste galopsprong en ook terug naar stap als je gaat zitten in de laatste drafpas). Het is voor dit paard zolang zij haar rug niet beter gebruikt erg oncomfortabel als je door gaat zitten en daarbij is het bijna niet te doen om te zitten op een paard dat de rug nog niet los durft te laten. Doorzitten hoort pas aan de orde te komen als het paard voldoende loslaat en stabiel genoeg beweegt zodat ze je ook laten zitten.

Ik kan enigszins de redenatie over de halsspieren qua stelling en nageeflijkheid begrijpen maar je instructrice vergeet helaas een heel belangrijk ding....Als je paard niet nageeft, is het onmogelijk om op een correcte manier stelling te geven! Zolang je paard de onderhalsspier zo blijft gebruiken en haar hals blijft tillen ipv te laten vallen zoals we dat zo mooi noemen, heb je eigenlijk niet zoveel aan het vragen van stelling, je traint er op dat moment niets mee. Datzelfde geld voor overgangen maken, iedere overgang die je maakt waarbij je paard de rug niet los blijft laten, de hals omhoog brengt, daardoor stokt in het voorbeen en niet het achterbeen onderbrengt, is alleen maar effectief als gehoorzaamheidsoefening maar doet helemaal niets goed lichamelijk (wederom, je bevestigd alleen het verkeerde lichaamsgebruik).

Het om je binnenbeen heenbuigen is heel goed dat je daarmee bezig bent! Het is dan wel belangrijk dat je je binnenhand wat naar binnenplaatst en deze netjes stil in verbinding houdt. Je binnenbeen drijft je paard rustig naar de buitenkant, duwt de schouder wat naar buiten weg zodat je paard in het lijf leert buigen. Dat gaat niet meteen soepel en ze mogen best wat over de schouder vallen in het begin, belangrijk is dat je paard leert voelen dat het mogelijk is te buigen in het lijf, langzaam sterker wordt in het binnenachterbeen en uiteindelijk in balans gebogen door een wending loopt.

Ik denk dat jouw instructrice het ontzettend goed bedoeld, wel een aardig idee heeft van hoe dingen werken met een ervaren paard maar niet begrijpt hoe de opleiding van een jong paard in elkaar steekt en een stukje kennis mist over hoe een paard beweegt en hoe hij lichamelijk in elkaar zit. Misschien heeft ze zelf altijd veel onder begeleiding gereden en is haar wel verteld wat ze moest doen maar niet waarom en wat voor effect dat heeft op het paard waardoor ze nu belangrijke stappen overslaat en soms wat onlogische conclusies trekt. Ze wil volgens mij heel paardvriendelijk te werk gaan (wat een pluspunt is hoor!) alleen in de praktijk lukt dat nog niet.

Verder stuur ik je even een pb want anders wordt mijn post een half boekwerk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 14:24

Hierboven staat kneepjes geven, weg met deze instructie, nu ik dit lees helemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:06

Nu ik je verhaal lees ben ik het ook dubbel en dwars eens met de bokkers die zeggen dat je beter opzoek kan gaan naar een nieuwe instructie...
Echte nagevelijkheif komt vanuit ontspanning, waarna (als het goed is) je paard veel fijner te rijden is. Je kan een betere stelling vragen en je paard kan haar lijf veel fijner bewegen (oa over de rug gaan lopen).
Kost zeker tijd, maar hier moet je wel echt mee aan de slag samen met een fijne instructrice! Hoe langer je nu zo blijft rijden, hoe lastiger het straks allemaal wordt.
Amina zet nu d'r hals en rug vast, waardoor je nooit ontspanning gaat krijgen en ze dus ook niet zal gaan nageven.
Je bedoelt t allemaal goed, en weet ook 1000% zeker dat het helemaal goed gaat komen met jullie! Maar je moet echt niet veel langer zo doorrijden, je maakt het jezelf heel lastig en je paard ook... (Ja, ik ken het hele probleem van ontspannen en hoe lastig het kan zijn van [naam]) En dat terwijl je zo je best doet, ik gun je het van harte namelijk, je hebt zeker t beste met d'r voor, beetje jammer alleen dat het je op deze manier aangeleerd is... Ik zeg, ga rustig opzoek naar een leuke, fijne instructrice! Succes meis! :) (Eventueel pb'tje mag altijd :) Kan je ook wat foto's sturen van [naam] met duidelijk verschil als je zou willen? X )

en @0000, _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-15 17:09, in het totaal 2 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:08

jullie komen er zeker wel! Erg leuk paard, ze lijkt al van zichzelf mooi bergop te gaan in galop, die nageeflijkheid komt vanzelf met de tijd. Veel succes en niet opgeven!

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 17:52

0000 schreef:
Ik zie je laatste reactie en kan het niet laten nog eens te reageren want echt...Op die manier leid je een paard niet op. Wel heel fijn dat je de moeite neemt om het uitgebreid te omschrijven!

Ten eerste, heb je weleens gezien wat er gebeurt als er een vlieg op de rug zit waar ze met de staart niet bij kunnen? Ieder gezond paard kan zich ongeveer dubbelvouwen in de hals. Halsspieren oprekken zodat je stelling kan vragen is echt dikke onzin, kan er niks sympathiekers van maken helaas.
Stelling vragen is uiteraard belangrijk, het is echter totaal niet logisch om daar pas mee te beginnen als je alle figuren al een tijd rijdt....Dan kom je eigenlijk terug bij wat ik je eerder al uitlegde, je leert het paard eerst iets verkeerd aan (figuren zonder stelling en buiging) en daarna heb je dan een hoop werk om dat weer goed te krijgen.

Verder is kilometers maken voor ieder jong paard natuurlijk goed, echter veruit de meeste jonge paarden vinden rechte lijnen juist moeilijk. Rechtuit rijden gebruiken om je paard 'op eigen benen' te laten lopen voegt niet echt iets toe, kan ook geen kwaad. Rechtuit rijden (ook regelmatig op de binnenhoefslag) om je paard beter in balans te laten komen en te leren tussen je benen te blijven lopen is wel weer heel goed. Daarmee bedoel ik dat als jij een rechte lijn rijdt en allebei je benen langs je paard afhangen, je zal voelen dat je paard zijn lijf tegen één van jouw benen aan laat 'hangen' en dan na een paar passen die kant op zal willen vallen. Jij moet hem dan met dat been weer terugduwen (voorhand terug voor de achterhand zetten, nooit andersom!) zodat hij leert dat hij ertussen moet blijven. Op die manier train je balans en ook al een stukje rechtgerichtheid.

Doorzitten zou ik echt laten op dit paard. Alle overgangen kun je maken zonder door te zitten (ja, ook naar galop als je gaat zitten in de eerste galopsprong en ook terug naar stap als je gaat zitten in de laatste drafpas). Het is voor dit paard zolang zij haar rug niet beter gebruikt erg oncomfortabel als je door gaat zitten en daarbij is het bijna niet te doen om te zitten op een paard dat de rug nog niet los durft te laten. Doorzitten hoort pas aan de orde te komen als het paard voldoende loslaat en stabiel genoeg beweegt zodat ze je ook laten zitten.

Ik kan enigszins de redenatie over de halsspieren qua stelling en nageeflijkheid begrijpen maar je instructrice vergeet helaas een heel belangrijk ding....Als je paard niet nageeft, is het onmogelijk om op een correcte manier stelling te geven! Zolang je paard de onderhalsspier zo blijft gebruiken en haar hals blijft tillen ipv te laten vallen zoals we dat zo mooi noemen, heb je eigenlijk niet zoveel aan het vragen van stelling, je traint er op dat moment niets mee. Datzelfde geld voor overgangen maken, iedere overgang die je maakt waarbij je paard de rug niet los blijft laten, de hals omhoog brengt, daardoor stokt in het voorbeen en niet het achterbeen onderbrengt, is alleen maar effectief als gehoorzaamheidsoefening maar doet helemaal niets goed lichamelijk (wederom, je bevestigd alleen het verkeerde lichaamsgebruik).

Het om je binnenbeen heenbuigen is heel goed dat je daarmee bezig bent! Het is dan wel belangrijk dat je je binnenhand wat naar binnenplaatst en deze netjes stil in verbinding houdt. Je binnenbeen drijft je paard rustig naar de buitenkant, duwt de schouder wat naar buiten weg zodat je paard in het lijf leert buigen. Dat gaat niet meteen soepel en ze mogen best wat over de schouder vallen in het begin, belangrijk is dat je paard leert voelen dat het mogelijk is te buigen in het lijf, langzaam sterker wordt in het binnenachterbeen en uiteindelijk in balans gebogen door een wending loopt.

Ik denk dat jouw instructrice het ontzettend goed bedoeld, wel een aardig idee heeft van hoe dingen werken met een ervaren paard maar niet begrijpt hoe de opleiding van een jong paard in elkaar steekt en een stukje kennis mist over hoe een paard beweegt en hoe hij lichamelijk in elkaar zit. Misschien heeft ze zelf altijd veel onder begeleiding gereden en is haar wel verteld wat ze moest doen maar niet waarom en wat voor effect dat heeft op het paard waardoor ze nu belangrijke stappen overslaat en soms wat onlogische conclusies trekt. Ze wil volgens mij heel paardvriendelijk te werk gaan (wat een pluspunt is hoor!) alleen in de praktijk lukt dat nog niet.

Verder stuur ik je even een pb want anders wordt mijn post een half boekwerk.

Pff, dit is echt ontzettend zuur om te horen. Snap dat het echt onwijs goed bedoeld is. Maar baal ontzettend dat wij tot hier hebben kunnen komen. Ik heb geprobeerd met zorg een instructrice uit te zoeken die ervaring had. Omdat ik dat zelf eigenlijk niet had. Of tenminste vanaf zo'n laag punt, wilde dus persee goede begeleiding hebben. Heb in deze instructrice ontzettend veel geld gestopt, waar ik ontzettend hard voor heb moeten werken en sparen.
Ik heb echt het allerbeste met haar voor , maar heb nu zeker het gevoel dat ik daarin heb gefaald..

Anoniem schreef:
Nu ik je verhaal lees ben ik het ook dubbel en dwars eens met de bokkers die zeggen dat je beter opzoek kan gaan naar een nieuwe instructie...
Echte nagevelijkheif komt vanuit ontspanning, waarna (als het goed is) je paard veel fijner te rijden is. Je kan een betere stelling vragen en je paard kan haar lijf veel fijner bewegen (oa over de rug gaan lopen).
Kost zeker tijd, maar hier moet je wel echt mee aan de slag samen met een fijne instructrice! Hoe langer je nu zo blijft rijden, hoe lastiger het straks allemaal wordt.
Amina zet nu d'r hals en rug vast, waardoor je nooit ontspanning gaat krijgen en ze dus ook niet zal gaan nageven.
Je bedoelt t allemaal goed, en weet ook 1000% zeker dat het helemaal goed gaat komen met jullie! Maar je moet echt niet veel langer zo doorrijden, je maakt het jezelf heel lastig en je paard ook... (Ja, ik ken het hele probleem van ontspannen en hoe lastig het kan zijn van ET) En dat terwijl je zo je best doet, ik gun je het van harte namelijk, je hebt zeker t beste met d'r voor, beetje jammer alleen dat het je op deze manier aangeleerd is... Ik zeg, ga rustig opzoek naar een leuke, fijne instructrice! Succes meis! :) (Eventueel pb'tje mag altijd :) Kan je ook wat foto's sturen van ET met duidelijk verschil als je zou willen? X )

en @0000, _/-\o_

Ik zag ook dat de ontspanning bij andere paarden groter is dan bij Anima. Dacht echter dat wij daar ook wel zouden komen..

Denk dat het zo toch echt het beste is om binnenkort naar een andere instructrice te kijken hoe vervelend ik dat dan ook vind..

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 17:58

Ik zou idd eerst het zadel goed leggen (ik denk wel een handbreedte meer naar achter), en dan zien (of laten nazien) of het nog goed ligt. Andere tips hebben nu nog geen zin denk ik: paard kan niet ontspannen met de ruiter op de schouder en een zadel dat naar achter kipt en dan teveel puntbelasting geeft op de achterkant.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:07

Niet zo hard zijn voor jezelf wat betreft je instructie!!!
Je doet het met de kennis die je hebt! Niemand die expres zijn paard 'verkeerd' wil rijden. Je hebt hulp erbij gezocht omdat je wist dat je het niet alleen kon, helemaal goed!
Alleen betekend een bepaald niveau rijden niet dat je ook kan lesgeven. Ik reed een paard bij iemand die ZZ-zwaar met dat paard had gereden maar lesgeven kon ze niet.
Het rijden en het overbrengen/het gevoel/de theorie(hoe en waarom) zijn 2 totaal verschillende dingen.
En nu door dit topic te openen en door de dingen die worden gepost door de bokkers, breid jij ook weer je kennis uit. Dus kan je nu opzoek gaan naar iets anders.
Dus geef jezelf daar niet de 'schuld' van of je instructie, zoals ik al zei je doet het met de kennis die je hebt. Niemand is met alle kennis meteen geboren. Je leer je door de jaren heen en door fouten te maken. Geloof me als ik terug denk aan hoe ik 12 jaar geleden les gaf en nu is het een wereld van verschil met rijden net zo. Je leert, je gaat zelf nadenken en proberen en 1000 x fouten maken en dan komt er een moment dat je het goed doet.
Echt het komt goed. Je bent al een stap vooruit omdat je serieus met alle dingen die hier gezegd worden bezig bent.
Wat je niet weet kan je niet veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 18:13

Je hebt zeker niet gefaald, echt niet hoor!! Hoe banketstaaf het misschien ook klinkt, dit is toch (weliswaar indirect) de schuld van je instructrice... Je hebt je best gedaan om een goede instructrice te vinden, helaas blijkt dit voor jou en Anima toch niet de juiste te zijn en in belang van jullie beide kan je beter opzoek gaan naar een nieuwe.
Dat gaat ook helemaal lukken, zeker weten!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 19:19

Ik vind sommige reacties wel wat overroepen. Iemand leest het woord "kneepjes" en zegt gelijk: weg met die instructrice. Terwijl het gewoon is om stelling te vragen, niet voor nageeflijkheid. En de werkwijze van je instructrice vind ik niet slecht. Wss neigt het meer naar het academische, maar vind ik niet verkeerd in de meeste gevallen.

Filmpje met bijzet vind ik er fijn uitzien, en ik ben normaal heel erg allergisch voor bijzet. Ik zou het zo houden en niet veranderen, maar idd mss eventjes tempo terugnemen en wat spelen met de grootte van de cirkel, om het paard zo meer lengtebuiging te laten nemen.

En ga je goed oriënteren wat je wilt en hoe, want als je plots klakkeloos alle (soms tegenstrijdige) adviezen hier gaat uitproberen, dan wordt je paard daar binnen de kortste keren horendol van.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 21:48

Ik zou niet zozeer de bijzet strakker zetten maar hem vervangen voor een elastiek en dan tussen de voorbenen door zodat ze meer wordt uitgenodigd te zakken. Daarbij mag hij wel iets meer contact maken dan nu. Ze blijft nu wat hangen op het punt waar ze net niet aan het werk moet en los moet gaan laten in/rond de schoft en het eerste stuk van haar hals voor ee schoft. Omdat ze dat nog wel eens knap lastig kan vinden zou ik kiezen voor een elastiek. Nodigt wel uit om te zakken zonder een hele harde grens te stellen. Ik gok zo dat ze daar wellicht wel wat angstig van zou kunnen worden en dat ze daar nog teveel tegenin wil komen.

roooooss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-15 18:54

Ben nu rustig aan begonnen met het oriënteren op andere instructie en ik zal binnenkort even een elastiek kopen. Dan kunnen we dat ook gelijk weer uitproberen :)