Nieuwe Nederlandse Hippische opleiding in Nederland!!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 20:56

Ikelske schreef:
Ik zie dat er veel gereageerd is in het topic. Het is niet mijn opzet geweest een topic te starten over ervaringen, gezien ervaring niet mogelijk is met betrekking tot de nieuwe opleiding. Graag hoor ik of er nog meer mensen naar de open dag gaan en of er mensen zijn die al eens een open dag van Moravita hebben bezocht!?

Moderatoropmerking:
Hierbij het verzoek graag on-topic te blijven, en anders TS eventueel een PB te sturen

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:23

Uiteraard heb ik ervaringen met de opleidingen van het Moravita-ISHAS.

Ik heb zelf de opleiding Paardenbewegingstherapeut gevolgd en ben daar nu nog steeds actief mee bezig. Alle daarbij passen cursussen heb ik ook gevolgd als aanvulling erop.
Deze opleiding worden door verschillende docenten van buitenaf gegeven wat de kwaliteit m.i. wel waarborgd. De grootste aandacht van de opleiding ligt bij de beoordeling van het gangbeeld en de behandeling van problemen hieruit ontstaan.

Het ontstaan van de Elite opleiding heb ik van dichtbij kunnen volgen en ik zie hoe enthousiast de gerenommeerde stallen zijn met dit initiatief. Vanuit dit zicht lijkt me dit een waarvolle aanvulling.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 21:47

Moderatoropmerking:
Bij deze mag het topic gewoon open blijven en heb ik de nodige berichten die niet in dit topic thuishoren verwijderd.Persoonlijke problemen kun je via de pb bespreken, wil je het over de opleiding zelf hebben of het feit dat je aan een erkende opleiding wel of niet wat hebt, zou je een nieuw topic kunnen openen op STW. Voor ervaringen kun je ook terecht in het topic op ED [ED] Ervaringen Moravita
Dit topic is bedoeld om te praten over de open dag van de nieuwe opleiding.
Overige berichten zullen vanaf nu zonder pardon verwijderd worden. Alvast bedankt.

Ayasha
Blogger

Re: Nieuwe Nederlandse Hippische opleiding in Nederland!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 10:07

Ik vind het nadeel aan eender welke open dag dat elk bedrijf/opleiding/school dan mooi voor gesteld wordt.
Dan zijn alle begeleiders goed gehumeurd, is het bedrijf dusdanig netjes en opgeruimd dat je niet snapt dat er gewerkt wordt enzovoort... Dus eigenlijk zie je dan nog niks. :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:35

Ik heb de website eens bekeken, maar een opleiding die iemand in 23 dagen opleidt tot bewegingstherapeut voor paarden (‘Physiotherapeut für Pferde’) kan naar mijn idee geen echte kwaliteit leveren. Deze persoon zou aan het eind van de opleiding 'een gedegen anamnese afnemen en een individueel behandelingsplan opstellen en uitvoeren'. En ik zie geen enkele eis aan vooropleiding (ja, HBO denkniveau en ervaring met paarden)

Ik ben heel blij dat de fysiotherapeut die ik bij mijn paard heb een gedegen vooropleiding heeft (fysiotherapie), jarenlang ervaring, en daarna een aantal jaar aanvullende opleiding heeft gedaan voor dieren.

Ik heb de andere opleidingen niet meer bekeken. Maar dit geeft mij weinig vertrouwen in de kwaliteit.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:06

Ah, Anoeska verwoordt precies wat ik bedoelde maar wat weg is gehaald.

Mijn dochter wil fysiotherapie gaan studeren en dit aanvullen met paardenfysio. Ik ben dus ook oprecht geïnteresseerd in deze opleiding. Echter als ik de vooropleidingseisen en de duur van de opleiding bekijk voel ik mij in de maling genomen. En ook de andere opleidingen en de 'toon' van de website geven mij niet het idee dat het hier om een serieus erkend opleidingsinstituut gaat.

Dus gebaseerd hierop zullen wij ook zeker niet naar de open dag van Moravita gaan.

Edit: ook al omdat het volgens mij geen wettelijk erkende opleiding is. Meer een soort cursus...

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:09

Embe schreef:
Ah, Anoeska verwoordt precies wat ik bedoelde maar wat weg is gehaald.

Mijn dochter wil fysiotherapie gaan studeren en dit aanvullen met paardenfysio. Ik ben dus ook oprecht geïnteresseerd in deze opleiding. Echter als ik de vooropleidingseisen en de duur van de opleiding bekijk voel ik mij in de maling genomen. En ook de andere opleidingen en de 'toon' van de website geven mij niet het idee dat het hier om een serieus erkend opleidingsinstituut gaat.

Dus gebaseerd hierop zullen wij ook zeker niet naar de open dag van Moravita gaan.

Mijn eerdere opmerking hierover is verwijderd. Ik doe nu de opleiding dierfysiotherapie, en als ik zie hoe intensief dat is, dan hou ik m'n hart vast wat voor niveau hier afgeleverd gaat worden...
Als ik je dochter was, zou ik gewoon de reguliere weg bewandelen, is nog hartstikke leuk ook :D

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 13:30

Dank je Rindin! Dat was en is nog zeker het plan :j

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 15:11

http://www.paardenfysiotherapeut.nl/site/faq

Zie hier de eisen die worden gesteld aan een paardenfiosotherapeut.

Als je daarna de informatie voor de opleiding van morovita doorleest, dan kan toch ieder weldenkend mens bedenken dat de cursus tot bewegingstherapeut van morovita ondanks het hoge cursusgeld en het gestrooi met bekende namen niet serieus kan worden genomen als opleiding tot professionele therapeut? Morovita schrijft op haar site dat hun opleiding de nederlandse versie van de duitse opleiding tot paardenfysiotherapeut is. Stelt dat beroep in duitsland dan zo weinig voor? Ik kan het me nauwelijks voorstellen.

Ik vind het zeer ongewenst dat mensen die onvoldoende medisch gekwalificeerd zijn worden aangezet om paarden te gaan diagnostiseren en behandelen. Daarom zal ik de open dag niet gaan bezoeken hoewel het me in eerste instantie interessant leek.

Ik vind het een ongewenste ontwikkeling. Heel verstandig dat morovita een vage term als bewegingstherapeut noemt in plaats van fysiotherapeut waar de duitse versie van deze opleiding volgens de site van morovita voor opleidt.

Vergelijk de opleiding bewegingstherapeut met deze eisen voor fysiotherapeut