Voor hoe lang nog....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:35

Hij is in 2008 geopereerd aan een slijmbeursontsteking in zijn schouder. Hiervoor is hij geopereerd in emmeloord. Na deze operatie is hij nooit meer helemaal oké geweest. Waarschijnlijk heeft zijn bekken hierdoor een opdonder gehad.

@nathalia, sorry. Verkeerd geschreven. Was idd glucosamine.

Zichtbaar last van zijn rug heeft hij niet. Osteopaat heeft hem onlangs behandeld en is voor hem geen rare dingen tegen gekomen. Osteopaat doet overigens ook dry needling bij hem als er spieren strak staan.

Als hij artrose heeft is hier toch niets aan te doen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:35

chuching is niet het einde van de wereld hoor ;)
Paard van een vriendin van me heeft en die red het met een pil per dag en ander voer.
Verder is ze hem nu weer aan het op trainen om wedstrijden te gaan rijden.

Ik hoop dat er wat uit komt al klinkt dit raar maar dan weet je wel waar je aan toe bent.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:36

Ik hoop ook dat er wat uitkomt hoor. Dan weet ik tenminste een oorzaak. Nu is het echt tasten in het duister.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:37

Jeetje, vreselijk is dat he. Wel niet, wel niet.. Ik ken het helaas.
Ik hoop voor je dat er iets uit het bloed komt waar je wat mee kunt,
cushing is best goed te behandelen toch?

Hij ziet er zo in ieder geval super uit! Sterkte en succes..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:38

Schitterend paard maar echt veel te dik (70 kg er af is wel het MINIMUM wat er af moet), dat zeg ik eerlijk.
Ook voor een robuust barok en wat gedrongen type als deze fraaie Tink is hij écht te vet. Volgens mij is hij ook niet zo groot (hoog). Op zijn leeftijd (17 dacht ik gelezen te hebben) en de voorgaande blessuregeschiedenis in 2008, tezamen met zijn toch wel erg holle (ingezakte?) rug telt iedere paar kilogrammen als extra belasting. Onderschat dat niet!

Het leven zou sowieso makkelijker, letterlijk lichter, voor hem zijn als hij minder gewicht had mee te slepen. Als hij niet meer kan werken idz van bewegen, aan de longe of zoiets, is het natuurlijk ook moeilijker om dat spek er af te krijgen.

Verder ben ik geen DA dus heb ik geen idéé wat het paard verder zou kunnen mankeren.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 11-05-15 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Belmera

Re: Voor hoe lang nog....

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:49

Volgens mij heb ik dit nog nooit eerder getypt...Maar ben het helemaal eens met Terpentijn.
Hopelijk wordt er snel gevonden wat er aan de hand is. De onzekerheid is verschrikkelijk.
Sterkte TS

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:50

Zolang hij pijn heeft met lopen kan ik helaas niets met hem doen om hem slanker te krijgen.
Ik hoor iedereen gelijk denken; zet hem op het zand en geef hem wat arm hooi of doe dan een klein weitje. Wat mijn prioriteit op dit moment is is dat hij gelukkig is en geen pijn heeft. Stel hij heeft nog maar een jaar dan wil ik dat hij een jaar gelukkig is en niet hoeft te lijnen.

Even wat info; het land waar hij in loopt voor de foto's is het land wat we hooien en niet waar hij normaal staat :D

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:52

We kunnen wel een vet transfusie dien tussen ryon en sil :D
Sil kan wel wat extra gebruiken :D

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:54

Zo is het!

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 14:55

Ik zou ook niets liever doen dan met hem aan het werk gaan. Lekker voor de wagen lopen enz. Maar helaas....

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:57

Ik weet hoe je je voelt ;)
Je merkt dat je paard niet ok is maar je wil zo graag en toch kan het niet.
Denk maar zo het gaat zoals het gaat en niet anders ;)

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 14:59

Wat een gave Tink! Die sokken :')

Hopelijk krijg je snel uitslag en valt het mee voor je.. ;(

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:33

Wat naar voor je! Hoop dat het goed komt.
Hij heeft wel een lekker kontje haha! :D al is ie n beetje mollig!

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:39

Wat een vreselijke situatie, ik kan me voorstellen dat je in de rats zit.

annelot schreef:
Zolang hij pijn heeft met lopen kan ik helaas niets met hem doen om hem slanker te krijgen.
Ik hoor iedereen gelijk denken; zet hem op het zand en geef hem wat arm hooi of doe dan een klein weitje. Wat mijn prioriteit op dit moment is is dat hij gelukkig is en geen pijn heeft. Stel hij heeft nog maar een jaar dan wil ik dat hij een jaar gelukkig is en niet hoeft te lijnen.

Even wat info; het land waar hij in loopt voor de foto's is het land wat we hooien en niet waar hij normaal staat :D

Maar dit bovenstaande spreekt elkaar eigenlijk een beetje tegen. Hij is op dit moment zó dik dat het hem juist pijn doet, ik ben ervan overtuigd dat je met lijnen een paard hebt met minder pijn die ook nog langer meegaat.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 15:51

Maar dan moet hij wel de wil hebben om te lopen. Het is altijd een heel looplustig paard geweest maar wil echt niet meer. dat was voor mij ook de reden om aan de bel te trekken. Om een paard rondjes te laten rennen terwijl hij pijn heeft dat gaat er bij niet in en vind ik vele malen zieliger dan zijn overgewicht......

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:53

annelot schreef:

Even advocaat van de duivel, want ik snap je redenatie helemaal. Stel dat je verwacht dat ie nog een jaar heeft en je laat hem zo tonnetje rond. Dan leeft hij dus nog een jaar met de last van zijn gewicht. Wellicht als je hem laat afvallen, dat ie weer wat beter uit de voeten kan.

En stel (stel) dat je over een jaar afscheid moet nemen, geef hem dan een bepaalde periode, dat ie zich tegoed mag doen met alles dat niet goed, maar wel ontzettend lekker is.

Probeer het op zijn minst. Wie weet hoeveel beter hij daarvan wordt. Overigens, heb je enig idee waarom hij nooit beter is geworden na zijn operatie in emmeloord? Is hij gaan overcompenseren en is hij daarom nu zo "slecht"? Of komt zijn slijmbeursontsteking reeds door het overcompenseren?

annelot schreef:
Maar dan moet hij wel de wil hebben om te lopen. Het is altijd een heel looplustig paard geweest maar wil echt niet meer. dat was voor mij ook de reden om aan de bel te trekken. Om een paard rondjes te laten rennen terwijl hij pijn heeft dat gaat er bij niet in en vind ik vele malen zieliger dan zijn overgewicht......

is hij niet ook licht hoefbevangen? Dat hij niet meer wil lopen? Overigens, als je zoo dik bent, dan zit je in een negatieve spiraal. Je doet te weinig, dus wordt te dik. Door overgewicht krijg je last en doe je minder en wordt je nog weer dikker.

Koekeroekus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 15:56

Je kunt ook met hem gaan wandelen, fietsen, hardlopen. Ipv rond laten rennen. Er zijn meer manieren om een paard te laten bewegen zonder dat hij gelongeerd word of bereden word.
Dan is hij er gelijk even uit en kan hij ook zijn gedachten even verzetten.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 16:01

1 van de symptomen van cushing is bevangenheid, dierenarts vond hem nu niet bevangen aar kan natuurlijk in het begin stadium zitten. Ook lusteloosheid, veel slapen, gedragsverandering zijn symptomen, iets wat hij momenteel allemaal laat zien.

Zijn overgewicht is zijn probleem nu niet dan had hij zijn hele leven al zo slecht moeten zijn.

Na de operatie is hij nooit meer rad geweest achter. Hij kan zijn linker achterbeen niet meer goed onder de massa brengen. hij heeft ook veel last van zijn SI gewricht gehad en is hier vaak voor behandeld. Hierdoor had hij ook vaak uitval in zijn linker achterbeen tijdens het lopen. Dit uitvallen heeft hij al jaren niet meer maar rad is hij nog steeds niet.

Het is jammer dat je hem niet persoonlijk kent en dus zou weten hoe een drukte maker het kan zijn, ook met zijn gewicht.

annelot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 16:05

Ik vind het erg jammer dat jullie alleen maar naar zijn kilo's kijken, oke dat is het eerste wat opvalt, maar niet van mij aannemen dat dit niet de oorzaak is van zijn sores nu. Ik heb hem nu al 15 jaar en weet wanneer hij niet goed in zijn vel zit.
Hij is niet kleinzerig dus zal altijd voor me lopen. Als hij dat nu niet wil zegt dat mij genoeg.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:16

annelot schreef:
Ik vind het erg jammer dat jullie alleen maar naar zijn kilo's kijken, oke dat is het eerste wat opvalt, maar niet van mij aannemen dat dit niet de oorzaak is van zijn sores nu. Ik heb hem nu al 15 jaar en weet wanneer hij niet goed in zijn vel zit.
Hij is niet kleinzerig dus zal altijd voor me lopen. Als hij dat nu niet wil zegt dat mij genoeg.

De kilo's zijn inderdaad het eerste dat opvalt. En wellicht of ongetwijfeld dat daar de oorzaak niet zit, maar wellicht dat het hem wel extra moeilijk maakt. Juist omdat hij al overbouwd is en er dus relatief veel gewicht extra op zijn rug komt te hangen, moet hij dat ergens gaan compenseren. Veel dikke mensen hebben ook last van de rug (maar of je dat zo met elkaar kunt vergelijken, geen idee).

De reden waarom ik het aanhaal (op blijf zeuren, zo ge wilt), is dat je gewoon een ontzettend prachtig dier hebt en het zou zooooo onwijs jammer zijn als je afscheid moet nemen door "enkel" iets simpels als zijn overgewicht (of overgewicht gerelateerde problemen).

Mijn merrie keert in zichzelf als ze pijn heeft. Mijn ruin wordt trouwens een ontzettende mierenneuker als ie pijn heeft (druk en ziet ineens elke grasspriet bewegen, die hij normal dan niet ziet).

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 16:23

Ik heb het geluk gehad om Ryon vorig jaar te mogen leren kennen.
Ik moet eerlijk zeggen dat Ryon ondanks hoe hij er nu op de foto's uitziet niet veel dikker is dan vorig jaar.
Toen een paard met meer energie, levendig, alert, en dol op de merrie's die langskwamen.

Ik heb nooit het idee dat het hem eerder ooit in de weg heeft gezeten.
Dus ik kan me Annelot haar reactie goed voorstellen (al begrijp ik ook hoe andere het bedoelen) want zij kent hem het beste.
En ik ben ervan overtuigd dat wanneer "het overgewicht"de oorzaak ervan is Annelot er alles aan zou doen om het hem zo dragelijk mogelijk te maken
Annelot ik hoop dat je je grote vriend nog heel lang bij je mag hebben, en dat je er snel achter bent wat hij mankeerd.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:36

annelot schreef:
1 van de symptomen van cushing is bevangenheid, dierenarts vond hem nu niet bevangen aar kan natuurlijk in het begin stadium zitten. Ook lusteloosheid, veel slapen, gedragsverandering zijn symptomen, iets wat hij momenteel allemaal laat zien.

Zijn overgewicht is zijn probleem nu niet dan had hij zijn hele leven al zo slecht moeten zijn.

Na de operatie is hij nooit meer rad geweest achter. Hij kan zijn linker achterbeen niet meer goed onder de massa brengen. hij heeft ook veel last van zijn SI gewricht gehad en is hier vaak voor behandeld. Hierdoor had hij ook vaak uitval in zijn linker achterbeen tijdens het lopen. Dit uitvallen heeft hij al jaren niet meer maar rad is hij nog steeds niet.

Het is jammer dat je hem niet persoonlijk kent en dus zou weten hoe een drukte maker het kan zijn, ook met zijn gewicht.

Ja, en of het een druktemaker kan zijn :)
Mijn oudste paardje heeft Cushing/PPID, heeft wel een verleden van hoefbevangenheden, maar de laatste zware was 8 jaar geleden, en hij was NIET hoefbevangen toen in augustus jl de bloedtest positief uitpakte op Cushing/PPID. Lusteloosheid, veel slapen, gedragsverandering had hij idd wel allemaal. Paarden met Cushing/PPID worden niet allemaal mager en met spierverlies. Dat kan evt nog komen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:44

O een vrij herkenbaar verhaal. Heb zelf een fjord van 24 ook een goed jaar mee staan klungelen ik zag dat ze niet goed in haar vel zat vermoeid was etc. Nu een jaar verder heeft ze 2 maanden geleden een behandeling ostheophaat in combi met accupunctuur gehad en ze is weer helemaal terug. Inclusief de stoute ondeugende trekjes. Ik denk dat je je paard zeker niet ongelukkig maakt met een aanpassing in zijn voer. Is het niet mogelijk om hem wat meer moeite te laten doen voor eten? Mijn merrie was ook veel te zwaar en nu zij dit niet meer is merk ik echt dat ze beter in haar vel zit. Je hoeft hem niet drastisch op een dieet te zetten maar kijk of je er ergens toch iets in kunt wijzigen.. Ik duim verder voor je dat deze knappert weer opknapt zo'n prachtig paard is echt te jong om nu al te laten gaan.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:21

Rocamor schreef:
annelot schreef:

Even advocaat van de duivel, want ik snap je redenatie helemaal. Stel dat je verwacht dat ie nog een jaar heeft en je laat hem zo tonnetje rond. Dan leeft hij dus nog een jaar met de last van zijn gewicht. Wellicht als je hem laat afvallen, dat ie weer wat beter uit de voeten kan.

En stel (stel) dat je over een jaar afscheid moet nemen, geef hem dan een bepaalde periode, dat ie zich tegoed mag doen met alles dat niet goed, maar wel ontzettend lekker is.

Probeer het op zijn minst. Wie weet hoeveel beter hij daarvan wordt. Overigens, heb je enig idee waarom hij nooit beter is geworden na zijn operatie in emmeloord? Is hij gaan overcompenseren en is hij daarom nu zo "slecht"? Of komt zijn slijmbeursontsteking reeds door het overcompenseren?

annelot schreef:

is hij niet ook licht hoefbevangen? Dat hij niet meer wil lopen? Overigens, als je zoo dik bent, dan zit je in een negatieve spiraal. Je doet te weinig, dus wordt te dik. Door overgewicht krijg je last en doe je minder en wordt je nog weer dikker.

Ik mis de 'vind ik leuk' knop
Geheel eens dus

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:34

Rocamor schreef:

Hoeft op zich niet een negatieve spiraal te zijn. Mijn fjord was toen ze nog op de manege stond, moddervet. Echt tegen het gevaarlijke aan. Maar ze liep met gemak 3 uur aan lessen( incl. strandrit) elke dag en was in de wei ook niet vies van een vechtpartijtje of de boel op jutten. En op het strand wilde ze er ook nog graag met ruiter en al er vandoor gaan. energie had ze genoeg, net als bewegingslust
Dus de negatieve spiraal hoeft niet per se bij paarden te kloppen.