rampenrit met shetlander!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

soully

Re: rampenrit met shetlander!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 07:42

Jensvl, als je met de pony de shet voor de kar bedoel, die was absoluut helemaal nergens van geschrokken, ik weer hoe ze is als ze schrikt, op het moment dat ze de sloot oversprong en daarna was ze helemaal ontspannen.
Ik weet niet wat je bedoel met 'de andere shet'?

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:47

Zo knap dat bokt altijd uit een paar regels kan opmaken dat het paard niet is opgevoed :')
Jammer dat jullie buitenrit zo eindigde ts!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:56

Ik vind het een vreemd verhaal. Als jouw vriendin aan jou moet vragen 'wat moet ik doen' waarom laat je haar dan in hemelsnaam in haar eentje op een karretje zitten...

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:05

Ik ben er niet bij geweest, maar om het verhaal zo te lezen komt het inderdaad nog al klungelachtig over.

Maar goed.......we weten het allemaal, paarden zijn vluchtdieren en een ongeluk zit in een klein hoekje.
Dat kleine hoekje wist jou Shet met gemak te vinden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:06

TS ik denk dat je dit soort reacties krijgt omdat je jezelf nog al tegen spreekt.
Eerst heeft je vriendin een paar menlessen gehad en vervolgens genoeg..
Ervaring in het mennen komt pas als je genoeg km-ters hebt gemaakt en niet na een aantal lessen.
Je mag blij zijn dat het zo is afgelopen en je weet inmiddels dat het ook beter is dat je het anders aan gaat pakken en dat is zo te lezen de les die je hier uit hebt geleerd.

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:15

Komt op mij heel erg over alsof je weinig ervaring hebt/ kennis van paardengedrag.. Nooit 1 paard bij ander paard (of paarden) weg laten lopen. Deze ''verschrikkelijke'' shetlander wilde namelijk alleen maar naar z'n maatje toe. En als je paard heftig reageert op vrachtwagens/ andere paarden zou ik ook eerst daarmee aan de slag gaan voor je een aanspanning meeneemt op buitenrit. Stel jouw pony gaat op hol en shet met kar gaat er achteraan (wat nu dus ook gebeurde maar in een andere setting), dan had je inderdaad waarschijnlijk best een groter probleem gehad..
Laatst bijgewerkt door Sparkles op 24-06-15 08:15, in het totaal 1 keer bewerkt

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:15

Ik heb een aantal verzorg paarden gehad, waarvan 1 als bijnaam ''de slotenduiker'' had.
Paardje presteerde het om vanuit niets ineens de sloot in te duiken.
Die hebben ze wel 10 keer uit de sloot moeten vissen, soms met en soms zonder hulp van de brandweer.
Paard was hartstikke braaf en nergens bang voor! Die kreeg ineens de polder kolder in de kop, en hup daar ging die weer.... -O-

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 10:21

Het meisje op de kar heeft een aantal lessen gehad en die lessen waren echt wel genoeg om te mennen, bovendien liep ik dus steeds er vlak bij behalve op dat moment,

Dat ze vroeg wat ze moest doen was dus omdat ze niet wist of ik wou dat ze stil ging staan of dat ze gewoon door moest lopen.

Ik vind het jammer dat ookal nadat ik heb verteld dat de pony niet schrok en dat het ook zeker niet komt omdat 'de kudde uit elkaar gehaald werd' mensen dat hier toch blijven zeggen

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 13:32

Wat was volgens jou zelf de oorzaak?

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 23:00

Dat weet ik eigenlijk ook niet, ik ben het in gedachte wel 1000 keer nagegaan maar het was bij de gene die mende even een momentje van niet helemaal opletten, waarschijnlijk dat de pony toen dacht van, dit is me kans om er van tussen te gaan.

Anders zou ik het ook niet weten, het was zeker geen schrikactie omdat ze gewoon vanuit stap een klein sprongetje nam de sloot over en meteen begon te eten, het was ook niet dat ze terug wou naar de andere pony, daar sprong ze eerder weg van.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 23:37

Er zijn geen paarden of pony's die "nooit" schrikken. Elk paard kan schrikken! Het blijven vluchtdieren. Het kan best zijn dat je pony niet snel schrikt en de meeste dingen op straat kent, maar er kan altijd iets onverwachts komen wat hij niet kent. En als een pony alleen staat is hij al een stuk meer op zijn hoeden. Net alsof jij in een spookhuis staat, je voelt je prettiger met iemand die bij je loopt in plaats van geheel alleen. Alleen ben je ook meer op je hoeden en schrik je sneller.
Dat ze gescheiden werden hoeft dus echt niet de hoofdreden te zijn maar alles bij elkaar kan wel een oorzaak zijn.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 17:49

Xleonietje, ik geloof niet dat ik ergens heb gezegd dat ze 'nooit' schrikt en ik geloof ook niet dat er steeds herhaald hoeft te worden dat ze schrok of dat ze terug wou naar de ander terwijl ik al zo vaak gezegd heb dat dat niet het geval is.

xLeonietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:05

ponyz schreef:
Xleonietje, ik geloof niet dat ik ergens heb gezegd dat ze 'nooit' schrikt en ik geloof ook niet dat er steeds herhaald hoeft te worden dat ze schrok of dat ze terug wou naar de ander terwijl ik al zo vaak gezegd heb dat dat niet het geval is.

Sorry ik bedoelde het echt niet aanvallend hoor, het was gewoon puur om te zeggen dat het af en toe best een keer anders zou kunnen zijn dan normaal. :)
Hoe weet je zo zeker dat het niet het gaval is dan?

Vadrouille

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:16

Mijn stagebegeleider ment al 50 jaar en ook hij is met zijn paarden vorige week nog omgeslagen. Wat andere al zeggen mennen leer je door kilometers maken. Ook ik denk dat als joun vriendin iets meer kennis had gehad ze eerder had kunnen handelen.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-15 22:44

Xleonietje, sorry voor mijn aanvallende reactie maar ik had hem even zitten,
Ik weet dat dat het geval niet is omdat ze met de oortjes naar voren op de sloot toe liep, erover heen sprong en direct rustig begon te grazen, als ze geschrokken was had ze dat echt niet gedaan.

Vadrouille, je hebt gelijk, bij mijn shet is het ook van belang dat je altijd goed oplet ( bij ieder paard trouwens) maar op dat moment wist ze even niet wat te doen en daar heeft mijn shet gauw gebruik van gemaakt.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:29

ponyz schreef:
Het meisje op de kar heeft een aantal lessen gehad en die lessen waren echt wel genoeg om te mennen, bovendien liep ik dus steeds er vlak bij behalve op dat moment,

Dat ze vroeg wat ze moest doen was dus omdat ze niet wist of ik wou dat ze stil ging staan of dat ze gewoon door moest lopen.

Ik vind het jammer dat ookal nadat ik heb verteld dat de pony niet schrok en dat het ook zeker niet komt omdat 'de kudde uit elkaar gehaald werd' mensen dat hier toch blijven zeggen

Ik vind dat je je niet hoeft te verantwoorden hoor voor wat er gebeurd is.
Veel bokkers hebben waarschijnlijk een hobbelpaard op batterijen.
Want een beest is geen machine, dus er kan wel eens iets anders lopen dan dat de bedoeling was.
En een paard bij de kudde wegrijden, moet kunnen als je een beetje kan rijden.
En bokkers die dat niet kunnen.
Goed oefenen!!! Want als er een keer iets aan de hand is en je moet hulp halen. Dan is het handig als je hem weg krijgt van een ander paard.
Gelukkig is alles goed afgelopen, en zijn jullie met de schrik vrij gekomen.

maxxlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 23:49

Dobel schreef:
Wat een vooroordelen allemaal. Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen, daar gaat het toch om?

Met een paard de weg op gaan als hij verkeersmak is vind ik helemaal om te lachen, hoe krijg je in godsnaam een paard verkeersmak voor al het verkeer zonder de weg op te gaan??

Inderdaad, :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:05

Kan me best voorstellen waar mensen hun oordelen vandaan halen, want de situatie klinkt wel heel rommelig.

Maar ik blijf erbij dat dieren dieren blijven, en altijd onvoorspelbaar kunnen zijn.

Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen :)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 00:59

De enige pony die ik ken die wel eens zomaar de kolder in de kop kreeg, bleek uiteindelijk wel iets onder de leden te hebben (Lyme) en krijgt ook steeds minder de kolder in de kop sinds ie daarvoor wordt behandeld. Andere paarden die ik ken die ooit eens in de sloot zijn beland deden dat niet zomaar zonder aanleiding maar vanwege een dood eng wapperend blaadje oid icm een menner/ruiter die een inschattingsfout maakte (en die kan inderdaad ook de meest ervaren menner nog maken maar de onervaren menners maken ze wel vaker :Y) ). Als je pony zomaar uit het niets zo'n capriool uit haalt en vaker onvoorspelbaar reageert zou ik toch eens goed overdenken of dat een eigenwijs karakter is/je paard gewoon gebruik maakt van situaties om te doen waar hij zin in heeft of het gedrag werkelijk onvoorspelbaar is, want dat is imo niet normaal.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 08:13

Dobel schreef:
Wat een vooroordelen allemaal. Gelukkig zijn jullie er goed vanaf gekomen, daar gaat het toch om?

Met een paard de weg op gaan als hij verkeersmak is vind ik helemaal om te lachen, hoe krijg je in godsnaam een paard verkeersmak voor al het verkeer zonder de weg op te gaan??

Sorry, je bent nu in de azijnfabriek. Hier wordt alleen zuur omgezet in ver- en vooroordeling. :r Voor logica ben je hier op de verkeerde plek.....

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 16:29

Cowboy55 schreef:
Dobel schreef:

Sorry, je bent nu in de azijnfabriek. Hier wordt alleen zuur omgezet in ver- en vooroordeling. :r Voor logica ben je hier op de verkeerde plek.....

:') :')

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-15 00:12

Liedje89, ze is gewoon eigenwijs, als ze de kans krijgt ergens tussenuit te knijpen doet ze dat ook.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-15 14:00

Maar wat bereikt je paard daar dan mee? Als je paard nergens heen wil en nergens van wegwil waarom zou ie dan zomaar gaan rennen :?
Ik heb ook wel eens een paard gereden dat "zomaar" ging rennen, die was daar bij de vorige baas te vaak voor beloont omdat die bang werd en afstapte, maar dat werd wel beter als je maar volhield en had bovendien wel een reden (gebeurde ook alleen tijdens saai werk) alleen was die meer indirect. Zo ken ik er nog wel een paar waar het min of meer aangeleerd was, maar de enige die ik kende die dus altijd al ineens boem in renmodus schoot was dus wel degelijk ziek en had dus uiteindelijk wel gewoon een reden om te gaan rennen. Helemaal zonder reden daar geloof ik niet zo in, paarden zijn over het algemeen niet gek genoeg om zomaar doelloos te gaan rennen terwijl ze weten dat ze daarvoor op hun flikker krijgen en het ze veel energie kost.

soully

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-15 23:06

Ze wil elk open grasland in langs de kant can de weg maar als je haar goed onder controle heb gaat ze daar niet in, mijn vriendin lette even niet op de pony en dat had ze helaas meteen door, als ze het land in wou moest ze dus over de sloot, meteen toen ze de sloot over was begon ze te eten.