Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:36

Ik ben het zusje van TS en kan uit eigen ervaring vertellen dat Belmera een heel moeilijk paard is om te rijden (door haar bouw, bewegingen en karakter/temperament).

Hier een paar foto's om het te laten zien, ter vergelijking een ongeveer zelfde moment op mijn eigen pony. De zijn de paarden ongeveer even rondgeribt en we hebben bijna hetzelfde zadel, dus daar ligt het niet aan ;)

1.Afbeelding

2.Afbeelding

3.Afbeelding

4.Afbeelding

En nog 1 van Belmera zonder ruiter, hier is goed te zien wat voor paard zij nu eigenlijk is. Ik zal nog kijken of ik een nog oudere foto van haar kan vinden, want haar onderhals is echt al stukken minder geworden en haar bespiering van de bovenlijn heel veel meer.
Afbeelding

Dit geeft wel een duidelijk beeld denk ik. Belmera is het tegenovergestelde van mijn pony. Belmera is voorwaarts, soepel en heel lang in haar lijf (en kan dit heel goed tegen je gebruiken). Mijn zus heeft tempocontrole, Belmera durft het contact op te zoeken, heeft vertrouwen in haar. Ik rij Belmera niet vaak, maar elke keer als ik het doe heeft dit paard weer een hele grote sprong vooruit gemaakt. Dit is niet te zien in mijn rijden :P maar dit voel ik zeer zeker.

Ik vind dan ook niet dat TS weer terug moet naar voorwaarts neerwaarts (of dat sbw te hoog gegrepen is). Hier heeft zij zelf ook al uitleg over gegeven. Dit is even een stapje verder, Belmera moet even uit haar comfortzone en dat vindt ze moeilijk. Door weer een stap terug te gaan komt ze nooit verder en ze is er wel degelijk aan toe. Ik denk ook niet dat deze foto's de beste momenten weergeven van hoe TS nu bezig is (al zijn het wel hele mooie foto's).

Ga zo door hoor!!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:25

Ik heb een Draver, en die zijn gemaakt om te stuwen en niet om te dragen.
Wat mij juist wel hielp was het maken van veel overgangen, tempowisselingen en voltes. Elke milimeter van je bak gebruiken, geen stukje onbenut laten.

Wat dit paard nodig heeft is een instructrice die kijkt naar jou, je paard en de effecten van jou hulpen en houding. Begin helemaal bij de basis, je doet aan dubbele lijnen en dat is top!

Ik weet dat het lastig is, mijn paard gaat racen als ie het lastig vindt, maar als je de moeilijke stukken niet doet wordt het alleen maar lastiger voor jullie beiden.

Succes!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:32

Ik denk dat iedereen hier zijn tijd aan het verdoen is. Jullie blijven het op haar bouw steken, zonder eerst zelf naar de rij ervaring van TS te kijken. Zonder zelfreflectie stopt het. Zowel TS als Flavlip hebben geen realistische kijk op het rijden van TS. Ik snap dat de bouw van dit paard geen cadeau is, maar elk paard zou in staat moeten zijn om lekker nageeflijk te lopen, en dit is hier niet het geval. Het is voor iedereen hier duidelijk dat TS een paar stappen terug moet, maar als zij onze raad niet wilt aannemen stopt het hier.

Ik snap ook niet goed wat je met de foto's van je eigen pony wilt laten zien. Ik zie een pony die heel erg op de voorhand loopt met weinig ruggebruik.

SinneJ

Re: Rijden met Belmera (in de buitenbak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:40

Ik volg Snollygoster hierin. Veel plezier nog met jullie dieren, maar weet dat zij meer plezier zouden hebben met jullie als je een ietwat kritische houding zou aannemen tov jezelf en vooral ook op zoek zou gaan naar goede instructie (daar zou je misschien wel naar luisteren).

PrinceAmos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:50

Snollygoster schreef:
Ik denk dat iedereen hier zijn tijd aan het verdoen is. Jullie blijven het op haar bouw steken, zonder eerst zelf naar de rij ervaring van TS te kijken. Zonder zelfreflectie stopt het. Zowel TS als Flavlip hebben geen realistische kijk op het rijden van TS. Ik snap dat de bouw van dit paard geen cadeau is, maar elk paard zou in staat moeten zijn om lekker nageeflijk te lopen, en dit is hier niet het geval. Het is voor iedereen hier duidelijk dat TS een paar stappen terug moet, maar als zij onze raad niet wilt aannemen stopt het hier.

Ik snap ook niet goed wat je met de foto's van je eigen pony wilt laten zien. Ik zie een pony die heel erg op de voorhand loopt met weinig ruggebruik.

Ik ga hier in mee.. Begin lekker bij de basis van de basis van de basis. De oefeningen waar jullie nu mee bezig zijn is nog helemaal niet aan de orde. Jammer dat de tips ook niet positief worden opgevat, want in de B ga je weinig bereiken als een paard zo loopt. Wat ze in de B willen zien nu is een paard wat ontspant en nageeflijk loopt, niet dit.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:51

PrinceAmos schreef:
Snollygoster schreef:

Ik ga hier in mee.. Begin lekker bij de basis van de basis van de basis. De oefeningen waar jullie nu mee bezig zijn is nog helemaal niet aan de orde. Jammer dat de tips ook niet positief worden opgevat, want in de B ga je weinig bereiken als een paard zo loopt. Wat ze in de B willen zien nu is een paard wat ontspant en nageeflijk loopt, niet dit.

Jullie typen precies wat ik ook wou typen.
Niemand boort jullie de grond in, en heb alleen maar gelezen hoe je het paard kan helpen.
Het zijn beide leuke dieren, en investeer in goed les.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:00

Ik heb foto's van mijn pony erbij gezet, zodat duidelijk is wat Belmera met mijn houding doet.

We rijden onze paardjes al ruim 10 jaar en af en aan met instructie. Zoals gezegd, vanmiddag weer les :) Hier gaan we dan zelf mee verder, ook houden we juist elkaar scherp en alert (wat goed kan, want we kennen elkaars paardje en elkaars leerpunten).

Elke instructie geeft al vrij snel aan dat wij geen "standaard-paarden" hebben. Het is juist de instructie die heeft aangegeven dat we beiden een stapje verder moeten. Genoeg om aan te werken, genoeg ruimte om te verbeteren, we staan zeker open voor opbouwende kritiek, maar een stapje terug gaan we (of ik, laat ik voor mezelf spreken) niet doen.

De (eerste) reactie van Ess_Ramona vind ik heel netjes en daar kan mn zus vast wat mee!

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:09

Ik vind ze beide leuke dieren om te zien!

Toch zie ik wel duidelijk een paard dat moeite heeft met bepaalde oefeningen. Dat zijn bouw onvoordelig is klopt, maar waarom dingen doen waar je paard nog niet klaar voor is? Ik zou minder schouder voor vragen. Dit doet hij nog niet op de correcte manier. Wat je wel kan doen is oefenen met voltes vergroten en verkleinen. Let hierbij goed op dat je paard de juiste stelling en buiging heeft. Hij kantelt zijn hoofd namelijk ook wat bij het schoudervoor. Ik vind hem nu nog niet helemaal lekker lopen, maar gewoon fijn door blijven trainen! En een instructrice erbij kan zeker helpen! Ik vind het juist leuk om een keer in de week les te hebben, dan heb je iemand met kijk erop erbij, en kun je samen gaan proberen je doelen te behalen. Voor nu zou ik zeggen, wacht nog even met een B proefje en blijf lekker doortrainen, maar wel op het niveau wat je paard aan kan! Succes :D

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:11

Dan wens ik jullie nog veel succes, want verder zullen jullie niet geraken. Jammer dat jullie hier te egoïstisch in zijn om het paard correct te leren berijden, een andere instructie zou wonderen doen, want zo te horen is deze het statuut 'instructuur' ook niet waard.

Belmera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:14

Ik nodig de kritische poster uit om een keer op Belmera te komen rijden.
Onder begeleiding van een instructrice heb ik vwnw, lang laag of hoe jullie dat ook noemen gedaan. Dit gaf niet het gewenste effect. Achter de teugel,ene moment ontspannen dan ineens t hoofd omhoog gooien..Al zoekende bij deze manier terecht gekomen. Licht contact houden en veel overgangen en wendingen rijden. Dit werkt voor ons. Dat er nu toevallig veel foto's van schoudervoor/binnenwaarts op staan,wil niet zeggen dat ik dat continu doe. Deze foto's waren naar mijn idee t beste gelukt.
Ik dank jullie voor alle genomen moeite en met de praktijkgerichte tips ga ik zeker aan de gang. Extra dank voor de posters met n wat positievere manier van reageren.
Ik ga niet van stal wisselen, wel lesrijden al is dat op n ander paard.
Er zijn meer wegen naar Rome. Ik zie nog steeds verbetering in de ontspanning, balans en halshouding. Paard blij,ik blij.

Als ik op een vreemd paard stap, begin ik wel altijd bij vwnw en die geven standaard de juiste reactie (hand zoeken naar beneden), zelfs als ze het niet gewend zijn.Belmera geeft nooit die reactie.. maar dat zal aan mijn rijkunsten liggen. Ik zou het daarom serieus erg leuk vinden als iemand die hier kritisch post de moeite wil nemen om een keer langs te komen om te laten zien hoe zij het zouden aanpakken met Belmera.
Snollygoster, je bent van harte welkom, ik ben bereid je reiskosten te vergoeden als ik in ruil daarvoor foto's mag maken.
Verder ben ik er klaar mee. Is makkelijk oordelen vanaf foto's.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:20

Ik heb 2 jaar vw nw gereden voor ik er echt reactie op kreeg (mede omdat jong paard lichamelijk nog veranderde). Ik beweer absoluut niet dat er iemand van bokt op dat paard kan stappen en hem perfect aan het lopen kan krijgen. Dat vereist eerst correctie van de fouten (iedereen rijdt er fouten in, ik bedoel dat niet op jou) en daarna een africhting dmv vw nw tot het paard een aanleuning SCHENKT en aangeeft dat het helemaal loslaat in het lichaam. Ook jouw paard. Ook het volgende scharminkel dat men rijpaard wil noemen. Als je op een paard wil rijden, maak je er het best van. Je erkent zijn gebreken en gaat ermee aan de slag. Wat jij nu doet is de eerste stappen overslaan en zijn gebreken als excuus gebruiken terwijl dat juist een reden zou moeten zijn om de basis NOG beter te bevestigen. Laat je paard niet los, ga je niet verder. Einde verhaal.

Je zegt in essentie steeds hetzelfde opnieuw. En wij ook.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:22

Het zijn (door verhuizingen) verschillende instructrices geweest en we zijn al veel verder gekomen.

Ik hoop dat we veel bezoek krijgen :) Belmera is nu eenmaal een speciale, sorry zus! En Flavio een kneusje :P

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:23

Word er een keer op bokt netjes maar duidelijk gediscussieerd. Is de ts op haar tenen getrapt.

Elk paard (met wat voor bouw dan ook) kan vwnw gereden worden.

Als jou paard gooit met het hoofd is de oefening gewoon nog niet bevestigd. En moet je verder oefenen. Op de foto's zie een paard dat zijn rug eruit blijft duwen. En werk je de oefeningen verkeerd om uit. Sbw doe je met binnen teugel van de hals en met je binnen been naar je buiten teugel toe gereden. Hierbij drijft je buiten been je paard van de hoefslag.

Verder is er al zoveel nuttig gezegd. Dat nogmaals herhalen geen zin heeft.

Blijf niet je kop in het zand steken en help je paard met nog beter in zijn lijf komen

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:25

Schrik zelfs een beetje van die foto zonder ruiter :o

Voorwaards neerwaarts is iets anders dan rollkur he, jou paard heeft nu echt verkeerde bespiering waardoor ze niet eens normaal zou kunnen lopen, dus langs komen heeft niet veel zin. Een goede instructrice die de bespiering langszaam helpt veranderen is de enige manier.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:39

Les eens bij een andere instructeur. Die persoon kent jullie niet en heeft weer andere tips.
Sommige instructeurs worden blind van de andere foutjes die gemaakt worden, of zien niet waar jullie echt op vast lopen.

En probeer toch wat te doen met de tips van de bokkers! Zij pesten jullie niet, maar helpen jullie juist!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:40

We hebben het allemaal het beste voor met jullie en vooral met jullie paarden :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:40

Maar flavlip, als er toch al bijna 10 jaar gereden wordt op dit paard door dezelfde ruiter en de bespiering is nog steeds zoals hij is, begrijp je dan niet dat er wel iets moet gebeuren om het voor de ruiter en het paard comfortabeler te maken? Ik schrik een beetje van die foto van het paard. Ja, het dier heeft zijn ras (of ja, kruising) niet mee, maar het toont wel dat het mogelijk is om er bespiering op te rijden! Alleen zit die bespiering helemaal verkeerd om!

Ik zou met dit paard echt heel erg veel grondwerk, balkjes lopen, lange lijnen en longeren gaan doen zodat er langzaam maar zeker de juiste spieren de aandacht krijgen. De foto waarop gezegd wordt dat het paard licht in de hand wordt is ook een foto waarbij de rug weggedrukt wordt en de onderhals erop gezet wordt, het hoofd komt inderdaad omhoog en zal lichter in de hand voelen omdat het achter de teugel kruipt.

Dat dit paard veel gaat lopen mieteren met VWNW is niet raar, zn hals staat er verkeerd om op. Het zal vreselijk moeilijk zijn om die cirkel te doorbreken en ervoor te zorgen dat het de juiste spieren aanspant en ontspant. Dat zal zeker geen fijn gevoel zijn voor het paard in eerste instantie. Er is wel een weg naar verbetering mogelijk, maar het zal er een zijn vol hobbels en kuilen.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:43

@ smurfje weer mooie uitleg van sbw, als je goed kijkt zie je dat ts die hulpen geeft.

@ azmay en iris82 die foto laat duidelijk zien wat voor verschil het al is als belmera door mn zus gereden wordt. Belmera had echt een hertenhals, nu "alleen nog" een flinke onderhals. Met rijden vind ik haar een heel ander paardje.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:47

Azmay schreef:
Schrik zelfs een beetje van die foto zonder ruiter :o

Voorwaards neerwaarts is iets anders dan rollkur he, jou paard heeft nu echt verkeerde bespiering waardoor ze niet eens normaal zou kunnen lopen, dus langs komen heeft niet veel zin. Een goede instructrice die de bespiering langszaam helpt veranderen is de enige manier.

Hier sluit ik me wel bij aan, sorry TS en zus.

Daarnaast, waar ik me op zou focussen: inderdaad erg veel schakelen (ook binnen de gangen an sich, of te wel; tempowisselingen). Daarnaast steeds weer de ontspanning opzoeken, eerst voorwaarts en vervolgens neerwaarts. Ooit eens van mijn trainer te horen gekregen; pas wanneer iets in stap goed gaat kun je gaan denken aan de draf, hiermee bedoelde hij dat alles in de basis goed moet zijn voordat je verder kunt gaan.

Eerlijk gezegd ben ik ook van mening dat dit paard niet juist wordt gereden, de bespiering is verre van ideaal en dit ligt wel degelijk deels bij de ruiter. Staat los van een eventuele ongunstige bouw.

Toevoeging; ook ik zou inderdaad veel grondwerk gaan doen. Voornamelijk aan de longe en/of dubbele lijnen, hiermee kun je heel gericht spieropbouw activeren en zelfs het paard af en toe laten voelen hoe hij moet lopen/zijn lichaam optimaal kan gebruiken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:52

http://www.mijnalbum.nl/Foto720-RUV4OM3X.jpg
2012

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-3NAJAQLA.jpg
2014

2 foto's ter vergelijking.
Foto 1 was toen wij hem net hadden, de tweede foto is van vorig jaar kon geen goede standfoto vinden :+.

Meneer is in 3 jaar flink veranderd, van een hangend beest naar een actief/vrolijk paard gegaan met plezier in het werk.

We hebben ruzie gehad, en ja, ook momenten gehad dat ik hem weg wou doen, maar als jullie niks veranderen aan zijn training komt er een moment dat jullie echt vastlopen..
En dat is zonde!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:57

Jammer dat je zo met kritiek omgaat TS.. Dit zou net een mooie gelegenheid zijn om jezelf in vraag te stellen en er wat aan te veranderen. Iedereen hier is het over één ding unaniem eens, en toch blijf je je kop in het zand steken.

Anderen vragen om eens te komen rijden gaat niet veel uithalen. Dit moet opgebouwd worden, en gaat niet van het ene moment op het andere veranderen met een andere ruiter. Uiteindelijk ben jij ook diegene die haar moet kunnen rijden.

Ik heb ook een paard dat niet ideaal gebouwd is voor dressuur. Ik dacht ook goed bezig te zijn, maar Bokt heeft me anders doen inzien. Ik ging te snel voor mijn paard, daarom geraakte ik ook niet verder. Met de kritiek van Bokt ben ik aan de slag gegaan, heb een goede instructeur gezocht en ging plots met sprongen vooruit. Ik ben terug van nul af aan begonnen met mijn paard, en het heeft zijn vruchten afgeworpen.

Dit is het laatste wat ik erover zeg, je hebt hier al ontzettend veel goede reacties gehad waar je mee aan de slag kan. Het is volledig aan jou als je er wat mee gaat doen of niet.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:58

7. Vraag je schouderbinnenwaarts aan. Maar je trekt als t ware je paard rond aan de binnenteugel. Houd contact met je buiten teugel en je binnen been.

Maar wel een mooi paard en een knap lastige combi wat betreft ras. Ik zie de draver er niet in terug qua uiterlijk.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:58

Snollygoster schreef:
Jammer dat je zo met kritiek omgaat TS.. Dit zou net een mooie gelegenheid zijn om jezelf in vraag te stellen en er wat aan te veranderen. Iedereen hier is het over één ding unaniem eens, en toch blijf je je kop in het zand steken.

Anderen vragen om eens te komen rijden gaat niet veel uithalen. Dit moet opgebouwd worden, en gaat niet van het ene moment op het andere veranderen met een andere ruiter. Uiteindelijk ben jij ook diegene die haar moet kunnen rijden.

Ik heb ook een paard dat niet ideaal gebouwd is voor dressuur. Ik dacht ook goed bezig te zijn, maar Bokt heeft me anders doen inzien. Ik ging te snel voor mijn paard, daarom geraakte ik ook niet verder. Met de kritiek van Bokt ben ik aan de slag gegaan, heb een goede instructeur gezocht en ging plots met sprongen vooruit. Ik ben terug van nul af aan begonnen met mijn paard, en het heeft zijn vruchten afgeworpen.

Dit is het laatste wat ik erover zeg, je hebt hier al ontzettend veel goede reacties gehad waar je mee aan de slag kan. Het is volledig aan jou als je er wat mee gaat doen of niet.

Hier ga ik in mee!
Ook het stukje van dat Bokt mij even weer op de grond zette.

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:47

Ts en zus ik wens jullie veel plezier met jullie paarden maar ik ga 100% met snollygoster mee.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:12

Belmera schreef:
Ik nodig de kritische poster uit om een keer op Belmera te komen rijden.
Onder begeleiding van een instructrice heb ik vwnw, lang laag of hoe jullie dat ook noemen gedaan. Dit gaf niet het gewenste effect. Achter de teugel,ene moment ontspannen dan ineens t hoofd omhoog gooien..Al zoekende bij deze manier terecht gekomen. Licht contact houden en veel overgangen en wendingen rijden. Dit werkt voor ons. Dat er nu toevallig veel foto's van schoudervoor/binnenwaarts op staan,wil niet zeggen dat ik dat continu doe. Deze foto's waren naar mijn idee t beste gelukt.
Ik dank jullie voor alle genomen moeite en met de praktijkgerichte tips ga ik zeker aan de gang. Extra dank voor de posters met n wat positievere manier van reageren.
Ik ga niet van stal wisselen, wel lesrijden al is dat op n ander paard.
Er zijn meer wegen naar Rome. Ik zie nog steeds verbetering in de ontspanning, balans en halshouding. Paard blij,ik blij.

Als ik op een vreemd paard stap, begin ik wel altijd bij vwnw en die geven standaard de juiste reactie (hand zoeken naar beneden), zelfs als ze het niet gewend zijn.Belmera geeft nooit die reactie.. maar dat zal aan mijn rijkunsten liggen. Ik zou het daarom serieus erg leuk vinden als iemand die hier kritisch post de moeite wil nemen om een keer langs te komen om te laten zien hoe zij het zouden aanpakken met Belmera.
Snollygoster, je bent van harte welkom, ik ben bereid je reiskosten te vergoeden als ik in ruil daarvoor foto's mag maken.
Verder ben ik er klaar mee. Is makkelijk oordelen vanaf foto's.

Ik kom graag een keer kijken en rijden :)!
Foto's geven vaak een ander beeld dan de werkelijkheid, zou het graag in rl willen zien/meemaken.
Van de foto's te zien denk ook ik namelijk dat het paard anders gereden zou moeten worden, maar is natuurlijk makkelijk zeggen zo.