Kweenpaard - Dana van de bonte Hoeve

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:19

Bijzonder verhaal. En ook een mooi verhaal. Je werd er verliefd op, merrie, hengst, ruin of kween, dit is jouw paard en ik vind het mooi om te zien hoe je je best doet om haar leven prettig te maken.

Hopelijk hersteld ze verder goed, vindt ze de rust en heb je er een wereld paard aan!

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:20

Brainless schreef:
mrie schreef:
Niet Kwee,.... kween
Kwenen zijn nooit vruchtbaar. Je vind ze ook onder schapen, geiten en lama's en vast nog wel meer zoogdieren met een pre-natale hormonenoorlog

Klopt, en ook bij runderen.
Als er een tweeling wordt geboren (stier en koe) dan is er bijna 100% kans dat de koe onvruchtbaar is.

Wij hebben een kween die 3 dagen terug gekalfd heeft niet elke kween is onvruchtbaar

tiwi1969

Re: Kweenpaard - Dana van de bonte Hoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:30

Ik vind het super dat je Dana een kans geeft op een normaal leven. Gelukkig is ze in goede handen terecht gekomen en niet via de handel verdwenen.

_Nynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:31

Wat bijzonder zeg!
Een van de Friezen die ik verzorg naast mijn eigen heeft ook een Kween veulentje gehad. Was een erg leuk diertje maar helaas later verkocht en ik heb geen idee waarheen.. Grote kans dat die niet meer leeft, want je leest wel vaker dat kwenen (kweens? :') ) last krijgen van hun hormonen. Dat paardje had precies zo'n geslachtsdeel!

Super dat je dit voor Dana hebt gedaan TS! Respect :)
Ben benieuwd hoe het nu verder gaat, ga je vaker topics maken op bokt? Want dan word ik volger :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 08:39

MirZam schreef:
De buitenkant is wel degelijk anders. Ze heeft geen vulva, geen baarmoeder en eierstokken (die laatste twee weten we door de operatie, andere is duidelijk zichtbaar ). Ong 15 cm onder haar anus zit een kleine naar achter gerichte penis. Ze plast dus naar achter, in de houding van een Merrie. Ik heb daarom wel haar staart gevlochten, het komt er anders recht in.. Ze had dus testikels, maar heeft ook uiers. Het is dus echt van alles wat.
Wat bijzonder!!
Maar hoe weet je dan wat haar echte geslacht is?

Ik vind het inderdaad ook erg mooi dat je niet naar haar 'foutje' hebt gekeken, maar naar haar als persoonlijkheid.
Dat zou iedereen moeten doen. :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 09:22

Koudbloed kim, het is niet voor iedereen weggelegd om zo'n operatie uit te laten voeren. Denk dat het redelijk prijzig is.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:17

De operatie gaat qua kosten niet in de koude kleren zitten inderdaad. Ik heb demogelijkheid tot opereren meegenomen in mijn overweging bij aankoop. Ik heb toen ook al geïnformeerd wat de kosten ongeveer zouden zijn.
Ik wist toen nog niet of het nodig was, maar had wel voor mezelf duidelijk dat ik haar wel wilde laten helpen indien mogelijk. Omdat niemand kon vertellen wat er in haar aanwezig zou zijn.

En wat haar echte geslacht is.. Tsja.. In feite weten we dat gewoon niet eigenlijk..

Naar het schijnt zijn klophengsten vaak ook niet vruchtbaar, dit omdat de testikels er wel zijn, maar vaak onderontwikkeld. Het zaad is dan ook niet goed. Dus Daan zal zeer waarschijnlijk geen sperma hebben gehad. De testikels waren bij Daan geen echt volgroeide ballen, ze hebben toen ze verwijderd waren onderzoek gedaan wat voor weefsel het was. Dit bleek inderdaad testikel weefsel. In theorie had het ook onderontwikkeld eierstokweefsel of baarmoederweefsel kunnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:24

Huh, volgens mij ben je in de war met iemand anders, want ik heb niks over een operatie gezegd. :+

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:28

Bedankt allemaal voor de lieve reacties! Het doet me goed om te lezen dat er zoveel begrip is voorhaar situatie en de keus om haar te helpen.

tiwi1969 schreef:
Ik vind het super dat je Dana een kans geeft op een normaal leven. Gelukkig is ze in goede handen terecht gekomen en niet via de handel verdwenen.

Dana is verkocht omdat ze zoiezo een pittige tante is. De oude eigenaresse -met wie ik nog steeds veel contact heb- heeft wat gezondheidsbeperkingen waardoor het niet matchte. Ze is wel echt groot fan van Dana, dus Daantje heeft dat geluk, in haar geval zou ze nooit in de handel terecht zijn gekomen.

freakish1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 10:31

Danie!! leuk topice Mir!!
We zijn hier blij met haar op stal en Flynn is haar beste vriendje.

Die is, nu ze gecastreerd is, ook wel een beetje in de war, want als volle hengst zijnde merkt hij nu echt wel verschil, zijn speelmaatje (medehengst) is nu eigenlijk een beetje weg, en wat ze nu uitstraalt is voor hem (en ons) een beetje onduidelijk.

wat we wel merken is dat de andere ruinen niet bij haar in de buurt mogen komen, die worden resoluut weggejaagd door Flynn, de beschermheer :+

Afbeelding

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 10:48

freakish1977 schreef:
Danie!! leuk topice Mir!!
We zijn hier blij met haar op stal en Flynn is haar beste vriendje.

Die is, nu ze gecastreerd is, ook wel een beetje in de war, want als volle hengst zijnde merkt hij nu echt wel verschil, zijn speelmaatje (medehengst) is nu eigenlijk een beetje weg, en wat ze nu uitstraalt is voor hem (en ons) een beetje onduidelijk.

wat we wel merken is dat de andere ruinen niet bij haar in de buurt mogen komen, die worden resoluut weggejaagd door Flynn, de beschermheer :+

[ Afbeelding ]

Flynnetje begrijpt er inderdaad even niet zoveel van.. Hij lijkt nu wel een beetje verliefd op haar..

milaotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 19:13

Wow! Bijzonder verhaal, maar wat een mooi paardje zeg! :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:04

Nimber schreef:
Heel bijzonder! Goed van je dat je haar hebt laten castreren. Volgens mij sta je als fokker ook vreemd te kijken als je na de geboorte checkt of je een merrie of hengst hebt.

Ja dat lijkt me idd ook! Dan check wel even een tweede en derde keer denk ik!

Haha Flynn helemaal in de war, dat kan ik me ook zo goed voorstellen!

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 21:19

Wacht.. Ze is dus transgender? :')

Eigenlijk wel cool haha! :D mooi paardje trouwens ook!

jayden2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:38

Bij ons is een kween Fries geboren voor ons ook helemaal onbekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:46

Kozbi schreef:

Transgender is iemand die of man of vrouw is fysiek, maar mentaal/gevoelsmatig het tegenovergestelde, niet? Terwijl Daan gewoon niet echt een geslacht heeft, lijkt mij :)

Hoop dat ik juist zit :)

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 17:55

Deze paardjes hebben dus beide geslachten.. en vaak beide net niet helemaal ontwikkeld, maar wel genoeg om hormonen aan te maken. Dus geen transgender want die is in het verkeerde lichaam geboren.
Deze paardjes hebben zowel vrouwelijke als mannelijke organen. en de uiterlijke kenmerken verschillen soms.
Bij Dana zijn de ballen opgezocht en verwijderd maar eigenlijk ben ik wel nieuwsgierig of ze ook eierstokken of baarmoeder zijn tegen gekomen. Zo ja, waarom die niet weggehaald?? of is daar verder niet naar gezocht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:16

Dat heeft Ts al gezegd in haar 2de post :) Deze waren niet aanwezig

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:26

Bijzonder dier!
Ben wel benieuwd wat voor geslacht het op DNA niveau zou hebben. Heeft iemand daar meer informatie over? Want dat vind ik zeer interessant om te lezen.

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:49

DeMolenhoek schreef:
Kozbi schreef:

Transgender is iemand die of man of vrouw is fysiek, maar mentaal/gevoelsmatig het tegenovergestelde, niet? Terwijl Daan gewoon niet echt een geslacht heeft, lijkt mij :)

.

Volgensmij niet hoor haha. Dat is transsexueel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 19:53

Brainless schreef:
KoudbloedKim schreef:
Heel bijzonder!
Wat voor geslachtsdeel heeft ze dan? Hoe plast ze?

Er hoeft aan de buitenkant niets vreemd te zien te zijn.
Een kween is een vrouwelijk dier met 1 of meerdere mannelijke geslachtskenmerken.
Testikels is de buik is 1 van de meest voorkomende, en daar zie je aan de vulva niets van.

Aha okay, ik zat ook even te bedenken hoe je hebt besloten Dana een merrie te noemen maar het is dus een merrie met mannelijke geslachtskenmerken. Interessant om te weten ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:27

Kozbi schreef:
DeMolenhoek schreef:

.

Volgensmij niet hoor haha. Dat is transsexueel.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Transgenderisme

Transgender is de persoon, transseksueel is de beschrijving van de geaardheid ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-15 20:45

gaat het nog steeds goed met de patient?

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 08:31

Lianne schreef:
Brainless schreef:

Er hoeft aan de buitenkant niets vreemd te zien te zijn.
Een kween is een vrouwelijk dier met 1 of meerdere mannelijke geslachtskenmerken.
Testikels is de buik is 1 van de meest voorkomende, en daar zie je aan de vulva niets van.

Aha okay, ik zat ook even te bedenken hoe je hebt besloten Dana een merrie te noemen maar het is dus een merrie met mannelijke geslachtskenmerken. Interessant om te weten ;)

Dat is besloten bij de geboorte, in eerste instantie leek het een verlengde vulva. ze staat dus als Merrie op papier en dat houd ik maar aan.

Wat er in het DNA voor geslacht te zien zou zijn, durf ik niet te zeggen, zal het eens opgooien bij de DA!

Het gaat goed met Daan! tot nu toe heeft ze geen koorts meer gehad, tot zondag mag ze dit absoluut niet krijgen, daarna is het ergste gevaar geweken.. ik heb vertrouwen dat de koorts weg blijft en de infectie dus ook weg is!
Maar juich niet te vroeg..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 18:09

Toppertjes zijn jullie hoor. Volgens mij is het echt dikke mik tussen jou en daan!