Thanks!!
@Kris, dat moet je zéker doen! Ik kijk uit naar je verhaal over Project V, ze is zó leuk en jij schrijft ook altijd zo gezellig
@Tyrcanol, dank je!
Het is even wennen en leren schakelen en voelen, maar als het - zoals alle gewoontes eigenlijk - normaal wordt gaat het steeds meer vanzelf
De basis is voor mij een rijpaard dat echt op twee pinken luistert en meedenkt, en een handpaard dat werken/spelen aan een leadrope superfijn snapt en daarin ook heel specifiek rond te sturen is.
Als je dat hebt kom je er wel hoor 
Mijn fjordenman is echt een hele stoere dappere met een eigen agenda. Hafje Wente is supersensibel en een echt hittepetitje.
Ik heb liever een handpaard dat té voorwaarts is dan ééntje die je mee moet slepen hoor
Ik heb het vijf minuten in de bak uitgeprobeerd, dat was zó simpel dat ik er een klein rondje buiten van heb gemaakt.
Eerst alleen stap op een klein rondje, toen langzaam drafjes meegepakt en week bij week de route uit gaan breiden. Nou ja, en voor je het weet rijd je dus gewoon 28 km.
Ik steek nu ook rustig wegen over, rijd onder bruggen door en kwam er van de week achter dat ik gewoon te paard hekken kan openen én sluiten met twee pony's
Gewoon proberen en oefenen zou ik zeggen, niet het idee hebben dat het in één week perfect moet gaan, dan kan het alleen maar meevallen en leuk zijn