Ontzettend bedankt voor alle leuke berichtjes! Dat doet me echt goed
Selima schreef:Geweldig! Wat een 'Respectabele Dame', kwa leeftijd, gezondheid en natuurlijk dat ze een merrie lijkt die weet wat ze waard is (vriendelijk en blij, maar niet een die over zich laat lopen, denk ik zo).
Heerlijk paard; ook op het filmpje.
Inderdaad een (h)eerlijk paard, maar het is echt een dondersteen ... ze probeert altijd mensen te intimideren, hapt vooral graag naar honden en kinderen, hoe kleiner hoe leuker.
Ze wil ook altijd in het middelpunt van belangstelling staan; zo had ze er vroeger tijdens wedstrijden een handje van om vlak voor het publiek net boven de bakrand uit te bokken. Des te luider de reactie, des te trotser ze ervan ging lopen.
Maar als je niet onder de indruk bent van haar bangmakerij dan gaat ze voor je door het vuur.
max66 schreef:Ik vraag me af, i.v.m. een ander topic over aanschaf ouder paard, tot welke leeftijd er nog gereden is met je paardje, en hoe de gezondheid is en of je veel medische kosten hebt gehad?
Ik heb tot 2-3 jaar geleden nog veel buitenritten gemaakt compleet met rengalop en springen. Ze staat nu al lange tijd stil doordat ze een slechte winter heeft gehad, maar het kan best dat ik in de zomer mijn bareback pad weer afstof voor een staprondje door de bak. Een beetje rondstruinen vind ze wel leuk.
Voor zo'n oude dame is ze *knock on wood* best gezond. Ze heeft Cushings, maar is niet insuline resistent en dankzij de pergolide zijn haar bloedwaardes weer prima. Verder heeft ze (al 20 jaar) artrose en dat wordt natuurlijk nooit meer beter, maar ze doet het goed op haar medicijnen. Verder heeft ze meerdere keren een einschuss been gehad en daardoor blijvende zwelling/lymph edema. Ook is ze erg vatbaar voor huidproblemen zoals rainrot en scratches, zeker in de zomer wanneer de paarden dagelijks worden afgespoten.
Verkijk je niet op de kosten: Tessa (en veel van die oudjes) zijn ontzettend duur om te onderhouden. Ze krijgt medicijnen, supplementen, aangepast voer, speciale snoepjes, wordt elke 5 weken bekapt met speciaal beslag, de DA komt elke 3 maanden langs voor een check-up, etc, etc. En dan hebben we het niet eens over de "gewone" DA bezoekjes zoals laatst 2 maandenlang wekelijks op controle voor een hardnekkige hoefzweer. 
Maar de band die ik met haar heb is onbetaalbaar!