Onze eerste dressuurwedstrijd op de neckrope

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:34

Leuk hoor! Volgende doel zonder neckrope hihi :D En ik denk dat je beter met twee handen kan blijven rijden, één hand los staat erg onrustig.

@cinnepin: lol, hoe wil je uberhaupt netjes stelling en buiging krijgen met een neckrope? :+ Ik neem aan dat TS dit zelf ook als een recreatief wedstrijdje ziet. ;)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 19:34

Tipje: als je paard over de rechterschouder weg rent, draai hem dan links weer terug. Nu draai je rechts terug en geef je hem volledig zijn zin. Hij lijkt totaal niet het idee te hebben dat hij iets doet wat niet mag.

Edit: je kunt trouwens wel degelijk buiging rijden met een neckrope! Op zit en been. En een paard wat niet vast zit oid, zal bij juiste buiging ook juiste stelling aannemen.

xTammyy

Re: Onze eerste dressuurwedstrijd op de neckrope

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-15 20:23

Het zou beter zijn hem inderdaad linksom te draaien, maar ik had niet zoveel zin om er teveel heisa van te gaan maken. Als ik aan het oefenen ben doe ik dat wel.

Ben het er mee eens dat de punten normaal niet zo zouden worden gegeven.
Heb totaal geen ambitie om wedstrijden te rijden, dit was puur voor de lol. Dus hoge/lage punten, wel/geen stelling of buiging.. Ik ben blij dat ik bijna alles heb kunnen doen haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:38

Tip 1: niet katten op bv vorige eigenaren, of vorige bijrijders. Durf kritisch naar jezelf te kijken; alles wat in deze proef niet goed ging, lag echt aan je eigen stuurmanskunst.

Tip 2: ook op een neckrope kun je een paard wel degelijk in correcte stelling en buiging door de baan rijden.

Tip 3: denk óók bij alternatieve rijwijzen aan je eigen houding en zit. Je zit heel onrustig en brengt het paard continue uit balans. Kijk bv waar je in galop aan moet springen; je zit compleet naast je paard.

Leuk dat je op deze manier mee mocht doen, maar ook de puntentoekenning was absoluut niet representatief. Ik zou lekker nog een tijdje dooroefenen, en pas op deze manier de ring in gaan als je écht wat moois kunt laten zien!

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:47

Sonja schreef:
Tip 1: niet katten op bv vorige eigenaren, of vorige bijrijders. Durf kritisch naar jezelf te kijken; alles wat in deze proef niet goed ging, lag echt aan je eigen stuurmanskunst.

Tip 2: ook op een neckrope kun je een paard wel degelijk in correcte stelling en buiging door de baan rijden.

Tip 3: denk óók bij alternatieve rijwijzen aan je eigen houding en zit. Je zit heel onrustig en brengt het paard continue uit balans. Kijk bv waar je in galop aan moet springen; je zit compleet naast je paard.

Leuk dat je op deze manier mee mocht doen, maar ook de puntentoekenning was absoluut niet representatief. Ik zou lekker nog een tijdje dooroefenen, en pas op deze manier de ring in gaan als je écht wat moois kunt laten zien!

mee eens

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 20:58

Wat ontzettend leuk!

Mikkiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:09

Sonja schreef:

Ts deed mee voor de lol! :+
Natuurlijk zijn er altijd verbeterpunten.
En uiteraard moet je niet katten op vorige bijrijders. Maar deze kunnen wel dingen bij je paard "verprutsen" zodat de eigenaar er een bak werk aan heeft om dit er weer uit te rijden. ;)

Ts, super netjes! Jullie hebben er echt lol in en ik doe het jullie niet na :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-15 21:18

Heel knap! Alleen, om heel eerlijk te zijn: ik zou pas weer mee doen als je paard dit niet meer doet, ik zou echt not amused zijn als iemand zo met z'n paard op me af komt rennen, zonder een hoofdstel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 03:06

Mikkiej schreef:
Ts deed mee voor de lol! :+

Dat snap en waardeer ik. Maar ook als je dingen voor de lol doet, wil je het lijf van je paard goed houden, en de veiligheid van anderen en jezelf niet in het geding brengen, toch?

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 05:06

Heb jullie gisteren gezien! Het zag er echt leuk uit! :D
Vond het knap hoe je het voor elkaar kreeg.

Whild

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 09:34

Ik vind het ZO knap dat je telkens doorgezet hebt, heel goed hoor!
Wat betreft de veiligheid niet in geding brengen; daar vind ik dat Sonja absoluut een wezenlijk punt heeft, dit zul je zeker zelf ook wel bedacht hebben.
Heb de hele proef uitgekeken, natuurlijk zijn er hier en daar wat verbeterpuntjes, maar ik ben evengoed onder de indruk van jullie. :D

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 07:50

Zal even overal op reageren

Annefloor, ja ik had de snoepjes gevonden hoor haha :D

Dit was inderdaad een recreatief ritje en het ging mij om de ervaring, zeker niet om de punten.
Inderdaad erg slordig dat ik op het verkeerde been lichtreed, was zó zenuwachtig dat ik zelfs dat vergat :))

Dat was bij Stal van Gils ja

Sonja, ik weet toch echt zelf wel wanneer iets er door een ander ingereden is ;) Maar fijn dat jij aan een filmpje en foto's kan zien dat dat niet zo is.
Dat ie zo ging rennen deed ie thuis al enige tijd niet meer, dus erg jammer dat dat dit keer wel weer gebeurde, een kwestie van oefenen!
Zoals in zei, in september kunnen we weer en hopelijk kan ik tegen die tijd hem met meer stelling/buiging rijden en een volte galopperen zonder buiten de ring te belanden :))

Iedereen bedankt voor de reacties :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:35

Het ging misschien wel even mis, maar je hebt het toch maar gedaan hé.

Vind dit echt een inspirerende prestatie!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:48

Je had gewoon geen zin om je hoofdstel even netjes in te vetten he. :+

Flame ziet er echt superhappy uit, en jij uiteindelijk ook. Daar gaat het toch om!

Wat betreft stelling en buiging, ik les bij een western instructrice, mijn ervaring is dat die beter zijn in het aanleren daarvan dan dressuur instructrices. Als ik halverwege de les het hoofdstel eraf haal gaat zij gewoon door, ze is zodanig op benen en zit gericht dat het niet veel uitmaakt.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 13:53

Jammer dat ie een paar keer uitbrak...het ziet er verder echt heel goed uit! En de punten zijn op dat ene stukje na ook prima! Ik denk dat het sowieso al super knap is om dit te doen en dat het paard dan het meerendeel ook nog prima loopt, ondanks de stress, spanning en het hele gebeuren er omheen, is naar mijn idee al een gewonnen wedstrijd. Laat de rest dat maar eens nadoen ;)

prulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-15 15:49

Heb je weleens les met Flame? Ik vind het namelijk heel leuk dat je probeert om je paard op neckrope te rijden maar dan moeten je zit- en beenhulpen wel in orde zijn, en dat is hier niet het geval. Je zit heel wankel in het zadel, je benen fladderen alle kanten op, en je rijdt zelfs een aantal keer op het verkeerde been licht. Je brengt je paard dus continu uit balans. Het lijkt me ook een stuk makkelijker om je paard zijn streken eruit te rijden als je zelf beter sturen kan. Ik vind het trouwens wel een leuk paard, en leuk dat je het probeert!

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-15 17:03

Nee ik heb zo goed als nooit les. Misschien goed om te vermelden: Door een blessure aan mijn knie kan ik hoogstens een kwartier intensief rijden wil ik er de dag erna geen last van hebben. Ik rij normaal dan ook maar eens per week/per twee weken..
Een buitenritje gaat nog wel, dan hoef ik immers niet op te letten of ik op het goede been rij of echt te werken in mijn ogen, maar echt dressuren is geen optie voor mij helaas.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:09

xTammyy schreef:
Sonja, ik weet toch echt zelf wel wanneer iets er door een ander ingereden is ;) Maar fijn dat jij aan een filmpje en foto's kan zien dat dat niet zo is.
Dat ie zo ging rennen deed ie thuis al enige tijd niet meer, dus erg jammer dat dat dit keer wel weer gebeurde, een kwestie van oefenen!
Zoals in zei, in september kunnen we weer en hopelijk kan ik tegen die tijd hem met meer stelling/buiging rijden en een volte galopperen zonder buiten de ring te belanden :))

Iedereen bedankt voor de reacties :)

Dat kan wel zo zijn, maar dat zijn dingen uit het verleden die je er niet bij moet halen in het nu. Aan jou de taak om er iets aan te veranderen, of niets. Maar als je er niets aan verandert, mag je het probleem ook niet bij jezelf vandaan halen. Dan moet je het accepteren.

Ik vind het knap hoor, maar doe de volgende keer een normaal hoog shirtje onder je jasje aan als je geen plastron hebt/wilt, want dit zit er errug bloot en onverzorgd uit :o

robbie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:22

Eerlijk? Ik vond het onverantwoord, uiteraard kan een paard met bit ook aan de kletter gaan maar dit had je met bit, halster / kaakgekruisd kunnen voorkomen..in de bak staan mensen en andere pony,s.Ik vind het super dat je hiermee bezig bent, maar liever niet op ch. Ik deed dit met mijn vorige paard ook thuis, maar zeker niet als er anderen bij on de bak of op vreemde locaties.

Ik ga verder met Sonja mee, ook over die uithaal naar de bijrijder, dat is net zo.n excuus als ik had een zere rug teen, vinger..mijn paard liet vorige week ook flink wat bokken zien bij een ander, en ja de volgende dag ook bij mij.. maar ik zeg dan niet.ik had haar niet moeten laten rijden maar ga een oplossing zoeken om het op te lossen, zodat ze ook door een ander braaf te rijden is..( denk aan helpen/ les regelen, vaker vreemden er op)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:22

Ik vind het knap hoor ! Respect!

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:23

Ik herken die streek van naar de uitgang rennen enorm! Mijne heeft ook als ik in de weide rij die gewoonte, pak er dan een zweepje bij en met eens bijduwen (naar de kant dat ik wilde) in zijn nek komt die dan terug bij zinnen maarja :') .

Respect dat je het hebt geprobeerd top! +:)+

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:50

erg leuk dat je dit gedaan en gedurfd hebt.
vind het alleen erg storend dat je maar het halve wedstrijd outfit aan hebt, erg jammer.
en blijf op je kont zitten, zoals hierboven al gezegd word breng je je paard erg uit balans.
ik rijd zelf bitloos op sidepull, maar nu zie je toch wel weer dat je bitloos veel makkelijker in de maling genomen word _O-

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 11:52

Raar hé, maar voor een dressuurproef mis ik toch het hoofdstel.
En echt niet om hem in de krul te trekken, maar dit ziet er in mijn ogen toch wat té losjes uit.

Natuurlijk is het knap en vooral ook leuk!! om je paard zo te kunnen rijden, maar op een wedstrijd, al ís het een onderlingen, vond ik het toch wat storend en slordig op me overkomen.

Los daar van wél mijn complimenten met de band die je met je paard hebt en het lef wat je getoond hebt om dit zo te doen, en absoluut hier mee doorgaan, voor nu vond ik het gewoon "te vroeg "

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:02

Gaaf TS! Ik doe het je (nog) niet na :D

LientjeLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 12:41

Ik heb jullie zien rijden. Vind t echt knap dat je het hebt gedaan. Hoewel hij de bak uit liep toch een goeie prestatie! Had het zelf niet gekunt.. Gewoon oefenen en volgende keer beter!